Toukokuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elina77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pikainen moi!

Sintti kertoikin ostaneensa tukivyön, onko teillä vinkkejä mikä olisi hyvä, mulla on nimittäin alkanu olla selkä ihan tuskaisen kipeä.

Saa nähdä kuinka jaksaa töissä seisoa päivän. Eli siis jos on kokemuksia noista vöistä niin suositelkaa.

-S--

Mä en muista sitä merkkiä, mikä mulla edellisessä raskaudessa oli, mutta se oli kyllä hyvä. Nyt en ole vielä sitä uutta ehtinyt ostaa. Se mikä mulla oli, niin siinä oli sellainen tosi napakka lantiolle tuleva osa, joka kiinnitettiin tarralla, ja sitten mahan päälle tuli sellainen pussi, joka tässä vaiheessa lienee naurettavan iso, mutta pian jo ihan sopiva. Tuo maksoi varmaan jotain 30-40e. Hämärä mielikuva, että olisi ollut joku Baby belt nimeltään...

Viimeksi muokattu:
Minä tilasin omani ebaysta, koska siellä kyseinen laite oli niin paljon halvempi kuin kotimaan vauvatarvikeliikkeissä. Merkki on Angel Sounds. Minä maksoin omastani postikuluineen noin £20 eli 16 euroa. Suomalaisissa nettikaupoissa hinta pyörii jossain 50-80 euron välillä. Lisäksi täytyy ostaa liukkaria tai jotakin muuta geelimäistä rasvaa puteli, jota ennen kuuntelua levitetään mahalle niin kuin ultratessakin. Vasemmalta ja aivan alavatsasta kannattaa alussa etsiä sydänääniä, ne kyllä erottaa helposti omasta sykkeestä, kun vauva syke on niin paljon nopeampi.

Itse olen tykännyt laitteesta tosi paljon. Sydänääniä on ihana kuunnella ja antaa se tietyn mielenrauhan tässä vaiheessa, kun ei vielä liikkeitä tunne.

Elina kertoi jutussaan kotidoberista, mistä sellaisen saa ja mikä on hintahaitari suurinpiirtein? Vois olla aika hauska kokeilla. Tänään juuri neuvolassa ekan kerran kuunneltiin. Siellähän se sykki, aikamoista.

Viimeksi muokattu:
Heipä hei!

Täällä voidaan hyvin ja ihastellaan kasvavaa vatsaa. Masu on pullahtanut ihan kunnolla esiin ja on oikeastaan aika söpö. Pidän hirveästi uusista naisellisista muodoistani, eikä painonnousukaan toistaiseksi ahdista.

Yritän hirveästi tuntea pikkuisen liikkeitä, mutta joitain mahdollisia hipaisuja lukuun ottamatta en kyllä vielä tunne oikein mitään.

Voi että, odotan sitä rakenneultraa, joka on meillä parin viikon päästä. Oletteko muuten miettineet, haluatteko tietää sukupuolen? Me oltiin ensin ihan vakuuttuneita siitä, että ei haluta. Nyt on vähän sellainen tunne, että jos se sattuisi siellä ultrassa näkymään ja kätilö haluaisi sen meille kertoa, niin ehkä sitten kuitenkin haluamme tietää :)

Joku (ehkä Danzee) kyseli seksistä. Meillä alkuraskaus oli selkeästi normaalia aktiivisempaa aikaa, mutta nyt tuntuu meininki hiljentyneen vähän "tavallista" vaisummaksi. Lähinnä varmaan johtuu siitä, että väsymys painaa ja ajatukset liikkuu jossain ihan muualla. Kerran pari viikossa on kuitenkin ihan riittävä tahti meille!

Hankinnoista: Me ollaan saatu tuttavilta / sukulaisilta kestovaippoja, kantoliina, hoitotaso, rintareppu ja sitteri. Odottavat meillä varastossa pientä käyttäjäänsä. Itse olen kirppiksiltä ostellut vähän vaatteita, lähinnä suloisia potkareita ja bodyja, joita on eteen edullisesti sattunut. Mitään uutta en ole tainnut vielä pikkuiselle hankkia.

