Töihin heti synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kevätäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä nyt ap:n kannattaisi pitää oikeuksistaan kiinni! KUKAAN EI VOI PAKOTTAA minkään lain nojalla sinua töihin 2 viikkoa synnytyksestä! Ja aivan oikein joku aikaisemmin kysyi tässä ketjussa, että mistä tiedät milloin synnytyksesi on? Lasketusta ajasta voi aivan hyvin mennä vielä 2 viikkoa ennen kun mitään tapahtuu, ja synnytys joudutaan käynnistämään.

Itse olin todella väsynyt ja huonossa kunnossa 2 viikkoa synnytyksen jälkeen. Minulla oli anemia, sillä menetin niin paljon verta synnytyksessä. Imetin yöt ja päivät läpeensä. Siinä tilassa teki tiukkaa esim pitää seuraa vauvaa katsomaan tulleille vieraille tunnin ajan tai käydä suihkussa ja meikata tms, saati sitten vetää mitään koulutuksia.

Pyydä, että lääkäri kirjoittaa sinulle sairaslomaa, jos mikään muu ei auta!

AP jo sanoikin, ettei asu Suomessa. Eihän kaikissa maissa tietenkään ole sama lainsäädäntö kuin Suomessa, ehkei siellä AP:n maassa ole samanlainen äitiyslomakäytäntö tai työntekijän turva...

Kaikkeahan voi sattua, mutta ei kannata aina ajatella niitä kauheimpia skenaarioita!
Olisin varmasti voinut vetää päivän koulutustilaisuuden kaikkien synnytysten jälkeen ja ne kaikki eivät olleet helppoja!!! jos olisi ollut pakko. Tietenkin mieluiten olisin ollut (ja onneksi sainkin olla) kotona. Elämässä tulee eteen tilaisuuksia jotka ei aina ole kivoja mutta silti pakollisia.
Eiköhän kaikki mene ihan hyvin. Ainakin oman tuttuni tapauksessa ei tullut mitään ongelmia. Ja tämä toinen kaveri, joka ei saanut papereita koulusta koska ei osallistunut viimeiseen koulutukseen/työharjoitteluun vedoten vasta kuukauden ikäiseen vauvaan, harmitteli kyllä kovasti jälkikäteen. Hukkaan meni parin vuoden opiskelu ja panostus.

Asuinmaassasi voi olla erilaiset lait kuin Suomessa, mutta kuulostaa aika oudolta, että nykyaikana jossain voisi menettää työnsä, jos ei ole 2 viikkoa synnytyksestä työkunnossa. Kannattaa ottaa selvää etukäteen, voitko hakea esim. sairaslomaa jos et ole työkuntoinen. Olet jo saanut niin paljon neuvoja, että niillä varmaan kyllä pärjää. Vaatetuksesta kuitenkin kommentoisin vielä sen verran, että jos satut olemaan suihkutissistä tyyppiä (kaikki eivät nimittäin ole) niin kannattaa laittaa ainakin kolmet liivinsuojat päällekkäin, vaihtaa niitä usein ja lisäksi vielä käyttää paksuja kirjavia villapuseroita, joista ei niin huomaa vaikka koko paita olisi märkä (ainakaan jos ei kumarru kovin lähelle koulutettavia). Kannattaa myös olla useampia puseroita mukana, jotta niitä voi kesken päivän vaihtaa.

Eniten mua arveluttaa juuri se, miten heikossa kunnossa sitä voi olla kaksi viikkoa synnytyksestä. Mulla ei ainakaan pää toiminut yhtään vielä siinä vaiheessa. Itkutti vain hormonimyrskyt ja kivut, joita vielä siinä vaiheessa oli. Just ja just pystyin istumaan.

