Toimimmeko mielestänne oikein 19-vuotiaan välivuotta pitävän tyttäremme kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja entä jos tyttömme asuu ekan opiskeluvuoden kotona eikä tienaa mitään, miten hän sitten elää jos meidän ei mielestänne pidä maksaa mitään? Ei hän opiskelijana tietenkään työssä käy. Meillä on ollut se periaate, että niin kauan kuin nuori käy opiskelemassa tai töissä, elätämme hänet mielellämme: laiskaa kotona makaavaa nuorta emme elättäisi.

Silloin asia onkin eri, mutta jos hän on töissä eikä opiskele täyspäiväsesti, palkkatuloista voi ja pitää pystyä maksamaan omat menot esim känny yms.

asuminen ja ruoka ilmaista,kaiken muun sais maksaa itse.
turhaa hyysäämistä "aikuiselle" ihmiselle joka jo työelämässä jos makselee kuukausi rahaa ja viä puhelinlaskutkin.. ja varmasti hän myös tekee kotitöitä? sen eteen että saa ilmaiseksi asua,vaikka oma koti onkin.

Ja entä jos tyttömme asuu ekan opiskeluvuoden kotona eikä tienaa mitään, miten hän sitten elää jos meidän ei mielestänne pidä maksaa mitään? Ei hän opiskelijana tietenkään työssä käy. Meillä on ollut se periaate, että niin kauan kuin nuori käy opiskelemassa tai töissä, elätämme hänet mielellämme: laiskaa kotona makaavaa nuorta emme elättäisi.
No opintotuella. Eihän hänellä ole kulujakaan kun asuu kotona ja saa ilmaisen ruoan. Ja jos opintotukea ei saisi tai se ei riittäisi niin koulukirjat ja matkat voisin maksaa. Mutta en mitään biletyksiä ym...
Ja miten niin opiskelija ei tietenkäänb työssä käy kyllä aika moni käy.
Mutta jokainen tekee niin kuin haluaa/varallisuus antaa periksi

Tuntuu vain, että se olisi sitten joku rangaistus tuosta työssäkäymisestä jos ottaisi tytöltä sen takia jotain maksuja ja laittaisi itse maksamaan enemmän omia juttujaan :( Ideana juuri olisi, että hän laittaisi niitä työstä saatuja rahoja säästöön.

tolla palkalla jää säästöön, vaikka puhelinlaskut maksaakin itse. aika outo ajattelutapa, että omilla jaloilla seisominen ois rangaistus! itsenästymistä se on!

Jos tyttö joutuu teille maksamaan vuokraa, hän taatusti ajattelee, että samalla hinnalla asuisi muuallakin. Näin toisitte selkeän kuvan tytöllenne, että HUS TÄÄLTÄ. Jos ette tätä halua, niin ei vuokraa asumisesta.

Vaatehankinnat voisitte hänelle laittaa.

Vuokraa en lähtisi perimään, mutta laskunsa voisi kyllä maksaa itse. Ei tule sit omilleen muuttaessa niin suurta muutosta, kun on jo kotona ollessaan maksanut menonsa itse (vaatteet, biletykset, ravintolat, puh.laskut, harrastukset, ym.)

Itse muutin heti 18-vuotiaana omilleni, mutta maksoin omat laskuni ja menoni 13-vuotiaasta itse tienaamillani rahoilla. Tietenkin joskus sai vanhemmilta joitain, mutta me olimme köyhiä ja vanhemmilla ei ollut rahaa kattaa muuta kuin katto ja ruoka meille sekä pakolliset vaatteet. Siinä oppi hyvin itsenäistä rahan käyttöä ja tulemaan toimeen omillaan.

Kotoa muutettuani olen silti voinut vielä lainata rahaa vanhemmilta tiukan paikan tullen ja myös he lainaavat toisinaan minulta, jos on tarvetta. :)

Itse en koskaan ottaisi vuokraa lapseltani hänen asuessaan omassa kodissamme. Enkä myös laskuttaisi ruuasta.
Omat harraste-/vaate-/puhelinlaskunsa hän saisi maksaa itse jos töissä kävisi. Enkä maksaisi kuukausirahaa.

