Töihin paluu -ahdistus. Onko tää ihan normaalia ja meneekö ohi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistunut

Vieras
Apua, töihin paluu lähestyy ja laitan kohta 2-vuotiaani hoitoon. Onko normaalia, että äitiä ahdistaa ihan hirveesti?? Tekisi mieli perua koko töihin paluu, mutta nyt on jo liian myöhäistä. Onko muilla ollut samanlaista, helpottaako se jossain vaiheessa?

On normaalia, menee ohi. Tutustumaan hoitopaikkaan ja huomaat että lapsellasi onkin siellä ihan kivaa. Pari viikkoa voi olla hankalaa, mutta sitten tavallisesti alkaa helpottamaan. Tsemppiä!!!

täällä toinen. menen töihin tammikuussa 3pv/vko ja ahdistaa! Oma lapseni on kuitenkin vasta silloin 1v4kk... Ja olin odotusaikana ajatellut olevani kauemmin kotona. Inhottava tunne tämä, kun jo valmiiksi ahdistaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Töissä:
On normaalia, menee ohi. Tutustumaan hoitopaikkaan ja huomaat että lapsellasi onkin siellä ihan kivaa. Pari viikkoa voi olla hankalaa, mutta sitten tavallisesti alkaa helpottamaan. Tsemppiä!!!

Kiitos :) Vastauksesi lämmitti tosi paljon mieltä. Jotenkin vaan aiemimin ajattelin, että kyllä mä olen jo valmis työelämään ja reipas lapseni sopeutuu hoitoon varmasti loistavasti, mutta mitä lähempänä töihin meno on, sen kurjempi ja epävarmempi olo mulla on. No, toinen lapsi on kyllä haaveissa, että hyvässä lykyssä pääsen taas muutamien kuukausien jälkeen kotiin. Se tieto onneksi tässä vähän lohduttaa.

On normaalia. Kun omani menivät tarhaan, niin itkin viimeisen yön lastenhuoneessa sänkyjen vieressä! Itselläni ahdistus meni nopeasti ohi ja sitä helpotti, kun lapset viihtyivät tarhassa ja itse sai välillä keskittyä aikuisten asioihin.

Onko teillä taloudellinen pakko mennä töihin? Itse menen töihin vasta, kun lapsi on 3 -vuotias. Sitten laitan lapseni vain osa-aikaisesti hoitoon 3pv/vko. Asumme tarkoituksella sen ajan vuokralla ja ostamme asunnon, kun palaan vakinaiseen osa-aikaiseen työhöni (30t/vko).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Töissä:

Kiitos :) Vastauksesi lämmitti tosi paljon mieltä. Jotenkin vaan aiemimin ajattelin, että kyllä mä olen jo valmis työelämään ja reipas lapseni sopeutuu hoitoon varmasti loistavasti, mutta mitä lähempänä töihin meno on, sen kurjempi ja epävarmempi olo mulla on. No, toinen lapsi on kyllä haaveissa, että hyvässä lykyssä pääsen taas muutamien kuukausien jälkeen kotiin. Se tieto onneksi tässä vähän lohduttaa.

Voi kuule, arvaa olinko ite monta kertaa perumassa töihin menoo? :D Ihan vieraaseen työpaikkaan vielä, niin sekin jännitti. Oli ihan hirveetä kun jätin ekaa kertaa lapsen sinne, ja piti ilosesti vaan heiluttaa vaikka itku oli itellä kurkussa. Lapsi oli sillon 1 v 3 kk, mut sopeutui tosi nopeesti. Nykyään lähtee innolla tarhaan ja on suloista kattella kun on saanut kavereitakin jo. Enemmän jännittääkin miten jatkossa käy kun on siellä vaan 10 pvää/kk kun jään ä-lomalle.

Ahdistaa niin vietävästi!

