Toisen rahoilla eläminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omat rahat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

omat rahat

Vieras
Kysyisin ihan uteliaisuudesta, kuinka moni täällä elää miehensä/vaimonsa tulojen varassa ja miksi? Aiheesta on ollut kaveripiirissä juttua ja mielipiteitä tuntuu olevan monia.

En mitenkään halua tässä tuomita ko. tapaa, mutta itselläni on ollut se käsitys, että tätä ei enää kauheasti "itsenäisten naisten aikana" tapahdu. Pieni gallup lähipiirissä kuitenkin osoitti, että monet naiset käyttävät myös miehen rahoja, ikäänkuin itsestäänselvyytenä. Tai että mies on automaattisesti enemmän vastuussa laskuista, lainoista yms. ja nainen shoppailee omat tulonsa.

Henkilökohtaisesti en voisi kuvitella työssäkäyvänä ihmisenä eleleväni jonkun muun kukkarolla, haluan tuntea olevani itsenäinen ja määrätä itse asioistasi, myös rahoista. Minusta olisi noloa pyytää rahaa toiselta ja tuntisin itseni aivan pikkulapseksi. Olen parisuhteessa ja kulut meillä menee tasan, joskus toisella enemmän rahaa kuin toisella ja sen mukaan käydään kaupassa yms. mutta yleensä siis rahavarammekin ovat aika tasan.

Asia on tietysti eri, jos toinen esim. opiskelee tai on työttömänä.

Silloin kun minä kävin töissä ja mies opiskeli, maksoin tietysti kaiken. Kun minä vuorostaan opiskelin ja mies kävi töissä, vaihtuivat roolit. Eli "vuoroin vieraissa";)

Molempien käydessä töissä laskut maksetaan jyvitettyinä. Toimii etenkin silloin, kun palkkaerot ovat suuret. Silloin molemmilla on varaa tehdä "omia juttuja" yhteisten lisäksi. Nyt tulotaso on lähes 1:1, joten maksusuhde on sama.

Varmin tapa pystyttää tällä palstalla satojen vastausten ketju on otsikoida se tyyliin esim: "Omat ja yhteiset rahat." Vaikka aloituksessa ei olisi muuta kuin otsikko, tulisi vastauksia kuin meren mutaa

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Varmin tapa pystyttää tällä palstalla satojen vastausten ketju on otsikoida se tyyliin esim: "Omat ja yhteiset rahat." Vaikka aloituksessa ei olisi muuta kuin otsikko, tulisi vastauksia kuin meren mutaa

Samaa mieltä.

En ole tällä palstalla oikeastaan vieraillut, vain tyyliosiossa. Ei tietty ole pakko vastata, olisi vain kiinnostanut miten muilla. Eikö raha-asiat kuulu parisuhteeseen nekin ihan olennaisesti?

Alkuperäinen kirjoittaja diileri:
Kuinkas nyt sitten on "omien juttujen"kanssa?

No tietenkin molemilla on yhtäläisesti niihin varaa, saldon puitteissa tietysti. N. 35% molempien tuloista menee tilille, josta juoksevat kulut maksetaan. Ruokaa ostelemme noin vuoroviikoin ja jäljelle jäävät rahat voi sitten käyttää, kuten parhaaksi näkee.

Jos kaikki maksetaan osuuksilla 1:1 ja toisen tulot ovat esim 40% toisen tuloista, jarruttaa se myös tämän parempituloisen elintasoa: toisen rahat eivät voi riittää samoihin asioihin kuin toisen ja silloin niitä ei voida maksaa tasan puoliksi...

Ukkoni tienaa enemmän kuin minä ja vastaa kodin elektroniikan hankinnasta ja auton kuluista. Samoin hän maksaa enemmän laskuja kuin minä. Mä hoidan pääsääntöisesti ruokakulut. Molempien rahat kyllä menee viimeistäänkin matkoihin. Mutta kyllä minä varmaan sitten käytän vähän hänenkin rahojaan, kun mulla ei välttämättä oo varaa noita kodin "suuria hankintoja" tehdä.

Meillä ei ole lapsia, mutta jos olisi ja minä olisin vaikkapa kotiäitinä, niin en näkisi mitään väärää siinä, että koko perhe eläisi vain miehen tuloilla (+ äidin pienellä päivärahalla).

Vain suurempituloinen nainen haluaa olla tasa-arvoinen raha-asioissa. En ole ikikä seurustellut, enkä tiedä kenenkään ystävänikään asuneen yhdessä pienituloisemman naisen kanssa, jolla olisi sen enempää halua kuin kykyäkään maksaa laskujaan.

Mutta koska olen mies, olen aina niin tarjonnut ulkona kuin maksanut laskutkin. Enkä minä ole koskaan tuntenut itseäni hyväksikäytetyksi. Jos minusta tuntuisi, etten saisi rahoilleni vastinetta, vaihtaisin naista. Tosin, jos olisin nainen, tuntisin olevani laillistettu huora vaihtaessani rahaa monenmoisiin palveluihin. Naisille tämä ei koskaan ole ollut ongelma.

Eikös se tasapaino säily, kun molemat panostaa kykyjensä mukaan? Jos nainen on kotona, liki tulottomana, niin hän luonnollisesti tekee kotityöt kaikkineen, mitä ne sisällään pitävätkin. Mies taas panostaa siihen, että kotona on materiaalisesti hyvä olla.
Kun kumpikin hoitaa oman alueensa, voi vapaa-ajasta nauttia täysillä, ilman riitoja rahasta, kotitöistä, seksistä jne.

