Totuus on, että moneen lapseen ei ole varaa kuin tosi varakailla tai todella köyhillä. Tehdääs täällä gallua, eli vastaamaan te jo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja totuus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mk:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja luuserimammat:
tekee monta lasta, koska eivät jaksa mennä töihin ja kotona kukaan ei valvo miten kakaransa hoita. Töissä taas olisi pomo, joka vaatisi tekemään töitä eikä makaamaan ja palstailemaan. onneksi mulla ei ole kuin kaksi lasta.

Aattele, että mun kaveripiirissä on viiden lapsen äitejä kolme kappaletta (yksi heistä odottaa kuudetta & seitsemättä lastaan) ja kuuden lapsen äitikin löytyy - ja he kaikki käyvät töissä! :)

Tuo on kyllä harvinaista :o

Ehkä...tai sitten sitä vaan kuvitellaan harvinaiseksi?

Kotona nuo ovat olleet äitiysloman ajan, yksi hoitovapaalla aina 3 v asti.
Koulutuskin on kaikilla, vaikka aloittivatkin lastenhankinnan suht nuorella iällä (nuorin 16-vuotiaana, vanhin oli 21 kun eka syntyi).

Ja yksi näistä viiden lapsen keskituloisista äideistä viettää parhaillaan 2,5 kuukauden kesälomaa Välimeren rannalla perheensä kanssa. Olen kade :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja taina:
Ja höpöhöpö! Meillä on 6 lasta; tosin esikko jo asustaa omillaan ja täyttää 20. Muut lapsemme ovat iältään 17,14,11,10 ja 3v. Asumme omakotitalossa, omassa ja velkaisessa, mitään tukia emme ole edes hakeneet, ja hoidan edelleen nuorimmaistamme kotona, joka täytti 3v "jo" lokakuussa. Teen itse osa-aikatöitä; olen myyjä. Mieheni on yksityisyrittäjä, mutta tosiaankin "yksityis", sillä tekee itse ja yksin hommat. Rahaa ei ole yhtään ylimääräistä, mutta tosiasiahan se onkin, ettei ne suuret tulot vaan, pienet menot. Tingitään kaikesta mahdollisesta, paitsi siitä, että voin /saan hoitaa pienimmän kotona ja olla kotosalla isompien tullessa koulusta kotiin. Mitään Thaimaan-matkoja emme edes haaveile tekevämme, mutta kyllä, joka vuosi teemme kerran, pari edes Tukholmanreissun risteillen ja kesälomalla kierrämme huvipuistoja ja yövymme hotellissa. Valintoja vain, meille tämä sopii; En ole koskaan ollut uraputkessa, joten työasiat eivät aiheuta kauheasti stressiä, päinvastoin; Nautin työstäni enemmän, kun en ole siellä 37,5h/vko ja jaksan taasen paljon paremmein olla kotona, kun tiedän, että pääsen välilä töihin tyydyttämään sosiaalisen puoleni tarpeet. Mutta kukaan ei voi kyllä tulla mulle/meille väittämään, että olemme tehneet lapsemme vain tukien ansiosta/takia tai sen vuoksi, että olisimme kovasti hyvätuloisia!

Mutta ei noin isoa perhettä pyöritettäisi meidän tuloilla (yht. 5700e/kk brutto jos molemmat ovat kokopäivätöissä) Meillä kun on asunnosta 180 000e velkaa, opintolainaa ja autokin on lainarahalla ostettu. Älkääkä puhuko säästämisestä yhtään mitään: asuntolaina on meidän tapa säästää. Säästöt on menneet opiskeluihin ulkomailla. Joten jos molemmat meistä ei kävisi töissä niin kyllä kämppä lähtis alta.

Alkuperäinen kirjoittaja pitää paikkansa:
Tunnen viiden lapsen äidin , kuuden lapsen äidin, neljä neljän lapsen äitiä. Kaikilla mies tavallisessa duunissa tai työttömänä. Äidit eivät ole vuosiin olleet töissä, osa ei koskaan.

Ööh no mites ne äidit ois voinut olla töissä, kun ovat olleet äitiyslomalla jne? Jos vaikka on aina joku 2 vuotta lasten ikäerojen välissä ja et halua pistää hoitoon, kun vasta nuorinkin on 3 niin tekee sekin jo aikasta monta vuotta.... Mullakin on useampia 4 lapsen äitejä kavereina ja niillä on miehet töissä ja ihan normaalia elämää eletään. Ei siinä kyllä äidin KANNATA olla töissä, kun äidin palkka harvemmin on enemmän kuin esim 4 lapsen hoitomaksut (no tuskin kaikki yhtäaikaa niin pieniä, mutta ESIM) ja sit menettäis kotihoidontuenkin. Kaipa osaat itsekin laskea?

