Tue eutanasian laillistamista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan kannatettava alote. Itse en ainakaan halua mädäntyä sairaalan sänkylle viimeisinä päivinäni. Toivottavasti armokuolema on sallittu kun sen aika koittaa.

Nykyään ihmisten elinikää singutetaan pumppaamalla ties mitä lääkkeitä elimistöön. Voisi vaikka morfiinia antaa kipuihin, mutta muuten jättää lääkitsemättä.

En Tue laillistamista. En eettisten enkä lääketieteellisten näkökantojen valossa. Ja lisäksi väärinkäytösten riski. Jos nyt niin kovasti haluaa hengen itseltään niin tekee sen sotkematta hoitohenkilökuntaa siihen.

• Tykkää
Reactions: Elena777
En Tue laillistamista. En eettisten enkä lääketieteellisten näkökantojen valossa. Ja lisäksi väärinkäytösten riski. Jos nyt niin kovasti haluaa hengen itseltään niin tekee sen sotkematta hoitohenkilökuntaa siihen.

Onko eettistä ja lääketieteen kannalta moraalisesti oikein antaa ihmisen kärsiä kovista kivuista ns.luonnolliseen, sairauden aiheuttamaan kuolemaansa asti? Mielestäni ei, kaikkia kipuja kun ei saa lääkkeilläkään pois (jotta kuolema olisi rauhallinen, tuskaton). Ihmisen toiveita tulee kunnioittaa hoitopäätöksissä. Jos tuskallinen loppu on vältettävissä eutanasialla (kun se kuolema kuitenkin on edessä), niin miksi ihminen ei sitä saisi itse päättää? Kenties toteuttaa itse?
Eutanasian toteuttaminen itsessään on asia, joka täytyy pohtia todella tarkkaan.

Hengen itseltään ottaminen ja eutanasia ovat kaksi eri asiaa.

Tuen laillistamista siinä määrin, että hoitotestamentin niin kertoessa, on lääkärillä lupa tehdä se. Samoin, itse haluaisin saada painaa napista jos en enää kipujeni kanssa kestäisi elää.

Mieluummin mä läheisille hyvästit jättäisin niin että hekin tietäisivät niiden olevan hyvästit.

Olen kyllä sitä mieltä että tietyissä tilanteissa pitäs olla oikeus päättää oma elämänsä. Vaikka silleen Belgian tyyliin että potilas tekee itse homman kun on saanut välineet. Silleen kenekään ei tarvis sitä ruisketta pistää toiseen. Omalla isälläni on syöpä ja todellakaan en tahtoisi että hän joutuu odottamaan tuskissaan ja elämään kyvyttömänä kuolemaa. Kun ei lääkkeilläkään saa kaikkia kipuja pois. Saati että kuolevan tuskia lääkittäisi kunnolla ja reippaasti. viis koukkuun jäämisestä tai siitä että hengitys voi lamaantua morfiinista. Kuolema tulee anyway ja viimeiset ajat ois vaan helpommat.

85 % suomalaisista kannattaa eutanasiaa. Kyllä kansan ehdottoman enemmistön tahtoa on kunnioitettava.

No mitenkäs lääkärien ja hoitohenkilökunnan etiikka? Elämän vaaliminen on jo vedetty lokaan aborttiasiassa, gynekologiksi et enää pysty erikoistumaan. Miten sitten jos tästäkin tulee laillista, aletaan lakiin vedoten vaatia että lääkärit täyttävät lain pykäliä, esim. vahustenhuollon lääkärit, jotka hoitavat paljon vanhuksia ja raihnaisia. Mitä jos jossain kunnassa ei löydy yhtään lääkäriä, joka haluaa asian kanssa olla tekemisissä? Ei tämä ole pelkästään kansan asia vaan terveydenhuollon ammattilaisten, jotka joutuvat töihin asian kanssa. Hyvä kivunlievitys ja arvokas elämän hoito on tuhat kertaa hienompaa kuin eutanasia.

En todellakaan tue.
- Miten jos on vaikka puhekyvytön eikä voi ilmaista mieltään? Vielä pahempi jos ei ymmärrä asiaa. Saako omaiset päättää puolesta ja vaatia kuolemaan? Jos omaiset ovat eri mieltä, onko automaattisesti se omainen oikeassa joka haluaa potilaan kuolevan nopeutetusti?
- Uskotaanko kieltäytyjää vai tyrkytetäänkö väkisin kuolemaa? Lääkärit painostavat.
- Miksi en saisi kuolla omaan tahtiini, miksi pitäisi kiirehtiä tässäkin asiassa? Että sairaalapaikkoja vapautuisi potilaille jotka voivat parantua?
- Hyvä kivunlievitys auttaa oikeasti. Viimeiset hetket voivat olla arvokkaita.
- Jos muuttaa mielensä viime hetkillä, onko se mahdollista?

Asia on todella monimutkainen, ei yhtään yksinkertainen. Ei viimeisten aikojen tartte olla "mätänemistä sairaalan sängyssä". Ja mikä olisi oikea hetki kuolla? Vaikka aiemmin ilmaisisi halunsa kuolla, voisikin olla eri mieltä kun piikki lähestyy. Tuosta oli kerran jonkun sairaan hyvä kirjoitus Hesarissa...että monelle siinä tulisi mieleen "Eihän nyt vielä..." Haluaisi kuitenkin nähdä vielä seuraavan päivän.
Mitä nuorempi ja terveempi, sitä vahvemmin kannattaa eutanasiaa, tutkitustikin. Mutta kun oikeasti kukaan ei voi tietää (esim. toisen kohtalon perusteella) miten kokee asiat sitten sairaana.
Eihän siinä mitään jos se menis niin että itse kukin joka haluaa, pyytäisi eutanasiaa ja saisi sen. Ja muita saattohoidettaisiin kunnes kuolisivat luonnollisesti.
MUTTA KUN SE EI MENE NIIN. Vaan käytännössä siitä tulisi painostusta kuolemiseen, jos yhteiskunta katsoo ettei tuota kannata pitää "kalliilla laitospaikalla". Tai kotihoidossakaan.

• Tykkää
Reactions: Echo
No mitenkäs lääkärien ja hoitohenkilökunnan etiikka? Elämän vaaliminen on jo vedetty lokaan aborttiasiassa, gynekologiksi et enää pysty erikoistumaan. Miten sitten jos tästäkin tulee laillista, aletaan lakiin vedoten vaatia että lääkärit täyttävät lain pykäliä, esim. vahustenhuollon lääkärit, jotka hoitavat paljon vanhuksia ja raihnaisia. Mitä jos jossain kunnassa ei löydy yhtään lääkäriä, joka haluaa asian kanssa olla tekemisissä? Ei tämä ole pelkästään kansan asia vaan terveydenhuollon ammattilaisten, jotka joutuvat töihin asian kanssa. Hyvä kivunlievitys ja arvokas elämän hoito on tuhat kertaa hienompaa kuin eutanasia.
Ei tässä etiikkaan tarvitse yhtään sen enempää kuin vähempääkään vedota kuin nykyisessä passiivisessa eutanasiassa, jota tehdään harvase päivä. Passiivisessa eutanasiassa lääkäri lopettaa elämän loppumetreillä olevalta potilaalta nesteytyksen ja ruokinnan täysin tietoisena kuinka se johtaa potilaan nopeutuneeseen kuolemaan.

Yhteistyössä