Toinen lapsi tulossa ensi talvena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sohvi_C
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oli mielenkiintoista lukea Ainun kokemuksia neuvolakäynneistä, kun rupesin googlaamaan isosta vauvasta kun itsellä 32+3 viikkoja ja vauvan kokoarvio nyt 2350g eli iso. Laskettu aika olisi 23.2, mutta ensimmäistä neuvolakäyntiä lukuunottamatta ollut koko ajan tuota aikaa isompi, joten joka kerta neuvolassa käydessäni epäillään, onko laskettu aika edes oikein.

Sokerirasituskokeessa pomppasin juuri ja juuri paastoarvon ylittäessä raja-arvon. Olen siis dieetillä tai ainakin yritän. Eilisessä neuvolassa minun paino oli kilon laskenut kolmessa viikossa mutta vauvan paino noussut 650g!

En saanut uutta neuvola-aikaa vaan odottelen nyt aikaa äitipolille, jossa katsotaan tuota kokoa sitten tarkemmin. Jänskättää, ruvetaanko mihinkään toimiin vai miten käy. Esikoinen painoi "vain" 3180g ja synnytys oli helppo. Synnytys käynnistyi silloin vk 41+3.

Minulla reisimitta yleensä on vastannut suunnilleen laskettua aikaa, mahamitta ja päänympärys ollut pari viikkoa edellä. Mahtaako tämä johtua sokeriarvoista vai olisiko laskettu aika väärin? Eivät oikein osaa ottaa kantaa. Onko kellään kokemuksia?

Sitähän minä vielä, että sanottiinko sinulle, että jos ei sokeri ylitä 10 tunnin päästä ruokailusta niin se on ok? Minä mittaan niitä sokereita joka aamu ja lisäksi kahtena päivänä viikossa viidesti päivässä (ja ei kyllä tahdo enää saada verta tulemaan kun on sormet ruvella!!!!) niin minun pitäisi pysyä arvoissa: paasto korkeintaan 5.3 ja tunnin päästä ruokailusta kork. 7.8! Voiko paikkakunnittain vaihdella ohjeet näin paljon?

siis tuo paastoarvo taitaa olla sen 5.5 ja tuo tunti ruuan jälkeen on sen 7.8. Ennen minulla ei ollut mitään ohjetta että kuinka usein, sano vaan neuvolasta että kunhan mittaa kokonaisia päiviä niin riittää. Nyt sairaalasta saadun ohjeen mukaan mittaan joka päivä paaston ja aamu-päivällinen-luonas niin tunnin päästä, joka päivä nyt siihen maanataihin asti jolloin soittoaika sinne sairaalaan. Juu jos näin tiukalla ruokavaliolla pystyisi olemaan niin sokerit näyttää ihan kunnon kansalaisen arvoilta. No saa nähä miten mieli malttaa tuon syömisen. vähän väliä tulee mieleen mitä "vois" ottaa...
Mulla vauvan koko oli jo viikolla 20+6 ni 22+2 ja sillon oli vielä sokerit ihan ok.

Moi kaikille!
Mulla tosiaan oli se synnytystapa-arvio keskussairaalassa eilen ja siellä huomattiinkin,että vauva perätilassa. Jos ei viikon sisällä käänny, niin sitten leikataan tammikuun toiseksi viimeisellä viikolla. Ensi perjantaina 9.1. on uusi käynti ja jos on kääntynyt, niin sitten kuvataan lantio ja pohditaan, että mahtuuko syntymään. Yliaikaiseksi ei kuitenkaan anneta mennä yhtään, koska viime synnytys oli niin järkky, vaan viimestään laskettuna päivänä käynnistetään. Ja jos ei ole kääntynyt, niin sitten päätetään sektiopäivä.
Pienikokoinen on tämäkin, 2200g kokoarvio ja viikkoja 35+6. Lääkäri sanoi, että nipin napin kasvaa kolmikiloiseksi, mikäli arvioon on luottamista.. Mulla oli verenpaineet vähän koholla ja valkuaista pissassa, jotka myös mitataan ensi viikolla uudemman kerran. Toivottavasti ei kuitenkaan ole raskausmyrkytystä kehittymässä..