Mutta yleiskunto riippuu esim siitä, miten paljon verta menettää. Mulla myös epparikivut olivat aika kovia vielä kahden viikon jälkeen ja tikkejä piti huuhdella kuumalla vedellä mahdollisimman usein haavan paranemiseksi. Eli hyvä jos pystyisit käymään alapesulla monta kertaa koulutuspäivän aikana.. Mites on alapääsuihkujen laita maassa jossa asut..?

PS. Mä tein töitä neljä päivää neljä kuukautta synnytyksestä. Se onnistui ihan hyvin, mitä nyt pää vähän jumissa. Toivotan sinullekin onnea!

Voi hyvät ihmiset,en ymmärrä onko teidän pakko heitellä joka viestissä ns kauhu juttuja miten voi käydä ja kuinka huonossa kunnossa ollaankaan sitten kun on synnyttänyt. Jokainen ihminen on yksilö ja näyttää siltä että tähän ketjuun ovat eksyneet ne huonompi kuntoiset yksilöt! Itse en lue raskautta saatika synnytystä miksikään sairaudeksi, niinkuin täältä saa kuvan. Tottakai jos antaa itselleen luvan olla "heikkona" kun olen synnyttänyt se aika menee sängyllä maaten ja muutenkin tuskastellen olotilaansa. Ja mitä tulee hormooneihin,yhtä lailla ne heittelee raskaudenkin aikana eikä sen vuoksi jäädä työstä pois.

Itsellä on kokemusta noista kolmesta synnytyksestä,ensimmäinen kesti 2 vuorokautta,tikkejäkin sain ym. Mutta seuraavana päivänä vain rupesin liikkumaan ja istumaan niin etten jumitu paikalleni, tottakai jos on vain paikallaan eika auta elimmistöä millään lailla palautumaan menee siihen silloin myös aikaa.

Kotiin päästyäni seuraavana päivänä menin töihin. Ja jokaisen oma valinta haluaako mennä töihin ei siihen kai tarvitse lakipykäliä sekottaa?

En mä ole ikinä tehnyt synnytyksestä mitään kauhujuttua, mutta kyllä vain oli heikossa kunnossa kun esim ekasta lapsesta menetin 900ml verta (kiireellinen sektio). Pienikokoisessa naisessa (minunkin normaalipaino 53kg) tuollainen todellakin jo tuntuu jossain.

Ei ole tarkoitettukaan niin, että naisen pitäisi heti pystyä menemään täysillä synnytyksen jälkeen. Totta kai normaalisti touhuten kotona, mikä on toipumisenkin kannalta hyvä. Ei ole musta yhtään liioiteltua tai pelottelua sanoa, että synnytyksen jälkeen voi olla (ja hyvin todennäköisesti on) aika poikki ja on vielä kipujakin. Silti mäkin pidän synnytystä ihan normaalina tapahtumana ja hienona kokemuksena. Mutta ei sen jälkeen heti tarvitse täysteräkunnossa olla :D

Hormonien kanssa on myös vähän eri juttu synnytyksen jälkeen kuin mitä esim raskauden aikana on. Luepa vähän vaikka baby bluesista "..öö..".

kyllä niitä on sellasia maita joissa voi joutua heti synnytyksen jälkeen töihin. esim. jenkeissä niillä ei oo oikeutta minkäänlaiseen palkalliseen äitiyslomaan, vaan niillä on mahdollisuus ottaa 6 viikkoa palkatonta äitiyslomaa.
vaikka se meistä kuulostaa kuin kuulostaakin ihan älyttömältä että joutuu duuniin, niin joissain paikoissa sitä vaan oikeesti joutuu. täällä on asiat sen suhteen siis aivan loistavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja ..öö..:
Voi hyvät ihmiset,en ymmärrä onko teidän pakko heitellä joka viestissä ns kauhu juttuja miten voi käydä ja kuinka huonossa kunnossa ollaankaan sitten kun on synnyttänyt. Jokainen ihminen on yksilö ja näyttää siltä että tähän ketjuun ovat eksyneet ne huonompi kuntoiset yksilöt! Itse en lue raskautta saatika synnytystä miksikään sairaudeksi, niinkuin täältä saa kuvan. Tottakai jos antaa itselleen luvan olla "heikkona" kun olen synnyttänyt se aika menee sängyllä maaten ja muutenkin tuskastellen olotilaansa.

