tissille nukahtamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieroitus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieroitus

Vieras
Puolivuosikas nukahtaa illalla tissille. Heräilee sitten vähän väliä tissiä huutelemaan ja rauhoittuu paremmille unille vasta, kun olen itsekin kömpinyt viereen nukkumaan. Jos alkaisin opettaa tissille nukahtamisesta pois, pitäisikö yösyötötkin alkaa istumaan ja vahtimaan ,ettei vauva vaan nukahda rinnalle? Tähän asti kun on ollut niin helppoa vaan tyrkätä tissi suuhun ja jatkaa unia.

Puolivuosikas nukahtaa illalla tissille. Heräilee sitten vähän väliä tissiä huutelemaan ja rauhoittuu paremmille unille vasta, kun olen itsekin kömpinyt viereen nukkumaan. Jos alkaisin opettaa tissille nukahtamisesta pois, pitäisikö yösyötötkin alkaa istumaan ja vahtimaan ,ettei vauva vaan nukahda rinnalle? Tähän asti kun on ollut niin helppoa vaan tyrkätä tissi suuhun ja jatkaa unia.

Rinnalle nukuttaminen "kyllä vai ei" on yksi niitä ikuisuus kysymyksiä tälläkin palstalla. Itse kuulun ei-leiriin siinä mielessä, että jos/kun sellainen tilanne tulee ettei itse jaksa/halua/voi olla paikalla kun lapsi menee nukkumaan niin tulee ongelmia. Jep, jep äitiys on omasta mukavuudesta luopumista lapsen hyväksi, mutta jos lapsen saa nukkumaan liman tissiä suussa niin minusta se on kotiin päin. MUTTA jos rinnalle nukuttaminen sopii äidille ja hän ei tunne sitä liian rajoittavaksi tai jopa nauttii siitä, niin rock, rock: kotiin päin sekin.

Itse nukutin jonkin aikaa omaa vauvaani rinnalle, mutta se jäi. En oikein edes muista miten. Lapsi taisi tassukoulun seurauksena oppia nukahtamaan sänkyynsä. Sovelsin myös Pantleyn menetelmää.

Elizabeth Pantleyn keino kirjassa Pehmeä matka höyhensaarille on ottaa rinta pois suusta aina kun lapsi alkaa nukahtaa eli syömisen tahti selvästi hidastuu. Vauva todennäköisesti havahtuu hereille ja jos hermostuu niin annetaan rintaa uudestaan. Toistetaan kunnes lapsi nukahtaa ilman, että tissi on suussa. Toiset oppivat nopeasti, että palvelu ei pelaa enää entiseen malliin ja hyväksyvät sen, toisilla menee vähän pidempään. Valitettavasti tätä pitäisi jaksaa tehdä myös yöllä.

Pantleyn kirjassa on hyvää tietoa ja vinkkejä myös niille, jotka eivät ihan jaksa uskoa pehmeisiin keinoihin lopullisena totuutena.

Viimeksi muokattu:

Jos ravitsemuksellisesti ajatellaan, ei puolivuotias varmastikaan enää monta kertaa yössä tarvitse syödäkseen. Jos siis on normaali terve vauva normaalikokoisella mahalaukulla varustettuna ja syö päivisin normaalisti. Moni ei tarvitse enää sitä yhtäkään yösyöttöä. Minun 7 kk vanhani syö maitoa huonohkosti päivällä ja tankkaa sitten kerran yössä kunnolla, muutama kk sitten ei tarvinnut tuota yhtäkään yösyöttöä, kun söi maitoa enemmän päivällä (nyt keskittyy päivällä "kunnon ruokaan" ja kai sitten yöllä janottaa). Eli kyllä minä yhden syötön ainakin jaksaisin istualtani, öisinkin.

Mutta tämä on taas niitä mielipideasioita. Meillä ei olla koskaan nukutettu tissillä vaan alusta saakka omaan petiin tassuttamalla. Ja isäkin kelpaa yhtä hyvin kuin äiti.

