"Tulee jos on tullakseen" Mitä mieltä sinä olet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nekkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mallura:
siis mä en nyt oikeen ymmärtäny mikä tossa sanonnassa oli ap:lle ongelma? ihan selvällä suomen kielellähän tuo on merkki siitä että lasta toivotaan tulevaksi. pillerit jätetty pois ja yritys alla. ei se kaikilla heti tärppää kun pillerit jättää pois ja tarkotti varmaan että he kyllä ilmoittaa sitten kun ilmoitettavaa on ettei joku tavis käy kyselemässä koko ajan että joko joko. ei aina pitäs takertuu jonkun tapaan esittää asia.

Se, että jotkut eivät halua lasta, vaan jättävät pillerit pois ja kokeilevat mitäs sitten tapahtuu, miten heille käy ; tuleeko lasta vai ei. Eli pääasiana ei ole halu saada jälkikasvua, vaan kokeilla onneaan. Siitä raskaudesta toki alkaa varmasti se iloinen odotus ja tulevaa lasta halutaankin, mutta minä en vain kykene ymmärtämään sitä, että alusta saakka mielessä ei ole LAPSI ja halu saada lapsia, vaan yksinkertaisesti pelkkä kokeilu.

Alkuperäinen kirjoittaja Nekkis:
Mutta kun teilläkin on ollut siinä kuitenkin kantavana voimana, asian ytimenä se, että se lapsi halutaan. Siitä ei kuitenkaan ole otettu suurta stressiä, mutta entä nämä, jotka vaan jättävät pillerit pois eivätkä välttämättä edes halua sitä lasta, kunhan kokeilevat mitä tapahtuu.

En tunne tällaisia tapauksia ainuttakaan? Ja siis nämäkö ovat sanoneet että tulee jos on tullakseen? KYllä sitä lasta silloin toivotaan, usko pois!

Meillä se tarkoitti sitä, että ei käytetty ehkäisyä ja elettiin ihan normaalia elämää. Seksiä harrastettiin silloin kun sitä teki mieli, enkä koskaan ajatellut mitään kierronpituuksia tai otollisia hetkiä. Puhutiin, myös siitä, että mitä jos ei ole koskaan tullakseenkaan ja mietitiin jopa sitä, että minkälaisiin hoitoihin oltaisiin valmiita jos itsekseen ei tulisikaan (mulle oli siis lääkäri moisesta "todennäköisyydestä" vinkannut). Lapsi onneksemme sai alkunsa ihan luonnollisesti ja kohtuu nopeaankin ja kyllä hän vaan mahdottoman toivottu oli, vaikka ei hänen aluilleen laittamisesta mitään stressiä koskaan otetukaan. Niin ja me myös oltiin päätetty, että hoitoihin ei olisi lähdetty, vaikka ei luonnollisesti olisi raskaaksi tultukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aniida:
no, me aina sanottiin että tulee kun on tullakseen, eikä se tarkottanut että ei olis haitannut jos ei olis tullu ollenkaan, vaan sitä etten tuijottanut ovulaatioita tms enkä seisonu päälläni seksin jälkeen, vaan ajateltiin että tärppää kun on tärpätäkseen. Puhuttiin myös siitä että jos ei kahden vuoden kuluessa tärppää niin on aika siirtyä muihin keinoihin. näin siis kummankin kohdalla, ja puolisen vuotta meni molemmissa jotta tärppäs...

eli ei mikään hällä väliä asenne, vaan että ei alettu "tehtailemaan" lastam, eikä sen tarvinnu tulla nyt heti kaikki mulle asenteella. Mun vauva kuume antaa ajan kulua..

Mä ehdin kahden vuoden aikana, jonka ennen esikoista olin ilman ehkäisyä, jo asennoitua siihenkin, että meile ei taidakkaan lasta tulla.
En tiedä, olisiko josks tulu tarve hoitoihin, mutta ainakin silloin ajattelin, että ei ikinä ja nyt, jos ei olisi iltatähteä kuulunutkaan en haluaisi riskeerata olemassa olevan perheen hyvinvointia henkisesti rankoilla hoidoilla.
Lapsissa on se hyväpuoli, että jos niitä ei ole, ei tiedä mistä jä paitsi :saint: Nyt mä olen ihan valmis sanomaan, että kun ei ollu lapsia, ei tienny, mitä akkauson, mutta kyllä mun elämä siloin ennen lapsia oli sillä kokemuksella aivan hyvälaatuista. Tuota on vähän vaikea selittää, mutta minusta lapsi pakkomielteenä ei ole lapsen -eikä parisuhteen- edun mukaista