Olet ilmeisesti ollut niitä onnekkaita, jotka pääsevät nopeasti jaloilleen. Jotkuthan pukevat sairaalasta lähtiessä raskautta edeltäneet farkkunsakin jalkaan, toiset eivät. Ihan asiallisia ovat minusta olleet kommentit, yhtään oikeaa kauhujuttua ei tässä ketjussa ole ollut, ihan tavallisia kokemuksia.

Kun hemppa ja verenpaine ovat muutenkin matalat ja menee reilusti yli litra verta, niin ei sitä kovin hyvässä hapessa ole vielä 2 viikon päästä. Kakkosen synnytyksen jälkeen koitin tosissani mennä esim. pulkkamäkeen esikoisen kanssa juuri 2 viikkoa synnytyksestä, mutta melkein pyörryin sinne, oli vaan pakko tulla 2 laskun jälkeen kotiin, kun ei ollut turvallista jatkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
kyllä niitä on sellasia maita joissa voi joutua heti synnytyksen jälkeen töihin. esim. jenkeissä niillä ei oo oikeutta minkäänlaiseen palkalliseen äitiyslomaan, vaan niillä on mahdollisuus ottaa 6 viikkoa palkatonta äitiyslomaa.
vaikka se meistä kuulostaa kuin kuulostaakin ihan älyttömältä että joutuu duuniin, niin joissain paikoissa sitä vaan oikeesti joutuu. täällä on asiat sen suhteen siis aivan loistavasti.

Oletuksena näissä maissa on pitkälti se, että mies elättää. Myös esim verotus on pariskunnilla yhteinen toisin kuin meillä, mikä osaltaan tukee naisen kotiinjäämistä.

Näin jälkeenpäin todettuna paras neuvo, minkä itse sain oli "älä suunnittele elämääsi synnytyksen jälkeen - se ei mene kuitenkaan niinkuin olit ajatellut". Yhdyn tähän mielipiteeseen ja mielestäni ajatus sopii tähänkin ongelmaan.

Kuvittelin etukäteen olevani jonkinlainen superäiti, joka hoitaa tuosta noin vaan pikkutyöjutut, mutta se ei todellakaan mennyt niin. Jo synnytys oli minulle niin rankka fyysinen suoritus, että siitä palautuminen otti tovin aikaa. Päälle hormonimuutokset ja sitten vielä aivan uuden elämän kuviot. Sitä ei vain valitettavasti pysty kuvittelemaan miten paljon synnytys ja lapsentulo muuttaa elämää, ja siitä muutoksesta pää on aivan pyörällä pidemmän aikaa. Minulla on kokemusta koulutusten vetämisestä, enkä olisi pystynyt siihen suoritukseen vielä puoleen vuoteen synnytyksestä.

Imetyksestä sen verran, että moni lapsi ei osaa vielä tuossa vaiheessa imeä pullosta. Myös oma hyvinvointi edellyttää rintojen lypsämisen. Imetys eikä lypsäminen ole tuossa vaiheessa hoidettu kädenkäänteessä. Meillä poika imi rintaa aluksi puolisen tuntia kerrallaan ja vasta vähitellen syömisestä tuli rutiininomaista. Jotkut lapset eivät suostu juomaan pullosta vielä puolenkaan vuoden ikäisenä.