Hyviä vointeja kaikille ja paljon tsemppiä pimeään marraskuuhun!
T. Kamomilla ja masuasukas 17+4

Täällä edelleen jatkuu epä-raskas olo, josta nautin kovasti.. :) Ei ole vauvamahaksi tunnistettavaa vatsaa, ei vointeja, eikä tunnu liikkeitä, joista voisi olla varma, että ovat sikiön aikaansaamia. Painoa tullut aamulla vaa'alla käydessäni plussaamiseen verrattuna 1,5kg. Toivon tietty, että asiaan tulisi tässä loppuvuoden aikana muutosta; tulisi vatsa näkyviin ja alkaisi tuntua liikettä. Osasin tosin odotellakin, ettei vatsani kovin aikaisin alkaisi näkyä, sillä saman ruumiinrakenteen omaavalla äidilläni ja siskollanikaan ei vatsa kovin heti alkanut näkyä.. :)

Meillä on rakenneultra joulun jälkeen 28.12.. Osuu pyhät siihen väliin, niin vähän lykkääntyy myöhemmäksi kuin olisi tarpeen, mutta eipä tuo haittaa. Mikä kiire tässä on?? Sukupuolen haluamme tietää ehdottomasti, jos sen pystyy vain kertomaan.. Olemme asiasta samaa mieltä ja yhdessä siitä päättäneet. Voihan olla, että siellä pidetään jalat tiukasti yhdessä, kuten kaverini poika aikoinaan teki. Halusivat tietää sukupuolen, mutta kun lapsi ei asettunut sopivaan asentoon niin ei se ultraaja sitä osannut sitten sanoa ollenkaan, kumpi se voisi olla. Sillä ei ole mitään väliä, kumpi sieltä olisi tulossa.. Mies tietty toivoo hieman enempi poikaa (ainakin minusta tuntuu siltä), mutta minulle tyttökin olisi mieluinen etenkin siksi, että siskollani on kaksi poikaa, eikä vanhemmillani ole vielä tyttöjä lapsen lapsina.. Nykymaailmassa tytöt ja pojat voivat tehdä pitkälti samoja asioita, eikä sukupuoliroolit ole enää niin jyrkkiä esim. ammattijen ja harrastusten suhteen, joten eipä tuolla taida olla väliä kumpi sieltä tulee..

Nyt töistä kotia kohti ja päiväunille.

Danzee83 + Itiö rv.16+0

Ja taas pyörähti uusi viikko.

Olo on aika hyvä; päänsäryt tuppaa vaivaamaan aika ajoin. Sydän äänet kuultu ja paino kehitys neuvolan vaa'alla on miinusta puoli kiloa. Omilla mittauksilla päästy noin kilon lisäykseen. Mutta ei mitään merkittäviä muutoksia, siis. Mitään vaatteita en ole edes itselleni ostanut, mutta siirtynen hameiden käyttäjäksi mukavuus syistä. Ja masutuubi pitänee ostaa/tilata netistä.

Jo-jo, mulla tuli oireet rokotuksesta parin päivän viiveellä. Kipeä olin aika tarkkaan kolme päivää. Toivon, ettei sulle tule mitään!

rv 14+0

Täällä aloteltiin uusi viikko sikainfluenssan kourissa. Rokotteenkin otin kolme viikkoa sitten, mutta nyt viimesen viikon on ollut sitkee flunssa ja hengenahdistusta jne. Tänään kävin lekurissa ja sain kuulla että oma pieni sisäinen sikani se siellä vaan vaivaa. Hain Tamiflu kuurin ja sen ansiosta oon oksennellut useemman tunnin. Hiukan taas pelottaa että miten masuasukki tästä selviää.. Onneks ei mahan puolella ainakaan ole mitään suurempia kipuja ollut ja vielä ainakin eilen ihan normaalit tutut liikkeetkin tuntui..
Mutta tosi huono olo kyllä tuli tuosta hiton lääkkeestä..ihme myrkky..

-HMM83 ja tiitiäinen 17+2-

Paranemisia HMM83, kurjaa että tauti tuli sullekin :(

Mullekin Tamiflu aiheutti todella paljon pahoinvointia. Yritin tehdä niin, että aamuin illoin söin aina ihan hurjasti ennen lääkkeen ottamista, mikä vähän helpotti etomista. Iltaisin söin, otin lääkkeen ja menin heti nukkumaan, jotta pahoinvointi menisi unessa ohitse.

