Tiheän imun kausista ja maidon riittävyydestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

olga

Vieras
Minkä ikäisenä vauvalla olikaan niitä tiheän imun kausia? Tuntuu,että vauva on vähän väliä (1-1,5 tunnin välein) rinnalla. Mistä tiedän, että onko vauvalla tiheän imun kausi vai onko maitoni ehtymässä ja vauva joutuu siksi niin tiheään syömään? Väliajat on kyllä ihan tyytyväisen oloinen, tosin puklailee paljon.

Olikohan se 3-viikkoisena ensimmäinen..? Vai 6vk. Sitten 3kk. Jotain sinnepäin.. Mutta vähän vaihtelevasti. 6kk tulee taas erilainen kausi, kun aletaan syömään kiinteitä.

Mä olen kanssa ihmeissäni tän maidon kanssa...

Välillä maito nousee tosi rajusti ja silloin vauva saakin hotkia minkä ehtii, koska maito vain valuu kamalaa vauhtia pois. Siis aivan suihkuaa, oli vauvaa tai ei.

Sitten taas kun vauva olisi nälkäinen niin välttämättä ei juuri mitään irtoa, vaan vauva joutuu nälkäisenä roikkumaan tissillä "turhaan" vaikka kuinka kauan ja jää selvästi nälkäiseksi..

Että joko liikaa tai liian vähän, ja harmittaa että maito sitten suihkii ihan hukkaan kun vaavi ei juuri satu olemaan syömässä kun olis tarjolla... :(

Samankaltainen tilanne Lexin kanssa. Monesti, kun vauva syö, niin toinen rinta valuttaa. Toisinaan taas näkee vauvan imutekniikasta, että loppusalla ei ime "pitkiä vetoja" niiinkuin aluksi. Olen päätellyt, että maitoa ei tulisi tarpeeksi, vaikka puristamalla vielä heruisikin. Joskus taas ennen imetystä toisesta rinnasta maito tulee puristaessa suihkulla, ja imiessä vauva hotkii ja nielee ilmaa.

Kyllä se maito riittää. Lapsi vain tankkaa itseensä välillä maitoa enemmän. Meillä ei tiheän imun kaudet pitäneet kovin hyvin paikkansa, vauvalla oli niitä useammin kun yleensä lapsilla on. Lisäksi minun tyttöni oli oikea tissitakiainen, eli saattoi nautiskella maitoa useammankin tunnin kerralla. Silti paino nousi hyvin ja maitoa riitti. Nyt taaperona lapselle maistuu edelleen ravinto hyvin, onneksi nykyisin jo kiinteä sellainen :kieh:

Jos tilanne huolestuttaa, niin pyytäkää neuvolasta aika painokontrolliin. Painonnousu on hyvä mittari sillä, että lapsi saa tarpeeksi ravintoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
Mä olen kanssa ihmeissäni tän maidon kanssa...

Välillä maito nousee tosi rajusti ja silloin vauva saakin hotkia minkä ehtii, koska maito vain valuu kamalaa vauhtia pois. Siis aivan suihkuaa, oli vauvaa tai ei.

Sitten taas kun vauva olisi nälkäinen niin välttämättä ei juuri mitään irtoa, vaan vauva joutuu nälkäisenä roikkumaan tissillä "turhaan" vaikka kuinka kauan ja jää selvästi nälkäiseksi..

Että joko liikaa tai liian vähän, ja harmittaa että maito sitten suihkii ihan hukkaan kun vaavi ei juuri satu olemaan syömässä kun olis tarjolla... :(

meillä sama meininki. toisinaan maitoa on tarjolla niin paljon, kun vaan huvittaa syödä, välillä tuntuu, että ei vaan riitä ja tyhjää tissiä joutuu lutkuttamaan. meillä vauva 5vko. välillä tosiaan tulee maito sellasella paineella, että vauva meinaa tukehtua ja nielee ilmaa ja sitten puklaillaan ja pian on taas nälkä.
kyllä mä odotan, että aloitellaan kiinteät, ettei tarvii pelkästään mun maidon varassa elellä ja jatkuvassa epävarmuudessa, että riittääköhän se nyt varmasti. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Samankaltainen tilanne Lexin kanssa. Monesti, kun vauva syö, niin toinen rinta valuttaa. Toisinaan taas näkee vauvan imutekniikasta, että loppusalla ei ime "pitkiä vetoja" niiinkuin aluksi. Olen päätellyt, että maitoa ei tulisi tarpeeksi, vaikka puristamalla vielä heruisikin. Joskus taas ennen imetystä toisesta rinnasta maito tulee puristaessa suihkulla, ja imiessä vauva hotkii ja nielee ilmaa.

