Toimimmeko mielestänne oikein 19-vuotiaan välivuotta pitävän tyttäremme kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos teillä kerran on rahaa niin paljon, että pärjäätte ja rahaa jää säästöönkin niin mielestäni toimitte ihan oikein.

Nyt olisi hyvä, että kannustatte tytärtänne laittamaan säästöön tienaamansa rahat sillä sitten kun oman kodin perustaa niin siihen ja opiskeluun menee yllättävän paljon rahaa ja vaikka vanhemmat auttavatkin niin on hyvä, että sitten on kerättynä jonkin verran rahaa elämiseen ja hankintoihin.

Kuukausiraha pois ja jos tyttö tosiaan on vastuuntuntoinen jne. luulisi hänen itse haluavan maksaa jotain...? Minä kun asuin väliaikaisesti nuorempana kotona ja kävin jo töissä, vähintään kerran kuussa kävin ruokakaupassa ja tein perustäydennyksen ruokakaappeihin ja joskus saatoin maksaa jonkun esim. sähkölaskun tmv. Ei mun vanhemmat tätä multa vaatineet, mutta niin paljon ovat mulle antaneet, että olisi tuntunut tyhmältä asustella heidän luonaan ja elellä herroiksi heidän kustannuksellaan, kun omaakin rahaa oli.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Kyllä mä vähän ottaisin "vuokraa" tms. Esim. 200 euroa. Se ei olisi hänen tuloistaan suuri osa, mutta antaisi jo sellaisen tunteen, että tienatessa ei voi vaan hummata kaikkia rahoja. Välivuodet ovat minusta kurjia ylipäätään, en olisi tyytyväinen.

No mitä sitten pitäisi tehdä, jos ei pääse opiskelemaan? Maata kotona koko vuosi? Kaikki kun eivät todellakaan pääse ekalla yrittämällä yliopistoon tai mihin sitten hakevatkaan. Kerroin jo, että hän ei tuhlaa rahojaan: käy melko harvoin baarissa ja laittaa lähestulkoon kaikki työstä saadut rahat säästöön tulevaisuutta ja isompia hankintoja varten. Minusta välivuosi kasvattaa: saa kokemusta työelämästä.

Minä tekisin niin, että ottaisin vuokraa, esim 40 % palkasta, mutta laittaisin ne säästön tyttöä varten, jolloin hänelle olisi kertynyt tietämättään pesämunan.

Se että jos te maksatte nuoremmalle 60 ? kk ja myöskin hänen laskut, on se väärin jos niitä ei vanhemmalle makseta.

Eli niin kummalta kuin kuulostaa, itse tekisin niin että maksaisin samat laskut ja antaisin molemmille yhtä paljon kk rahaa, mutta silti perisin 40 % palkasta vuokrana. ( siis pesämunaa )

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Jos tyttö tienaa 1300 euroa kuussa, niin miksi ihmeessä maksatte hänen kännykkälaskunsa, 60? kuukausirahaa, tms?

Koska työrahat menevät lähinnä säästöön. Tuon kuukausirahan haluamme molemmille lapsillemme antaa niin kauan kuin kotona asuvat.

Mä ottaisin kuukausirahan pois ja kokottaisin sitten hieman nuoremman kuukausirahaa. Mun mielestä on ihan ok elättää 19 vuotias, jos hän säästää palkkansa opiskeluun lähtöä varten. Jos 19 vuotias olisi sellainen, että laittaisi koko palkan sileäksi heti parissa päivässä, niin silloin hän saisi maksaa itse ruokansa ja laskunsa.

Yliopistossa ei työkokemuksesta saa lisäpisteitä. Jos hakee suosittuun paikkaan, ei ehkä pääse ensi vuonnakaan, eikä sitä seuraavana. Sitten olisikin jo hankkinut tutkinnon itselleen toisaalla ja voisi mennä yrittämään yliopistoon vielä muulloinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Kyllä mä vähän ottaisin "vuokraa" tms. Esim. 200 euroa. Se ei olisi hänen tuloistaan suuri osa, mutta antaisi jo sellaisen tunteen, että tienatessa ei voi vaan hummata kaikkia rahoja. Välivuodet ovat minusta kurjia ylipäätään, en olisi tyytyväinen.

No mitä sitten pitäisi tehdä, jos ei pääse opiskelemaan? Maata kotona koko vuosi? Kaikki kun eivät todellakaan pääse ekalla yrittämällä yliopistoon tai mihin sitten hakevatkaan. Kerroin jo, että hän ei tuhlaa rahojaan: käy melko harvoin baarissa ja laittaa lähestulkoon kaikki työstä saadut rahat säästöön tulevaisuutta ja isompia hankintoja varten. Minusta välivuosi kasvattaa: saa kokemusta työelämästä.