Omalla kohdallani oireet helpottivat loppukuuria kohden. Järkevänä tyttönä kuitenkin viimeisen kuuripäivän aamuna otin lääkkeen kiireessä tyhjään vatsaan, koska olin menossa sairasloman jälkeen ensimmäistä päivää töihin. (Luulin myös elimistön tottuneen lääkkeeseen). Se olikin sitten iso virhe, sillä oksensin iltapäivään asti puolen tunnin välein niin, että syöminen tai edes veden juominen ei tullut kysymykseenkään.

Itse kävin tosiaan influenssan jälkeen ylimääräisessä ultrassa, mutta siellä kaikki oli hyvin. Myöhemmin neuvolan täti kertoi, konsultoituaan kolmea lääkäriä, että sikainfluenssasta kannattaa huolestua raskaana ollessa, jos huomattavan korkea kuume jatkuu viisi päivää tai kauemmin.

Tsemppiä ja hyviä vointeja!

T. Kamomilla rv 17+6

Hyvä kuulla että Kamomillan masussa on kaikki ollut hyvin flunssasta ja kuurista huolimatta. Itseäni on jossain määrin tosiaan huolestuttanut tuon lääkekuurin vaikutukset.
Meillä on kuitenkin parin viikon päästä neuvola ja muutaman viikon päästä ultra, niin en siksi ylimääräistä ultraa taida tilata. Jos olisi pidempi aika niin varmaan kävisin itsekin tarkistamassa tilanteen. Nyt kuitenkin liikkeet on tuntuneet ihan normaalisti.
Syöminen lääkkeenoton yhteydessä on tuntunut kyllä helpottavan lääkkeen aiheuttamaa pahoinvointia. Aamu on vähän ongelmallisempi kun en oo oikein koskaan osannu syödä kunnon aamupalaa niin en osaa sitä tehdä nytkään..
Lääke tuntuu kyllä toimivan ja oireet on helpottaneen nopeasti.. :)

-HMM83 ja tiitiäinen 17+3-

Miten HMM83 on voinut? Joko pahin tautivaihe alkaa olla takana ja elämä taas normalisoitumaan? Onneksi itse on saanut olla tässä terveenä, sillä ainahan tuo sairastaminen on kurja juttu. Saati sitten nyt, kun pitää ajatella vatsassa kasvavaa elämänalkuakin lääkkeiden ja muiden suhteen.

Itse tässä eksyin netissä viestiketjuun, jossa hyvin alkuvaiheessa raskaana olevat naiset (viikkoja kasassa alle 12) kirjoittelivat. Moni heistä tuntui kiintyneen jo tuossa raskauden vaiheessa vatsassaan kasvavaan alkioon, joka minusta tuntui ihan oudolta. Itselläni on melkeinpä syyllinen olo siitä, että toistaiseksi en tunne minkäänlaista sidettä tai suhdetta oman sikiöni kanssa. Toki olen iloinen, että raksaaksi olen tullut ja toiveissa on, että kaikki menisi mukavasti ja toukokuussa olisi lapsi saatettu maailmaan, mutta silti. Olihan se mukavaa silloin ultrassa reilu kuukausi sitten nähdä, että kyllä siellä jotain elämää on, mutta en tosiaan osaa vielä mieltää sitä omaksi tulevaksi lapsekseni.. :O

Toisaalta olen muutenkin hyvin realistinen ja jalat-maassa tyyppi ja uskon, että kunhan sikiön liikkeet alkaisivat tuntua ja vatsa näkyä/kasvaa olisi tässä helpompaa alkaa oikeasti tajuamaan, että kyllä tässä oikeasti ollaan raskaana ja mun sisällä oikeasti kasvaa jotain.. :)

Hieman meinaa nimittäin alkaa tässä mietityttämään, että onkohan kaikki ihan ookoo, kun ei tosiaan mitään näy tai tunnu missään.. Ei saisi olla kärsimätön, mutta ei voi mitään. Toisaalta, eipä tässä ole suuremmin syytä epäillä, että kaikki ei olisikaan kunnossa. Ja kun ekaa kertaa raskaana on, niin ei tosiaan voi tietää.. :)

Onneksi ensi viikon keskiviikkona on neuvola, jos vaikka saataisiin kuulla ne sydänäänet ekaa kertaa niin sitä voisi taas uskoa, että ei tässä ihan yksin olla.. :)

