Tomi Metsäketo oikeudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tomi Metsäketo sai potkut lähes kaikista töistään ja menetti 80 000 euroa häirintäkohun takia – "Päällimmäisenä tunteena on suru
Rikos Julkaistu 21.09.2018 14:53

Syyttäjä vaatii Helsingin käräjäoikeudessa neljälle naiselle rangaistusta törkeistä kunnianloukkauksista, koska syyttäjän mukaan he loukkasivat laulaja Tomi Metsäkedon kunniaa kirjoittamalla tästä valheellisesti sosiaalisessa mediassa.

Metsäketo yhtyy syyttäjän rangaistusvaatimuksiin. Kolme naisista kirjoitti tekstinsä Facebookin suljettuun naisten ryhmään ja yksi julkisesti Twitteriin.

Kaikki neljä naista kiistävät syytteet. Naiset myöntävät kirjoittaneensa tekstit, mutta heidän mukaansa tekstit pitivät paikkaansa.

Naiset perustelivat kirjoituksia muun muassa sillä, että tiedot perustuivat mediassa liikkuneisiin tietoihin ja yhden naisen läheisen ystävän kokemuksiin.

Metsäketo kertoi itse tänään oikeudessa joutuneensa kärsimään paljon viime syksyisen häirintäkohun takia.

Häirintäsyytökset johtivat siihen, että Metsäketo poistettiin Tähdet, tähdet -ohjelmasta. Hän sai myös potkut Mamma Mia -musikaalista esille tulleiden häirintätapausten vuoksi.

– Sain potkut kahdesta suurimmasta ja tärkeimmästä produktiosta, joissa olin mukana. Sen lisäksi minut jätettiin ulkopuolelle joulukonserttikiertueestamme. Yhden kiertueen, joka oli jo käynnissä, sain tehdä alennushinnalla loppuun, Metsäketo kertoi oikeudelle.

Häirintäkohu ja Metsäketoa koskeva kirjoittelu sosiaalisessa mediassa alkoi viime syksynä juuri samoihin aikoihin, kun Tähdet, tähdet- ohjelma alkoi televisiossa.

– En voinut olla ajattelematta, että syy keskustelun käynnistymiseen liittyi siihen ohjelmaan, laulaja sanoi.

Metsäketo sai pian tämän jälkeen potkut ohjelmasta ja sen jälkeen Mamma mia-musikaalista.

Metsäketo kertoi menettäneensä häirintäkohun takia noin 90 prosenttia töistään. Ensimmäistä kertaa yli 20-vuotisen laulajauransa aikana hän ei tehnyt viime jouluna keikkoja tai kiertuetta, vaikka joulu on vuoden tärkeimpiä sesonkeja.

Koko loppuvuosi meni ilman töitä.

– Siitä aiheutui merkittävät taloudelliset vahingot. Minulla on yritys ja olen laskenut yleisellä tasolla, että olen menettänyt noin 80 000 euroa tähän asti siitä kirjoittelusta johtuen, Metsäketo kertoi.

Metsäkedon työttömyysjakso jatkui tämän vuoden puolellekin. Ennen äitienpäivää tänä vuonna hänellä oli yksi keikka helmikuussa.

Nyt tilanne työrintamalla on ruvennut Metsäkedon mukaan paranemaan.

– Luojan kiitos töitä on tälle syksyllä alkanut ilmaantumaan. Onneksi on työnantajia, jotka eivät ole unohtaneet ammattitaitoani, hän sanoi.

Metsäketo kertoo tosin kuulleensa, että vielä on tahoja, jotka valitsevat tuotantoihinsa mieluummin muita artisteja kuin hänet.

Taloudellisten vahinkojen lisäksi Metsäketo kertoi kirjoittelusta aiheutuneen hänelle vahinkoa myös sosiaalisessa elämässä.

– Lähipiirissä ihmiset ovat olleet huolissaan ja tämä on aiheuttanut kovasti kärsimystä minulle ja läheisilleni. Jokainen voi miettiä omalle kohdalleen, miltä tuntuu selittää perheelle, miten tämä internetin ihmeellinen maailma toimii ja miten asiat oikeasti ovat. Olen poika ja veli ja tämä asia koskettaa myös läheisiäni, Metsäketo sanoi hieman liikuttuneena.