Tässä ideaalissa tilanteessa vaan käy, ikävä kyllä, usein niin että kotona oleva puoliso alkaa kitisemään siitä, kun joutuu yksin vastaamaan kotitöistä, kaupassa käynteineen. Tuntuukin, että joillekin ei mikään riitä.

Meillä on yksi yhteinen tili minne tulevat kaikki rahat. Palkat, lapsilisät jne. Sieltä myös molemmat käytämme tarpeiden mukaan rahoja. Näin on meillä toiminut jo vuosikausia ja meistä on tosi kätevää kun ei tarvitse miettiä kuka maksoi viimeksi ja mitä.
Meillä on kaikki muukin yhteistä, lapset, asunto, auto.
Niin.. mies tienaa kaksi kertaa enemmän kuin minä eikä se ole meille kummallekaan ollut koskaan esteenä yhteisille rahoille. Mutta kukin tyylillään.

rahat ovat yhteisiä, ovat olleet aina, tilanteesta riippumatta.

Mitä tulee tuohon, että kun nainen on kotona lasten kanssa niin hänen pitää hoitaa kaikki kotityöt yksin niin olen täysin eri mieltä asiasta. Mies tekee viitenä päivänä viikossa 8 tuntia töitä ja naisen ollessa kotona pienten lasten kanssa hän tekee töitä 24 tuntia 7 päivänä viikossa. Kevyt kärjistys ehkä mutta tosiasia on, että kotona oleva tekee saman verran kuin tekisi kahta työtä.

No, meillä kyllä minä olen aina tehnyt kaikki kotityöt riippumatta olenko ollut töissä tai kotona, hoitanut lapset, siivoukset, pihatyöt, sisustukset, pikku remonttihommat kuten maalaukset ja sen semmoiset, lisäksi vielä miehen yrityksen paperihommia ja nauttinut niistä toki ja jottei mieheni nyt näyttäisi ihan vätykseltä niin hän kyllä tekee töitä enempi kuin 8 h päivässä, usein yökaudet firman asioiden kimpussa.

Mutta vaikka minulla on vastineeksi ollut käyttää rahaa ihan miten haluan täytyy sanoa, että ei sillä rahallakaan kaikkea voi kuitata, ainakaan terveyttä ja varsinkaan mielenterveyttä joka minullakin oli lähellä mennä lopulta täydellisen uupumuksen myötä ja siinä samassa koko parisuhde oli karahtaa karille.

Mikä niistä kotitöistä tekee niin raskaita? Kone pesee pyykit ja astiat. Ruoka valmistuu uunissa/liedellä lähes itsekseen -ei tarvitse hellapuita hakea metsästä. Monella kotiäidillä/isällä on auto, jos kauppa sijaitsee pidemmällä. Kodin siivoukseen menee kerran viikossa noin kaksi tuntia plus päivittäinen ylläpitosiivous. Oikeasti, jos joku väittää, että 8 tuntia ei tuohon riitä, niin sanon etää höpö-höpö! Itselläni jäi aikaa jopa harrastaa päivisin, vaikka oli suht iso pihakin hoidettavana lumitöineen ja nurtsin leikkaamisineen. Kun hoitaa omat hommansa arkisin, niin silloin on sitä ns. laatuaikaa olla koko perheen voimin yhdessä iltaisin ja viikonloppuisin.

Niin, ja se mieskin joka on ollut töissä koko päivän, jaksaa innostua lapsista ja vaimosta iltaisin, kun heti kotiuduttuaan häntä ei aleta vetämään kuin hihnasta kauppaan, kotiin tamppaaman mattoja, kuorimaan perunoita, viikkaamaan pyykkejä, yms.

Alkuperäinen kirjoittaja siideri:
henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kannattaa pohtia ainoastaan omaa rahankäyttöään, ei sotkeutua muiden raha-asioihin.

Hyvä vastaus.

Kysymykseen löytyy tuhansia vastauksia sivuhistoriasta. En voi tietää turhempaa lässytystä. Mutta ilmeisesti vähävaraisille varsin mieleenkiintoinen keskustelunaihe.

Alkuperäinen kirjoittaja mies:
Alkuperäinen kirjoittaja siideri:
henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kannattaa pohtia ainoastaan omaa rahankäyttöään, ei sotkeutua muiden raha-asioihin.

Hyvä vastaus.

Kysymykseen löytyy tuhansia vastauksia sivuhistoriasta. En voi tietää turhempaa lässytystä. Mutta ilmeisesti vähävaraisille varsin mieleenkiintoinen keskustelunaihe.

No eiköhän täältä sivuhistoriasta löydy tuhansia vastauksia aiheesta kuin aiheesta. Sinäkö sen päätät, mikä on turhaa ja mikä ei? Vai eivätkö suomalaiset vain osaa puhua luontevasti rahasta?

Mielestäni naisella on hyvä olla omat rahat, näin on kotona ainakin opetettu.

Alkuperäinen kirjoittaja tuli:
Isompi oli koulussa ja pienempi oli mukana... so simple! Kerrohan sinä, mr, mikä niistä kotitöistä tekee niin raskaita?

Muijan marina noin tiivistettynä. Aina äksyilee kun yritän rakentavasti huomauttaa pienistä hygieniapuutteista, joita haluan hänen hoitavan. Melko rasittava & laiska akka kaikenkaikkiaan. Valitanko minä kun auto pitää pestä tai seinät tapetoida tai listoja uusia tai verhotankoja kiinnittää tai puita pilkkoa tai...... NO EN VALITA!

(ed. mr en ole minä) , että kirjoitat jostain muusta aikakaudesta kuin siitä kun lapset ovat pieniä.
Mutta niinhän se on, että oma erinomaisuus korostuu kun toisia alentaa ja on taas niin hyvä olla hetken aikaa.