Toinen lapsi tulossa ensi talvena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sohvi_C
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä oli eilen neuvola ja sf mitta oli 35 , painoa oli tullut 1400/vko mutta nytten on kyllä turvotustakin. Täytyy ruveta vähän kattomaan mitä syö... sokeri mittarin sain kotiin kun tuo maha on tuon kokoinen ja painon nousu, jano yms. pitäisi vaan keskittyä joku aamu mittaamaan kun en tiedä saako juoda etes vettä ennen mittausta?? Seuraava neuvola vasta 29.12 eli se 2vko... No tapahtumia odotellessa...

Toivottavasti te lähdette jo pian synnyttämään!! Jouluvauvoja...

Ainu 34+4

Ainu, kyllä sä saat vettä juoda ennen sitä mittausta. Ja paasto tosiaan ennen aamupalaa, ja jos syöntien jälkeen mittaat, niin sitten tunnin päästä syömisestä mittaus. Tsemppiä piikittelyyn!

Sokeriherneelle supistustuulia *puuh*, toivotaan että vaavi tajuais syntyä :) Tehän voitte alkaa nyt sitten rakentaa omanlaista joulua, ellette sitten jatkossa vietä jouluja kuten aiemmin. Meillä loppu nyt aattojuoksut. Meille tulee joulupukki tänne ja kahvit tarjoan pojan isovanhemmille ja miehen siskolle ja hänen ukolleen. :) Ja hautuumaalle sen jälkeen.

Ainu, ja kyllä mulle passais että tää vaavi ulos jo tulis. Yölläki oli taas niin kivat poltot ja oksetus olot, että oksat pois... :P

Ymmärtääkö joku näistä arvoista enemmänkin??

Paasto 5.2 (saa olla 5.5)
1h 9.3 (7.8)
luonas 1h 6.4 (sekin saisi olla kai tuon 7.8

Elikkä heittelyä on. soitin neuvolaan noiden aamumittausten jäkeen, konsultoi äitipolille ja kutsu kuulemma tulee 2 päivän sisällä. Joo mutta mitä ne sitten sairaalassa tekee?? Täytyy vielä iltaruuan jälkeen mitata ja huomenna sitten taas aamulla.

Itse vaan mietin etten ole koskaan aikaisemmin mitannut etten siinä sitten ole tehnyt mitään virhettä?? Ainakin oli puhdas kuiva sormi niinkun neuvolan täti neuvoi!!

Joo, alle 7,8 pitää niiden 1h arvojen olla. Musta tuntuu että ne laittaa sut siellä sairaalassa sille raskausajandiabetesdieetille, eli vähä hiilihydraattiselle sellaiselle. :) Mun äiti (joka siis on nimenomaan kätilö/diabeteshoitaja) sanoi ettei se yksi poikkeava arvo vielä välttis mitään kerro. Mutta hyvä että pääset käymään sairaalassa noiden tiimoilta. Mullaki on ollu aika paljon heittelyä noiden arvojen kanssa.. Normissa on pysyny, mut esim. nyt ku syötiin ja mittasin niin arvo oli 7,6 ku yleensä on 1h arvo pysyny 5-6.

Etköhän sä ole onnistunut ihan hyvin siinä mittauksessa, vaikka tiedän kyllä tunteen. :)

Siis sairaalaan on vain soittoaika kuun viimeiselle päivälle ja sitten on se koko arvio 7pvä. Jotenkin luulisi että tämä olisi jotain muutakin kun olankohautus mutta eipä tuo sokeritauti näin raskausaikana näytä ketään huolestuttavan -KUN MINUA-

Onkohan sokeriherne tosi toimissa??? Uu, joululahja joka tulee ulos paketista ;D

Ainu, musta tuo on kyllä aika outoa että ne ei tuon aikaisemmin ota siihen kantaa... Jos sulla vaikka olisi se raskausdiabetes, niin pitäshän sun saada ainakin sen ohjaus siihen ruokavalioon ja jos tarvisit tyyliin vielä insuliinihoitoa.. Mites sulla on muuten arvot nyt menny?