-Danzee83 + Itiö rv.16+6

Mä olen kotona hoitamassa sairasta esikoista. On päikkäreillä, niin on poikkeuksellisesti aikaa kirjoitella päivälläkin. Meillä on töissä ihan hirveä pyöritys päällä, ja mies on työmatkalla, joten pahin mahdollinen aika olla lapsen sairaana. Esikko sai torstaina rokotteen. Pari päivää valitteli lähinnä jalkaa, mutta sitten lauantaina nousi korkea kuume. Nyt se on ainakin toistaiseksi laskenut, ja tässä arvotaan, oliko se tosi pitkä rokotusreaktio (nyt on kuitenkin jo tiistai) vai sangen lievä sikainfluenssa (jos rokote alkoi jo vaikuttaa). Mitään muuta oiretta ei ollut kuin tuo kuume ja jonkin verran mahaa valitteli. Lääkärissäkin käytettiin, mutta lääkärikään ei tiennyt, kummasta on kyse. Toivottavasti nyt on ohi joka tapauksessa.

Danzee puhui tuosta, että kuinka kiintynyt kukakin on tulevaan vauvaan. Mäkin tulin tällä kertaa vähän "vahingossa" näin nopeasti raskaaksi, ja alussa oli lähinnä fiilis, että käy miten käy, en ota kauhean raskaasti. Mutta sitten kun on kärsinyt pahoinvoinnit ja ravannut lääkäristä toiseen ja pelännyt vauvan puolesta joka kerta, kun joku vuoto on taas iskenyt päälle, niin nyt on kyllä sellainen olo, että nyt kun on näin pitkälle päästy ja monista vastoinkäymisistä selvitty, niin voi itku, jos nyt menee vielä joku pieleen. Toki tiedän, että tässä voi mennä vielä vaikka mikä pieleen, eikä tässä nyt niiin pitkällä olla, mutta silti, se kaikki huolehtiminen yms. on ehkä lujittanut sitä sidettä.

Mutta en kyllä ole koskaan ollut niitä ihmisiä, joiden mielestä raskaus (tai edes vauva-aika) on ihanaa. Molemmat on omalla tavallaan rankkoja ja hankalia aikoja, ja ainakin esikoisen vauva-aika oli aivan järkyttävän rankkaa. Ihan mielellään olisi hypännyt parin kuukauden yli. Mutta nyt meni jo vähän aiheen vierestä, eikä tuosta tarvi ensimmäistä odottavien pelästyä, se riipuu ihan vauvasta. Meillä oli koliikkia, eikä sen jälkeenkään kahteen vuoteen nukuttu kokonaista yötä. Joidenkin vauvat nukkuu melkein syntymästä asti paljon ja hyvin.

Sitten taas vaivaosastolle. Mulla on viime aikoina ollut ehkä jo liitoskipuja. Onko mahdollista, että niitä on jo tässä vaiheessa??? Esikoisesta oli vasta aika lopussa. Eli siis sellaista, että varsinkin, kun on seissyt paljon, alapää on tosi kipeä, nimenomaan tuntuu, että joihinkin luihin siellä emättimen(??) ympärillä koskee. Onko muilla mitään tuollaista vielä?

Tilasin nyt netistä sen tukivyön, kun paikallisessa kaupassa oli poistuva tuote, eikä ollut kuin XL-kokoa jäljellä. Eli Anita Baby Belt on se, mihin ainakin viimeksi olin tyytyväinen.

Pitäisi kai yrittää tehdä vähän töitä näin etänä (opettaminen kotoa käsin on hankalaa, mutta josko hoitaisi sähköpostit :D)

Sintti

Mulla on räkätauti, viikko sitten oli yhtenä päivänä lämpöä ja sen jälkeen vaan tätä kröhää. Kävin eilen rutiinitarkastuksessa synnytyslääkärin luona, joka totesi, että yleensä raskaana olevat on sikaflunssassa tosi kipeitä, joten tää ei varmaan oo sitä possunuhaa. Rokotetta en oo vielä ottanu - odotan niitä istukkanäytteen tuloksia ensin.

Lääkäri sillon näytteen ottaessaan sano, että parin viikon päästä saan tuloksen, mutta nyt se on muuttunut kolmeksi viikoksi. Ylihuomenna sitten vihdoin pitäis tulla soitto.

Joo mulla on tää vauvaan kiintyminen aika ongelmaista nyt. Ei voi olla ajattelemattakaan hänen olemassaoloaankaan, kun alkaa näkyäkin.