Ja hän vaikka joskus joutuisi muuttamaan takaisin kotiin tilapäisesti jostain syystä niin en laskuttaisi silloinkaan. Kotiinsa saa aina tulla niin kuin kotiin.

Tuntuu vain, että se olisi sitten joku rangaistus tuosta työssäkäymisestä jos ottaisi tytöltä sen takia jotain maksuja ja laittaisi itse maksamaan enemmän omia juttujaan :( Ideana juuri olisi, että hän laittaisi niitä työstä saatuja rahoja säästöön.

Mulla varakkaat vanhemmat. Silti kaikki lapset käyty yläasteikäisestä kesätöissä ja ostettu omalla rahalla omia hankintoja.

Miehellä rikkaat vanhemmat. Keskimmäinen lapsi nyt yliopistossa ja todellinen pummi. Isin pitää vieläkin kustantaa kaikki.

Tuollaiset jutut pitää hoitaa kuntoon jo ennen kuin lapsi täyttää 18. Ei kannata antaa kaikkea valmiina, vaikka kuinka olisitte varakkaita. Siitä on vaan haittaa lapsillenne, usko pois.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Jos hän kerran ansaitsee kuitenkin aika hyvin tuon ikäiseksi, en oikein käsitä miksi hänelle pitää maksaa vielä kk-rahaa?

Minusta varakkuudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Täysi-ikäisen ihmisen pitää minusta lähtökohtaisesti ansaita oma elantonsa.

Itse maksoin vastaavassa tilanteessa välivuotenani pientä vuokraa vanhemmilleni, ja se oli minusta todellakin ihan oikein, ja olisi ollut minusta hullua elää ilmaiseksi vanhempien rahoilla työssäkäyvänä aikuisena.

Välivuosihan tytölle tuli siksi, kun ei päässyt opiskelemaan...eihän hänellä opiskelijanakaan olisi ollut varaa maksaa mitään, koska ei siinä tilanteessa kävisi töissäkään. Me autamme häntä mielellämme ennen kuin hän lähtee kannattelemaan siipiään, onneksi tyttö on jo kauan ymmärtänyt että eläminen maksaa eikä ole ikinä ollut tuhlaavainen. Hän kyllä ehtii vielä sitten parin vuoden päästä aivan rauhassa "kituuttaa". Jos hän nyt onnistuu säästämään, ei tarvitsisi ottaa opintolainaakaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Jos tyttö tienaa 1300 euroa kuussa, niin miksi ihmeessä maksatte hänen kännykkälaskunsa, 60? kuukausirahaa, tms?

Koska ne maksetaan nuoremmallekin! Näin mäkin tekisin.

Minusta tuossa on aika vähän logiikkaa =)

No ok, selitän vähän.

Minä muutin pois kotoota 18 v ja muutin omilleni. Kävin siis töissä ja koulussa. Kustansi itse kaiken.

Mutta kun mun pikku broidi täytti 18 v, asusti kotona. Piti välivuotta, opiskeli, kävi töissä asui kotona koko ajan ja maksatti kaikki vanhemmillamme. Edelleen tekee sitä. Asui tuossa vuosi sitten taas vanhemmilla PIIIIIITKÄÄN kun ero tuli, biletti vaan rahansa. Väärin sekin on, että toinen saa ja toinen ei.

Siis aloittajan tilanteessa esikoinen on 19 v ja töissä, ilman opiskelu paikkaa. Pääsee ensivuonna opiskelemaan ja siitä alkaa kituutus.
Nuorempi täyttää aikanaan 19 v ei pääse opiskelemaan vaan käykin vaan töissä. Ei edes hae opiskelemaan tai asuntoa kun kotona on kivaa ja rahaa säästyy. Eli kiva sitten hyysätä nurkissa aikuista, kun kotona asumisesta ei tartte maksaa.

Mahtaakohan kukaan ymmärtää mitä tarkoitan?

On vasta nykyajan ajatusta, että omasta kotikodistaan joutuisi maksaan "vuokraa" vanhemmilleen. Toki kotityöt ja omat kulutusmenonsa joutuu maksamaan, mutta ei asumisesta.