Siis neuvolassa kävin hakemassa niitä piikkejä niin neuvolatäti anto laput että voin katsella. Ei sen ihmeempää neuvoa. mittaile silloin tällöin.
Arvot on ollu aamu paasta 5.2,5.3 ja 4.8 oli tänä aamuna. Kummankin päivä ruuan jälkeen 1h arvo on ollut 9.7-9.9. mielestäni se on aika paljon jos sallittu on se 7.8 no toki se voisi varmaan enemmänkin olla!!

Vai olisko se sokeriherne pakettia hakemassa?? Mieti millaista olisi synnyttää jouluaattona?? Voi lapsi parkaa, ei koskaan kunnon synttäreitä!!!

No huolissani itsestäni olen aikalailla, saati mitä se voi tuolle vauvallekkin aiheuttaa. Ja mites sitten tulevaisuus? Kuinka suuri se mahdollisuus sitten on saada 2 tyypin diabetes?!?! -Joo aivot narikkaan...

Ainu 35+1

Meille syntyi tosiaan pieni tonttupoika 22.12 aamulla. Synnytys kesti 2,5h ja oli järkyttävän kivulias. Olin täysin auki mennessäni sairaalaan, joten päästiin suoraan tositoimiin ponnistelemaan. Poika syntyi karjunnan ja ilokaasun voimin, koska en ehtinyt saada muuta kivunlievitystä.

Nyt pääsimme kotiin aattoa viettämään ja poika on kyllä maailman suloisin. Imetys sujuu toistaiseksi hyvin ja vauva on ollut alkuun melkoinen tissitakiainen.

Ja strategset mitat: 3250g ja 50cm. Palailen vielä paremmalla ajalla kirjoittelemaan ja seuraamaan teidän loppuodotusta.

sokeriherne ja poika 2pv <3

ONNEKSI OLKOON POJASTA!!

Onneksi kaikki meni kuitenkin hyvin ettei mitään suurempaa murhetta vaikka aika vauhdilla on tullut. Minä en päässyt tänään puuhiin... täytyy varmaan odottaa sinne helmikuulle... (heh heh) Sokerit paukuttaa kyllä sen verran hyviä lukemia että voi tulla pian nopeastikkin lähtö sairaalaan sitten 31 pvä, tai sitten ei...

Voi kun sitä pääsisi itsekkin jo tosi puuhiin!!

Ainu 35+4

OIkein paljon onnea sokeriherneelle pienen tonttupojan syntymästä! :)

Mullekkin alkais pikku hiljaa passata että tämä lapsonen syntyisi. On niiiiiiiiiiiiiiiiiin järkyt turvotukset jaloissa ja käsissä. Särkylääkettä pitää syödä että kestää edes nostaa jotain, ja kengistä ei oikeestaan mitkään mahdu jalkaan... Ja siltikin samalla hiukan jännitän sitä synnytystä..

Ainu, musta noi sun sokerit on aika paljonkin koholla. Luulisi sairaalassa tekevän asialle jotain.. Toivotaan ettei teidän vaavi pääsisi aivan kauhean isoksi kasvamaan sokrin takia. Mulla on varmaan nyt tullu kiloja sata, en ole oikeestaan yhtään katsonu mitä suuhuni laita. Viimeks sf-mitta oli tipahtanu keskikäyrän alapuolelle, toivon ettei meille tulisi mitään jättiläistä.. :D