Laulaja kertoi olleensa erittäin surullinen tapahtuneen vuoksi.

– Päällimmäisenä tunteena on suru, että tällainen on ylipäätään mahdollista. Sosiaalisen median voima on lähtenyt ihan käsistä.

Surun lisäksi Metsäketo kuvaili kokeneensa ahdistuksen tunteita, kun työt loppuivat.

– Ei siinä voinut hyvin öitään nukkua. Se oli henkisesti rankkaa, mutta ammattiapuun minun ei tarvinnut turvautua, koska minulla on lukematon määrä hyviä ystäviä, joiden kanssa pystyin keskustelemaan.

Naisten kirjoituksia käytiin läpi oikeudessa ja Metsäketo kertoi, mitkä kohdat teksteissä loukkasivat ja halvensivat häntä.

Metsäketo korosti, että häntä ei ole koskaan tuomittu mistään rikoksesta ja sen takia hänen kunniaansa loukkaa se, kun hänen väitetään kirjoituksissa tehneen rikoksia.

– En ole raiskaaja, en ole väkivaltainen, en ole ikinä tapellutkaan kenenkään kanssa, en ole sarja-ahdistelija. Näissä kirjoituksissa annetaan kuvaa, että kulkisin kädet ojossa kourimassa naisia. Se ei pidä paikkaansa.

Metsäketo kiisti myös olevansa sovinisti tai haukkuvansa naisia.

– Eniten loukkaa se, että minua leimataan väkivaltaiseksi ja raiskaajaksi, joka on ahdistellut vuosia naisia. Ne ovat valheellisia tekstejä.

Kuulemisensa lopuksi Metsäketo sanoi, ettei hänellä ole henkilökohtaisesti mitään neljää syytteessä olevaa naista vastaan.

– Ei minulla ole mitään teitä vastaan ole, en edes tunne teitä. Lähinnä tarvittaisiin jotain rotia tuonne nettikirjoitteluun. Ne tekstit ovat siellä ja pysyvät, nykyään ihmiset eivät oikein tunnu ymmärtävän sitä.

– Vahingon määrä on niin suuri, että saako sitä ikinä takaisin, en tiedä, hän sanoi lopuksi.
https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/ar...immaisena-tunteena-on-suru/7083128#gs.nz=L89w

Toi on kyllä tosi surullinen juttu.

Toivottavasti saavat edes jonkinlaisen sanktion koska ehkä sitten vastaisuudessa haukkujat pysyvät edes pelosta hieman hiljaisempinä.

Mää en tiedä. Toisaalta on tosi väärin, että yhdeltä mieheltä menee ura, mutta on sekin väärin, että häirintää sitten tapahtuisi pimennossa. Metsäketohan itse sanoi, että on ollut turhan vilkas, tosin sitten vedetään rikoksiin asti...
Olisiko keskustelukulttuurin muuttamisessa maltillisemmaksi mitään järkeä, niinkuin että ensin tutkittaisiin ja sitten vasta hutkittaisiin...

Mää en tiedä. Toisaalta on tosi väärin, että yhdeltä mieheltä menee ura, mutta on sekin väärin, että häirintää sitten tapahtuisi pimennossa. Metsäketohan itse sanoi, että on ollut turhan vilkas, tosin sitten vedetään rikoksiin asti...
Olisiko keskustelukulttuurin muuttamisessa maltillisemmaksi mitään järkeä, niinkuin että ensin tutkittaisiin ja sitten vasta hutkittaisiin...

Eikö rajan voisi vetää siihen että ne, jotka ovat kokeneet häirintää voivat siitä puhua mutta ei ole häirintääkokeneen naapurin tai työtoverin tai kissan kummin kaiman tai vain huhupuheen kuulleen asia alkaa sättiä. Missään. Milloinkaan.

Somen vaikutus on nykyään tosi suuri ja pieni joukko voi olla siellä tosi äänekäs ja saada oman näkökulmansa aivan liiallisestikin esille.

Tuosta hutkimisesta ja tutkimisesta käy hyvin esimerkiksi vaikka tällä palstallakin kovasti ruodittu, tappoiko move testi koululaisen vai ei. Mitään itse asiasta tietämättömät ovat tehneet omat päätelmänsä, että testi tappoi ja tulee tappamaan jatkossakin koululaisia.