Sanoisin, että ole vahva ja kieltäydy hommasta. Et voi tietää etukäteen lähteekö alku liikkeelle oikein hyvin vai oikein huonosti. Jos työpaikka menee kieltäytymisen vuoksi, niin se on sitten mennääkseen. Parin vuoden kotonaolo mahdollistaa uuden työnhaun ja sinäkin aikana on mieli saattanut muuttua aika paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Jeps vanhempi..:
Tuohon vielä ""Mietin sellaistakin, että mies voisi odottaa vauvan kanssa autossa (ja mennä välillä kävelylle)"" Karsea tilanne. Jos olisi todella äärimmäinen pakko tehdä tuo. Niin varaisin hotellihuoneen kouluspäiviksi. Kukaan ei odota sylivauvan kanssa autossa koko päivää, ei vaikka kuinka kävisi kävelyllä ja tuo kävelylle meno sylivauvan kanssa ;) Lisäksi on syöminen, vaipan vaihto, pyllypesu, paijaaminen, nukuttaminen, puklaukset, vaatteiden vaihdot vauvalle.

Esikkona et pysty kaikkea ennalta miettimään. Mutta ehdottomasti hotellihuone tms. miehelle ja vauvalle koulutuspäiviksi. Riippuu toki kuinka kaukana koulutuspaikasta asutte. Mutta tuo on tuhoon tuomittu ajatus, että mies odottaisi autossa. Lisäksi se että onko vauvalla nälkä juuri lounastauolla?

Joko niin, että vain pumppaat maitoa pois ja mies+vauva on kotona tai vähintään hotelli ja yrität imettää tauolla, jos vauva on silloin nälkäinen.

Muistan kerran lukeneeni pitkän haastattelun äidistä, joka kulki vetämässä seminaareja ympäri Suomea kun vauva oli pieni. Hän oli palkannut äitinsä, lapsen isoäidin työntelemään vaunuja ympäristössä sen aikaa (useamman tunnin, mutta ei koko päivän reissuja). Kehui, että järjestely sopi heille hyvin. Muistan artikkelin kirkkaasti, koska se muutti omia käsityksiäni kotiinsidotusta äitiydestä paljon!

Ap, koska olet niin tärkeä osanen näitä koulutustilaisuuksia että läsnäolosi on välttämätön, niin voit varmasti rytmittää kuuntelijoiden tupakkatauot yms. vauvan tarpeiden mukaan.

Ehdotan: ota piippari käyttöösi, ja anna vauvan hoitajan hälyttää sinua kun nälkäitku alkaa. Vauva on kuitenkin niin pieni vielä pariviikkoisena, että mitään rytmiä sille ei voi opettaa. Vauvan rytmiin sopeutuminen on paras keino, jos vain se ei haittaa keskittymistäsi liikaa.

Tuttipullolle ei kannata opettaa, ellei sitten jostain syystä imetys lähde alkuunkaan onnistumaan. Parempi hörpyttää vauvaa mukista, ettei imuote kärsi.

Kiitos jälleen kerran asiallisista vastauksista.

Uteliaille, olen kyllä Euroopassa mutta amerikkalaisessa firmassa. Omassa yksikössäni olen ensimmäinen vuosiin joka jää äitiyslomalle, vaikka tiedän jo nyt että joudun äitiys"lomalta"kin käsin tekemään töitä kotona, tosin vain pari tuntia päivässä. Nämä koulutuspäivät ovat poikkeus ja johtuvat siitä, että tämä on vuoden kestävä projekti josta olen vastuussa ja olen periaatteessa ainoa joka tietää aiheesta meidän firmassa.

Mukaan tulee toinenkin vetäjä, joten ihan yksin en joudu olemaan. Osaan koulutusaiheen vaikka unissani ja (toivottavasti ei kuulosta kehumiselta) saan yleensä hyvät arvostelut jälkeenpäin, joten itsestäni en ole niin huolissani, vaan mietin miten vauva pärjää. Minulla on korkea kipukynnys eli pystyn olemaan itkemättä vaikka sattuisi kuinka paljon (te, jotka elätte jatkuvan kivun kanssa tiedätte mistä puhun) ja muutenkin olen tottunut selviäväni tilanteesta kuin tilanteesta, vaikken kuvittele mikään superäiti olevanikaan tulevaisuudessa. Ainoa, mitä haluan, on selvitä koulutuspäivistä niin että vauvallani on hyvä olla ja niin etten itse saisi rintatulehdusta, minkä nyt teidän hyvien neuvojen ansiosta aion toivottavasti välttää imettämällä tai pumppaamalla.