Mari 37+2

No eilen ne sokerit oli sitten 12.3 soitin äitin ja siskon painostuksesta sairaalaan jossa kätilö yhdisti lääkärille. No lääkäri vaan neuvoi että arvot pitää mitata 1.5h aterian jälkeen eikä tunnin päästä niinkun tähän asti on neuvottu. Mitään hätää ei kuulemma ole että sitten maanantaina normaalisti neuvolaan ja jos neuvolan tätistä tuntuu että pitää mennä aikaisemmin sairaalaan niin sitten soittakoot.
Et joo. Ensin ne ei saanu ylittää 10 ja nyt ne oli jo yli 12 niin ei sekään haitannut. No vittuako minä niitä mittaan ees (sormet niin kipeena reijistä) jos niillä ei sitten ole mitään väliä!?!?!? Ja helevetti kun idiootti olen niin kun oon vielä huolissanikin itsestäni, saati tuosta vauvasta kun ei sen oloa niin tiedä (kun omansa).
Turvotusta on koko ajan käsissä ja jaloissa niin paljon että tuntuu niille käyvän samalla lailla kun grillimakkaralle johon ei ole tehty viiltoja, yöllä kädet oli niin kipeät ettei voinut nyrkkiin laittaa kun tuntu että kämmen osasta hajoo jotain... Rupee kärsivällisyys loppumaan... jospa sitä jaksaisi maanataihin niin voisi neuvolassa sitten valittaa ihan urakalla.

Anteeksi tämä purkautuminen!!!

Ainu 35+6

Heippa kaikille!
ONNEA ONNEA POJAN SYNTYMÄN JOHDOSTA!!! Selvisitkö kuitenkin ilman hirmuista tikkimäärää?
Toivottavasti joulut on vietetty hyvissä merkeissä. Mulla oli neuvola 23.12. ja kaikki oli ihan hyvin. Vauva on pää alhaalla ja laskeutunutkin oli jo ihan mukavasti alaspäin. Maha on hassun näkönen kun pikku kaverin peppu pököttää tuossa pallean kohdalla. Kovasti potkii ja kääntää selkää oikealta vasemmalle, mutta muuten pysyy samassa asennossa. sf-mitta oli 30cm ja sykkeet 135. Painoa oli kahdessa viikossa tullut 500g.

Nukkuminen on vaikeaa ja kolme kertaa herään vessaan ja ainakin neljä kertaa siihen, kun vetää suonta niin pirusti, että on pakko nousta kävelemään. Lisäksi esikoinen on alkanut valvottaa öisin. Uudestaan nukahtamisessa kestääkin sitten oma tovinsa ja esim viime yön kokonaissaldoksi unen määrässä tuli kokonaiset 4,5 tuntia.. Eipä ollut viime raskaudessa uniongelmia, joten koville alkaa täälläkin ottaa.. En tiedä pitäisikö päikkäreitä lyhentää vai antaa nuijanukutus, jottei tyttö heräisi pyörimään 1-2 tunniksi joka hemmetin yö. Voi kyllä olla että on tulossa kipeäksikin, mutta joka tapauksessa alkaa hermoja raastaa, kun en saa neitokaista millään nukahtamaan aamuyöllä uudestaan. Viime yönäkin tuli huudettua ja tiuskittua ja sitten käytiin kumpikin itkun kanssa nukkumaan. Ihan perseestä suoraan sanottuna!!! Toinen on vasta kaksi vuotta ja äiti huutaa yöllä kun hyeena. Eihän se pieni millään ymmärrä ja vaikka pyysinkin anteeksi, niin silti jää kamalan paha mieli. Toinen nyyhkyttää ja pitää kaulasta kiinni ja kuiskii korvaan että tykkää äitistä.. Voitte arvata miltä tuntuu!! Olen yleensä aika pitkäpinnainen, mutta yöllä valvominen ja jatkuva heräily ei tosiaan ole mun vahvin laji.. No jospa se tästä.
Vaikkei maha mitenkään järjettömän suuri olekaan, niin sängystä nouseminen alkaa olla oma taiteenlajinsa ja muutenkin paikat on alkaneet oikutella. Vanhuus ei todellakaan tule yksin. Eipä ollut tällaista vaivaa ja voimattomuuttaa esikoisen kanssa. Käveleminen on ihan ok, mutta paikallaan seisominen saa aikaan hirmuisen painon tunteen ja selkäkivun. Lisäksi mulle on tullut raskausarpia alamahaan!!!!!! Luulin että olisin tälläkin kerralla säästynyt niilta, mutta kissan viikset.. vaikka maha on periaatteessa (kai) pienempi kuin ekassa raskaudessa, niin iho ei enää jousta samalla tavalla, vaikka rasvaan kuinka ahkerasti. Miehelle tuossa juuri arpiani valitin, niin tokaisi vaan, että eipä tässä enää kaksikymppisiä olla, eikä kuulemma tarvitse ollakaan. Joten se siitä.. onpahan ikuiset muistot tästä viimeisestä raskaudesta. Synnytystapa-arvio ja lääkärin tutkimus mulla on ensi perjantaina 2.1. keskussairaalassa, jolloin sitten viimein arvioidaan vauvan todellinen koko ja synnytystapa. Mua ehkäpä aavistuksen jännittää.. palaan asiaan viimeistään silloin. Oikein hyvää alkavaa vuotta kaikille ja ennen kaikkea hyvää vointia ja pitkää pinnaa!!
mamu79(35+0)