Kauhee puolustaminen heti ap:llä käynnissä. Ettet vaan olisi vähän turhankin suojelevainen.

Itse en ottaisi vuokraa tai ruokarahaa. Tärkeintä on oppia taloudenpitoa. Sitä ei opita laittamalla kaikki raha säästöön. Jostain vastuuta kustannuksista siis myös tytölle.

Reipas tyttö. :flower: Jos systeeminne sopii teille, se sopii kaikille muillekin. =)

Meilläkään ei ole pyydetty ruoka- tai vuokrarahaa. Painostanut olen siihen, että nuori avaa tilin itselleen ja alkaa säästää siihen rahaa. Esim sen verran kuin olisi myöhemmin valmis maksamaan vuokraa. Oma-alotteisesti nuoret ovat myös kustantaneet ruokaostokset perheen yhteisiin kaappeihin silloin tällöin.

Omat laskut on nuorten pitänyt maksaa. Samoin vaatteet ja henkilökohtaiset kulut. Samalla on hyvä tilaisuus oppia rahankäyttöä, lapsuudenkotona asuessa on turvallista mokailla rahankäytössäkin.

Niinkuin moni on jo vastannutkin, niin en ottaisi ruokarahaa enkä vuokraa, mutta en enää antaisi kuukausirahaa, kun tyttö on kerran työelämässä. Myös kännykkälaskun ja ainakin osan vaatekuluista saisi tyttö itse hoitaa.

Ja entä jos tyttömme asuu ekan opiskeluvuoden kotona eikä tienaa mitään, miten hän sitten elää jos meidän ei mielestänne pidä maksaa mitään? Ei hän opiskelijana tietenkään työssä käy. Meillä on ollut se periaate, että niin kauan kuin nuori käy opiskelemassa tai töissä, elätämme hänet mielellämme: laiskaa kotona makaavaa nuorta emme elättäisi.

Tuntuu vain, että se olisi sitten joku rangaistus tuosta työssäkäymisestä jos ottaisi tytöltä sen takia jotain maksuja ja laittaisi itse maksamaan enemmän omia juttujaan :( Ideana juuri olisi, että hän laittaisi niitä työstä saatuja rahoja säästöön.

mä en enää tuossa vaiheessa antaisi rahallista avustusta minkään vertaa. jos kerran tienaa niin hoitakoon edes oman puhelinlaskunsa ja vaatehankinnat. muuten ei ole mitään tietoa omasta varallisuudestaan kun muuttaa omilleen..

Ja entä jos tyttömme asuu ekan opiskeluvuoden kotona eikä tienaa mitään, miten hän sitten elää jos meidän ei mielestänne pidä maksaa mitään? Ei hän opiskelijana tietenkään työssä käy. Meillä on ollut se periaate, että niin kauan kuin nuori käy opiskelemassa tai töissä, elätämme hänet mielellämme: laiskaa kotona makaavaa nuorta emme elättäisi.

Eri asia kai sit jos ei käy töissä, mutta nythän hän töissä on! joten ainakin omat laskunsa vois miusta maksaa. Ja ite ainakin ostin joka kk myös jotain omaan kotiin valmiiksi, joten muuton hetkellä oli kodin pienkoneista ja astioista lähes kaikki valmiina - huonekaluistakin suuri osa.

Musta kuulostaa ihan vastuuntuntoiselta tytöltä ja toimitte musta ihan oikein. Samat etuudet tulee olla hänellä kuin vuoden nuoremmalla tytöllä, koska jos nyt alatte pyytään rahoja vanhemmalta tytöltä, "kostatte" ahkerasta työnteosta, koska hän saa nyt rahaa. Eriasia on jos teillä olisi tosi tiukkaa ja tarvisitte häneltä saadun vuokrarahan.

Jos hän on niin kovin vastuullinen kuin sanot (mitä en epäile), hän varmaan oikein mielellään luopuu kännykkärahoista ja kk-rahoista ja on valmis osallistumaan palkkaa saavana aikuisena perheen kuluihin muutenkin.

Se ei mitenkään estä säästämistä, koska hänen palkallaan jäisi vielä rahaa säästöönkin huolimatta siitä, että maksaisi omia kulujaan esim. 400-500 euroa kuussa.

Minusta se olisi osoitus todellisesta vastuuntunnosta ja aikuisuudesta.

Tuntuu vain, että se olisi sitten joku rangaistus tuosta työssäkäymisestä jos ottaisi tytöltä sen takia jotain maksuja ja laittaisi itse maksamaan enemmän omia juttujaan :( Ideana juuri olisi, että hän laittaisi niitä työstä saatuja rahoja säästöön.

Ei itsenäisyys rahan käytössä ole rangaistus vaan ihanaa vapautta.

Näin juuri!

OIKEIN TEETTE

Yhteistyössä