töissä ja lasten etu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täti

Vieras
hei ne, jotka ovat kotona ja katsovat että se on ainoa oikea tapa. Kerronpa vaan, että Itse olen koulutettu ja ollut työelämässä ja nyt tienaan ihan kohtuulisesti. Nyt meillä siis varaa matkustella ja tehdä muutakin kuin antaa lasten olla päivät pitkän kotpihalla.
Vauvaikäisenä varmaan ihan sama missä sitä vauvaa pidetään, mutta kun lapset kasvaa, on niille paljon kehittävämpää, että saavat vään nähdä maailmaa ja harrastaa. Se onnistuu kun käy töissä ja on rahaa.
Kyllä meinaan o tyhmää sitten kuunnella näiden kotiäitien narinaa, kun ei ole varaa koskaan mennä mihinkään.. edes leffaan.

Hohhoijaa. Kyllä se niin on, että kukin valintansa tehnyt varmasti joskus narisee jostain. Mäkin varmasti narisen jossain vaiheessa töihin mentyäni, että liian vähän saa olla lapsen kanssa. Ja silti en kotiäidiksi ryhtyisi. Joka perheellä on ne omat ratkaisut jotka pääsääntöisesti on sille perheelle ja lapsillekin parasta. (oliko yllätys jollekin...? )

no jos on yh, niin eipä tuosta 1300-1400 palkasta vuokran ym laskujen jälkeen jää yhtään sen enempää rahaa käteen kuin kotihoidontuella+muut tuet :( eriasia jos olisi se mieskin ja tuplatulot

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Oho. Mää en rahasta narise. Se ei kitisemällä lisäänny. Ja nää on taas näitä kuuluisia valintoja. Sää olet onnellinen valinnastasi, mää olen omastani.

Niin juuri. Nämä ovat useasti hyvi pitkälle omia valintoja, joten miksi niin moni ei sitten ymmärrä sitä omaa valintaa sen sen seurauksia. Jos on kotona, niin sitten ei todellakaan ole paljoo rahaa ja sitten ei mennä koskaan mihinkään - ellei ole nainut rahaa.
Ja oikeesti, väitän, että lasten kasvatus on kokonaisuudessaan muutakin kuin kotona kotona kotona tapahtuvaa toimintaa.

Ja sä tulit sitten ilmoittamaan, että kotiäitiyden sijaan sun tapasi on ainoa oikea? :laugh:

Jep, olen kotona. Nyt just. Ja tulen olemaankin, se on meidän tilanteessa taloudellisesti kannatavampaa.

Olen myös ollut vaihtelevasti töissä näinä pikkulapsi-, ja jopa vauva-aikoinakin.

Mua korpeaa ylipäätään ihmiset, jotka kokevat jonkun tietyn, yleensä sen oman tapansa, ainoaksi oikeaksi.
Ja siihen "tätikin" valitettavasti tekstillään mun näkökulmasta syyllistyy.

Kohottaako se aina jotenkin omaa egoa se toisten alentaminen??

Jokainen tyylillään ja sitä mukaa, mikä itselleen ja omaan perheeseen sopii.

Rahasta viis sitä on tai ei oo, mutta MUN lapsille on parhaaksi se että mä käyn töissä, mun mielenterveys pysyy kunnossa ja lapsilla on taatusti sitä kautta parempi äiti kuin se hermoromahduksen partaalla oleva masentunut versio kotiäiti

Olen vaan vähän liikaa saanut kuunnella näitä, jotka jää kotiin moneksi vuodeksi (kaikin mokomin!) ja sitten seuraavaksi valittavatkin, kun tuet on niin pieniä, että ei ole varaa mihinkään... että.

Ja, vaikka vauvalle ja leikki-ikäiselle oma koti ja pihamaa onkin ihan tarpeeksi, niin kun ne herrantertut kasvaa vähän isommiksi, on todellakin järkvää, että on varaa tehdä niiden kanssa muutakin kuin antaa niiden lorvia päivät pääksytysten kavereiden kanssa, joka siis sinänsä on ihan ok, mutta että aina vaan ja vaan ja vaan..