Kiva oli kuulla mamustakin pitkästä aikaa ;)
Ikävä kyllä tuo hyeenana huutaminen on mullekkin turhan tuttua. Mulla ei edes ole kovin pitkä pinna ja meidän pikku-ukkelin 2-vuoden uhma senkun vain pahenee koko ajan. Jotain pahuutta täytyy olla koko ajan tekemässä. Just aateltiin että yritetään löytää keittiön oviaukkoon (meillä ei siinä ole ovea) portti, kun ei yksinkertaisesti jaksa koko ajan olla kieltämässä että älä laita levyjä päälle ja että veitsi ei ole leikkikalu! :/

Ainu, toi lääkärin käytös on jo tosi outoa. Kyllä se mun mielestä vain on 1h syönnin jälkeen. Just tänään äidilleni noista sun arvoista puhuin, ja se haukku sen toiminnan ihan lyttyyn. Sanoi ettei voi ymmärtää miksi asiat jätetään puolitiehen ja tieten tahtoen annetaan vauvojen kasvaa sokereilla. Ja hänhän tekee tätä ihan niinku työkseen, joten luotan mammaani paremmin kuin tuon lääkärin sanaan..... :) OUTOO! Ja ei se liika sokeri tosiaankaan tee hyvää sille vaavillekkaan..

Mullakin ois seuraava neuvola ke edellinen oli tän viikon maanataina ja siellä kaikki oli kunnossa. Menkkamaista jomotusta on joka päivä enemmän ja enemmän ja huonoa oloa sen mukana. Pojun kiusaamiset saa mun verenpaineet kohoamaan ja sitä myöten supisteluja aikaiseksi, jätkä haluaa ilmeisesti että systeri syntyy tän vuoden puolella :D Yöllä ei asennon vaihtamisesta tunnu tulevan mitään. Joululahjaksi anopilta saamani satiininen pyjama sai uuden käyttötarkoituksen kun makaan sen päällä, niin pääsen hiisaamaan itseni eri asentoon ilman kipuja. Olen ylpeä keksinnöstäni, se pyjama on niin sopivan liukas että asennon vaihtaminen onnistuu sen päällä hyvin. :)

Meillä kaverit joilla oli la 2.1. saivat vauvansa jouluaattona. Vaaville oli kuulemma laitettu päähän pienen pieni tonttulakki. Oli varmaan suloinen näky :)

Jeesh, täytyy lähteä ottamaan särkylääke, että saisi yöllä unta kun joka paikkaa (käsiä, alapäätä ja alamasua) särkee koko ajan..... puuh.. :P

Mari 37+4

täällä sitä kotona taas... no nyt odotellaan keskiviikkoa että on sinne sairaalaan se soittoaika niin mitä sieltä sitten sanovat. olikohan se proteiini nyt pisssassa +-. en jaksa nyt etes ajatella mitä sekin sitten tarkoittaa!!!
Eli olo on henkisesti LOPPU!!