Toisen rinnan valuminen on ihan normaalia, minulla tilanne tasottui vasta noin 6kk imetyksen jälkeen. Vauva saattaa muuttaa imemistaktiikkaansa lopussa myös sen takia, että hän on jo täynnä, eli vain imeskelee läheisyyttä saadakseen rintaa. Meillä ainakin oli juuri tällaista "syömistä" paljon. Jos rinnasta tulee aluksi liian suurella paineella maitoa, niin lypsä hiukan aluksi itse pois ennen imetyksen aloittamista. Näin paine tasaantuu ja vauva ei joudu hotkimaan suihkuavaa maitoa.

Jos se vauva on tyytyväinen niin maito riittää! Tää on jsut se syy, miksi ihmiset ei imetä muutamaa kuukautta kauemmin, kun ruvetaan epäilemään ja annetaan sitten tuttelia lisäksi, no mikäs ihme se sitten on, jos oma ehtyy, kun tuttelia annetaan. Kysynnän ja tarjonnan laki.

Se saa aina sieltä rinnasta jotain, vaikka sitten sen 15 minuutin välein on. Ja jos maito suihkuaa välillä, niin ihan varmasti vauva saa syödäkseen, älkää olko vainoharhaisia. Luottakaa siihen maidontuloon! Äläkä päättele mitään vauvan imutekniikasta, sulla ei ole mitään aavistusta siitä, mitä vatsaan on mennyt ja millä tekniikalla...
Jos paino nousee ja vauva tyytyväinen, niin mikä ihme siinä on, että pitää koko ajan epäillä ja panikoida. Rauhoittukaa!
Tuo maidon tulon vaihtelu on normaalia ja kuuluu asiaan, se tasoittuu ja taas kun vauva kasvaa, tulee tiheän imun kausi, vauva imee enemmän "lutkuttaa" ja sitten maitoa tulee taas suut ja korvat täyteen. Niinhän se toimii. Just silloin tietää, että maito riittää ihan varmasti, kun vauva sitä noin säätelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Rauhoittukaa!:
Jos se vauva on tyytyväinen niin maito riittää! Tää on jsut se syy, miksi ihmiset ei imetä muutamaa kuukautta kauemmin, kun ruvetaan epäilemään ja annetaan sitten tuttelia lisäksi, no mikäs ihme se sitten on, jos oma ehtyy, kun tuttelia annetaan. Kysynnän ja tarjonnan laki.

Se saa aina sieltä rinnasta jotain, vaikka sitten sen 15 minuutin välein on. Ja jos maito suihkuaa välillä, niin ihan varmasti vauva saa syödäkseen, älkää olko vainoharhaisia. Luottakaa siihen maidontuloon! Äläkä päättele mitään vauvan imutekniikasta, sulla ei ole mitään aavistusta siitä, mitä vatsaan on mennyt ja millä tekniikalla...
Jos paino nousee ja vauva tyytyväinen, niin mikä ihme siinä on, että pitää koko ajan epäillä ja panikoida. Rauhoittukaa!
Tuo maidon tulon vaihtelu on normaalia ja kuuluu asiaan, se tasoittuu ja taas kun vauva kasvaa, tulee tiheän imun kausi, vauva imee enemmän "lutkuttaa" ja sitten maitoa tulee taas suut ja korvat täyteen. Niinhän se toimii. Just silloin tietää, että maito riittää ihan varmasti, kun vauva sitä noin säätelee.

No ei tartte hermostua. Ja tuskinpa tässä kukaan on "panikoimassa" ja vainoharhainen.

Yhteistyössä