Viimeksi muokattu:
Kiitos kommenteista! Tulikin vastaus kysymykseeni yösyötöistä ja täytyypä nyt ihan tosissaan alkaa laatimaan suunnitelmaa. Nyt on vaan sellainen tilanne, että ilmeisesti vauvalla on tullut eroahdistus tai mitä lie, kun minun perään itkee ja etenkin unisena tai juuri heränneenä itkee isän sylissä. Varsinainen äitin poika tullut ja iltaa kohti enemmän ja enemmän vaan minun syliä kaipailee. Johtuuko tämä sitten juuri tästä meidän tiiviistä symbioosista ja helpottaisiko tämä unikoulun myötä? Vai olisiko unikoulu tässä kohtaa julmaakin julmempi tapa kiustata pikkuista?

Mikäli puolivuotiaanne syö jo hyvin kiinteää ruokaa, pärjää hän kalorien puolesta jo yön yli syömättä. Yö-tissittely taitaa olla tapa, joka voi liittyä eroahdistukseen. Vauvat havahtuvat noin tunnin välein kevyen unen vaiheessa ja jos silloin tulee kaverille mieleen, että "Voisinpa ottaa huikan maitoa" hän herää. Maito tässä yhteydessä edustaa myös lämpöistä ja turvallista äitiä.

Itse en pidä perhepedistä, koska nukuimme koko perhe mielestäni siinä huonosti. Siirsin vauvan aina syömisen jälkeen jatkamaan unia omaan sänkyynsä. Jos kaikki olivat illalla liian poikki annoimme vauvan nukahtaa väliimme, mutta kuten sanottu, se ei oikein ollut levollista. Puolivuotiaana pinnasänky siirrettiin lapsen omaan huoneeseen ja yhden yön ramppaamisen jälkeen lapsi alkoi nukkua 8-10 tuntia putkeen.

Tuota edelsi noin kuukautta aiemmin aloitettu tassuhoito eli lapsi oli silloin 5 kk. Soseiden syöminen aloitettiin meillä 4 kk iässä. Puolivuotiaana hän söi kaksi lämmintä ateriaa sekä aamu- ja iltapuuron. Tissiä annoin yöllä aina kun heräsi ja kun alkoi tuossa 5-6 kuisena vaatia sitä tiheämpään, kuin siihen astinen kaksi kertaa yössä, päätimme, että unikoulu on syytä aloittaa.

Oma lapseni ei oikein kokenut selkeää eroahdistuskautta. Saattoi kyllä itkeä jos jätin hänet siksi aikaa kun kävin vessassa tms, mutta ei välttämättä joka kerta. Jos isä oli ulottuvilla, hän kelpasi ihan yhtä hyvin.

Olisiko teillä mahdollista siirtää lasta omaan huoneeseen nukkumaan tai edes pinnasänkyyn? Saattaa olla, että heräily on kiinni ihan tuosta heräämisestä kevyen unen vaiheessa. Jos maitovarannot ovat ihan ulottuvilla, niin voisin kuvitella, että tuoksu saattaa herättää tai sitten kun jompi kumpi vanhemmista kääntää kylkeä, yskäisee tms.

Lukaise tosiaan se Pantleyn opus. Siellä voi olla tuosta eroahdistuksestakin jotain.

Kiitos kiitos ja vielä kerran kiitos! Kerrotko vielä, miten käytännössä teillä tassuhoito toteutui ja onnistui. Pinnasänkyä ei ole mahdollista laittaa toiseen huoneeseen, mutta ehkä perhepedistä voisimme luopua. Ehkä se olisi unikoulua ajatellen hyvä juttu. Jotenkin kuitenkin tuntuu tyhmältä alkaa kaikkea pistämään "ylösalaisin", kun ensin on totuttu tekemään ihan toisin. Ajatuksissani alunperin aioin jatkaa perhepedissä nukkumista ja tissille nukuttamista koko imetyksen ajan, mutta nyt on vaan reilusti myönnettävä, ettei omat voimavarat enää tahdokaan riittää. Ehkä kaipaisinkin vaan kunnon potkuja persauksille, jotta saisin jostain takaisin sen ihanan tunteen, joka tähän asti tuli symbioosistamme. Kuten Akuliina huomaat, en ehkä ole ihan heti huomennakaan vielä valmis unikouluun... Päätös kypsynee kyllä lähiaikoina ja sitä tukevat hyvät neuvot. Täytyypä lukaista kirja jota minulle suosittelit. Kiitos!