Ainu, sullahan nyt ei sitten mene kovin lujaa. Ne protskut pisussa viittaapi taas vuorostaan raskausmyrkytykseen, varsinkin jos verenpaineet on koholla ja on turvotusta. :( Mulla oli edellisessä raskaudessa lievä raskausmyrkytys, ja silloin mulla oli esim. tota proteiinia pissassa..

Ainu, niistä proteiineista tuli mieleen. Joistakin ketjuista olen lukenut että joskus runsas valkovuoto saattaa myöskin ns sotkea sen pissanäytteen, ja sen takia siinä voi olla sitä proteiinia. Myöskin sperma saattaa sitä siihen aiheuttaa.. Eli ei se välttis ole sitä toksemiaa, itsellä tuli tietenkin ekana se mieleen ku se oli silloin itsellä..

Ikävää että sulle tää toinen raskaus on antanu tollasen kuvan. Tai siis neuvola yms tahot. Kyllä äidit pitäs ottaa samalla tavalla huomioon, oli kyse sitten ensimmäisestä ja 15. raskaudesta, sillä kaikkihan on erilaisia ja ongelmia voi ilmetä aina.. Onneksi sullakaan ei raskautta enää ole kauaa jäljellä, josko ei enää lisää vastoinkäymisiä ilmenisi. Mulla onneksi on ihana ja ymmärtäväinen neuvolatäti, joka kyllä laittaa asioihin vauhtia jos jokin sellaista vaatisi- olen hyvissä käsissä :)

No voi hemmetti sentään. Kun viikkoja on jo noinkin paljon ja vauva ilmeisesti isohko, niin eikö synnytystä voisi käynnistää insuliinin piikittämisen sijaan..?! Vauvahan on jo lähes täysiaikainen.
No en ole lääkäri, joten siinä mielessä jäävi mitään sanomaan.
Mulla alkoi eilen selkäsärky ja kivuliaat supistukset. Eivät tosin kestäneet kovinkaan pitkään, mutta kyllä huomaa, että synnytys alkaa tosiaan lähestyä. Pitäisi vissiin oikeasti pakata sairaalakassi valmiiksi, käydä ostamassa imetysliivit ja liivinsuojia, siteitä, tutteja pulloihin, jotakin nännirasvaa, vähemmän kireitä alkkareita yms. Mutta kun on voimat niin loppu, että ei kertakaikkiaan jaksa...Ylihuomenna synnytystapa-arvio äippäpolilla ja alkaa jännittää aika lailla. Mitenhän se tehdään ja onkohan kovinkin kivulias toimenpide??
HYVÄÄ UUTTA VUOTTA KAIKILLE SEKÄ TSEMPPIÄ JA PITKÄÄ PINNAA!!!
mamu79(35+3)

No sairaalassa sitten käyty keskustelemassa sokereista ja annettu kunnon ruoka valistus ja kaksi insuliini kynää. Nyt vielä kokeillaan huolellisella ruokavaliolla (jonka päätin aloittaa vasta huomenna) että jospa ne arvot hiukan laskisivat. Maanataina on soittoaika taas sille sokeritätille ja sitten päätetään tarvitseeko piikitystä aloittaa vai riittääkö pelkkä ruokavalio. no tulipa tuossa sitten 120km ajettua asian takia jonka olisi täällä voinut neuvola hoitaa. Annoin kyllä sairaalantätin ymmärtää etten valistusta ole saanut ja että yksin on asian kanssa jätetty. Mutta nytten seurataan ja ensi ke on sitten jo koko arvio niin jospa vaikka synnyttämään.
Käynnistyksestäkin puhuttiin mutta kun viikkoja on vielä niin vähän kuitenkin (toisessa hengenvedossa niitä on ihan hyvin) niin pitäisi tehdä lapsivesipuktiot yms. jotta voitaisiin suunnitella käynnistystä ja kun sekään ei ole niin varma että onnistuu käynnistäminen jos elimistö ei lähde mukaan niin on aika turhaa!!