Eilen lääkäri kuunteli sydänääniä, ja sai samalla potkun. On kuulemma harvinaista, että näin varhaisessa vaiheessa tuntuu liikkeet sillä tavalla. No, ei mun mahassa oo kauheesti tilaa ja täytyyhän niitä koipia oikoa.

Mäkin tuli ihan heti raskaaksi. Välittömästi tunsin, että nyt lähti alulle. Auvo loppuikin sitten niihin veriseulan tuloksiin.

Esikon kanssa raskaus oli yhtä hormonihuumaa (ainakin näin jälkeenpäin ajatellen). Vauva-aika olikin sitten tietty väsyttävää, vaikkei koliikkia ollutkaan.

Eiköhän ne paikat voi venyä jo varsinkin kun ei oo ekaa kertaa raskaana. Mulla on istumatyö, joten paljon ei tarvii seistä.

Hei,

Mulla kiintyminen sikiöihin (tai heistä huolehtimiseen) alkoi siitä kun näin ne ekassa ultrassa viikolla 10. Ehkä fiilikset ovat erilaisia alkuraskaudessa riippuen siitä miten raskaus sai alkunsa ja kuinka paljon yritystä on takana. Meillä asia lähti käyntiin yrittämättä ja vähän puolivahingossa, heti oli kyllä tunne siitä että olen raskaana ja että "jotain" siellä on, mutta kyllä alkuraskaus silti tuntui TOSI epätodelliselta eikä sikiö ollut "henkilöitynyt", ennemmin se oli sellainen abstrakti tunne. Mutta sitten kun näin sikiöt ultrassa iski tämä todellisuus tajuntaan ja myös suuri huoli siitä että molemmat selviävät. En voinut enää kuvitella yhtä vauvaa niinkuin alkuraskaudessa, vaan ihan selviöltä tuntuu että tietenkin siellä on kaksi. Nyttemmin olen nähnyt ne jo kahdessa ultrassa, ja aina vaan sitä jännittää että onko molemmat matkassa samalla kuin iloitsee niiden kasvusta.

Aloin tuntemaan satunnaisia liikkeitä pari viikkoa sitten, ja eilen tunsin oikein potkujen sarjan, aina samasta kohtaa kohtua. Sitten jo toinen alkoi tönimään mun ylävatsaa, vähän vaikea selittää. Samalla kun iloitsen liikkeistä tuntuu siltä että nämä vauvelit ovat nyt tekemässä mun kropasta kotia eikä mulla ole paljon asiaan sanottavaa, eli kropan biologia on se joka määrää enkä minä. Vähän kuin sitten lasten synnyttyä pitää myös hyväksyä että omaa elämää eletään tiiviisti vauvojen ehdoilla, joka mulla on edellisten vauvojen kanssa tuonut sekä positiivisia että negatiivisia tunteita. Esimerkiksi imetys on mulle aina ollut ihanaa vauvaan kiintymisen aikaa (ja tämä ei tarkoita etteikö se alussa ollut tosi vaikeata saada sujumaan), mutta samalla vieroitus on tuntunut tosi vapauttavalta kun sen aika koitti. Vähän ristiriitaista, toivottavasti jokin saa selvää!

T. Birdie
rv 15 + 0

P.S. Sintille piti vielä sanoa että mullakin kakkosraskaudessa liitoskivut tuli aiemmin kuin ekassa, nyt mielenkiinnnolla odotan milloin tässä raskaudessa alkavat. Jo nyt tuntuu selkeitä kipuiluja jos liikaa rehkin.

Mahtavia uutisia Emma! Kyllä varmasti kivi vierähti sydämeltä.

Aiottekos muut kysyä rakenneultrassa sukupuolta?
Meillä ainakinnolisi tarkoitus kysyä, jos se siis vaan ultraajalle näkyy. Jotenki itellä on vaan sellanen ajatus et oiskohan se tyttö... Tottakai kumpi vaan on ihan tervetullut:)

Meillä on tuo rakenneultra 22.12, eli kolmisen viikkoa vielä. Raskausviikot on siinä vaiheessa20+3

Vauvavakuutusta, vai syntymättömän lapsen vakuutus kai se on oikealta nimeltä harkittiin, mutta voi olla ettei sitä saada tuon raskausdiabeteksen takia.
Sokeriarvot on kyllä pysyneet täysin kurissa ja mittaankin sokereita enää kaksi kertaa vkossa,6kertaa päivässä. Paino on pudonnut kolmisen kiloa.. Neuvolan terkka sanoi et katsotaan ens viikolla neuvola käynnillä et pitäiskö kalorimäärää lisätä että paino ei tippuisi enempää.