Alkuperäinen kirjoittaja mk:
Alkuperäinen kirjoittaja luuserimammat:
tekee monta lasta, koska eivät jaksa mennä töihin ja kotona kukaan ei valvo miten kakaransa hoita. Töissä taas olisi pomo, joka vaatisi tekemään töitä eikä makaamaan ja palstailemaan. onneksi mulla ei ole kuin kaksi lasta.

Aattele, että mun kaveripiirissä on viiden lapsen äitejä kolme kappaletta (yksi heistä odottaa kuudetta & seitsemättä lastaan) ja kuuden lapsen äitikin löytyy - ja he kaikki käyvät töissä! :)

Tuo on kyllä harvinaista :o

Ehkä...tai sitten sitä vaan kuvitellaan harvinaiseksi?

No mä en tunne KETÄÄN, jolla olisi enemmän kuin 3 lasta. Ja nekin tapaukset ovat harvinaisia. Ja meillä ei olisi varaa edes siihen kolmeen. Tai olisi oltais sossun listoilla.
Kotona nuo ovat olleet äitiysloman ajan, yksi hoitovapaalla aina 3 v asti.
Koulutuskin on kaikilla, vaikka aloittivatkin lastenhankinnan suht nuorella iällä (nuorin 16-vuotiaana, vanhin oli 21 kun eka syntyi).

Tuntemani monen lapsen äidit eivät ole tehneet päivääkään töitä, ovat saaneet lapsensa nuorina, elävät joko yhteiskunnan tai miehensä elättinä, koulumenestys on ollut hono ja katsoneet parhaimmaksi olla käymättä enempää kouluja ja korvanneet tyhjiön elämässään lapsilla, joita hoitavat joten kuten. Säälittävää elämää. Useimmilla mies vaihtunut moneen kertaan jo.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja taina:
Ja höpöhöpö! Meillä on 6 lasta; tosin esikko jo asustaa omillaan ja täyttää 20. Muut lapsemme ovat iältään 17,14,11,10 ja 3v. Asumme omakotitalossa, omassa ja velkaisessa, mitään tukia emme ole edes hakeneet, ja hoidan edelleen nuorimmaistamme kotona, joka täytti 3v "jo" lokakuussa. Teen itse osa-aikatöitä; olen myyjä. Mieheni on yksityisyrittäjä, mutta tosiaankin "yksityis", sillä tekee itse ja yksin hommat. Rahaa ei ole yhtään ylimääräistä, mutta tosiasiahan se onkin, ettei ne suuret tulot vaan, pienet menot. Tingitään kaikesta mahdollisesta, paitsi siitä, että voin /saan hoitaa pienimmän kotona ja olla kotosalla isompien tullessa koulusta kotiin. Mitään Thaimaan-matkoja emme edes haaveile tekevämme, mutta kyllä, joka vuosi teemme kerran, pari edes Tukholmanreissun risteillen ja kesälomalla kierrämme huvipuistoja ja yövymme hotellissa. Valintoja vain, meille tämä sopii; En ole koskaan ollut uraputkessa, joten työasiat eivät aiheuta kauheasti stressiä, päinvastoin; Nautin työstäni enemmän, kun en ole siellä 37,5h/vko ja jaksan taasen paljon paremmein olla kotona, kun tiedän, että pääsen välilä töihin tyydyttämään sosiaalisen puoleni tarpeet. Mutta kukaan ei voi kyllä tulla mulle/meille väittämään, että olemme tehneet lapsemme vain tukien ansiosta/takia tai sen vuoksi, että olisimme kovasti hyvätuloisia!

Mutta ei noin isoa perhettä pyöritettäisi meidän tuloilla (yht. 5700e/kk brutto jos molemmat ovat kokopäivätöissä) Meillä kun on asunnosta 180 000e velkaa, opintolainaa ja autokin on lainarahalla ostettu. Älkääkä puhuko säästämisestä yhtään mitään: asuntolaina on meidän tapa säästää. Säästöt on menneet opiskeluihin ulkomailla. Joten jos molemmat meistä ei kävisi töissä niin kyllä kämppä lähtis alta.