Minä aattelin jo ehdottaa että lähdetäänkö synnytämään!!
Eli viikkoja nyt kasassa se 37, pientä kipuilua tuolla alaalla ollut mutten nyt suppareiksi voisi laskea. jotain pientä kuitenkin.

Kädet on edellen kauheat ja ei paremmaksi ainakaan tunnu muuttuvan.
Kypsää kauraa...
Ensi ke sairaalassa kokoarvio niin toivottavasti pääsisi tosi toimiin sieltä. (saan kuitenkin odottaa sinne helmikuuhun!!)

Mamu toivottavasti kääntyy ja mahtuu tulemaan niin voi synnyttää ihan normaalisti sitten. Ja toivotaan ettei myrkytystä tule!!

Mamu, aikas ikävää jos teidän vaaveroinen ei päätä kääntyä.. Ja toivotaan että jos kääntyy niin mahtuupi tulemaan, mutta hienoa että ottavat todesta sen edellisen synnytyksen ja sen että mahtuuko vauva syntymään alateitse. Toivottavasti ei tosiaankaan olisi raskausmyrkytystä, ei mikään mukava homma.

Ainu, toivottavasti teidän vauva ei olisi kovin kauhean iso, ja ettei hänen annnettaisi kasvaa kauhean isoksi, eli tajuaisivat käynnistää hyvissä ajoin.. OIin kylläkin joulukuisista lukemavinani, että yhdelle oli tehty sektio (vai kaksi) ja sen takia eivät suostuneet käynnistämään synnytystä, olisi ilmeisesti saattanut olla niin raju että olisi saattanut kohtu revetä... En tietenkään ole varma, ja eri sairaaloissahan on eri käytäntöjä..

Täällä on turvotus alkanut ainakin hiukka helpottamaan, jalatkaan ei ole enää ihan niiiin turvonneet.. Kädet kyllä puutuu koko ajan. Äippä sanoi että johtuu kuulemma siitä kun on turvotusta hermoissa tai jotain sinnepäin. :D

En ole sit ihan varma, mutta tänään aamulla saattoi irrota limatulppa.. Ensin tuntui että lasken alleni, valui silleen hiljalleen, ja kun vessassa pyyhin paperiin, niin oli paksumpaa ja reilusti enempi kuin valkovuotoa.. Muistelen että esikoisesta olisi ollut tyyliin samanlaista ja siitä meni viikko kun poju oli maailmassa. Sekin oli lauantai ja seuraavana pe poju syntyi.. :) Mies on ollu hermona koko päivän. Menkkamaista jomotustakin on ollu havaittavina, mutta ne kyllä helpottaa nopeasti.. Eiköhän sitä vielä ensi ke neuvolaan tästä ehditä :D

Flunssa ei ota parantuakseen, tuntuu vain että yskä pahenee koko ajan.. :/

Sitä minäkin pelkään että kasvaa kauhean isoksi. Yleis kunto alkaa olemaan jo varmaan niin huono että miten jaksan sitten synnytyksen jos vauva on iso. Esikoinen oli sen 4240g ja hätäsektio tehtiin, nyt siitä vain reilu vuosi niin voipa hyvinkin olla etteivät käynnistä.

Meillä esikoinen käynnisty ihan yks kaks yöllä heräsin vessaan niin matkalla meni vedet, enkä ainakaan huomannut että olisi mitään aikasemmin tullut.

Täällä kädet vetää viimesiään, yöllä keski ja etusormi eli niiiiiin kipee ettei kunnolla koko kättä saanut liikutettua, tuntu et ne murtuu tai menee pois paikoiltaan ja siis mulla puutuminen on koko aikasta!!

Mari jospa sitten 9pvä pääset tosi toimiin!!!