Kuinkahan monen tuon ikäisen äiti (40-60v) on edes omassa nuoruudessaan kuullut, että olisi joutunut maksaan puhdasta rahaa asumisesta vanhemmilleen 20-30vuotta sitten...?

Jos tyttö säästää palkkansa tulevaisuutta ja opiskeluja varten, en ottaisi rahaa asumisesta/ruuasta ym. Jos sen sijaan ei menisi säästöön vaan tuhluuseen, niin ottaisin rahaa koska haluaisin opettaa rahan arvon.
Kuukausirahaa en enää antaisi tuossa tilanteessa.

Tuon ikäisestä nuoresta, joka oikeasti säästää tienestinsä tulevaisuutta varten ja tekee ahkerasti töitä, saa olla todella ylpeä!

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
No ok, selitän vähän.

Minä muutin pois kotoota 18 v ja muutin omilleni. Kävin siis töissä ja koulussa. Kustansi itse kaiken.

Mutta kun mun pikku broidi täytti 18 v, asusti kotona. Piti välivuotta, opiskeli, kävi töissä asui kotona koko ajan ja maksatti kaikki vanhemmillamme. Edelleen tekee sitä. Asui tuossa vuosi sitten taas vanhemmilla PIIIIIITKÄÄN kun ero tuli, biletti vaan rahansa. Väärin sekin on, että toinen saa ja toinen ei.

Siis aloittajan tilanteessa esikoinen on 19 v ja töissä, ilman opiskelu paikkaa. Pääsee ensivuonna opiskelemaan ja siitä alkaa kituutus.
Nuorempi täyttää aikanaan 19 v ei pääse opiskelemaan vaan käykin vaan töissä. Ei edes hae opiskelemaan tai asuntoa kun kotona on kivaa ja rahaa säästyy. Eli kiva sitten hyysätä nurkissa aikuista, kun kotona asumisesta ei tartte maksaa.

Mahtaakohan kukaan ymmärtää mitä tarkoitan?

Okei ymmärrän mitä tarkoitat, mutta olen siinä mielessä toisilla linjoilla, että eri ikäisten sisarusten kohdalla ei muutenkaan aina olla samassa tahdissa, niin se vain on, että yksi on syntynyt ennen toista ja saanutkin jotain jo ennen kuin toinen ja aikanaan sitten lakkaa aikaisemmin saamasta jotain ja toinen nuorempana vielä voi saada, onhan joutunut odottamaankin omaa osaansa pitempään. Siis minun mielestäni, jotkut ajattelevat varmasti eritavoin ja se sopii minulle hyvin.

Kauhean pitkän lauseen tulin kirjoittaneeksi :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Kuukausi raha pois. Laskut maksaa itte ja tekee osan kotitöistä niin ei tarvi maksaa vuokraa. Laitaa tiskit tai pyykit tai imuroi pesee lattiat tms.

Kai sitä kotitöitä tehdään heti kun kynnelle kyetään? Ei kai se vanhempien homma pelkästään ole ja vielä vähemmän silloin, jos kotona asuu täysi-ikäisiä lapsia!?! kyllä meillä jo koululaiset tekevät kotitöitä, eivätkä saa niistä palkkaa, enhän minäkään kotitöistä palkkaa saa. Perhe yhteinen yritys ja kukin tekee taitojensa ja kykyjensä mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja piparisuu laiskana:
On vasta nykyajan ajatusta, että omasta kotikodistaan joutuisi maksaan "vuokraa" vanhemmilleen. Toki kotityöt ja omat kulutusmenonsa joutuu maksamaan, mutta ei asumisesta.

Kuinkahan monen tuon ikäisen äiti (40-60v) on edes omassa nuoruudessaan kuullut, että olisi joutunut maksaan puhdasta rahaa asumisesta vanhemmilleen 20-30vuotta sitten...?

Olen erimieltä, minusta tuo on vanhojen aikojen perua.
Äitini (syntynyt 61) alkoi heti töihin mentyään, kuten 3 sisarustaankin maksamaan kotiin ja hänestä se oli aivan normaalia (kavereilla samaa systeemiä)

Kaikki ne, jotka itse tiedän?