Liikkeitä en ole vielä tuntenut ja se hieman stressaa kun väkisinkin tulee mieleen et onkohan siellä mahassa nyt oikeasti joku... Tosin sellainen kumpu alkaa jo olla että ei sitä oikeen piilottelemaan pysty.

Talvea odotellen -S-- rv 17+3

Me kyllä ainakin yritetään selvittää sitä sukupuolta. Viimeksi oli punktio, joten siitä sai varman tiedon sukupuolesta. Nyt tuntuu tosi oudolta ajatus, jos sitä sukupuolta ei saakaan selville. Miten sitä osaa mitään ostaakaan?? Tai joo, tietysti voi ostaa jotain neutraalin väristä, mutta poikakamaa meillä on reilusti ennestään, joten jos poika tulee, niin aika vähän tarvii ostaa, mutta jos tyttö tulee, niin olisi kiva ostaa jotain "ihanaa". Olen aina ollut katkera, kun tytöille on niin paljon ihania vaatteita ja pojille niin vähän. En siis mitään vaaleanpunaista prinsessahörsöä kaipaa, mutta kaiken kaikkiaan tyttöjen vaatteet on yleensä kivempia.

Voihan sitä tietysti vaatteita yms. ostaa vauvan synnyttyäkin, mutta sillä erolla, että nyt olisi aikaa etsiä ja saada joulun jälkeen alesta edullisestikin. Synnytyksen jälkeen kerkiää ehkä puolijuoksua lähimpään kauppaan tempaisemaan ensimmäisen, mitä käteen sattuu :)

No joo, ehkä nämä ei ole niitä olennaisimpia asioita.

Mäkin pelkäsin, etten saisi vauvavakuutusta, kun noita vuotoja on ollut (plus mulla on astma). Mutta tosi nopeasti ja helposti ne sen myönsi (varsinkin siihen verrattuna, että itselleni olen aiemmin yrittänyt sairauskuluvakuutusta, enkä ole saanut), juuri eilen taisi se hyväksymiskirje tulla. Esikoisen vakuutukseen on oltu aivan älyttömän tyytyväisiä, joten ilman muuta haluttiin nytkin. Niin kuin tuolla aiemmin vuotojen kanssa tapellessani taisin kirjoittaa, meidän omalääkäri on ihan vitsi, joten aina viedään yksityiselle, kun mahdollista. Eli kyllä kannattaa ainakin hakea sitä vakuutusta, ja jos ei yhdestä firmasta saa, niin kysyy toisesta. Tietysti ehdoissa on kyllä hirveät erot.

Joku muuten mainitsi jossain, että jostain firmasta (tosi varmaa tietoa :D) saa vakuutuksen heti, kun vauva pääsee synnytyssairaalasta kotiin (yleensähän se on vasta 2kk iässä, ja sitä ennen jos neuvolakortissa lukee, että vähän ihottumaa, niin vakuutuksessa rajataan kaikki allergiat yms. heti ulkopuolelle), eli jos ei jostain syystä raskausaikana vakuutusta saa, niin sitten varmaan kannattaa harkita tuota.

Nyt esikoiselle puuroa...

Esikon kanssa mulle ei ollu niin väliksi tietää sukupuolta, mutta hänen isälleen oli. Ultrassa tyty just niinkuin jonkun kaverin vauva laitto jalat ristiin, mutta lääkäri sitten tuuppasi häntä, niin että selvisi, että tyttö. Vierastan tollasta värikoodausta, se on kätevää kaupoille, kun lisää ostamista - jos nimittäin on poika ja sitä varten kaikki kertaalleen ostettu joutuukin hankkimaan uutta, jos seuraava on tyttö - ja ainakin toisinpäin, niinkuin nyt meillä. En tosin valita!

Totesin kyllä aikasemmin miehelle, että haluan toisen tytön, kun poikien vaatteet on niin tylsiä :P Mutta kyllä mä nimenomaan poikaa toivoinkin :) Jes, ainakaan ei lisää oksettavaa pinkkiä ;)

Vakuutusasiat ei kai mua koske, sillä työn kautta on hyvä paketti.