No näinpähän se vain on meilläkin; Minä saan noin 800 euroa/kk käteen työtuloa, miehen tulot vaihtelevat, mutta tähän asti ollut n.3000 kk/käsi, ja siltikin, me vain pärjäämme, kun on pakko! Meillä asuntolainaa n. 150000 jäljellä, autamme esikkoamme jonkin verran kuussa ja 17-vuotias on lukiossa, joten kirjat maksaa. Ei jää säästöön senttiäkään, mutta kuten joku aiemmin pinossa tokaisi, elämämme on rikasta, kiitos lapsien<3

Alkuperäinen kirjoittaja monen lapsen äidit:
Tuntemani monen lapsen äidit eivät ole tehneet päivääkään töitä, ovat saaneet lapsensa nuorina, elävät joko yhteiskunnan tai miehensä elättinä, koulumenestys on ollut hono ja katsoneet parhaimmaksi olla käymättä enempää kouluja ja korvanneet tyhjiön elämässään lapsilla, joita hoitavat joten kuten. Säälittävää elämää. Useimmilla mies vaihtunut moneen kertaan jo.

Ja tähän vielä haluan lisätä, että MEILLÄ on 6 lasta, ihan yhdessä ja olemme ollet aviossa 20 vuotta

Kumoan väitteesi meidän viidellä lapsella. Mies tavallinen duunari ja minä kotiäiti, mitään sossun tukia, asumistukia tai muutakaan ei saada, mutta ei jää kyllä euroakaan säästöön tuloista :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja pitää paikkansa:
Tunnen viiden lapsen äidin , kuuden lapsen äidin, neljä neljän lapsen äitiä. Kaikilla mies tavallisessa duunissa tai työttömänä. Äidit eivät ole vuosiin olleet töissä, osa ei koskaan.

Niin ja sun pointti siis oli? Mekin ollaan ns. keskituloinen perhe, mitään tukia ei saada. Mies tienaa sen verran hyvin. Päivähoitomaksut maksetaan, itse olen vielä kotihoidon tuella. Emme ole siis köyhiä kuitenkaan, emme missään nimessä myöskään rikkaita. Että näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Heluna:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Jotkut tekee lapsia kun ei ole ammattia. Tyhmät lisääntyy eniten.

tuon tosi asian huomaa etenkin tätä palstaa lukiessa, juuri tuollaisia sinun tapaisia kommentteja...

No itse en ole sen paremmin tyhmä kuin kouluttamatonkaan. Odottelen tässä vain parempia työnäkymiä, ja sillä aikaa ajattelin tehdä nämä lapset.. :)

Viides tulossa ja lisäksi yksi vkl lapsi.
Meillä velkaa talosta 213000e. Lainanlyhennykset ym asumismenot maksamme itse. Minä osa-aika työssä 8-12h/viikko ja mies normaalissa päivätyössä. Käteen jää tällä hetkellä pikkuisen yli 4000e, kun palaan kunnolla takaisin töihin, niin käteen jää vajaat 6000e. Tähän myös laskettu siis 4lapsen lapsilisät.
Taloudessa myös kaksi autoa.
Hyvin pärjätään ja ylimääräistä jää. Ruokaan panostetaan ja lapsien menoihin.
Ammatit inssi ja hoitaja.

Itse olen huomannut sen että moni katsoo kieroon jos on elämä hyvällä mallilla. Pärjää taloudellisesti jne.

lapsia meillä 5 ja jokaisen jälkeen olen ollut töissä,olen mennyt töihin joka kerta heti äippäloman loputtua.ja miehellä myös vakituinen työ.nyt kuudes tulossa ja taas olen tehnyt töitä tässä vaikka periaatteessa olen vielä äippälomalla tuon 8kk kanssa.

keskituloinen perhe, 4 lasta, käteen jää n. 5000 ? /kk. Omakotitalossa asutaan, asuntolainaa maksetaan omasta tahdosta pois 1600 /kk, mahdollisimman pian olis tarkoitus saada laina pois. Mitään tukia ei tietenkään saada. Kumpikin töissä, minä matalapalkkaisena osa-aikatyössä. Vähäsen saadaan säästöön joka kuukausi, mutta mitään ulkomaanmatkoja ei ole tehty. Pari laivareissua vuodessa ja kesällä pieni kotimaan matka. Mutta lapsille on toistaiseksi pystytty hankkimaan kaikki tarpeellinen ja vähän tarpeetontakin. Yhdestä maksetaan hoitomaksut!

