Toinen lapsi haaveissa, mutta pelottaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anna

Vieras
Haaveillaan toisesta lapsesta, esikoinen täytti nyt kesällä vuoden. Mietin vain miten ihmeessä selviän toisesta raskaudesta kun ekassa oli kauhea pahoinvointi ja jouduin supistusten takia olemaan viisi kertaa osastolla. Synnytys oli tosi raju, en kerennyt saamaan mitään kivunlievitystä. Pelottaa ajatus olla taas raskaana, vaikka niin paljon toivonkin toista lasta. Eihän tietysti tiedä miten toinen raskaus menee, mutta silti. Mihin laitan esikoisen hoitoon, jos olen tosi kipeänä?

Lisäksi tyhmä pelkoni on myös se miten uusi vauva tulee esikoisen ja minun väliin... Kuinka saan ajan riittämään kahden lapsen tarpeisiin? Kokemuksia siis kaipaan. Tuntuu vain niin väärältä, että pelkoni takia lapsiluku jäisi yhteen... :(

Kasvattelehan ensin tuo eka lapsi vähän isommaksi, niin ehkä sitten uskallat ryhtyä toista tekemään. Onhan eri asia viedä vaikka 4- tai 5-vuotias hoitoon kuin 1-vuotias.

Sitten kun lapset alkavat leikkimään, heistä on toisilleen seuraa ja leikkivät yhdessä. Itse olen onnellinen, kun on 2 lasta pienellä ikäerolla. Äidin rakkautta riittää monelle lapselle.
Kaikki raskaudet erilaisia. Sitten vaan päivä kerrallaan eteenpäin! On kai lapsella isäkin, jos tulee sairaalaan meno, niin kai isäkin voi hetkisen olla kotona?

Joo, kyllä isä tietysti hoitaa, jos joutuisin osastolle. Lähinnä mietin jos olen kotona kauheassa pahoinvoinnissa tai en supistusten takia pysty nostelemaan. Helppo tietysti olisi vielä odotella, että esikoinen kasvaa, mutta en haluaisi suurta ikäeroa ja tuntuu että ajan myötä pelotkin vain kasvaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Arew:
Kasvattelehan ensin tuo eka lapsi vähän isommaksi, niin ehkä sitten uskallat ryhtyä toista tekemään. Onhan eri asia viedä vaikka 4- tai 5-vuotias hoitoon kuin 1-vuotias.

Samaa mielt! Miksi ihmeessä tehdä peräperää ja sitten tuskailla kun on niin vaikeaa ja puhkipoikki. Toinen uhmaa ja toinen valbvottaa.

Jos lapsia haluaa niin sitten niitä haluaa. Raskaus on vain 9kk elämästäsi. Minulla oli esikoisen kanssa vaikea synnytys ja erittäin raskas vauvavuosi. Mutta kuopus syntyi helposti ja niin helppohoitoinen vauva, että ei voi toista yhtä helppoa olla olemassa! Raskauden loppuvaiheessa esikoinen oli phh:ssa, vaikka itse olin jo lomalla, mutta raskausongelmien vuoksi jouduin vuodelepoon. Sitten alkoivat hoidossa sairastelemaan. Makasin sitten kotona sohvalla ja pelasin esikoisen kanssa pelejä, ja esikoinen oli onnesta mykkyrällä kun äidillä oli niin paljon hänelle aikaa. Sisarkateutta tulee varmasti olemaan, mutta se tekee vain hyvää molemmille. Lapset oppivat tasa-arvoa ja toisen huomioimista.

Ei minusta kahden vuoden ikäero ole vielä mahdottoman pieni ikäero. Tuntuu aika pitkältä odottaa, että esikoinen olisi jo jotain neljä... Vaikka eihän sitä tiedä saadaanko edes toista ja kuinka pian.

Yhteistyössä