Mullaki meni vedet edellisessä raskaudessa aamulla ja siitä 26h päästä poju syntyi. Mutta eihän kaikki huomaa koko limatulppaa, joillakin se tosiaan irtoaa vasta synnytyksessä ja toisilla saattaa vissiin irrota tosi paljon aiemmin. On noita menkkajomotuksia ollut tässä tänä aamunakin ja liikkuminen makoilun tai istumisen jälkeen alkaa olemaan niiiiiiiiiiiiin kauheaa että täytyy vain toivoa että tuolla alhaalla jotain tapahtuu..

Ainu, mä niin tosissani pidän sulle peukkuja että synnytys käynnistyisi hyvissä ajoin, ja että vauvan koko pysyisi kuosissa. Ainahan siinä tulee enempi komplikaatioriskejä mitä isommaksi vaavit pääsee. Vaikk on meillä tuttu joka puski sellaisen 4,6kg ulos, tyyliin tosta vaan... Joidenkin kelpaa :D

Jos ei mitään rakenteellista vikaa ole, eikä ole ihan rapakunnossa, niin suomalainen nainen kuulemma synnyttää helposti sellaisen 4000g painavan vauvan, eikä välttämättä edes epparia tarvita. Jos ensimmäinen synnytys on ollut normaali, niin siinä tapauksessa ei pitäisi olla mitään ongelmia. Siis lääkäreitten mukaan.. Joten mene ja tiedä..
Mä ehkä vähän toivon, ettei tämä kääntyisi, niin saisin sen suunnitellun sektion. Mä en mitenkään hingu päästä synnyttämään alateitse. Oli sen verran kamala puristus toi viime kertanen ja toipuminen kesti todella kauan, kun eppareita tehtiin niin monta. Suunniteltu sektio on kuitenkin ihan eri juttu, kun hätäsektio. Kamalinta olisi, että ruvettaisiin synnyttämään alakautta, tehtäs taas epparit ja muut ja sitten todettais, että eipä onnistukaan ja siinä vaiheessa ruvettais sitten leikkaamaan. Kun ajattelee, että esikoinen oli 2500g ja sitä ponnistettiin toista tuntia, niin jotenkin sitä luulisi että sektio olisi itsestäänselvyys, on vauva miten päin vaan, kun yleensä toinen lapsi on isompi kuin ensimmäinen, mutta kun en ole lääkäri..
Yritin ottaa selvää, että onko vauvalle jotain haittaa siitä, että lepäilee mahassa väärinpäin.. Joku lääkäri oli sanonut, että sikiö ei ole tyhmä, vaan yleensä kääntymiseen on syy. Esim liian lyhyt napanuora tai napanuora kaulan ympärillä tms. Ultrassa ei kyllä näkynyt mitään poikkeavaa. Toivotaan ettei mitään häikkää ole. Perjantaina tiedetään taas enemmän!
helppoja ja nopeita synnytyksiä teille kaikille toivottelee mamu79(36+0)

ei meinaa hermo kestää kun huomenna on se kokoarvio... pitäisi vaan itse tiedostaa se että kotiin tullaan että mitään ei tapahdu. Sitä kuitenkin toivoo oloonsa helpotusta vaikka tietää pettyvänsä...

Ainu 37+3

Täällä ollaan vieläkin!! Kaikki oli ok, koko oli 3.7-3.8kg maanataina osastolle aika jossa tarkoitus kypsytellä paikkoja (ei siis tarkoita käynnistystä), Sano että silloinen lääkäri voi olla erimieltä ettei sillä asenteella kannata mennä että nyt se syntyy, eli voi passittaa suoraan kotiin. Jos ens ma ei mitään tapahdu niin seuraavana ma sitten lisää!
Kai tässä on pikkusen positiivinen fiilis kuitenkin. ehkä sitten jo maanataina!!

Nyt täytyy tästä mennä olemaan perheen kanssa kun ukolla tuntuu olevan hermo aika kireellä!! Tiedä sitten miks...