Mä en vaan jaksa ymmärtää että miksi täytyy aina tapella kotiäitiys vs. työssäkäyvät äidit. Kun varmasti jokainen tietää mikä on parhaaksi omalle elämäntilanteelle, luonteelle ja myös lapselle. Ja se paras voi siis olla jompikumpi taikka sitten jotain siltä väliltä. Miksi siis tapella ja vääntää asiasta päivästä toiseen :headwall: :headwall:

mä oon kotona ja meillon silti varaa tehdä kaikkee mitä halutaan. ei se aina tarvi äitiä työelämään jos isä tienaa paljon... oon silti menossa kyllä töihin kunhan mammaloma on ohi seuraavastakin. luulen että vauva menee 1v tarhaan. onhan se kovin nuori,mutta oon ollu sit kotona jo tosi monta vuotta. 3vuotta...se on kyllä mulle aika pitkä aika..

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
no jos on yh, niin eipä tuosta 1300-1400 palkasta vuokran ym laskujen jälkeen jää yhtään sen enempää rahaa käteen kuin kotihoidontuella+muut tuet :( eriasia jos olisi se mieskin ja tuplatulot

Niin että yhteiskunnan elättinä on mukavampi olla :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Mä en vaan jaksa ymmärtää että miksi täytyy aina tapella kotiäitiys vs. työssäkäyvät äidit. Kun varmasti jokainen tietää mikä on parhaaksi omalle elämäntilanteelle, luonteelle ja myös lapselle. Ja se paras voi siis olla jompikumpi taikka sitten jotain siltä väliltä. Miksi siis tapella ja vääntää asiasta päivästä toiseen :headwall: :headwall:

olen vähän epäselvä, mutta siis mua harmittaa se, että tehdään itse se valinta, että jäädään kotiin... ja sitten kuitenkin valitetaankin, että pitäisi olla enemmän rahaa... you see.
Aikuinen voisi tehdä sen valinnan ja tyytyä siihen. Kyllä kaikki tietää mitä tukia kotiin saa, ei se voi olla yllätys.

Alkuperäinen kirjoittaja täti:

olen vähän epäselvä, mutta siis mua harmittaa se, että tehdään itse se valinta, että jäädään kotiin... ja sitten kuitenkin valitetaankin, että pitäisi olla enemmän rahaa... you see.
Aikuinen voisi tehdä sen valinnan ja tyytyä siihen. Kyllä kaikki tietää mitä tukia kotiin saa, ei se voi olla yllätys.

joo mutta me kotiäidit valitetaan aiheesta että tulisi palkankorotus meidänkin hommiin.

Alkuperäinen kirjoittaja v:

joo mutta me kotiäidit valitetaan aiheesta että tulisi palkankorotus meidänkin hommiin.

Jos palkkaa haluaa, täytyy mennä töihin.
Omien lasten ja kodin hoitaminen on itsestään selvää, ei siinä myydä omaa työpanosta ja aikaa työnantajalle, joten ei siitä palkkaakaan kuulu saada.

Kaikki valittaa joskus jostain. Ja mun mielestä siihen on oikeuskin. Toisilla murheet on isompia, toisilla pienempiä.

Itse en valita rahatilanteesta, tuet ei ole kummoiset, mutta juu, valintakysymys. Ja mies kuitenkin tienaa sen verran, että pärjätään. Voidaan mennä ja tehdä, enkä vertaile sitä paahtoleivän kilohintaa kaupassa.

Tiedän myös niitä rahasta, väsymyksestä ja kotitöistä valittavia kotiäitejä.

Kuitenkin yhtälailla tiedän niitä työssäkäyviä äitejä, jotka valittaa. Sitä kuinka rankkaa on aamulla kuskata muksut hoitoon, illalla hakea ne ja kurvata kauheella kiireellä kaupan kautta kotiin laittamaan ruokaa ja siivoamaan.
Ja sitä kun ei ole vuorokaudessa riittävästi tunteja, kuinka kallista kokopäivähoito on, jne.
(Ja näilläkin monilla olisi valittavissa vaihtoehto jäädä kotiin.)

Kaikilla on ongelmansa ja purnauksen aiheensa ja joskus on ihan hyvä purkaa.
Jatkuva valittaminen on tosiaan aika rasittavaa, oli aihe mikä tahansa. Se on kuitenkin kiinni usein enemmän ihmisen luonteesta ja suhtautumisesta, eikä siitä tilanteesta jossa se ihminen elää.