Ja niin oudolta kuin se kuulostaa, haluan vetää koulutukset, jos se vain tulee oman ja vauvan terveyden puolesta olemaan mahdollista, nimenomaan vauvani takia. Jos pystyn suoriutumaan tehtävästä, minulla on paremmat mahdollisuudet edetä firmassa mikä taas antaa enemmän mahdollisuuksia tulevaisuudessa vauvalleni, koska ylennystä seuraa monet edut, esim. parempi palkka, lyhyemmät työpäivät, enemmän vapautta, jne.

Miten muuten voi parhaiten opettaa noin pienen vauvan juomaan mukista?

Olen todella saanut hyviä neuvoja teiltä, eli KIITOS vielä kerran.

Tuli vielä mieleen että pukeutuminen on jakkupuku, eli suositteletteko todellakin että otan silti pari varapaitaa mukaan? Tämä oli minulle ihan uutta, että maitoa voi tulla paidan ja jakun (tai monen paidan) läpi, mikäli ymmärisin oikein.

Voiko muuten heti synnytyksen jälkeen käyttää ihan normaalisti meikkiä ja värjätä hiukset? Kampaajani ei suostunut värjäämään raskauden aikana, mutta edelleen, en asu Suomessa ja täällä tunnutaan olevan hysteerisempiä melkein kaiken suhteen.

Onkohan vielä jotain muuta mitä minun kannattaisi ottaa huomioon?

Nyt varmaan saan lokaa niskaan, mutta suosittelen, että annat alusta asti esim kerran päivässä vauvallesi maitoa tuttipullosta. Pumppaa siis omaa maitoa pakastimeen jemmaan aina kun ehdit, niin mies pärjää vauvan kanssa kotona taatusti, kun oppinut pullonkin. Vauvan on parempi olla kotona, kun autossa yms kun on vielä niin pieni.
Itse en henk.koht tunne ketään, jonka imetys olisi kärsinyt siitä jos silloin tällöin äidinmaidon antaa pullosta. Meillä syötettiin kaikki yösyötöt pullosta, jotta mieskin voi osallistua, kun en olisi yksin taatusti öistä selvinnyt. Vauva taisi olla kolme viikkoinen, kun olivat miehen kanssa 24h kahdestaan, kun minä olin vanhemmillani nukkumassa.
Että minun mielestäni voit ihan huoletta mennä pariksi päiväksi töihin. Rintapumppu käsilaukkuun, niin voit tauoilla käydä purkamassa vessassa paineita. Vauva ei taatusti voi huonosti, kun saa iskän hoivaa, unta ja maitoa. Miehesi voi vaikka kääräistä vauvan kotona ollessaan sinun yöpaitaasi, sillä noin pienelle vauvalle "riittää", kunhan vain tuoksuu äidille..

Imetän muuten vieläkin hyvällä menestyksellä (1v 5kk), vaikka yösyötöt onkin aina hoidettu pullolla ja pullosta on annettu silloinkin, kun mummit yms ovat halunneet vauvan syöttää. Itse koin helpommaksi antaa reilusti pullosta, kuin ruveta mukien kanssa pelaamaan. Hörppyyttämällä on vaikea saada vauvan vatsa täyteen, sillä pari viikkoinen saattaa jo hyvinkin syödä 60ml kerralla ja imeminen on vauvalle paljon luonnollisempi tapa saada ravintoa, vaikka pullosta imisikin. En jaksa uskoa että imettämisesi parista päivästä kärsisi ja jos kärsii, niin rintakumi käyttöön joksikin aikaa, niin alkaa taas taatusti sujua. Turhan tarkkaan ei kannata suunnitella ja tehdä elämästä vaikeata, kyllä nopeasti huomaat mikä on teidän perheelle paras ratkaisu ja sen että haluatko töitä heti tehdä vai et.. Kun ei turhia pingota ja käyttää maalaisjärkeä, niin taatusti pystyy yhdistämään työn ja äitiyden, vaikka vauva pieni olisikin ja onhan lapsella tosiaan iskäkin. Vaikka moni niin kovasti haluaisikin uskoa, niin ei se äiti välttämättä ole korvaamaton..