Mulla oli tänään neuvola. Ja kaikki oli suht lailla ok. sf-mitta oli sentin isompi kuin viimeksi, mutta vaavi alhaalla. Verenpaineet hiukka kohoamaanpäin, mikä kuitnekin normaalia kun synnytys on lähestymässä ja vauva ei ole kiinnittynyt.. Eihän siinä muuten mitään, kun uudelleensynnyttäjä olen, mutta jos vedet sattuu menemään, niin ilmeisesti pitäis sit tilata ambulanssi, kun pitäisi mennä makuuasennossa kun on se napanuoran ulosluiskahtamisriski :/ !! Hiukka kuiteskin hävettää soittaa sen takia hätäkeskukseen, mutta minkäs teet jos niin sattuu käymään. Esikoinen oli silloin kiinnittynyt eli saatoin mennä vesien menon jälkeenkin istuvassa asennossa.

Ainu, nohan oli kuitenki ihan hyviä uutisia, jos ne kuiteskin alkaa jo kypsytteleen sun paikkojas. Vaavilla todellakin näyttös olevan kokoa ja näköä.. eli varmasti onkin parempi etteivät anna sen kasvaa ihan kauhean kokoiseksi :/

Mari 39+2 (kun kerta puolenyön yli kello kääntyi :))

Mulla on mari sama juttu, eli jos vedet sattuis menemään, niin ambulanssin joutuisin tilaamaan, kun makuuasennossa olisi perätilan vuoksi mentävä. Hävettää pelkkä ajatuskin, että pitäisi hätäkeskukseen soittaa.. Toivotaan ettei tarvi, kummankaan meistä!!
Ainulle tsemppiä maanantaiseen kohdunsuun/kaulan pehmitykseen ja eihän sitä tiedä, vaikka sulla olisi alkuviikosta jo bebe kainalossa..
Mulla on huomenna keskussairaalassa tsekkaus, että onko kaveri kääntynyt ja jos ei ole, niin sitten parin viikon päästä leikataan, rv 39. Alkaa taas jännittää ihan sairaasti!!!!
mamu79(36+4)

AInu, kirjuuttelen tuolla helmikuisissa, mutta oon seurannut tätä koko ajan kun vastaava toisaalla lopahti jo alkuunsa (siis kakkosten odottajat). Mulla kypsyteltiin prostaglandiinilla esikoisen kanssa. Jokin pipana tuupattiin tuonne kohdunsuulle, ja samaa toistetaan sitten noin neljän tunnin välein. Pipanan tarkoitus olis pehmentää kohdunkaulaa. Sitä kai käytetään myös ennen oksitosiinia, siis varsinaista käynnistystä. Tuolloin kun mulla sitä laitettiin, oli samalla osastolla synnyttäjä, jolle oli menossa jo neljäs päivä pipanoiden kanssa, ja illalla hän kuulon perusteella pääsi tosi toimiin. Mulla puolestaan pipanat käynnistivät synnytyksen jo ekasta pipanasta, ja toinen laitettiin vaikka supparit oli jo hyvässä käynnissä, ja seurauksena kaikkineen oli melkoisen pikainen avautuminen (alle tunti) ja sitten synnytyssalissa kolme varttia.
Eli "kypsyttely" voi tarkoittaa synnytyksen käynnistämistäkin. Yksilökohtaista sekin siis. Yleisesti tiedetään että prostaglandiinin käyttö voi joskus (ilmeisesti harvoin) johtaa liian rajuun synnytykseen, joten olehan tarkkana suppareiden kanssa ja pidä huoli että henkilökuntakin pysyy ajan tasalla, etteivät vain rutiinisti laita niitä säännönmukaisesti.
Kypsyttely mun käsittääkseni kyllä tarkoittaa sitä, että sen toivotaan johtavan synnytyksen käynnistymiseen, kun kohdunkaula "kypsyy" eli häipyy, mutta kai se on pehmeämpi keino kuin oksitosiini. Kalvoja puolestaan ei voi puhkaista ennen kuin kohdunkaula on kypsä.
Yhtäkaikki, kyllä mäkin olen sen kannalla että sulla bebe on kainalossa ens viikolla. Tuntuu oudolta että kypsyteltäis kerran viikossa vaan vähän ;)
Onnea matkaan :)
Lalla 33+4