Tulee mieleen joku Teri Nitin teilaaminen hänen imetyskommenttiensa vuoksi tai Pikku Kakkosen Herra Heinämäen hyllyttäminen intiaani-hahmon takia, kun joku pahoitti siitä mielensä o_O

Asioista saa olla eri mieltä ja niitä pitää saada ilmaista, mutta pitää pitää myös järki kädessä ja seistä omien kirjoitteluidensa takana. On aika kova väite nimittää jotakuta raiskaajaksi...

Mä en toisaalta käsitä onko vonkaaminen nyt niin väärin? Se on väärin jos kieltäytyy ja sen jälkeen vonkaaja alkaa tyyliin huoritella ja lävittää peröttömiä juttuja.

Ihan samanlaisia roikkujia ja vonkaajia on naisissa...

Mä en toisaalta käsitä onko vonkaaminen nyt niin väärin? Se on väärin jos kieltäytyy ja sen jälkeen vonkaaja alkaa tyyliin huoritella ja lävittää peröttömiä juttuja.

Ihan samanlaisia roikkujia ja vonkaajia on naisissa...
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/9982c4a6-77f7-457c-94c2-927077060b73_vd.shtml
Tossa on se IL juttu. Ja juu, ei kukaan ole sanonut, etteikö naiset häiriköisi. Raja menee varmaan juuri siinä, että ihmiset ymmärtää, että mikä on häiriköivää vonkaamista. Ei se kuule ole miehille aina kovin selvää. En tiedä, mikä osuus naisista, koska naiset eivät ole juurikaan vonkaileet.

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/9982c4a6-77f7-457c-94c2-927077060b73_vd.shtml
Tossa on se IL juttu. Ja juu, ei kukaan ole sanonut, etteikö naiset häiriköisi. Raja menee varmaan juuri siinä, että ihmiset ymmärtää, että mikä on häiriköivää vonkaamista. Ei se kuule ole miehille aina kovin selvää. En tiedä, mikä osuus naisista, koska naiset eivät ole juurikaan vonkaileet.
Ai ei naiset vonkaa? Miltäs kuulostaa tekstiviesti häiriköinti, epätoivoiset tykkäätkö musta? Etkö tykkää??

Naiset tekee ihan samaa roikuntaa kuin miehet. Ehkä eri tavoilla (roikkumalla ja ripustautumalla) mutta ihan sama juttu.

Ai ei naiset vonkaa? Miltäs kuulostaa tekstiviesti häiriköinti, epätoivoiset tykkäätkö musta? Etkö tykkää??

Naiset tekee ihan samaa roikuntaa kuin miehet. Ehkä eri tavoilla (roikkumalla ja ripustautumalla) mutta ihan sama juttu.
Ei, naiset ei ole vonkailleet. Ehkä yks saatto tulla joskus jutteleen, mut en mä tiedä, oliko se lesbo, vai halusko se vain jutella.

Jos naiset ovat keskustelleet suljetussa ryhmässä, niin eihän siitä silloin kukaan muu ole tiennyt. Miten naisten keskinäinen keskustelu silloin olisi voinut vaikuttaa Tomin töiden vähenemiseen? Eiköhän töiden loppuminen ole ihan miehen oman käytöksen syytä ja jos jotain pitäisi syytellä, niin mediaa, joka tietoa levitti kaikille.

Työt peruttu suljetun FB-ryhmän ja jonkun naisen Twitter-kommentointien takia? Enpä usko. Eiköhän töiden väheneminen perustu vähän vahvempiin perusteisiin?
Ei nykyään tarvitse kovin kummaa kohua olla, että asiohin ylireagoidaan, esimerkkinä esim. ylen Herra Heinämäen hyllyttäminen, kun joku pahoitti mielensä intiaanien puolesta. Somea pelätään aika lailla.

Metsäketohan oli aikamoisen kohun keskellä ja aivan varmasti sillä on ollut vaikutusta työllistymiseen. Tuskin on mikään puhdas pulmunen ollut, mutta on ylenmäärin saanut niskaansa asioita sen tarkemmin tutkimatta.

Yhteistyössä