Se, että jotkut eivät halua lasta, vaan jättävät pillerit pois ja kokeilevat mitäs sitten tapahtuu, miten heille käy ; tuleeko lasta vai ei. Eli pääasiana ei ole halu saada jälkikasvua, vaan kokeilla onneaan. Siitä raskaudesta toki alkaa varmasti se iloinen odotus ja tulevaa lasta halutaankin, mutta minä en vain kykene ymmärtämään sitä, että alusta saakka mielessä ei ole LAPSI ja halu saada lapsia, vaan yksinkertaisesti pelkkä kokeilu.

Huu, no jos tollasia ihmisiä oikeesti on olemassa, niin olen samaa mieltä, aivan kamalaa touhua.

Alkuperäinen kirjoittaja mallura:
siis mä en nyt oikeen ymmärtäny mikä tossa sanonnassa oli ap:lle ongelma? ihan selvällä suomen kielellähän tuo on merkki siitä että lasta toivotaan tulevaksi. pillerit jätetty pois ja yritys alla. ei se kaikilla heti tärppää kun pillerit jättää pois ja tarkotti varmaan että he kyllä ilmoittaa sitten kun ilmoitettavaa on ettei joku tavis käy kyselemässä koko ajan että joko joko. ei aina pitäs takertuu jonkun tapaan esittää asia.

en mä silti ymmärrä miten tuosta sellaisen käsityksen saa? kuten sanoin ihan selvästi toivovat lasta mutta eivät ota painetta jos ei heti ekoina kuukausina tärppää. monet ovat todenneet että tärppää paremmin kun ei pohdi oviksia sun muita vaan antaa luonnon hoitaa asian. sitä lasta kun ei tehdä vaan se tulee jos on tullakseen jos ymmärrät sanonnan tarkoituksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Joo tulee jos on tullakseen-asenne on ihan jees, jos vertaa sitä esim pakko-mittailla-lämpöä-ja nussia tänään pakosti-menetelmään.

aivan :) Meidän lapset on "tehty" asenteelle tulee jos on tullakseen, eli sitten kun tärpää :) millonpa ne muuten tuliskaan.. :whistle:

Mielestäni riippuu tilanteesta. Toiset voivat sanoa niin, koska se lapsensaaminen ei ole mikään itsestään selvyys.Toisille se raskautuminen on pitkä prosessi, ja sitten on vielä keskenmenon riskit yms. Ettei heti hehkuteta että nyt on ehkäisy pois, ja lapsia tulee vaan. Näin minä sen lauseen käsitän.

Ja itse tarkoitin tosiaan niitä, joille loppujen lopuksi on (ilmeisesti) aivan sama tuleeko lapsi vai ei, kunhan kokeillaan ja siinä se. Kismittää, että jotkut eivät haluamalla halua lasta, kunhan siinä sivussa pyöräytetään sellainen.

Mä en usko, että se on kenellekään aivan sama. Kyllä sitä haluaa, jos jättää ehkäisyn pois.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Aniida:
no, me aina sanottiin että tulee kun on tullakseen, eikä se tarkottanut että ei olis haitannut jos ei olis tullu ollenkaan, vaan sitä etten tuijottanut ovulaatioita tms enkä seisonu päälläni seksin jälkeen, vaan ajateltiin että tärppää kun on tärpätäkseen. Puhuttiin myös siitä että jos ei kahden vuoden kuluessa tärppää niin on aika siirtyä muihin keinoihin. näin siis kummankin kohdalla, ja puolisen vuotta meni molemmissa jotta tärppäs...

eli ei mikään hällä väliä asenne, vaan että ei alettu "tehtailemaan" lastam, eikä sen tarvinnu tulla nyt heti kaikki mulle asenteella. Mun vauva kuume antaa ajan kulua..

