Tuleeko karenssia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja päivähoidotoimistossa töissä:
Kaikilla lapsilla on subjektiivinen oikeus PÄIVÄhoitoon, sano laki. Yö- ja vkl-hoitoon ei.

Jos kunnassa esiintyy tarvetta vuoropäivähoidolle, niin eikö sellainenkin ole sitten järjestettävä?

Alkuperäinen kirjoittaja mam:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tää juttu ei taida selvitä kuin käymällä siellä työkkärissä, niin tai jos ei kellään satu olemaan omakohtaista kokemusta?

Siellä työkkärissäkään kun eivät tod. näk. voi varmaksi sanoa kun se asia menee kuitenkin hallintoon (tms. en muista tarkkaa nimeä) käsiteltäväksi.
Niin eli pitääkö minun ottaa vain riski ja sanoa itseni irti. karenssi sitten tulee jos hallinto niin päättää...?

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Näin on ja ap, miksi et sanonut työnantajalle että et saa lastenhoitoa järjestymään, niin työnantaja olisi voinut irtisanoa sinut, niin mitään karenssi pelkoa ei olisi.

Eipä tuo takaa etteikö karenssia tulisi..

Jos sanon itseni irti työpaikasta sen takia, kun en saa lastani hoitoon?
Työni on viikonlopputyötä, ja etupäässä ilta/yövuoroa. Kunnalla ei ole tarjota lapselleni hoitopaikkaa ja lapsen isä ei suostu lasta hoitamaan.
Tähän asti mummo on hoitanut lasta minun ollessa töissä. mutta hän muuttaa niin kauas, että ei pysty enää lasta hoitamaan. Palkkani ei riitä palkkaamaan ketään hoitajaa ja muitakaan sukulaisia ei ole käytettävissä.
Tuleeko tästä nyt sitten karenssia, jos/kun joudun jäämään työstäni pois?

Se päätetään tapauskohtaisesti. Sun pitää toimittaa selvityspyyntö asiasta. Mut todennäköisesti tulee. Tosin tuo viikonlopputyö voi kyllä olla lieventävä asia... Kun silloinhan ei ole tarhat auki!
Tulee myös ei ota yhteyttä osoitettuun paikkaan määräajassa. Tai jos perustelet että et saa lasta hoitoon.

Jos sanon itseni irti työpaikasta sen takia, kun en saa lastani hoitoon?
Työni on viikonlopputyötä, ja etupäässä ilta/yövuoroa. Kunnalla ei ole tarjota lapselleni hoitopaikkaa ja lapsen isä ei suostu lasta hoitamaan.
Tähän asti mummo on hoitanut lasta minun ollessa töissä. mutta hän muuttaa niin kauas, että ei pysty enää lasta hoitamaan. Palkkani ei riitä palkkaamaan ketään hoitajaa ja muitakaan sukulaisia ei ole käytettävissä.
Tuleeko tästä nyt sitten karenssia, jos/kun joudun jäämään työstäni pois?

Se päätetään tapauskohtaisesti. Sun pitää toimittaa selvityspyyntö asiasta. Mut todennäköisesti tulee. Tosin tuo viikonlopputyö voi kyllä olla lieventävä asia... Kun silloinhan ei ole tarhat auki!
Tulee myös ei ota yhteyttä osoitettuun paikkaan määräajassa. Tai jos perustelet että et saa lasta hoitoon.

ei riitä syyksi että lapsella ei ole hoitopaikkaa, niille voi sanoa mitä vaan, ei ne edes lue niitä, sama mitä siihen lappuun kirjoittaa, se o vaan päätetty että karenssi tulee kirjoitit tai et

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulla kun on vakipaikka ja olen ollut siellä jo useamman vuoden niin eikös se karenssi aika ole puolivuotta?

Siis mun mielestä tää sun tilanne on ihan umpikuja, eikä siitä mun mielestä voi sulle antaa karenssia, jos sä et yksinkertaisesti saa lastasi mihinkään hoitoon.