No kyllä tuon kuukausirahan lopettaisin ja itse saisi maksaa vaatteensa, harrastuksensa ja puhelinlaskunsa. Niin ja minä olen kyllä itsekin ihan itse maksanut autokouluni ja sen jälkeen autoni eikä kyllä ole tullut mieleenkään maksattaa niitä vanhemmillani.

Alkuperäinen kirjoittaja Anni:

Olen erimieltä, minusta tuo on vanhojen aikojen perua.
Äitini (syntynyt 61) alkoi heti töihin mentyään, kuten 3 sisarustaankin maksamaan kotiin ja hänestä se oli aivan normaalia (kavereilla samaa systeemiä)

Samoin minä tein, tosin meillä oli äidin kanssa kahden naisen niukka talous, joten oli itsestään selvää, että osallistuin kuluihin, että ylipäätään pärjäsimme =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä en voi tajuta sitä, että lapsen pitäis tulla omillaan toimeen heti kun on 18-vuotias. Jotenkin kuvastaa mun mieelstä ihmeellistä kylmyyttä.

totta kai mun mielestä ihmisen pitää mennä opiskelelmaan, hankka työpaikka ja lakaa huolehtia itsestään ja omasta tulevasta perheestään, mutta kyllä perheenjäseniä musta pitää tukea aina, olivat sitten minkä ikäisiä tahansa .

en IKINÄ pystyis ottamaan vuokraa lapseltani. sehän on ihan hullua. teidän tilanteessa ehkä en antais enää sitä kuukausirahaa, ja hyvn voi maksaa omat menonsa palkallaan, mutta vuokra-jutussa tuntuu vähän itsekkäältä ja epäkypsältä, varsinkin kun kerrotte että ootte varkkaita. eikä tyttärenne varsinaisesti miltään siivellä eläjältä vaikuta.

eli musta teette ihan oikein. jos se asuu nurkissa vielä 10 vuoden kuluttua, alkaisin ehkä vähän patistaa :) vaikka toi kuviohan on ihan tavanomaista jossain espanjassa.

Samoilla linjoilla olen kanssasi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Jos hän kerran ansaitsee kuitenkin aika hyvin tuon ikäiseksi, en oikein käsitä miksi hänelle pitää maksaa vielä kk-rahaa?

Minusta varakkuudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Täysi-ikäisen ihmisen pitää minusta lähtökohtaisesti ansaita oma elantonsa.

Itse maksoin vastaavassa tilanteessa välivuotenani pientä vuokraa vanhemmilleni, ja se oli minusta todellakin ihan oikein, ja olisi ollut minusta hullua elää ilmaiseksi vanhempien rahoilla työssäkäyvänä aikuisena.

Välivuosihan tytölle tuli siksi, kun ei päässyt opiskelemaan...eihän hänellä opiskelijanakaan olisi ollut varaa maksaa mitään, koska ei siinä tilanteessa kävisi töissäkään. Me autamme häntä mielellämme ennen kuin hän lähtee kannattelemaan siipiään, onneksi tyttö on jo kauan ymmärtänyt että eläminen maksaa eikä ole ikinä ollut tuhlaavainen. Hän kyllä ehtii vielä sitten parin vuoden päästä aivan rauhassa "kituuttaa". Jos hän nyt onnistuu säästämään, ei tarvitsisi ottaa opintolainaakaan. :)

Etkö sä nyt käsitä, että siipien kannattelu tulee aloittaa mahd. nuorena. Ei tule sitten yllätyksiä. Sulla on vissiin aika pitkä aika omista laihoista vuosista, kun et tätä seikkaa ajattele ollenkaan.

Mistä sä tiedät, että tyttö on oikeasti ymmärtänyt, että eläminen maksaa? Eihän hän joudu konkreettisesti maksamaan mistään. Sama kuin sanoisi, että ymmärrän lasten kasvattamisen olevan vaikeaa, silti todellisuus iskee rankasti, kun yrittää selvitä uhmaikäisen kanssa.

Yhteistyössä