Kannattaa myös varautua siihen, että kahdessa viikossa et ehdi palautua vanhoihin mittoihisi, eli vanhat jakkupuvut eivät käy. Kannattaa siis säästää niitä raskauden aikaisia vaatteita... Ja paljon rintasuojuksia mukaan, maitoa voi todella tulvia. Tai sitten ei...
Minäkin antaisin maidon pullosta ja jättäisin miehen vauvan kanssa kotiin. Todennäköisesti teillä on koulutuksen aikana yksi pitkä tauko lounasaikaan, olisiko silloin mahdollista käydä kotona imettämässä? Tai jos mies vain toisi vauvan käymään koulutuksen välissä. En todellakaan usko, että vauva ja isä selviävät autossa ja kävelyillä koko päivää...

Pari viikkoisen vauvan kanssa kaikki on vielä uutta ja ihmeellistä. Voi olla, että kaikki menee todella hyvin. Tai sitten isä hoitaa kiljuvaa lasta päivän!

Minä myös opettaisin vauvan pullolle jo pienestä pitäen. Oma tilanteeni on sellainen, etten ole tuota yhtä työpäivää lukuunottamatta ollut vauvan luota pois 3 tuntia pidempään. Vauva on nyt 4,5kk ja aloitan kokopäivätyöt 3 viikon päästä miehen jäädessä koti-isäksi. Ollaan muutama päivä pidetty pulloharjoituksia, mutta vaikeaa on, kun vauva vaan itkeskelee ja ihmettelee pulloa. Yritän aluksi aina syöttää pullosta ja sitten vasta antaa kiinteitä ja lopuksi vasta rintaa. Varmasti ajan kanssa vauva vielä oppii, mutta olisi yksinkertaisempaa jos vauva osaisi jo sekä rinta- että pullosyönnin.

Oon ainakin itse värjäillyt hiuksiani ja meikkaillut normaalisti synnytyksen jälkeen. Toi vaatteisiin sopiminen on kyllä yks juttu mitä kannattaa miettiä. Esikoisen jälkeen kesti muutaman kuukauden ennen kuin lantionseudun luut olivat palautuneet niin että sain aiemmin käyttämät housut jalkaani. Toisen lapsen kohdalla tämä tapahtui muutamassa viikossa.

Jos imetät vauvaa, sinulla voi olla todella paljon kasvanut ruokahalu. Itse ainakin syö about 3krt enemmän ruokaa kuin silloin, kun en imettänyt. Paljon eväitä siis mukaan ja juomista myös! Onko muuten mahdollista sopia työpaikkasi kanssa, että miehesi ja vauva olisivat esim. jossain toisessa kokoushuoneessa tai työhuoneessasi tms.? Voi olla, että se ei olisi ihan täysin vieras ajatus, koska USAssahan on suurissa firmoissa omat päiväkoditkin firman tiloissa.

Ehkä sä voit järkätä myös jotain vierailevia puhujia koulutuspäiviin, esim. muita projektiin osallistuneita kertomaan kokemuksistaan tai tyyliin jotain "lessons learned" -tyyppistä asiaa, jolloin sulla on taukoa koulutuksen vetämisestä, joko imetykseen tai sitten ihan ajatusten kokoamiseen, jos siltä tuntuu. Itse olin kyllä aika skarpissa kunnossa molempien synnytysten jälkeen, mutta tiedän ettei aina näin ole.