Mulla kun on vakipaikka ja olen ollut siellä jo useamman vuoden niin eikös se karenssi aika ole puolivuotta?

en tiiä mikä on karenssiaika, muttta kannaattako sitäkarenssia ottaa? hae valmiiiksi toinen työ ja irtisanoudu sitten vasta, tai menet opiskelemaan niiiin silloinhan ei tuu karenssia

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
karenssi tulee aivan varmasti. se 2kk. työkkäri on niin ihana laitos etä sillä iole inhimillisyyttä laisinkaan

Voi hernari.. :hug: :headwall:

Karenssi on 3 kuukautta, jos tulee. Ja tuolla laitoksella kun nyt sattuu olemaan laki, jota joutuu noudattamaan, joten ei sillä ole inhimillisyyden kanssa mitään tekemistä. Työntekijät kun ei niitä lakeja asettele.

Siis mun mielestä tää sun tilanne on ihan umpikuja, eikä siitä mun mielestä voi sulle antaa karenssia, jos sä et yksinkertaisesti saa lastasi mihinkään hoitoon.

siinä ei kysyty sun mieliopidettä vaan sitä mitä työvoimaneuvojat sanovat. kokemuksesta sanon eteivät hyväks syyksi, karenssi napsahtaa

en tiiä mikä on karenssiaika, muttta kannaattako sitäkarenssia ottaa? hae valmiiiksi toinen työ ja irtisanoudu sitten vasta, tai menet opiskelemaan niiiin silloinhan ei tuu karenssia

No joo, sepä vasta tosi fiksua olis, et lähtis opiskelemaan ihan vaan sen takia, ettei tulis karenssia :o

siinä ei kysyty sun mieliopidettä vaan sitä mitä työvoimaneuvojat sanovat. kokemuksesta sanon eteivät hyväks syyksi, karenssi napsahtaa

No mitä siinä sitten pitäisi tehdä, ottaa lapsi työpaikalle mukaan vai?

Niin on minunkin mielestä! Siis täydellinen umpikuja!
Joo, etsi uusi työpaikka... haloo senhän pitää olla sit vähintään 3kk pituinen aika minkä olisin töissä. Kappas kun sellaisia työpaikkoja ei niin vaan ole tarjolla ja edelleen mulla olis sit tää lapsenhoito pulma, tosin jos löytäisin päivätöitä, niin hoitopaikkakin varmaan järjestyis.

karenssi tulee aivan varmasti. se 2kk. työkkäri on niin ihana laitos etä sillä iole inhimillisyyttä laisinkaan

Voi hernari.. :hug: :headwall:

Karenssi on 3 kuukautta, jos tulee. Ja tuolla laitoksella kun nyt sattuu olemaan laki, jota joutuu noudattamaan, joten ei sillä ole inhimillisyyden kanssa mitään tekemistä. Työntekijät kun ei niitä lakeja asettele.

no missä laissa esim on että kun hlon pitäisi mennä ilmoittautumaan työkkäriin aj kun ei mene sen takia etä on sairaalassa( joutunut yhtäkkiä) niin karenssi napsahtaa, ei auttaneet lääkärintodistukset ym. eihän kukaan voi tietää olenko huomenne sairaalassa vai en ja jos työkköri käskee sun huomenna menemään 100 km päähän haastateluun, sinä menet, vaikka sairaalasta, leikkausopöydältä. sellaine laitos se on

No mitä siinä sitten pitäisi tehdä, ottaa lapsi työpaikalle mukaan vai?
vaikka ottaa töihn, mutta hehän ei siitä välitä

No joo, sepä vasta tosi fiksua olis, et lähtis opiskelemaan ihan vaan sen takia, ettei tulis karenssia :o
onhan se jäkevämpää saada eds vään rahaa kun olla rahatta. siinä tilantessa sossukin antaavähemmän rahaa jos ole saanut karenssin

no missä laissa esim on että kun hlon pitäisi mennä ilmoittautumaan työkkäriin aj kun ei mene sen takia etä on sairaalassa( joutunut yhtäkkiä) niin karenssi napsahtaa, ei auttaneet lääkärintodistukset ym. eihän kukaan voi tietää olenko huomenne sairaalassa vai en ja jos työkköri käskee sun huomenna menemään 100 km päähän haastateluun, sinä menet, vaikka sairaalasta, leikkausopöydältä. sellaine laitos se on

Katso vaikka laki julkisesta työvoimapalvelusta.