Tammikuun alussa töihin lähtö ja voisin vaikka tukehtua tähän tunteeseen. Meillä neidillä ikää 1v 2kk. Ajattelin kanssa odotusaikana, että olisin kauemmin kotona. Ainakin tuonne 2 vuoden ikään asti, mutta taloudelliset tosiasiat pakottaa palaamaan jo nyt. Peruisin jos voisin!

Muakin ahdisti ja ahdistaa kyllä edelleenkin. Poika 2v.ollut pk:ssa jo 3kk...En vain näe tätä oikeana ratkaisuna noin pienelle lapselle meidän perheemme kohdalla.

Alkuvko menee hyvin, mutta loppuviikosta lapsi ei jaksaisi enää lähteä, vaan itkee ja inttää ettei halua mennä. Tuntuu pahalta. Päivät ovat noin 7 h mittaisia eli aika lyhyitä. Kun on vkonloppu tai lomaa, on lapsi niin onnellinen, etten ole ennen nähnyt. Kun haetaan pois, niin hyppii ja juoksee ympärsi asuntoa ja nauraa vaan. Hoitajien mukaan pk:ssa menee tosi hyvin. Poika on reipas ja aina iloinen ja leikkii muiden kanssa. Kotona sitten alkufiilistelyn jälkeen kiukuttelee tosi paljon, varmasti kun päivät ovat liian raskaita. Turhaan eivät siis lastenpsykiatrit suosittele kotihoitoa alle 3v. lapsille...

Mutta minkäs teet. Mies haluaa, että olen töissä. Taloudellista pakkoa siihen ei olisi, vaan pärjäisimme hyvin jos hieman vähentäisimme kulutusta (esim. nyt useita turhiakin lomamatkoja/vuosi). Tästä on monta kinaa käyty. Töissä oleminen sinänsä on ok mulle, mutta silti lapseni hoitotyö olisi minulle tärkeämpää, tietysti.

Luulen, että vähennän työnteon määrää, kompromissi sitten sekin, ja alan pitää pari vapaapäivää/vko. Sääliksi käy poikaa...ja äitiäkin :)

Tsemppiä sulle, kylläs se siitä, vaikka pahalta tuntuukin! Jos mahdollista, kannattaa päivät pitää kuitenkin lyhyinä noin pienen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Onko teillä taloudellinen pakko mennä töihin? Itse menen töihin vasta, kun lapsi on 3 -vuotias. Sitten laitan lapseni vain osa-aikaisesti hoitoon 3pv/vko. Asumme tarkoituksella sen ajan vuokralla ja ostamme asunnon, kun palaan vakinaiseen osa-aikaiseen työhöni (30t/vko).

Ei ole taloudellinen pakko periaatteessa, siksi tämä varmasti niin kurjalta tuntuukin. Mutta jos halutaan toinen lapsi, mun on pakko käydä tässä välissä töissä että saadaan rahaa säästöön. Jos jäisin hoitovapaalta suoraan seuraavalle äitiyslomalle, niin sitten kun äitiysloma päättyisi ja seuraava hoitovapaa alkaisi, oltaisiin ihan puilla paljailla. Eli meidän vaihtoehdot olis ollu

- olisin kotona pitempään ja alettais vasta myöhemmin yrittää seuraavaa lasta
- menen jo aiemmin töihin ja aletaan yritään nyt samantien seuraavaa

Ja oikeastaan jo kaipasinkin jossain vaiheessa takasin töihin, siksi alunperin teinkin päätöksen töihin paluusta. Nyt kuitenkin peruisin jos vain voisin... Teen nelipäiväistä työviikkoa eli onneksi edes pientä helpotusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Veilä ahdistaa:
Alkuvko menee hyvin, mutta loppuviikosta lapsi ei jaksaisi enää lähteä, vaan itkee ja inttää ettei halua mennä. Tuntuu pahalta. Päivät ovat noin 7 h mittaisia eli aika lyhyitä. Kun on vkonloppu tai lomaa, on lapsi niin onnellinen, etten ole ennen nähnyt. Kun haetaan pois, niin hyppii ja juoksee ympärsi asuntoa ja nauraa vaan. Hoitajien mukaan pk:ssa menee tosi hyvin. Poika on reipas ja aina iloinen ja leikkii muiden kanssa. Kotona sitten alkufiilistelyn jälkeen kiukuttelee tosi paljon, varmasti kun päivät ovat liian raskaita. Turhaan eivät siis lastenpsykiatrit suosittele kotihoitoa alle 3v. lapsille...