No uskoisin, että selviät. Jos osaat aiheen "unissasi", ja pystyt kivuliaanaakin toimimaan, niin uskoisin, että asiat lutviutuu. Kyse on kuitenkin neljästä päivästä. Pukeumiseen pystyt varutumaan ennakoltakin, kun huomaat paljonko maitoa tulee jne.

Kannattaa opettaa vauva alusta asti pullolle. Yksilöllistä mutta meillä tyttö joi mitä tarjottiin pulloa tai tissiä, osittaisimetyksellä oltiin. Toki tissiraivareita tuli tuli niin pullolle kuin tissille, ja molempia heruteltiin.

Mutta tosiaan, en vieläkään usko että kukaan jaksaa olla autossa 7-18 vauvan kanssa ja vain odottaa vaikka kävisikin kävelyllä välillä. Itse olen istunut autossa n. 3 tuntia, meinasi pää hajota. Muutaman tunnin kävely jne. on eri, yhden seminaarin jaksaakin odotella ja käppäillä.

Mutta onko sinulle varattu hotelli vai ajattelitko mennä koulutukseen autolla ja sitten kotiin. Vaihtoehtoja on monia. Mies voi olla kotona ja käydä luonasaikaan koettamassa söisikö vauva. Tai sitten vaikka hotelli tai muu asuntoauto jne. Ihan tilanteesta riippuen. Kaipa sitä 4 päivää pystyy olemaan vaikka päällään. Jos aivan kamalaksi menee olo, niin sitten vain sinun on pidettävä lepotauko ja antaa toisen vetäjän ottaa hetkeksi päävastuu koulutuksesta. Vauva on kuitenkin hyvässä hoidossa isällään ja oppii juomaan myös pullosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Milla Maqia:
Kaikkeahan voi sattua, mutta ei kannata aina ajatella niitä kauheimpia skenaarioita!

Jos aikoo suunnitelmallisesti tehdä jotakin täysin uudenlaisessa tilanteessa, TOTTA KAI on otettava myös ns. worst case scenario huomioon.
Rasittaa toi että jos joku kysyy neuvoja, ja keskustelussa tuodaan esille että VOI OLLA ettei kaikki sujukaan 100% kuten on etukäteen suunniteltu (ja synnytysten + vauvojen kanssa yllärien mahdollisuus on keskimääräistä suurempi ;) niin se on heti "pelottelua".

Ihanteellisessa tapauksessa sinulta tulee niin hyvin maitoa, että pystyt pumppaamaan sitä riittävästi etukäteen, voit käydä välillä imettämässä vauvaasi, liivinsuojat riittävät pitämään paitasi kuivana, mahdut entisiin vaatteisiisi, vauva osaa imeä sekä rintaa että tuttipulloa, eikä hylkää rintaa pullon jälkeen, olet itse fyysisesti ja henkisesti hyvässä kunnossa, isä pystyy hoitamaan lasta puutteellisissa olosuhteissa jne.

Tosielämässä kaikki ei kuitenkaan suju ihan suunnitelmien mukaan. Ensinnäkin tuli mieleen, että miten ajattelit säilyttää pumpatun maidon. Se ei säily kauaa huoneenlämpöisenä. Pakastettu ja jääkaappikylmä maito taas pitää lämmittää vauvalle 37 asteiseksi. Kertaalleen lämmitettyä maitoa ei saa enää käyttää uudelleen myöhemmin, koska bakteerit alkavat lisääntyä nopeasti ja ruokamyrkytyksen vaara on suuri.

Oma vauvani söi 1-2 h välein ja jos tissiä ei ollut heti tarjolla, niin hän sai sellaisen itkuraivarin, ettei meinannut rauhoittua enää millään. Kakkaa tursusi 5-7 kertaa päivässä. Sen vaihtaminen autossa ei houkuttele. Itse en olisi henkisesti kyennyt jättämään noin pientä vauvaa ilman äitiä, vaan olisin varmasti itkeskellyt kesken luennon. Normaalisti en ole mikään herkistelijä, mutta hormoonit saivat mielen herkistymään.

