"toivotaan tervettä"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen aina vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelen aina vaan

Vieras
Miksi aina sanotaan että "ei väliä onko vauva tyttö vai poika, kunhan on terve??". Mä ainakin ensisijaisesti toivon että vauvani on elävä, sitten tulee vasta toive terveydestä. sukupuolella ei niin minkäänlaista merkitystä. Tiesittekö että esimerkiksi kätkytkuoleman kohdanneet vauvat on ns. terveitä vaikka kuolleita?

Lapsen parasta ajatellen toivon hänelle terveyttä. Terveenä on mukavampi elää kuin pahasti sairaana. Olen yhden sairaan lapsen menettänyt ja vauvan kamppailu eloonjäämisestä ei ole mitään mukavaa katsottavaa tai koettavaa. Joten kyllä, meille ei ole väliä tuleeko tyttö vai poika, pääasia että on terve!

Niin, jokuhan voi jo odottaessaan tietää, ettei lapsi synny terveenä. Toki kaikki toivoo terveyttä lapselleen, mutta tuo toivotus, että kunhan on terve, voi kuulostaa aika ikävältä semmoisen odottajan korvaan, joka ei odota tervettä lasta. Ihan kuin terve olisi arvokkaampi.

No kai sitä saa tervettä lasta toivoa. Minäkin toivon, vaikka ensisijasesti tietysti elävää. Mutta vastaan otetaan se mitä saadaan, en mene edes seulontoihin koska keskeytystä en kuitenkaan tekisi. Lapsi on yhtä haluttu ja rakastettu oli sitten terve, sairas tai vammainen, mut miksi en saisi toivoa tervettä?

No voihan se lapsi kuolla vaikka onnettomuudessa myöhemminkin tai mitä vaan. Kätkytkuolema harvoin tapahtuu synnärillä heti syntymän jälkeen, joten siinä vaiheessa on jo syntynyt se lapsi. ja kuollut vastasyntynyt tai muukaan lapsi on harvoin terve sillä tavalla kuin vanhemmat sen haluaisivat olevan terve. vai väitätkö tosiaan että näille tervettä toivoville riittäisi vaikka kuollutkin lapsi, kunhan kuolinsyyksi ei ilmene sairaus :o??

[QUOTE="minä";25045311]No voihan se lapsi kuolla vaikka onnettomuudessa myöhemminkin tai mitä vaan. Kätkytkuolema harvoin tapahtuu synnärillä heti syntymän jälkeen, joten siinä vaiheessa on jo syntynyt se lapsi. ja kuollut vastasyntynyt tai muukaan lapsi on harvoin terve sillä tavalla kuin vanhemmat sen haluaisivat olevan terve. vai väitätkö tosiaan että näille tervettä toivoville riittäisi vaikka kuollutkin lapsi, kunhan kuolinsyyksi ei ilmene sairaus :o??[/QUOTE]

Hei älä pölli mun nimimerkkiä! Tämä ei siis ole tuo "minä" joka kirjoitti ekana.

Alkuperäinen kirjoittaja Keijupölly;25045307:
Entä kun äiti tietää, ettei sikiö ole terve? Häneltä tullaan kysymään ensin, onko lapsi tyttö vai poika ja sitten perään sanotaan, että eipä väliä, kunhan lapsi on terve ja että onnea vaan. Kuvitellaan, että sikiöllä on vaikka vikaa munuaisissa ja sydänvika.

Niin, mitä sitten? Sillä äidillä on vissiin suu jolla se voi sitten oikaista jos kokee tarpeelliseksi.

Mä en ymmärrä sitäkään, miks aina lytätään vanhempi joka toivoo lapsestaan jotain?
Jotkut toivoo sen olevan poika/tyttö, jotkut toivoo (itsestään selvästi) terveen ja elävän vauvan ja silti löydetään aina jotain negatiivista sanottavaa vanhemman toiveista?

Jokatapauksessa, jos pari toivoo tyttöä, en usko että se vähentäisi rakkautta lapseen vaikka lapsi olisikin poika.
Vanhemmat toivoo lapselle terveyttä, ja vaikka lapsi syntyisi sairaana, tuskin häntä rakastettaisiin yhtään sen vähempää kun tervettä lasta.

