Töitä olisi, mutta eipä pali työttömiä kiinnosta elättää itseään omalla työllä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Äly hoi älä jätä taas. Niin jokaisella työttömällähän on metallialan koulutus? Jokainen asuu lähellä tuota paikkakuntaa?

Ei, en ole työtön vaan mulla on vakituinen työpaikka. Silti en ole niin tollo, että kuvittelisin jokaisen pystyvän tekemään jokaisen alan työtä. Jos olisin työtön, niin eipä mukaan tuon firman avoimet työpaikat hyödyttäisi. Ensinnäkin mulla ei ole lain koulutusta ja toisekseen asun kaukana tuosta paikkakunnasta.

Moni mussuttaa, että ei saa vedota siihen, että asuu kaukana jostakin työstä. Pitää kuulemma muuttaa. No äly hoi älä jätä tässsäkin asiassa. Monella on omistusasunto- tai talo eikä niitä niin vain myydä, se vasta rahaa viekin olla kahden asunnon loukussa. Lisäksi monella on töissä käyvä puoliso jonka pitäisi älyn jättiläisten mielestä jättää työpaikkansa ja muuttaa mukana. No siinä sitten voikin olla työtön se jolla aiemmin oli työ ja karenssia pukkaa päälle koska on irtisanoutunut työstä. En näe myöskään järkeä siinä, että perheelliset ihmiset asuvat viikon erillään toisen vanhemman ollessa jossakin kaukana. Joo kyllähän niitä reissuhommia on, mutta eihän se mikään ihannetilanne ole. Lisäksi on kallista kun pitää vuokrata joku asunto siltä työpaikkakunnalta. Reissuhommissa kun yleensä se työnantaja maksaa asumisen.

Itse kuljen töissä 15km:n päässä ja mies 60km:n päässä, että ei me ainakaan maata kotona kun ei ole töitä kilsan päässä. Ei ole varaa alkaa nirsoksi töiden ja työmatkojen suhteen täällä maaseudulla. Lisäksi on pakko olla kaksi autoa kun julkisilla ei töihin pääse kumpikaan ja menemme töihin niin eri aikoihin ja eri suuntiin.

Nämä ap:n kaltaiset itseään täynnä olevat viisastelijat voisivat joskus pysähtyä miettimään todellista elämää eikä öyhöttää joidenkin Iltsanomien juttujen takia.

• Tykkää
Reactions: päätön
Äly hoi älä jätä taas. Niin jokaisella työttömällähän on metallialan koulutus? Jokainen asuu lähellä tuota paikkakuntaa?

Ei, en ole työtön vaan mulla on vakituinen työpaikka. Silti en ole niin tollo, että kuvittelisin jokaisen pystyvän tekemään jokaisen alan työtä. Jos olisin työtön, niin eipä mukaan tuon firman avoimet työpaikat hyödyttäisi. Ensinnäkin mulla ei ole lain koulutusta ja toisekseen asun kaukana tuosta paikkakunnasta.

Moni mussuttaa, että ei saa vedota siihen, että asuu kaukana jostakin työstä. Pitää kuulemma muuttaa. No äly hoi älä jätä tässsäkin asiassa. Monella on omistusasunto- tai talo eikä niitä niin vain myydä, se vasta rahaa viekin olla kahden asunnon loukussa. Lisäksi monella on töissä käyvä puoliso jonka pitäisi älyn jättiläisten mielestä jättää työpaikkansa ja muuttaa mukana. No siinä sitten voikin olla työtön se jolla aiemmin oli työ ja karenssia pukkaa päälle koska on irtisanoutunut työstä. En näe myöskään järkeä siinä, että perheelliset ihmiset asuvat viikon erillään toisen vanhemman ollessa jossakin kaukana. Joo kyllähän niitä reissuhommia on, mutta eihän se mikään ihannetilanne ole. Lisäksi on kallista kun pitää vuokrata joku asunto siltä työpaikkakunnalta. Reissuhommissa kun yleensä se työnantaja maksaa asumisen.

Itse kuljen töissä 15km:n päässä ja mies 60km:n päässä, että ei me ainakaan maata kotona kun ei ole töitä kilsan päässä. Ei ole varaa alkaa nirsoksi töiden ja työmatkojen suhteen täällä maaseudulla. Lisäksi on pakko olla kaksi autoa kun julkisilla ei töihin pääse kumpikaan ja menemme töihin niin eri aikoihin ja eri suuntiin.

Nämä ap:n kaltaiset itseään täynnä olevat viisastelijat voisivat joskus pysähtyä miettimään todellista elämää eikä öyhöttää joidenkin Iltsanomien juttujen takia.
Metallialalla kaivataan työvoimaa kaikkialla ja kai työtön voi kouluttautua metallialan ammattilaiseksi?

Ammattilaisista on pulaa, kaikki ei ole ammattilaisia, vaikka alan koulutus olisi. Nyky ammattikoulu on sellainen, ettei sieltä tulevat osaa välttämättä edes perushommia.

