Tuleeko ponnistaessa kakka? (synnyttäessä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Että tällästä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Että tällästä;23927963:
Siis mua ei häirtse se tuleeko vaiko eikö, vaan mä en tosiaan ole tietonen asiasta miten se normaalisti menee ja sen takia tää asia on jäänyt mua jostain kumman syystä kammottamaan.. Olenkohan kattonut liikaa synnytys ohjelmia (vauva tulossa, vauvan tarina, sydänääniä jne), joissa ei ikinä näytetä että näin tapahtuisi.
Mistä sitä sitten voisi tietää miten todellisuudessa asian laita on.
Tämä asia vaan pyörii päässä jostain syystä.

Noista ohjelmista sen huomaa että siitä ei yleensä tehä mitään numeroa. Kaikessa hiljaisuudessa vaan vaihetaan aluset jos tarvii. Se kakka tosiaan voi tulla ja mä takaan sulle että siinä tilanteessa se asia ei oo päällimmäisenä mielessä. Vaan se vauvan ulos saaminen. Muu tulee perässä jos on tullakseen.

Onpas inhottava ajatus. Itse kyllä haluaisin suolihuuhtelun ennen synnytystä!

Nykyään niitä peräruiskeita enää harvemmin annetaan sairaaloissa. Ennen ne oli melkein rutiinia. On kuulemma paljon helpompaa putsata kiinteä klöntti pois kuin semmosta vetistä rippanaa. Yksi kätilö kertoi, että sitä vesiripulikakkaa on lentänyt jopa vastapäiseen seinään, kun synnyttäjä on kunnolla ponnistanut. Ja kätilön vaatteetkin voi saada osansa.

Jos suolessa on jotain niin ihan varmasti se tulee ulos ponnistusvaiheessa. Mutta jos olet käynyt kakalla aiemmin, niin tuskin sitten siellä mitään on.

Mulla kaksi lasta, ja en oikeesti tiedä, mitä kaikkea muuta sieltä on tullut kuin vauva :D Päällimäinen tarve oli vaan lopettaa se rääkki, ja saada vauva pihalle helvatan äkkiä :D Voi olla, että jotain on tullut, voi taas olla ettei? :)

Nykyään niitä peräruiskeita enää harvemmin annetaan sairaaloissa. Ennen ne oli melkein rutiinia. On kuulemma paljon helpompaa putsata kiinteä klöntti pois kuin semmosta vetistä rippanaa. Yksi kätilö kertoi, että sitä vesiripulikakkaa on lentänyt jopa vastapäiseen seinään, kun synnyttäjä on kunnolla ponnistanut. Ja kätilön vaatteetkin voi saada osansa.

Jos suolessa on jotain niin ihan varmasti se tulee ulos ponnistusvaiheessa. Mutta jos olet käynyt kakalla aiemmin, niin tuskin sitten siellä mitään on.

Nykyäänkin peräruiskeen saa, jos pyytää. Ja jos sieltä jotain lentää ponnistaessa pihalle, niin on kyllä kesken kaiken lähtenyt pöntöltä pois. Kyllä se suoli tyhjenee aika täydellisesti ja vesi valuu pihalle, kun ruiskeen jälkeen istuu pöntölle.

Helpottaa myös huomattavasti synnytyksen jälkeistä päivää, kun ei heti tarvitse lähteä ponnistamaan kakkaa vuorokauden sisällä synnytyksestä.

[QUOTE="mä";23928084]Onhan se sanontakin, ei lasta ilman paskaa.[/QUOTE]

Täälä päin Suomea ainakin sanotaan, että "ei tuu lasta eikä paskaa", kun joku homma ei etene, ja vasta esikoista odottaessa mulle aukeni, mihin toi sanonta liittyy. :D Mutta tommosta "ei lasta ilman paskaa" en kyllä oo kuullu.

[QUOTE="Eee";23928280]Täälä päin Suomea ainakin sanotaan, että "ei tuu lasta eikä paskaa", kun joku homma ei etene, ja vasta esikoista odottaessa mulle aukeni, mihin toi sanonta liittyy. :D Mutta tommosta "ei lasta ilman paskaa" en kyllä oo kuullu.[/QUOTE]

Samaa olin just tulossa sanomaan, että munkin mielestä se sanonta kuuluu kyllä "ei lasta eikä paskaa"...