Meillä yli 1v nukahtaa viereen tissi suussa ja syö yölläkin, en koe asiaa ongelmana. Jos kokisin, niin jotain lempeää systeemiä kokeilisin, mutta unikoulu ei sovi minulle... Luota omiin tuntemuksiisi ja nauti ajastasi pienen kanssa. Toimin aikoinani samoin esikoisen kanssa ja olin väsyneimmilläni kun hän oli 6-8kk, nyt ei ole sellaista väsymystä ollenkaan.

Unikoulu oli aika kovaa meillä alussa ja luulen, että meidän tapamme ei ehkä tosiaan sovi teille. Pohjustuksena: uskon, että asiat täytyy tehdä niin kuin on parhaaksi koko perheelle. Lapsi on tärkeä osa sitä, mutta niin ovat vanhemmatkin. Kuten itsekin kerroit, niin myös meillä alkoi olla paukut aika vähissä.

Lapsi alkoi tosiaan viiden kuukauden iässä syödä kasvissoseiden lisäksi myös lihaa ja puuroa, joten tiesimme, että vuorokauden kalorisaanti on jo kohdallaan eli nälkä tuskin oli syynä yö-syömiseen. Alotimme sillä, että lapselle muodotettiin selkeä iltarutiini, joka alkoi aina samaan aikaan ja asiat tapahtuivat samassa järjestyksessä: puuro, iltapesu, vaipanvaihto, yöpuku, hierontaa, unimusiikki-cd soimaan, iltamaito ja sänkyyn.

Jos lapsi ei jäänyt mielellän sänkyyn jompi kumpi vahemmista jäi sängyn vierelle "tassuttamaan" eli piti tukevasti kättä lapsen päällä ja sanoi "schh". Jos se ei rauhoittanut silitettiin (erityisesti selkää, peppua ja pakaroita, rauhoittavat jostain syystä parhaiten) tai taputeltiin pepulle. Jos itku vain yltyi, otettiin syliin rintaa vasten, mutta ei lähdetty hytkyttelemään tai kävelemään eikä juteltu.

Nyt voisin jättää tämän selostuksen tähän ja kaikkien koulukuntien edustajat olisivat suht tyytyväisiä toimintaamme. Tosiasia kuitenkin on, että aina tassuttelu ei vain toimi ja jos antaisin ymmärtää, että se oli taikakeino, joka avasi portit Nukkumatin maahan, aiheuttaisin uskomattoman määrän turhautumista niille jotka haluavat tätä kokeilla.

Joskus nämä kaikki keinot eivät siis tehonneet. Lapsellemme on tassuttelun lisäksi juteltu, häntä on hytkytelty ja kanniskeltu. Saatoimme myös, itkun sävystä riippuen, jättää lapsen itsekseen sänkyyn hetkeksi rauhoittumaan. Erityisesti tämä on iso ei-ei useimmille. Nyt siis painotan sanoja ITKUN SÄVYSTÄ RIIPPUEN. Kuolenmanpelon kauhuhuudon kourissa olevaa lasta ei tule missään nimessä jättää yksinään rauhoittumaan vaan ottaa syliin ja lohduttaa.

On olemassa erittäin herkkiä lapsia (4.3. Aamulehdessä oli yhden tällaisen lapsen äidin erittäin hyvä kertomus omista kokemuksistaan), joka vain vaativat sen sylin ja usein nimenomaan äidin sylin, piste. Kannattaa ehkä tutkiskella hieman omaa sydäntään, tekeeko asioita lapsen parhaaksi vai omasta syyllisyydentunteesta tai omista läheisyydentarpeistaan. Sinä tunnet lapsesi parhaiten ja sinä teet mikä on sinusta parasta teidän perheellenne. Muista myös, että mikäli perheeseen kuuluu puoliso, niin hänelläkin on tunteita ja tarpeita pelissä liittyen tähän asiaan.