Veli pystyi tuolta alalta valitsemaan työpaikan ihan mistä halusi, välillä oli jopa tarjouskilpailua palkasta parin paikan välillä.

Metallialalla kaivataan työvoimaa kaikkialla ja kai työtön voi kouluttautua metallialan ammattilaiseksi?
Työttömän on tehtävä mitä työkkäri käskee.
Älä nyt unta näe, että työtön saisi tehdä jotain järkevää.
Siinähän käsipäivää- ja työnhakukurssit jäisivät vaille osallistujia ja 9e päiväpalkan työt vaille tekijöitä.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Ne joilla ei ole aukkoja cv:ssä työllistyvät helposti. Kun taas ne joilla aukkoja on, makaavat lähinnä kotona tai käyvät 9 euron töissä.

Toisaalta ei ole olemassa mitään todisteita siitä, että aukko cv:ssä nollaisi ihmisen arvon työntekijänä...
Kyllä CV kannattaa räätälöidä sen mukaan mitä työtä etsii, aukot on aika helppo tilkkiä kun pääsee haastatteluun. Itselläni ei ole ollut ongelmia aukkojen kanssa, mutta monilla on sillisalaattinsa kanssa.

Työttömän on tehtävä mitä työkkäri käskee.
Älä nyt unta näe, että työtön saisi tehdä jotain järkevää.
Siinähän käsipäivää- ja työnhakukurssit jäisivät vaille osallistujia ja 9e päiväpalkan työt vaille tekijöitä.
Tämäkään ei pidä paikkansa. Kun tekee työllisyys suunnitelman niin TE-toimisto ei pakota mihinkään vaan sinä sanelet miten etenet saadaksesi työtä.

Suomen liian hyvä sosiaaliturva, kannustaa mieluummin olemaan kotona kuin töissä.

Tämäkään ei pidä paikkansa...Suomen sosiaaliturvasta on tullut Suomelle sakkojakin kun on niin matala. Yksinäinen henkilö saa ehkä nippa nappa sen 500€/kk ja siitä vähennetään 20% veroa jos ei ole hankkinut erillistä verokorttia. Kyllä toki saa myös tuon lisäksi asumistukea ja ehkä myös toimeentulotuen, mutta siltikin jää alle 900€. Näiden lisäksi sakotetaan niin karenssilla kuin myös aktiivimallilla. Näin voikin käydä sitten, että ei pysty maksamaan edes vuokraa.

• Tykkää
Reactions: Elena777
55882117_1219765501537689_1554376306831917056_n.jpg

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Tämäkään ei pidä paikkansa. Kun tekee työllisyys suunnitelman niin TE-toimisto ei pakota mihinkään vaan sinä sanelet miten etenet saadaksesi työtä.
Kokeiles päivittää tietos siitä mitä tulee työttömänä opiskeluun.

Voit myös käydä sanelemassa jotain työkkärissä mutta älä ihmettele jos siitä hyvästä paukahtaa karenssi.

Ei siis voi opiskella ilma työttömyyttä?
Harvalla perheellisellä talous kestää opintotuella opiskelua. Kaikki kun ei saa aikuiskoulutustukea joka on parempi. Itse olisin opiskellut lisää työttömyspäivärahalla, mutta työkkärille ei käynyt omaehtoinen opiskelu. Tuolloin en olisi vielä saanut aikuiskoulutustukea ja opintotuki ei olisi riittänyt millään meidän taloudessa.

En mitenkään ymmärrä noita perustuloajatuksia, ainakaan vielä...
Itse olen jo ns. ennakkoon eläkkeellä, mutta yritin nauttia ja nautinkin siitä tilasta jonkun aikaa; Kuitenkin nyt! teen keikkahommia: konsultointia yms, ja olen todella virkeämpi ja tavallaan takaisin "oikeassa elämässä mukana". I love working!

En mitenkään ymmärrä noita perustuloajatuksia, ainakaan vielä...
Itse olen jo ns. ennakkoon eläkkeellä, mutta yritin nauttia ja nautinkin siitä tilasta jonkun aikaa; Kuitenkin nyt! teen keikkahommia: konsultointia yms, ja olen todella virkeämpi ja tavallaan takaisin "oikeassa elämässä mukana". I love working!

Esimerkiksi yrittäjille se voisi olla hyvä ratkaisu. Itsekin teen ns. asiantuntijatöitä ja töiden määrä ja sitä myöten tulot vaihtelevat valtavasti. Hiljaisina jaksoina on todella haastavaa taloudellisesti, mutta sosiaaliturvassa ei oteta huomioon yrittäjiä ja itsensä työllistäjiä. Mut ennemmin odotan taas parempaa jaksoa kuin heitän hanksat tiskiin, koska haluan kuitenkin tehdä työtä.

• Tykkää
Reactions: Zariza

Yhteistyössä