todistuksesta ja stipendistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Onko muita joiden lapsi on kahlannut peruskoulun läpi hyvällä todistuksella saamatta koskaan stipendiä? Minua vähän harmittaa esikoisen puolesta. Sai todella hyvän päättötodistuksen ja on aina ollut hyvä koulussa, mutta ei koskaan luokan paras. On kuitenkin ollut niin hyvä, että ei ole myöskään saanut stipendiä tsemppaamisesta, eli numeroiden parantamisesta, niissä kun ei kauheasti ole parannettavaa. Häntä harmitti, kun yläasteen juhlassa jotkut oppilaat saivat jopa 3 eri palkintoa ja hän jäi tänä viimeisenäkin vuonna ilman. Kuuluu varmaan siihen joukkoon, josta opettajat olettavat, että hän on jo saanut usein tai saa jostain muusta aineesta. No lukiosta sitten...

Ei olekaan minun ansiota vaan nuoren itsensä. Mutta sikäli oli surku, kun toivoi saavansa jotain, eikä saanutkaan. Eikä siis ole paras luokallaan, kuten jo sanoin, eikä ole koskaan ollutkaan, mutta jotkus saivat toden totta 3 palkintoa, sama oppilas, olisihan niitä voinut vähän "jakaa". Ei välttämättä meidän nuorelle, mutta joukossa lienee muitakin samanmoisia hiljaisia ahertajia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei olekaan minun ansiota vaan nuoren itsensä. Mutta sikäli oli surku, kun toivoi saavansa jotain, eikä saanutkaan. Eikä siis ole paras luokallaan, kuten jo sanoin, eikä ole koskaan ollutkaan, mutta jotkus saivat toden totta 3 palkintoa, sama oppilas, olisihan niitä voinut vähän "jakaa". Ei välttämättä meidän nuorelle, mutta joukossa lienee muitakin samanmoisia hiljaisia ahertajia.

No, se on tämmöstä, vähän epistä koulussa. Onneksi on kesäloma, niin oppilaat pääsee pois sieltä prässistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Stipendi ei aina menekään sille, joka on paras. Joten älä välitä.

Mun mielestä oli mahtava asia ku meillä jaettiin yhdet stipedit luokkien parhaiden keskiarvojen saaneille (5-6lk) ja sitä keskiarvoa ei kerrottu ääneen.

Nämä ainakin menivät just parhaille mun mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
tiedäthän, että koulumenestys ei korreloi millään tavoin työelämässä ja muutoin elämässä menestymistä? eikä ne numerot ole sinun pätemisen paikka.

Enhän minä niitä numeroita luetellutkaan, eli en niillä koita päteä. Jää ihan sinun arvuuttelusi varaan, mikä on erittäin hyvä todistus. ;)

Ei se stipendi aina katso numeroita. ei mekään keittiöllä katsota mitään numeroita kun päätetään kelle annetaan meidän stipendi. me katsotaan käytöstä. tänävuonna sen meiltä sai tyttö joka aina syö kaiken mitä lautaselleen ottaa ja muistaa kiittää ruoasta eikä koskaan ole yökötellyt millekkään ruoalle.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Onko muita joiden lapsi on kahlannut peruskoulun läpi hyvällä todistuksella saamatta koskaan stipendiä? Minua vähän harmittaa esikoisen puolesta. Sai todella hyvän päättötodistuksen ja on aina ollut hyvä koulussa, mutta ei koskaan luokan paras. On kuitenkin ollut niin hyvä, että ei ole myöskään saanut stipendiä tsemppaamisesta, eli numeroiden parantamisesta, niissä kun ei kauheasti ole parannettavaa. Häntä harmitti, kun yläasteen juhlassa jotkut oppilaat saivat jopa 3 eri palkintoa ja hän jäi tänä viimeisenäkin vuonna ilman. Kuuluu varmaan siihen joukkoon, josta opettajat olettavat, että hän on jo saanut usein tai saa jostain muusta aineesta. No lukiosta sitten...

Stipendit päätetään opettajainkokouksessa ja tarkoitus on välttää sitä, etteivät ainakaan samat saa useampana vuonna peräkkäin tai monta stipendiä kerrallaan. Monissa stipendeissä on muitakin kriteerejä kuin koulumenestys: rehtiys, reiluus, toimiminen kouluyhteisön hyväksi, ym. Ikävää, että lapsesi on jäänyt ilman!

Tähän samaan olen kiinnittänyt itsekin huomiota. Varsinkin silloin kun olin vielä itse koulussa. Mun luokalla mm kaksi tyttöä saivat vuorovuosina stipendit. Jännää oli vain, että kumpi sen minäkin vuonna sai....

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:

Ei se stipendi aina katso numeroita. ei mekään keittiöllä katsota mitään numeroita kun päätetään kelle annetaan meidän stipendi. me katsotaan käytöstä. tänävuonna sen meiltä sai tyttö joka aina syö kaiken mitä lautaselleen ottaa ja muistaa kiittää ruoasta eikä koskaan ole yökötellyt millekkään ruoalle.