• Tykkää
Reactions: chef
Alkuperäinen kirjoittaja Keijupölly;25045307:
Entä kun äiti tietää, ettei sikiö ole terve? Häneltä tullaan kysymään ensin, onko lapsi tyttö vai poika ja sitten perään sanotaan, että eipä väliä, kunhan lapsi on terve ja että onnea vaan. Kuvitellaan, että sikiöllä on vaikka vikaa munuaisissa ja sydänvika.

No me tiedettiin että vauva ei synny terveenä. Ja minä kyllä silloinkin ajattelin, että voi kunpa vauva olisi ollut terve. Sillä elämä munuaisvikaisena ei tule olemaan mitään helppoa. Ja sanoin kaikille vauvamasun ihastelijoille että syntyvä vauva on vakavasti sairas, että meille on tulossa vähän erilainen vauva-aika.

• Tykkää
Reactions: chef
Toivotko ap ihan OIKEASTI ensisijaisesti elävää lasta...siis siinäkin tapauksessa että lapsi on niin sairas, ettei hän koskaan kävele, konttaa, puhu, näe tai edes kuule. Onko koko elämä sängyssä todella niin tavoiteltava asia, että ennemmin se, kuin synntymättömyys, jos kyse on asiasta, mihin toiveella voisi vaikuttaa?

Kullä mä senvertaa julma ihminen olen, että jos saisi toiveen avulla vaikuttaa, niin mä haluaisin ennemmin terveen lapsen, kuin elävän, joka on hyvin vakavasti sairas. Ja tässä kohtaa tarkoitan oikeasti vakavaa sairautta, jossa lapsi ei oman mittapuuni mukaan elä ns. ihmisarvoista elämää. Siis sellaista, jota en koskaan omalle lapselleni toivoisi.

Jos kyse on jo syntyneestä, olemassa olevasta lapsesta, asetelma tietenkin hieman muuttuu. Ei sitä lasta siitä pois toivoisi, mutta eipä se tilanne sellaisenakaan varmasti paras mahdollinen olisi.

Toiveita on vaikeita laittaa ensisijaisjärjestykseen. Toki toivon elävää lasta, mutta jos lapsi on vaikeasti sairas ja vailla mahdolisuutta riittävätasoiseen elämään, toivon hänen ennemmin menehtyvän kohdun suojissa vailla kipuja, kuin tulevan tänne kärsimään vain siksi, että äiti haluaa elävän lapsen.

Ellen ihan väärin ole ymmärtänyt, kätkytkuoleman kokeneet lapset eivät ole täysin terveitä. Heidän aivojensa serotoniinin tuotannossa on ongelmaa, jonka vuoksi lapsi menehtyy nukkuessaan. En muista tarkalleen miten tuo kuvio meni, mutta serotoniinin puute tai liikatuotanto oli se, mitä ns. epöillään ainakin yhdeksi syyksi kätkytkuolemaan.

Miksi aina sanotaan että "ei väliä onko vauva tyttö vai poika, kunhan on terve??". Mä ainakin ensisijaisesti toivon että vauvani on elävä, sitten tulee vasta toive terveydestä. sukupuolella ei niin minkäänlaista merkitystä. Tiesittekö että esimerkiksi kätkytkuoleman kohdanneet vauvat on ns. terveitä vaikka kuolleita?

Voi hel... Olet todellinen pilkunviilaaja! Todella ihmeellistä sinun tulkita pienessä päässäsi ihmisten lausahduksia. Jos joku toivoo tervettä lasta, siihen littyy mielestäni oletus siitä että vauva on elossa! Eikö? Ei ole mielestäni kohtuuton toive saada se ihana vauva elävänä JA terveenä! Ja voin rehellisesti sanoa, että toivoin tervettä tyttöä. Ja kyllä, kyllä olisin rakastanut sitä poikaa varmasti yhtälailla. Sain kuitenkin kolme tervettä tyttöä ja olen onnellinen heistä kaikista.
Varmaan näissä toiveissa on eroja ihmisten luonteenlaadun mukaan, minä en ole pessimisti vaan optimisti ja siksi en raskausaikanakaan sortunut tuollaiseen säälittävään viilaukseen ja toisten lausahdusten vatvomiseen.