Mä ehdin kahden vuoden aikana, jonka ennen esikoista olin ilman ehkäisyä, jo asennoitua siihenkin, että meile ei taidakkaan lasta tulla.
En tiedä, olisiko josks tulu tarve hoitoihin, mutta ainakin silloin ajattelin, että ei ikinä ja nyt, jos ei olisi iltatähteä kuulunutkaan en haluaisi riskeerata olemassa olevan perheen hyvinvointia henkisesti rankoilla hoidoilla.
Lapsissa on se hyväpuoli, että jos niitä ei ole, ei tiedä mistä jä paitsi :saint: Nyt mä olen ihan valmis sanomaan, että kun ei ollu lapsia, ei tienny, mitä akkauson, mutta kyllä mun elämä siloin ennen lapsia oli sillä kokemuksella aivan hyvälaatuista. Tuota on vähän vaikea selittää, mutta minusta lapsi pakkomielteenä ei ole lapsen -eikä parisuhteen- edun mukaista

Ymmärrän kyllä, ettet ole kokenut sitä miltä lapsettomuus tuntuu ja siksi et pysty ymmärtämään sitä musertavaa surua, jonka lapsettomuus aiheuttaa vuosikausiksi eteenpäin -toisinaan myös loppuelämäksi. Olen siinä eri mieltä, että lapsetonkin voi tietää mitä rakkaus todella on ja lapsetonkin voi tietää mistä jää paitsi.

Joillekin lapsettomuus on helpompi asia kuin toisille. Suurin osa naisista kuitenkin ottaa lapsettomuuden todella raskaasti -enemmin tai myöhemmin. Tämä johtuu juuri siitä, että tietää jollakin tasolla hyvinkin mistä jää paitsi. Jos sinä olisitkin ollut lapsettomana onnellinen ihan tuosta noin vaan (olisit kyllä todellinen harvinaisuus), et voi sanoa onko jonkun lapsen haluaminen pakkomiellettä vai yksinkertaisesti sitä, että tekee kaikkensa toteuttaakseen unelmansa. Mä en näe siinä mitään väärää tai pahaa, että ihminen haluaa tehdä kaikkensa lapsia saadakseen.

Meillä oli tuo "tulee jos on tullakseen"-asenne alkuun. Ja meillä se tarkoitti sitä että ei haluttu alkaa kalenterin ja ovulaatiotikkujen kanssa lasta tekemään, vaan että saisi tulla omalla painollaan luonnollisella tavalla.

En usko että yksikään noin ajatteleva ei haluaisi lasta ja jättäisi ehkäisyn pois. Varmasti jokainen haluaa lapsen, mutta ei halua stressata siitä. Luottaa siihen että kohtalo armahtaa ja lapsen suo jos niin on tarkoitettu.

Meilläkin sitten muuttui totiseksi pakertamiseksi vauvan teko kun ei vaan tärpännyt. Ei tärpännyt silti vaikka tekemällä tehtiin. Vasta kun luovutettiin ja alettiin odottamaan hedelmättömyystutkimuksia, tämä raskaus sai alkunsa. Ja mä väitän että tämä on totisesti ollut toivottu ja odotettu raskaus, vaikka ns. "vahinko" olikin lähes kolmen vuoden yrittämisen jälkeen.

Mä olen itse käyttänyt tuota sanontaa. Ex miehen kanssa ei saatu lasta. Nykyiselle heti ilmoitin etten aio pillereitä enää syödä. 6 kk seurustelun jälkeen jäi ehkäisy pois ja oltiin linjalla tulee jos on tullakseen. Kumpikin toivottiin lasta, mutta en uskonut että voin lapsia edes saada. ( pitkä ja erillinen juttu ) Esikoinen sai alkunsa 6 kk jälkeen. Esikon synnyttyä todettiin että toinen saa tulla kun on tullakseen. Ja hup olin raskaana kun esikko oli 3 kk. Tällä kolmannelle annettiin lupa, eli asenne tulee jos on tullakseen ja jopa yritettiinkin lasta. Ei tullut niin ei tullut. Kunnes sitten lapsi sai alkunsa lähes pyhästähengestä varmoilla päivillä ja hyvin vaikeaan elämäntilanteeseen. No tämän kolmannen jälkeen meille ei tule yhtään lasta enää.