No Ensi vuonna paremmalla ruokavaliolla ja keskiviikon ultraa odotellessa!!

SYNNYTTÄVÄÄ UUTTAVUOTTA KAIKILLE!!! Heh heh

Ainu 36+4

Yritän kirjoitella vähän jotain, vaikka se on vähän hankalaa yhdellä kädellä kun vauva on just tissillä.

No kylläpäs Ainu sua koetellaan vielä näin loppumetreillä. Iso voimahali kaikkiin dieetti- ja pistohommiin ja tietysti paljon voimia synnytykseen niin sulle kuin muillekin ketjulaisille!

Käytiin tänään neuvolassa vauvan kanssa ekaa kertaa. Painoa oli tullut enemmän kuin hyvin ihan rintamaidolla. Se ei ole kyllä ihme, koska pikkuherra viihtyy rinnalla yöt läpeensä. Päivällä hän nukkuu pidempiä pätkiä, mutta jostain syystä iltayöt on yhtä ähräystä ja tisuttelua.

Isoveli on tosi mustasukkainen vauvasta, vaikka olemme yrittäneet huomioida häntä oikein erityisesti. Onneksi mies on kotona 19.1 asti, jotta tilanne ehtii vähän tasoittua ennenkuin jään poikien kanssa kahdestaan.

Nyt täytyy pakata vauva vaunuihin ja lähteä koko perheen voimin katsomaan raketteja ulos. Onnellista uutta vuotta kaikille! Ja onnea siihen varmasti sisältyykin aivan erityisen paljon, kun saatte nyytit kainaloonne:)

sokeriherne ja pikkuinen 9pv

Onneksi Ainu nyt kuitenkin sait sitä apua ja neuvoja. Toivotaan että ensi ke olisit taas viisaampi noissa aioissa ja käynnistyksissä ja vauvan koossa.

Mamullekki voimia suppareihin. En mäkään ole vielä ole sairaalakassia pakannut. Tarpeelliset on aika lailla hankittu ja tänään laitettiin pinnis vauvakuntoon. Puuttuu sit enää lakanat ja peitto. :D Oikein oli ihanan näköinen- ja esikoinen oli koko ajan kiipeämässä sinne. :D

Sokeriherneelle voimia esikoisen mustasukkaisuuden kanssa pianimiseen. Mäkin sain tänään esimakua siitä kun kaveri kävi 8kk poikansa kanssa meillä ja mä pidin häntä sylissä, niin meidän ukkeli heti kirmas paikalle ja kyttäs "vauvaa" pahasti ja roikku mun lahkeessa. :/ Oikein oli sellainen tsemppaava tilanne :D

Tänään oli neuvola ja kaikki ok. Sf-mita sama ku viimeksi, mikä kuulemma kertoo vauvan laskeutumisesta. Kohtu ei enää kiinni kylkiluissa (?) eli ylhäällä tilaa mikä myöskin viittaa laskeutumiseen, pää pikkaisen vielä liikkuu, mutta eivät vauvat kuulemma aina uudelleen synnyttäjillä edes kiinnity. Painoakaan ei ollut ihmeellistä kyllä tullut kuin n.1kg/vk vaikka jouluna onkin tullu herkuteltua. :) Hemppa ok ja paineet hyvät.

Kaupassa käynnit alkaa ilmeisesti olla mulla kohta hoideltu. Nyt on kahdesti jo ruvennu suppaamaan kauppareissun jälkeen ja paine pyllyssä on ihan sietämätön. :( Mutta kyllä se tästä. :)

Oikein hyvää uutta vuotta kaikille! :D