Totta tuokin, mutta usein samat parhaat saavat ja sitten muutama tsemppari, jotka ne toki ovat ansainneet. Mutta monta hyvää, ystävällistä jääpi ilman.

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:

Totta tuokin, mutta usein samat parhaat saavat ja sitten muutama tsemppari, jotka ne toki ovat ansainneet. Mutta monta hyvää, ystävällistä jääpi ilman.

Joidenkin stipendien kriteereinä on yksiselitteisesti paras keskiarvo: sitä ei vaan pysty muuksi muuttamaan :(. Onneksi stipendejä on yleensä paljon.

Molempien ya ikäisten luokalta stipendit menivät tana vuonna tasan samoille kuin viime vuonnakin. 9. luokkalaiset saivat koulussa kaikkiaan yli 50 mainintaa ja palkintoa, monet menivät samoille. Joten alkujaan ketjun tarkoitus oli kysyä, onko muualla sellaista, että näin menee... Se steipendittömyyshän ei mitenkään vaikuta lapseni jatko-opintoihin, tästähän se vasta alkaa se opiskelu.

Meillä on! Sai kyllä kaksi kertaa kirjapalkinnon Saksasta, mutta olisi ollut stipendin arvoinen kaikissa aineissa. Poika toimi myös tukioppilaana ja lukiossa oppilaskunnassa. No pääasia, että oli kuitenkin yksi parhaista. Pääsi yliopistoon ekalla yrittämisellä :)

Meidän koulussa kukaan ei saa kahta stipendiä yläasteaikana. Kaikissa paikoissa ei varmaan olla yhtä "fiksuja". Mutta silti joka vuosi stipendejä jää saamatta sellaisilta, joille ne mielellään antaisi. Stipendienkin määrä kun on rajallinen :(

Alkuperäinen kirjoittaja määä:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Stipendit päätetään opettajainkokouksessa ja tarkoitus on välttää sitä, etteivät ainakaan samat saa useampana vuonna peräkkäin tai monta stipendiä kerrallaan. Monissa stipendeissä on muitakin kriteerejä kuin koulumenestys: rehtiys, reiluus, toimiminen kouluyhteisön hyväksi, ym. Ikävää, että lapsesi on jäänyt ilman!

Itse sain yläasteella peräkkäisinä vuosina stipendit, samoin lukion jälkeen lakkiaisissa niitä tuli useampi. Yläasteella en kyllä ihmetellyt, kun luokan taso oli niin hävettävän huono, että kun itsellä sitten oli ysin keskiarvo, niin ei ollut kovin vaikea valinta. Lukioaikana sain myös yhden stipendin siitä, että nostin ruotsin numeroni 5:stä kymppiin.. sellaisia saisi mielestäni antaa enemmän, palkitaan niitä jotka ovat tehneet töitä jonkin asian eteen ja parantaneet tuloksiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
Mä itse olen tällainen tapaus. Hyvä, muttei paras. Ikinä en ole stipendiä saanut.

Ja arvaan, että joskus olit pettynyt. Mutta kyllähän elämässä silti pärjää ja menestyy jos tahtoa riittää. No pitää sanoa, että lasten isä ei myöskään koskaan saanut stipendiä, ennen yo juhlia, jossa palkittiin koko koulun parhaasta suorituksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on! Sai kyllä kaksi kertaa kirjapalkinnon Saksasta, mutta olisi ollut stipendin arvoinen kaikissa aineissa. Poika toimi myös tukioppilaana ja lukiossa oppilaskunnassa. No pääasia, että oli kuitenkin yksi parhaista. Pääsi yliopistoon ekalla yrittämisellä :)

Täh, pääasia että oli yksi parhaista? :o Asetat pojallesi valtavasti paineita tuolla asenteella! Koulumenestys ei mittaa mitenkään ihmisen arvoa!

sen tiedän että tytön koulussa meni liikuntastipendi oikealle pojalle. Tä on liikunallien nuorimies , vanhemmat ovat työttöminä ja yrittäneet parhaansaauttaa poikaa , Tää poika on halkenut valmentajakoulutukseen. toivon että pääsen. Tää sitpendi oli kuitenkin vaan 20e,se on aika vähän ysiluokkalaiselle

Aikoinaan kyllä koulussani ne stipendit menivät samoille ihmisille vuodesta toiseen. Lukiossa oli vielä räikeämpää tuo stipendien jako, niitä saivat ne joiden vanhemmat tukivat koulua rahoittamalla sinne rahaa.

Olin luokan paras ysillä, mutta en saanut koskaan stipendiä. Siihen aikaan niitä jaettin vähemmän ja minulla ei ollut mahdollisuuksia saada, koska vanhemmillani oli maatila - varallisuus ratkaisi. Parasta on se, että itse tietää onnistuneensa. Se on paras palkkio.

Yhteistyössä