Tääkin riippuu niin lapsesta. Näppituntumalla sanoisin että nuoremmat sopeutuu paremmin kuin vanhemmat, vielä jos hoitoon meno osuu johonkin pahaan vierastuskauteen niin hankalampaa on tottakai. Ja hoitopaikasta riippuu kanssa paljon, jos siellä on jotain vialla, niin lapsi ei varmasti viihdy. Mutta päivät on tosiaan raskaita, toisaalta myös antoisia kun on paljon erilaista tekemistä ja touhua. Riittävästi unta ja syliä kotona auttaa jo paljon (enkä tarkoita ettei teillä olisi, vaan yleisesti). Sekä rauhallista yhdesäoloa, kuten kirjan lukemista.

Alkuperäinen kirjoittaja Veilä ahdistaa:
Mutta minkäs teet. Mies haluaa, että olen töissä..Tästä on monta kinaa käyty. Töissä oleminen sinänsä on ok mulle, mutta silti lapseni hoitotyö olisi minulle tärkeämpää, tietysti.

Siis sinulla ei ole itsemääräämisoikeutta? Mies sitten päättää sehän onkin selvä!

Heh...luin Voi kiesuksen viestin vasta nyt.

Toki minulla on itsemääräämisoikeus. Mies vaan oli kertomansa mukaan odottanut mun töihin menoa jo lapsen ollessa puolivuotias...kivaa eikös. Mutta älkäämme tässä keskustelussa takertuko tähän, koska tarina on pitkä. Sain venytettyä kotona oloa siihen asti, että lapsi täytti 2v. Jokainen voi tietysti tehdä omat johtopäätöksensä siitä, ettei mies halunnut, että lasta hoidetaan kotona 3-vuotiaaksi.

MIehellä oli asiaan vaan sinänsä sanottavaa, kun kotihoidontuella en pystynyt osallistumaan kuluihin kovin mittavasti. JOtkut haluavat elättää perheensä kun lapset ovat pieniä, toiset taas eivät. Sitä ikuista nurinaa siitä kuinka paljon rahaa nyt taas on laitettu perheeseen ei jaksa kuunnella, kun on tottunut olemaan taloudellisesti riippumaton. Tavallisesti mies sijoittaa yms ylimääräiset rahansa, minun ollessa kotona meille ei jäänyt mitään säästöön. Tämä oli hänelle kai jotenkin kestämätöntä.

Koskaan hänelle ei tainnut tulla mieleen, kuinka tärkeää työtä tein ja kuinka suuri merkitys sillä oli. Tällä hetkellä käymme kinaa siitä, kuinka yhdistää työ ja perhe...mies ei ymmärtänyt, että minun mennessä töihin, tulee hänelle enemmän vastuuta kodista ja lapsesta. Että se lapsi pitää viedä ja hakea päiväkodista, että se lapsi tarvitsee ruokaa, joka täytyy jonkun valmistaa jne...

Ja äiti joustaa, jotta lapsi ei kärsi. Ja meitä joustoäitejä, jotka eivät pysty kehittymään työssään eivätkä etene urallaan joustamisen takia, meitä riittää.

MIehen työ on niin usein tärkeämpi kuin naisen työ. MOnelle äidille, kuten minulle, raha ei merkitse mitään, jos vain sa olla lapsensa kanssa.

Uusimmat

Yhteistyössä