Todella hienoa, Emma!! Varmasti aikamoinen helpotus!

Sintti, mistä otitte vauvavakuutuksen?

Tänä aamuna, kun vatsa oli tyhjä ja makoilin sängyssä, niin tunsin ensikertaa kohdun. Selvä kova pallura, tietysti kovin pieni vielä.

rv 14+5

Onnittelut Emma, hieno uutinen! Nyt varmasti helpottaa. Sukupuoli tarkistettiin ilmeisesti verestä?

Minusta olisi mukava tietää sikiön sukupuoli. Jotenkin tuntuu, että tämä olisi poika, mutta voi johtua myös sukulaisten odotuksista ja avaruusleegoja tiirailevasta miehestä. Molemmat ovat kyllä toivottuja!

Oletteko nähneet nyt raskausaikana kummallisia unia? Jotain luin, että se olisi tavallista. Itse olen viime kuukausina ollut unissani mukana kaikissa mahdollisissa ihmiskunnan historian sodissa. En ole edes sodista kiinnostunut enkä koskaan aikaisemmin tällaisia unia nähnyt! Nyt on tullut katsottua ihan omalta kantilta!! Tämäkin ehkä tukisi tuota poika teoriaa (tai sitten sieltä tulee väkivaltainen tyttö....)

Maha ei ole vielä hirveästi kasvanut, mutta tuntuu jo hiukan. Viime yönä nukuin suuren osan yöstä kyljelläni ja heräsin kun käännyin selälleni. Vatsa tuntui jäävän hassusi jälkeen ja tunsin möhkäleen (kohtu?) jonkin aikaa toisella puolella vatsaa, ihan kuin olisin ollut kyljelläni. Kai tämä on ihan normaalia.

Kertokaapa lisää noista vakuutuksista, te jotka olette niitä harkinneet ja käyttäneet. Kattavat ilmeisesti yksityisen kuluja raskausaikana ja mitä sitten sen jälkeen?

Hyviä vointeja!

Tiie ja papu 15+1

Jee Emma ja onnea pojasta! Saa nähdä, saadaanko meidän ketjuun tietoja myös muiden vatsa-asukkaiden sukupuolista :). Meidän tyypin merkki saattaa selvitä viikon päästä, jos se rakenneultrassa näkyy...!

Mä olen kanssa nähnyt paljon erikoisia unia, en tosin sodista vaan vauvoista vain. Suurimmassa osassa vauva on ollut tyttö (!) ja usein mulla on ollut jotain ongelmia vauvan hoidossa. Unissani unohdan vauvan ulos / saunaan / sänkyynsä tai yritän imettää huonolla menestyksellä. Jostain syystä univauvat on aina puettu oransseihin vaatteisiin ja ne osaavat myös puhua :D

Me ei olla yhtään mietitty mitään vakuutusasioita. En ole varma, otetaanko.

Eipä muuta tällä kertaa. Mulla vatsa on jo ihan kunnon pallo ja ihmiset ihan avoimesti kyselevät, että koska jään äitiyslomalle tms.

T. Kamomilla ja tyyppi rv 18+4

Sukupuoli kävi ilmi istukkanäytteestä tehdystä viljelmästä, jolla saatiin selville kromosomit, istukka kun on peräisin samasta solusta kuin sikiö. On se luonto ihmeellinen :)

Mä näin nyt odottaessani noita tuloksia suurimmaksi osaksi hyviä unia. Alitajunta kai suojeli, että sai nukuttua. On muistaakseni jotain erityisiä kummallisuuksia ollut unissa, mutten saa mieleeni mitä. Esikkoa odottaessani muistan kuinka joskus alussa kun en edes tiennyt olevani raskaana heräsin sellaseen voimakkaaseen ahtaanpaikan tunteeseen, kuin olisin ollut suljettuna jonnekin. Sellasta oloa en ole ennen tai jälkeen kokenu.

Meillä vakuutus on Nordeasta, kun siellä on muutkin raha-asiat ja useimmat vakuutukset. Meille se oli ehdoiltaan paras (viimeksi vertailtiin, nyt en jaksanut), mutta en tiedä, onko hinta kilpailukykyinen, jos ei saa mitään avainasiakas- ja keskittämisalennuksia.