Meillä on neljä lasta, ja kuukausitulot on suunnilleen näin, kun mies töissä ja minä kotona.
-------------------------------------
Miehen (yrittäjä) palkka netto 1000?
Tuet netto 1200?
Miehen sivutyön palkka netto 2800?
------------------------------------------------
yht. 5000?

Taidetaan olla keskimääräistä varakkaampia, mutta ei mielestäni vielä mitään ökyrikkaita olla, sillä asuminen pk-seudulla ei ole halpaa, lapsia on neljä ja asuntolainaa jäljellä vielä n. 60 000? 1000 euron kuukausilyhennyksellä.

Mielestäni monella keskituloisellakin on mahdollista elää 4 lapsen kanssa, tosin tällöin ei paljoa pakollisten menojen jälkeen enää jää jäljelle, ellei sitten ala tinkimään jostain.

6 lasta. Miehen tulot 2000e/kk. Lainaa lyhennämme 10 000e/vuosi. Ite kotihoidontuella, lisäosaa en saa satunnaisista sijoitustuotoista johtuen (koska emme osaa selvittää tuloja Kelalle, meni liian monimutkaiseksi ja kun neljännet lisäselvityspyynnöt tuli niin heitimme ne suoraan uuniin). Mielestäni tulemme keskinkertaisesti toimeen, auto on pakko olla ja on varaa uusiin vaatteisiin harkinnan mukaan, lapsilla joku maksullinen harrastus. Ruuasta ja lomamatkoista tingitään, eli ei juuri koskaan mitään erikoista.

No, meillä on nyt kuudes tulossa ja mun tulot on noin 1200e/kk ja miehen 1100e/kk eli yhteensä 2300e. Tästä maksetaan asunto- ja autolainaa.
Ja ei, ei saada tukia, ei asumis- eikä toimeentulotukea, nippa nappa jäädään toimeentulotuen ulkopuolelle.

No joo, meillä mies tienaa hyvin. Olen kotona kh-tuella. Velkaa on omakotitalosta. 2 autoa ollaan maksettu pois. Lapset aina hyvissä vaatteissa.(ite en voi samaa sanoa ;)
Kotona olen ollut nyt 7 vuotta. Ulkomaanmatkoja emme tee,mutta kotimaassa matkaamme,kylpylöissä,huvituksissa lasten kanssa ja mökillämme. Ai niin ja olen kuitenkin kouluttautunutkin akateemisesti;)
Ruokaan satsaamme ja sitä aina on. Itse emme juokse kapakoissa. Joten näillä mennään ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yhteen lasketut tulot n. 2500?/kk, josta minun kotihoidontukeni osuus n. 500? ja lapsilisät 669?, loput miehen palkkatuloa... 2aikuista ja 5lasta...

Ja omakotitalo maksettu viimeistä senttiä myöden, samoin autot...

Aijaa, katselin tätä ketjua vähän pidemmälle. Keskituloinen on siis noin 5000 euroa tienaava perhe. Olin luullut sellaista isotuloiseksi.. Meitä 7 ja tuloja n2200. Siihen sitten saamme päälle toimeentulotukea, reilu 100 euroa kuussa, jos ei mitään ihmeempiä. Eli onhan meillä varaa lapsiin!

No tuota, meillä on 5 muksua, mies hyväpalkkainen minä lähihoitaja. Toiselta tippuu jo lapsilisät pois. Ainoa tuki mitä opiskelijat saa on elä isästään, jonka saavat 21 ikävuoteen jos opiskelevat. 18-vuotiaana menee heidän omille tileilleen (n 50 euroa/kk). Vähemmän saavat siis kuin opintotuki, johon heillä ei oikeutta.

Minusta tuo opintotukijärjestelmä on syvältä ja lujaa. Siinähän ei huomioida perheen kokoa vain meidän tulot. Voin sanoa, että tämä jengi kyllä kuluttaa sen mitä tienataan ja enemmänkin uppois... Meillä kuitenkin joutuvat opiskelijat asumaan opintojen vuoksi poissa kotoa, ja nykyisin ei noita koulujen opiskeluasuntojakaan tahdo olla, Jyväkylässä ekaksi vuodeksi...

Meillä siis ensi talvena 2 opiskelijaa, jotka ei saa lapsilisääkään enää ja kotoa ei julkisilla kouluun pääse...

Yhteistyössä