Moi kaikille! Mulle tuli tänään aika sinne äitipolille kokoarviota varten. Sanottiin, että se kokoarvio tehtäisiin 36 viikolla mutta se aika on jo muutaman päivän päästä eli olen vasta 34+2 silloin. Tuntuu oudolta, että näin aikaisin tehdään sitä arviota, kun ei kai sitä nyt missään nimessä vielä käynnistettäisi...? Seurataankohan sitä kokoa enää sittemmin?

Onhan se hermoja raastavaa hypätä koko ajan äitipolilla, kun aina jänskättää, että mitä tehdään ja sitten kuitenkin tullaan kotiin. Ekassa raskaudessa joudun ensin käymään lasketun ajan tienoilla raskausmyrkytysoireiden takia ja jännäsin hirveästi, että käynnistetäänkö mutta kotia laitettiin. Toisen kerran sitten vk 41+3 yliaikaiskontrollissa, ja sieltäkin laitettiin kotiin. Tosin kun siellä vähän "kieräytettiin" vauvaa, niin supistukset sitten alkoivat jo kotimatkalla. Mutta joka kertahan täytyy aina valmistautua siihen, että jos nyt käynnistetään ja vauva tulee ja kyllähän se käynnistäminen aina jännittää.

Minulla varmasti ihan turha käynti edessä ensi viikolla mutta saapahan sitten uuden kokoarvion.

Jännittää teidän kaikkien puolesta kun olette kaikki vähän minua edellä odotuksessa! Onnea jokaisen synnytykseen/käynnistykseen/sektioon!

Mine 33+3

Heippa hei!
Tulin juuri kotiin 2h kestäneeltä sairaalakäynniltä. Vauva edelleen perätilassa, lääkäri yritti sitä "hellästi" kääntää, mutta ei halunnut kääntyä. Mulla siis suunniteltu sektio edessä 27.1. rv 39+2. Olisivat voineet jo edelliselläkin viikolla leikata, mutta koska vauva on ilmeisen pieni (2500g), niin annetaan vielä vähän kasvaa ja hyvä niin. Valkuaista ei ollut enää pissassa, mutta verenpaine hieman korkeampi kuin normaalisti, mutta eikös se vähän lopussa nousekin..Painoa mulle oli tullut 3 viikossa 1kg. Kääntöyritys sai aikaan aikamoiset supistelut, jotka tuntuu vaan jatkuvan. Kohdun suu kahdelle sormelle auki ja kaulaa ei jäljellä kuulemma nimeksikään.. Mitä lienee sitten senteissä tarkoittavan??! Että tämmöistä tällä kertaa. Katsotaan malttaako vauva sektioon asti mahassa pysytellä, toivotaan ainakin niin.
Hyvää vointia kaikille!!
mamu79

Mamulle tsemppiä sektioon! Saapas tosiaan nähdä että pysyykö vaavi sinne asti sisällä, vai päättääkö itse sektiopäivänsä ;D

Meillä ei tietoakaan lähdöstä. Välillä hiukka supistaa ja menkkamaista jomotusta aina välillä muuta siinä kaikki.. Ja se verenpaineen nousu muuten kuuluu asiaan, alkaa ilmeisesti nousemaan synnytyksen lähestyessä :)

En ole päässyt, olen varmaan viimeinen täällä joka synnyttää.. :( Huomenna on la aika, ja menee varmaan kovasti yli, näin olen valmistautunut. :)

Ainulle tsempit! Kyl ne rupee käynnisteleen, katotaan vaan milloin vaavi syntyy. :)

Mamulle tsempit limatulpan irtoamisesta, toivotaan ettei mene kauaa. Mulla on nyt sen irtoamisesta, ainakin oletin sen olevan sitä, niin reilu viikko.

Mari 39+6