Minäkin suosittelen, että teet olosuhteet vauvallesi ja isälle mahdollisimman hyviksi ja he ovat lähelläsi, jotta pääset imettämään. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin kohdallanne.

Eikö tuota koulutusta olisi mahdollista aikaistaa tapahtuvaksi ENNEN synnytystäsi tai hieman myöhemmin? Tuntuu, että tuo 2 vkoa synnytyksen jälkeen on todella paha aika, sillä kuten aiemmat kirjoittajat ovat todenneet, et millään voi tietää fyysistä kuntoasi synnytyksen jälkeen. Itse esimerkiksi menetin paljon verta (anemia) ja yöt olivat todella katkonaisia ison vauvan takia, joka halusi ruokaa 1-3 tunnin välein läpi vuorokauden ja hän itki nälkäänsä, kun rinnoistani alkoi herua maitoa paremmin vasta n. 2 vkon päästä. Kaiken lisäksi hormonit jylläsivät ja olin kuin maanis-depressiivinen ihminen, kun kaikki asiat joko itketti tai ihastutti. En todellakaan pystynyt keskittymään yhtään mihinkään muuhun kuin vauvanhoitoon. Olin siitä yllättynyt, koska kuvittelin olleeni hyvin varustautunut fyysisesti ja henkisesti. Luulin, että koska työkseni hoidan isoja projekteja, niin kyllähän pieni vauvakin hoituisi käden käänteessä. Eipä vaan hoitunut!

Älä siis yliarvioi itseäsi ja aseta itseäsi äitiyden yläpuolelle. Jo yksistään se, että et saa nukuttua riittävästi, heikentää keskittymiskykyäsi oleellisesti. Jos äidinvaistosi kypsyvät kunnolla, todennäköisesti työ ei myöskään tunnu kovin kiinnostavalta juuri silloin, kun sinä ja vauvasi tutustutte toisiinne ja luotte molemminpuolista kiintymyssuhdetta.

Omien lasteni kohdalla kesälläkin on suositeltu neuvolasta, että vastasyntynyttä vietäisi ulos vasta 2 vkon ikäisenä ja silloinkin totuteltaisi ulkoilmaan vähän kerrallaan. Tuskinpa suomalaishipiäinen vauvakaan missään päin Eurooppaa ihan kylmiltään on valmis hengittelemään ulkoilmaa. Ei siis tule kuuloonkaan, että miehesi olisi koko päivän jossakin autossa antamassa kylmää maitoa ja vaihtamassa vaippoja. Ehdottomasti siten, että miehellä ja vauvalla on käytössä huone + wc-tila samassa rakennuksessa kuin missä sinä olet. Silloin pystyt käydä imettämässä vauvaasi useamman kerran päivässä.

Jos vauva vieroksuu tuttipulloa, niin maitoa voi yrittää antaa myös lusikalla, kuten ennen vanhaan tehtiin.

Joka tapauksessa kannattaa miettiä sitä, että mitä jos saat kuumeisen ärhäkän rintatulehduksen (omia rintojani pumppu ei tyhjentänyt, vaan jouduin opettelemaan rintojen tyhjennyksen käsin lypsämällä) tai joudutkin sektioon ja haava tai kohtu tulehtuu? Entä, jos vauvasi on vakavasti sairas?

En yhtään vähättele työtäsi ja tulevaa uraasi, mutta epäilen vahvasti, ettäkö tämä olisi ainutkertainen tilaisuus, jollaista ei enää tule. Yleensähän nimittäin yleneminen tarkoittaa vielä pidempiä päiviä (esim. Suomessa ylimmän tason johtajilla ei ole työaikaa, vaan työtä tehdään niin paljon kuin mitä tehtävä vaatii).

Yhteistyössä