Syntyvä lapsi ei tiedä sitä, onko häntä toivottu jo paljon ennen raskautta, vai onko häntä alettu toivomaan vasta siinä vaiheessa kun raskaustesti näytti kahta viivaa. Eli mä en näe tuossa mitään kamalaa, kunhan raskausuutinen tosiaan otetaan vastaan suht koht iloisesti ja syntyvä lapsi halutaan.
Mutta ystäväni teki niin, että lopetti pillerit kokeilumielessä (halusi tietää kuinka nopeasti raskautuu jos raskautuu), ja kun sitten tuli lähes samantien raskaaksi niin hän teki abortin koska vauva olisi syntynyt kesällä ja he halusivat talvivauvan :| . Sitä en tajua, en edelleenkään vaikka siitä on jo yli kuusi vuotta aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Mä oon todennut, että sitä raskautuu huomattavasti paremmin (omalla kohdallani) jos en ota paineita yrittämisestä. Esikoista yritettiin 4kk tuloksetta, sitten kerran sutinoitiin menkkojen aikaan (eikä todelakaan lapsenteko mielessä koska se olisi hyvin epätodennäköistä) ja tadaa, paukahdinkin raskaaksi :)

Toinen raskaus sai alkunsa kertalaakista, kun ei todellakaan yritetty vaan kävi pieni "vahinko".. sittemmin tosin meni kesken :(

Eipä tuo esikoisenkaan "teko" kauaa teillä vienyt, joten mun mielestäni et ole kovin hyvä vielä sanomaan miten sitä raskautuu huomattavasti paremmin. Koska ainakin minun mittakaavalla olet kummallakin kertaa raskautunut todella nopeasti. Kaksi lasta nyt ei vielä muutenkaan kerro mitään, tuurista se on usein kiinni koska tärppi käy.

Meillä "vauvanteko" on aina ollut periaattella tulee jos on tullakseen. Tarkoittaa meidän kohdalla sitä, että seksiä ei harrasteta väkisin ovulaation aikoihin vaan silloin satunnaisesti kun kiinnostaa. Esikoinen tuli heti, toinen vei aikaa 9 kuukautta ja kolmatta toivotaan. Helmikuussa jätetty pillerit pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Tiedän muutamia, jotka ovat ajatelleet tjot. Ja sitten kun ei ole tullut, on turvauduttu keinohedelmöityksiin sun muihin.

Niin meilläkin ekat kaksi vuotta ajateltiin. Että ei oteta mitään sterssiä asiasta.
Ja niin on mekin nyt jouduttu turvautumaan noihin "sun muihin" ja ei tunnu tulevan vieläkään.

Jos oikeasti lasta haluaa eikä ala kuulumaan, kannattaa ihan sen takia käydä lääkärissä, että jotakin voi olla vialla, mahdollisesti jotakin 'helposti korjattavaa'. Kun itse ei raskaudu lääketieteellisen syyn takia, on loukkaavaa kuulla niitä jatkuvia relaa vaan, kyllä se raskaus siitä alkaa -juttuja. Eli ei kuulkaa aina ala, ei vaikka odottelisi kuinka kauan! Tämä lääketieteellinen syy ei korjaannu vaikka odottaisin vaihdevuosiin asti!

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava omaskakas:
Syntyvä lapsi ei tiedä sitä, onko häntä toivottu jo paljon ennen raskautta, vai onko häntä alettu toivomaan vasta siinä vaiheessa kun raskaustesti näytti kahta viivaa. Eli mä en näe tuossa mitään kamalaa, kunhan raskausuutinen tosiaan otetaan vastaan suht koht iloisesti ja syntyvä lapsi halutaan.
Mutta ystäväni teki niin, että lopetti pillerit kokeilumielessä (halusi tietää kuinka nopeasti raskautuu jos raskautuu), ja kun sitten tuli lähes samantien raskaaksi niin hän teki abortin koska vauva olisi syntynyt kesällä ja he halusivat talvivauvan :| . Sitä en tajua, en edelleenkään vaikka siitä on jo yli kuusi vuotta aikaa.