Mutta mun mielestä vakuutuksessa on olennaista hakukertakohtainen omavastuu, ei siis sairauskohtainen. Tämä lienee makuasia, mutta meillä siis toimii niin, että kerätään kaikki vuoden lääkärilaskut ja apteekkikuitit (lääkärin määräämistä lääkkeistä tietty vaan) ja lähetetään ne yhdessä pinkassa vakuutusyhtiöön. Siitä pitää maksaa omavastuuta muistaakseni 75 euroa ja kaikki loppu on ilmaista. Jos olisi sairauskahtainen omavastuu, niin eipä olisi meille juuri korvauksia herunut, kun yleensä samasta sairaudesta käy kerran-kaksi lääkärissä ja sitten on taas kuukauden parin päästä seuraavja juttu jne. Mutta tietysti jos sattuu vaikka allerginen lapsi, niin sitten ei tarvitse joka vuosi maksaa allergialääkkeistä sitä omavastuuta, vaan riittää, kun maksaa kerran. Mutta tällaiselle perustyypille, jolla on jatkuvasti joku korvatulehdus tai mikä milloinkin, on tosi hyvä, että kaikki saa niputtaa samaan.

Vielä värikoodauksesta: en tykkää mäkään siitä. Meillä on pojalla paljon kirkkaanpunaista ja oranssia yms., jotka menee kyllä tytöllekin. Mutta jos haluaa hyödyntää alennusmyynnit ym., niin kyllä sitä "pojanväristä" vaatetta vaan kertyy yllättävän paljon.

Hei,

Labrasta juuri soitettiin np-ultran yhteydessä otettujen veritutkimusten tuloksilla. Hyviä uutisia! Down syndrooman ja muiden kromosomisyndroomien riski romahti, ensin iän mukaan mulla oli 1:306 mahdollisuus saada Down-lapsi, nyt 1:6001, ja muiden kromosomisyndroomien riski väheni 1:598:stä 1:11000. Melkoinen helpotus siinä mielessä että koska kannan identtisiä kaksosia, molemmilla olisi sama kromosomivika.

Onko teillä muilla enää tässä vaiheessa ollut menkkamaisia selkäkipuja alaselässä? Mulla oli ihan alkuraskaudessa, mut nyt selkää alkoi ihan hirveästi jomottaa...

Terkuin,

Birdie
rv 15+2

Onnea Birdielle ja Emmalle hyvistä uutisista =)

Täällä on sikaflunssa taltutettu ja palattu normaaliin arkeen.. Ensi viikon keskiviikkona on neuvola ja odottelen malttamattomana että pääsen tsekkaamaan onko kaikki kunnossa.

Maha on alkanut killittää jo toden teolla ja miulla edelleen on melkosia sopeutumisvaikeuksia sen kanssa..lähinnä muumimammamainen olotila..ja sehän tuskin tästä mihkään ainakaan vähenee ajan kanssa.. ehkä siihen kuitenkin jossain vaiheessa sopeutuu ja tottuu sitten.. :)

Danzee: Täällä kanssa on tuo yltiöpäinen varovaisuus ehkä vähän rajoittanut pikkaiseen kiintymistä.. Toki ns. herkkiä hetkiäkin tulee, mutta jotenkin sitä koko ajan vaan ajattelee että haluaa elää rakenneultran yli ennen kun pääsee valloilleen, edellinen raskaus ja alkuajan ongelmat teki hieman varovaiseksi..taikauskoa vai mitä lie, mutta näin siis täällä..

Ja unia esiintyy kyllä. Nyt en tosin ole nähnyt yhtään unta vauvasta (alkuraskauden parin unen jälkeen), mutta muuten ahdistavia unia kylläkin, milloin parisuhteesta, töistä, kaikesta yleensä...
Ja myös nykyisin kun yölliset wc reissut on muuten vähän vähentyneet, niin nyt kun vessaan herään, niin jostain syystä en saa seuraavaan tuntiin enää unta vaikka kuinka väsyttäisi, loppuyön nukun sitten kuitenkin ihan ok.. Tänään se meinasi hieman siepata kun töihin piti herätä kuudelta ja vessaan heräsin jo ennen puolta, no ne unet jäi sitten siihen.

Muute ei oikein ole uutta kerrottavaa täältä suunnalta..tavallista eloa ja odottelua sekä ajantappamista..

-HMM83 ja tiitiäinen 18+4-

Yhteistyössä