Lapsen herätessä en vastannut hänen huuteluunsa heti vaan odotin viisi minuuttia. Taas riippuen itkun sävystä. "Miksi viisi minuuttia, ei lapsi tunne kelloa?" Ei tunnekaan, mutta tuntee kyllä varmasti eron aikajaksojen: heti, viisi minuuttia ja tunti, välillä. Tahdon sanoa siis, että viisi minuuttia oli minua varten, että menin aina saman ajan päästä katsomaan häntä. En tunnin päästä tai nopeammin. Toisinaan lapsi rauhoittui itse ja nukahti ennen kuin ehdin nousta sängystä. Lapset saattavat myös huudella unissaan ja heräävät vasta kun heidät nostetaan ylös tai saavat tissin suuhunsa.

Kuten kerroin sen jälkeen kun lapsi siirrettiin omaan huoneeseensa nukkumaan, hän on nukkunut reilun 6 kk iästä lähtien koko yön. Nykyisin kun hänet laittaa sänkyyn nukkumaan hän kääntää kylkeä ja jää tyytyväisenä nukahtamaan. Ei itkua eikä huutoa. Kun lopputulos on tämä, en jaksa uskoa, että valitsemamme tapa on väärä. En sano, että se ainoa oikea, vaan että se on ollut hyvä ratkaisu meidän perheellemme.

Köppänälle kiitos kannustuksesta! Olen yrittänyt mennä päivä kerrallaan ja kyllähän toki nautinkin paljon yhteisistä hetkistämme. Iltaa kohden vaan olen niin väsynyt ja väsyneimmillään tietysti tuntuu kaikki paljon pahemmalta, kun poika vaan heräilee vähän väliä tissiä huutelemaan. Olen yrittänyt jättää pois turhat ennakko-odotukset rauhallisen illan osalta, mutta väkisinkin aina jotenkin odotan, josko tänään hän nukahtaisi levollisille unille. Sitten kun heräilyrumba heti alkaa, niin huoh..... Yöt meillä vaihtelee paljon. Useimmiten hän heräilee muutaman kerran yössä, mutta vierestä on ollut helppo tuikata se tissi suuhun ja jatkaa itse unia. Oli mukava lukea kirjoituksesi ja ehkäpä minunkin väsymys helpottaa jossain vaiheessa, vaikken tissille nukuttamista lopettaisikaan. :-)

Akuliina, kiitos taas viestistä! Tosi mukavaa, että olet viitsinyt kertoa kokemuksiasi. Laitoin unikoulukirjankin heti tilaukseen ja ensi viikolla pääsen sitä lukemaan. Eilen illalla kokeilin nukuttaa pojan niin, että otin tissin hänen suusta heti, kun hän alkoi nukahtaa. Havahtui tietysti ja tätä tehtiin pari kertaa uudestaan, mutta sitten nukahti. Nukkui reilun tunnin, ennenkuin heräsi taas itkemään. Taas uudestaan tissi suuhun ja heti pois, kun alkoi vaipua uneen. Onnistui ekalla kerralla. Sitten poika nukkui 6 tuntia ja herätessään oli oikeasti nälkäinen. Söi ahnaasti hetken ja irroitin otteen ennenkuin hän nukahti. Nukuttiin vielä pari tuntia tänän jälkeen. Aion ehdottomasti kokeilla tuota tänäkin iltana, ei huutadusta/pahaa mieltä. Nyt vaan pitäisi laittaa jäitä hattuun, ettei taas lataa turhia odotuksia rauhallisemman illan puolesta. Illalla poika syö hyvän satsin puuroa ja muutenkin kiinteät maistuu hyvin, niin ei varmasti pitäsi nälkäkään jäädä häntä herättelemään. Tänään on ollut taas niin minun perään koko päivän, että isää jo alkaa harmittaa. Sylitellään sitten isän vieressä niin että vauva voi touhuta isän kanssa äidin katoamatta. Vaihehan tämä tietysti on ja menee ohi ajallaan, pitäisi vaan jaksaa uskoa siihen. Nyt odottelen kirjaa postista ja perehdyn siihen ennen suurempia jatkosuunnitelmia.

Yhteistyössä