Tarkoitan periaatetta, en sitä, että millaisissa oloissa lapsi tulee elämään. Tottahan toki lapsi saa syntyessään kaiken huomion, rakkauden, turvan ja läheisyyden ym. hyvän, olipa häntä haluttu tai ei. Siis näin yleensä.

kun mentiin naimisiin niin mä jätin pillerit pois ja sillä ajatuksella oltiin että vuosi menee ennenkuin mitään tapahtuu, koska niin moni oli sanonut kokemuksella ja ilman, et kun oon kauan syönyt niin oman aikansa kestää ennen kuin voi tulla raskaaksi.
Eli me lähdettiin ajatuksella tullee kun tullakseen eli noin vuoden kuluttua (esikko syntyi sitten 9kk 2 päivää hääpäivästa :) vähän aikaisemmin kuin ajatus mutta tuli kun oli tullakseen

Minusta lasta joko halutaan, ei haluta tai sitten raskaus on yllätys.
Jotenkin en vain voi hyväksyä sitä tyyliä lastensaannissa, että "kyllä se tulee jos on tullakseen, kunhan jätin pillerit pois ja ei se haittaa vaikkei onnistuisikaan".

Vaikuttaneeko itselläni se, että kaivattua toista ei näy eikä kuulu, mutta jotenkin oudoksuttaa tuollainen vähän niin kuin "hällä väliä" -asenne. :|

Kuten näistä monista vastauksia jo luitkin, ei lapsen saanti ole merkityksetön asia vaikka noin sanoisikin. Ainahan se on "korkeimman kädessä" tai silkkaa biologiaa, johon ei voi toivomalla tai toivomattomuudella vaikuttaa. Minusta tulee sellainen puurtamisen maku koko asiaan, jos sanotaan, että meillä aletaan "tehdä" lasta nyt ja jätetään pillerit pois. Ikäänkuin se tulisi niin, lapsi tulee jos on tullakseen, ellei mennä ihan laboratorio-olosuhteisiin ja luoteta lääketieteen apuun.

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Vaikea uskoa, että kukaan jättää tarkoituksella ehkäisyä pois jos ei halua lasta.

Niin, kaipa siellä aina on sit jonkinlainen halu takana. Ja asiaa ehkä vähätellään juuri itsensä suojelemiseksi, jos jotain sattuukin tms.
Mutta silti! Miksi ei voi sanoa myös sitä, että kyllä me halutaan lapsi, mutta ajateltiin, että tulee kun on tullakseen, EIKÄ että "no kuhan jätettiin pillerit pois ja katottiin että miten käy, eipä se ois harmittanu vaikkei lasta ois saatukaan". Se mua kirpaisee ja ihmetyttää, vaikka tosiaankin se on jokaisen oma asia.

Vaikea uskoa, että kukaan jättää tarkoituksella ehkäisyä pois jos ei halua lasta.

Niin, kaipa siellä aina on sit jonkinlainen halu takana. Ja asiaa ehkä vähätellään juuri itsensä suojelemiseksi, jos jotain sattuukin tms.
Mutta silti! Miksi ei voi sanoa myös sitä, että kyllä me halutaan lapsi, mutta ajateltiin, että tulee kun on tullakseen, EIKÄ että "no kuhan jätettiin pillerit pois ja katottiin että miten käy, eipä se ois harmittanu vaikkei lasta ois saatukaan". Se mua kirpaisee ja ihmetyttää, vaikka tosiaankin se on jokaisen oma asia.

no ehkä tällä just vaan yritetään saada se saakelin utelu loppumaan. Sori, näin mä ehkä sanoisin jos ottais tosi paljon päähän jatkuva kysely että joko joko joko, tai yritättekö te, varsinkin jos raskautumisen mahdollisuudet olis jotenkin heikentyneet, tai siitä olis edes epäilys.

Ja itse tarkoitin tosiaan niitä, joille loppujen lopuksi on (ilmeisesti) aivan sama tuleeko lapsi vai ei, kunhan kokeillaan ja siinä se. Kismittää, että jotkut eivät haluamalla halua lasta, kunhan siinä sivussa pyöräytetään sellainen.

Miksi pitäs haluamalla haluta? Ei se meinaa sitä etteikö olisi tervetullut jos ei haluamlla halua ja yrittämällä yritä.

Kyllä minä ainakin olen monta kertaa sanonut tähän tyyliin, ihan vaan siksi, että silloin on helpompi olla itkemättä silmät päästä, kun yrittää uskotella itselleen, että tässä muka vaan kokeillaan onnea, ja aina ei voi voittaa eikä tarviiskaan. Ihmisten puheet on aika monesti ristiriidassa sen kanssa, mitä ne syvällä sisimmässään salaa ajattelee.

Ja kuten moni muukin on sanonut, tällä repliikillä saa uteliaiden suut tukittua. Ei kaikille halua levitellä näitä asioita.