Siksi en siis lähtisi tässäkään asiassa avautumaan pelkille kotiäideille, tai edes työtä tekeville äideille. Mieluummin yleensäkin ihmisille, joilla on tapana
kaivaa kaikesta ne negatiiviset puolet ja valittaa niitä, miettimättä positiivisia.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Tarkoitat siis, että jotta sinä voisit olla kotona hoitamassa omia lapsiasi, mun lapseni pitisi olla vielä tunti pidempään päiväkodissa, jotta mun tekemästäni työstä ja siitä maksetuista veroista voitaisiin maksaa sulle enemmän? Se sun "palkankorotus" kun tulee nimenomaan meidän työssäkäyvien tekemästä työstä ja meidän lastemme pidennetyistä tarhapäivistä.

Pääsääntöisesti olen kotiäitiyden kannalla, mutta sitä kotiäidin "palkkaa" ei pidä tienata niiden lasten kustannuksella, jotka jo muutenkin tekevät pitkää päivää päiväkodissa. Itse pidin aikoinaan kaikki sallitut vanhempainvapaat, mutta kun rahat oli tiukilla, kävin tekeässä keikkahommia. En edes ajatellut, että naapurin ipana voisi kyllä olla pari tuntia pidempään tarhassa, jotta mun ei tarttis sinne kälyseen yövuoroon mennä.

Meille sopii se, että mies vuorotyossä (arkena usein kolmenkin päivän vapaaputkia) ja minä teen kuuden tunnin työpäivää liukuvalla työajalla. Mamma hoitaa noin 2-4 kertaa viikossa yksi vuotiasta tytärtämme muutaman tunnin päivässä kotonamme tai hänen luonaan. Näin ainakin vielä neljä kuukautta ja sitten jäänkin äitiyslomalle ja tytär jää kanssani hoitamaan vauvaa. Seuraavan lapsen jälkeen taidan jäädäkin puoleksi vuodeksi kotiin ja jatkan sitten osittaista hoitovapaata. Näin ainakin nyt ollaan mietitty. Ja rahasta ei meillä ole tämä järjetely kiinni.

Minä olen kotona ja valitan välillä kaikesta :D

Meillä on monta lasta ja on kaikkien lasten etu että olen täällä kotona, pääsääntöisesti olen erittäin tyytyväinen, samoin muu perhe teinit mukaan lukien :D

Olen kotona ja pienet lapset myös. Pieni lapsi kaipaa vanhemman seuraa, läsnäoloa jne. Se on kumma ajatus nykyään, kun ennen vuoden ikää on ollut PAKKO ainakin laivalla käydä :o Mielestäni tärkeämpää tottua, tutustua ensin lähiympäristöön, lähipiiriin ja sitä sitten avartaa kasvaessa. Mielestäni alle 3v ei myöskään tarvitse/kaipaa etelän reissuja yms. matkustelua. Tottakai hän nauttii muttei siitä kasvaessa paljonkaan muista.. Kun lapset kouluiässä, niin minä ainakin haluan matkustella heidän kanssaan ehdottomasti ja silloin olen myös töissä, joten meilläkin on enemmän sitä elintärkeää RAHAA.

Ihmettelen myös, onko vastakkain laitettu työssäkäynti=matkustelua ja kotiäitiys=pihalla seisominen.. Pienellä rahallakin, joskus jopa ilmaiseksi, voi lasten kanssa harrastaa ja matkustaa. Eri asia onko aikuisella mielikuvitusta ja viitseliäisyyttä..

Niin ja valittamisesta vielä..
Monesti kuulen työssäkäyvien "jutustelua". Kyllä mäkin olisin kotiin halunnut jäädä, mut sitten ei olis ollu varaa tehdä kaikkea mitä MINÄ haluan.. Mut on se niiin raskasta viedä aamulla lapset hoitoon, työssä päivä korvaamattomana kaiken kiireen ja stressin keskellä, lapsi sairastaa ja kaikki kaatuu.. Kotona olisi kaikki niiiiiin paljon helmpompaa, mutta en vain kertakaikkiaan voi valita niin..
Niimpä niin, ja kyllä valitan minäkin toisinaan, kuten käsittäkseni kaikki jossain vaiheessa. On olemassa sanont: jatkuva hymy on hiipivän hulluuden merkki.. =)

Yhteistyössä