Ja ei siitä karenssia ole tullut, vaan yksinkertaisesti työnhaku mennyt poikki, joka asettuu voimaan kun ilmoittautuu uudelleen työnhakijaksi.
Ja jos olet leikkauksessa tai sairaana niin ethän ole työmarkkinoiden käytettävissä silloin, joten ei sitä silloin tarvitse työnhakijanakaan olla.

Mulla oli vähän tuota liippaava tilanne kun jouduin irtisanoutumaan vakipaikasta, ENKÄ saanut karenssia. Lisäksi liitossa olivat hyvin ymmärtäväisiä asiassa, eli jos karenssi olisi tullut, myös liitto olisi pystynyt asian kumoamaan.

Reippaasti yhteyttä työkkäriin ja liittoon vaan, kyllä asia järjestyy.

Katso vaikka laki julkisesta työvoimapalvelusta.

Ja ei siitä karenssia ole tullut, vaan yksinkertaisesti työnhaku mennyt poikki, joka asettuu voimaan kun ilmoittautuu uudelleen työnhakijaksi.
Ja jos olet leikkauksessa tai sairaana niin ethän ole työmarkkinoiden käytettävissä silloin, joten ei sitä silloin tarvitse työnhakijanakaan olla.
mutta täsä tapauksessa tuli karenssia 2kk. ei ollut ilmoittanut ajoissa olevansa sairaalassa, no ei kai voinut josmhtäkkiä sairaalaan joutu

Ja laitetaan vielä vaikka tuo lain kohta tähän..

6 §
Työhakemuksen voimassaolo

Työhakemuksen voimassaolon katsotaan alkaneen sinä päivänä, jolloin sitä on edellä säädetyllä tavalla työvoimatoimistolta pyydetty.

Työnhakijan on pidettävä työhakemus voimassa työvoimatoimiston edellyttämällä tavalla. Hakemuksen voimassaolo lakkaa, jos työnhakija:

1) ilmoittaa, ettei hän enää halua pitää hakemustaan voimassa;

2) ei uusi työhakemustaan työvoimatoimistossa sen antamana aikana ja edellyttämällä tavalla;

3) ei esitä työvoimatoimistolle sen antamassa määräajassa selvityksiä työhistoriastaan ja muita julkisen työvoimapalvelun tarjoamisen kannalta tarpeellisia selvityksiä 5 §:n 1 momentissa tarkoitetuista seikoista;

4) ei esitä työvoimatoimistolle 5 luvun 4 §:n 2 momentissa tarkoitettuja tietoja tai selvityksiä työnhakusuunnitelman mukaisesti; tai

5) ei osallistu työkyvyn ja työkunnon selvittämiseen liittyviin toimenpiteisiin, jotka ovat välttämättömiä hänen palvelutarpeensa selvittämiseksi.

Työhakemuksen voimassaolon lakattua työhakemus tulee uudelleen voimaan siten kuin 5 §:n 1 momentissa ja edellä tämän pykälän 1 momentissa säädetään. Jos työhakemuksen voimassaolo on lakannut 2 momentin 5 kohdassa tarkoitetun menettelyn johdosta, edellytetään lisäksi, että henkilöasiakas pyytäessään rekisteröintiä sitoutuu osallistumaan työkyvyn ja työkunnon selvittämiseen liittyviin toimenpiteisiin.

Yhteistyössä