Niin, mitä sitten? Sillä äidillä on vissiin suu jolla se voi sitten oikaista jos kokee tarpeelliseksi.
Joo, niin se mun yksi kaveri tekikin, joka tiesi, että lapsi on synnytyksen jälkeen menossa leikkaukseen. Mutta ihmiset voisivat miettiä näitä toivotuksiaan, koska sen kuuleminen kerta toisensa jälkeen, että PÄÄASIA, että lapsi on terve, ei tuolle mun kaverille todellakaan ollut mitään mukavaa.

asiasta kolmanteen..jos kätkytkuoleman syy olisi serotoniinitaso niin vaikuttaakos äidin käyttämät serotoniini lääkkeet siihen riskiin..?itse käytän sitalopraamia..

Minusta ei ole kaikki ihan kohdallaan jos lähdetään siitä että toivotaan elävää lasta. Siis pitääkö sitä erikseen toivoa? :o Eikö se ole jo oletusarvo. Minusta kuulostaa erittäin hätäiselle sekä vainoharhaiselle jos erikseen toivotaan, että tulisi nyt edes elävä vauva! Eiköhän joka ikinen ihminen toivo elävää vauvaa, vaikkei sitä koskaan erikseen miettisi ja vatvoisi. Samalla tavalla kuin tervettäkin. Jos ihmisellä on takana kohtukuolema, tai aiempi vauva on kuollut kätkytkuolemaan, on minusta ymmärrettävää, että erikseen toivotaan että seuraavalla kerralla kaikki menisi hyvin. Suurin osa vauvoista syntyy terveinä, ja kaikki menee hyvin, joten minusta on aivan älytöntä tuhlata aikaa miettimällä ja toivomalla että nyt varmasti kaikki menee hyvin. Jos jotakin ilmenee, niin sitten mietitään enempi. En usko, että yksikään vanhempi toivoo sairasta lasta. Itse ainakin pyrin vain nauttimaan raskaudesta ja niin kauan kun ongelmia ei ole, on minusta turha pohtia mitä jos, mitä jos, mitä jos. Mitä vain voi sattua, turha sitä on etukäteen pelätä. Kuulosta varmaan tylylle, ja se ei ollut tarkoitus, mutta ehkäpä joku ymmärsi pointtini kuitenkin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keijupölly;25045428:
Joo, niin se mun yksi kaveri tekikin, joka tiesi, että lapsi on synnytyksen jälkeen menossa leikkaukseen. Mutta ihmiset voisivat miettiä näitä toivotuksiaan, koska sen kuuleminen kerta toisensa jälkeen, että PÄÄASIA, että lapsi on terve, ei tuolle mun kaverille todellakaan ollut mitään mukavaa.

No moni sanottu asia on smalla talkia, eikä siitä pidä vetää herneitä nenuliin. Ihmiset nyt vaan jorisee. Harva puhuu ns. asiaa. ;)

Jos ei ihmisiä kestä, niinä päivinä pysytellään neljän seinän sisällä.

Ymmärrän, että sairaan lapsen (oli se sitten vielä vasta äitinsä kohdussa- tai jo maailmassa) korvaan tuollainen lause.. kunhan se olisi terve- voi särähtää ja varmaan särähtääkin. Mutta en usko, että kukaan sanoisi sitä siksi, että ajattelisi sairaalla lapsella olevan jotenkin vähemmän ihmisarvoa.
Ei minusta terveen lapsen toivoimisessa ole mitään väärää, epänormaalia tai tuomittavaa. Ei kai kukaan toivo sairasta lasta. Siten siis, että asettaisi jo etukäteen toiveen -syntyisipä sairas lapsi.

Minä ainakin käsitän ja liitän sanontaan, sen lisäksi, että vaikka siitä onkin tullut sellainen keveästi heitettävä lausahdus ( osin ajattelemattakin sitten) , että sairas lapsi saattaisi joutua kärsimään. Ja ei kai kukaan voi TOIVOA sellaista lapselle.

Toivoohan sitä omille terveille lapsilleenkin, että kumpa pysyisivät terveenä.. kunpa ei mikään vakava ja kivulias sairaus heille tulisi. Eikä sitä toki heille flunssaa ja vatsatautiakaan toivo.

Voi, mä olen niin usein ihmetellyt samaa. "...pääasia on, että olisi terve." Vaan entä jos ei ole? Palautukseenko laitetaan?

Totta kai jokainen toivoo lapselleen terveyttä, mutta ei se kyllä mun arvoasteikossani ole se pääasia odottaessa. Pääasia on se, että lapsi tulee.

Yhteistyössä