Kyllä se on ihan yleistä, että se kakka tulee :) Multakin tuli pieni. Toki mä sille kätilölle siinä tilanteessa pahoittelin sitä, mutta se sanoit, että ihan normaalia turha pahoitella ja pyyhkäsi pois :D

Se kätilö taisi olla se joka mulle selitti, että se johtuu siitä kun vauva tulee synnytyskanavasta niin se painaa peräsuolta (jos siis on puoli-istuvassa asennossa/selällään) niin väkisinkin se suoli tyhjenee - kuin "tuubista puristaisi majoneesia" jos näin voi sanoa :D

mä kanssa tätä stressasin ennen ku esikoinen synty, arvatkaa olinko helpottunut kun laitoksella tuli kauhee hätä kun kohdunkaula oli vasta 1,5cm, sitten vaan kakalle ja pystyin vähä rentoutumaan kun synnytin kun tiesin etten pasko pöydälle :)

kyllä mies ja kätilö pitäs olla hienotunteisia ettei ala sitä huutelemaan jos tulee, ite olin aika pihalla siinä vaiheessa että en tiiä oisinko huomannu jos ois tullu.

Ei tullut kummassakaan synnytyksessä. Ensimmäistä synnyttäessä suoli tyhjenikin kyllä ihan itsestään. Toisessa taas ei ollut tyhjentynyt, mutta ei silti ponnistaessa tullut mitään pöydälle :)

Mutta vaikka se tuliskin, niin eipä sitä itse siinä vaiheessa edes ajattelis. Silloin se kaikki ajattelu menee vaan sen lapsen ulos saamiseen. Jotkut kakat on ihan toisarvonen juttu. Ja kaikkea ne kätilötkin on nähnyt. Et varmasti olis ensimmäinen paskoja niiden silmissä :)

Mulla tuli kakkanokare, onneksi pieni ja kiinteä. Olin avautumisvaiheen lopussa seisaallani, kun tuli yhtäkkiä hirveä ponnistamisen tarve. Kätilö ei silloin ollut paikalla. Tunsin että nyt kääntyy koko suoli nurin, enkä päässyt kävelemään, joten käsi alle vain. Mies haki vessasta paperia, vei nökkösen pois ja pesi mun kädet. Mielestäni siellä pöydällä ei enää mitään tullutkaan.

En olisi mitään peräruisketta halunnut, paljon mukavampi oli käsitellä kiinteää tavaraa. Siitä nestemäisestäkin tuli kokemusta, kun sairastuin elämäni hurjimpaan vatsatautiin vauvan ollessa kaksi viikkoa vanha. Miesparka joutui taas töihin...

[QUOTE="vieras";23928146]ootko 2 v? siis tosissasiko mietit tuota, että miksi miehesi sai siitä tietää?[/QUOTE]

Siis miksi ei saisi ihmetellä kätilön outoa käytöstä, mitä se ikään liittyy?

Minulla oli maha löysällä ennen synnytystä ja kävin kotona vessassa pariin otteeseen. Synnärillä antoivat peräruiskeen ja tulihan sieltä vielä tavaraa vaikka olin kotona jo vessassa käyny (mitä lie tukoskertymiä mulla) :D
Sitä en tiedä tuliko ponnistaessa. Ennen tositoimiin ryntymistä kävin vessassa kun niin "kakatti" ja ponnistelin kakkaa pöntöllä, mutta ei sieltä mitään tullu. Vauva kyllä tuli sitten hetken päästä. ;) Ei pönttöön sentään..

Joo. Kyllähän sitä tuli paskottua pöydälle..

En tosiaankaan olisi halunnut niin käyvän, kummassakaan synnytyksessä. Ekassa oottelin vaan että milloin kysyvät haluanko suolihuuhtelun tmv. ei kyllä edes ehdotettu moista.. Olis ollut kyllä kiva. Mä ehkä eniten pelkäsin että siitä voi tulla jotain bakteereita vauvalle :/

Tokan kohdalla ei myöskään tarjottu sitä mahdollisuutta, eipä siinä mitään, en kyllä lähtenyt kyselemäänkään kun viimeisin pissallakäynti meni sekin niin penkin alle.. Luulin että lapsi tulee pönttöön kun juuri siinä pöntöllä istuessa alkoi ponnistuttamaan... Sitten yritin lähteä vessasta pois niin oven sain auki ja kontllani siinä maassa vaan pystyin huutelemaan että "nyt ponnistuttaa! mä en pysty kävelemään, tulkaa auttamaan!" :D

Alkuperäinen kirjoittaja häh;23928305:
Samaa olin just tulossa sanomaan, että munkin mielestä se sanonta kuuluu kyllä "ei lasta eikä paskaa"...

Niin, ja se toinen sanonta, mihin tossa varmaan sekoitettiin (?) on "ei savua ilman tulta". :D

Kyllä tais tulla, tai mistä mä tiedän mtä se kätilö siellä pyyhki ja vaihto suojapapereita. Vedetkin valui siellä samaan aikaan. Kukaan ei siitä tehnyt numeroa tai puhunut, muuta kuin minä itse kaasupäissäni jankutin etten tahdo paskantaa pöydälle. Nyt seuraavan kerran en huolehdi asiasta :)

[QUOTE="Eee";23928738]Niin, ja se toinen sanonta, mihin tossa varmaan sekoitettiin (?) on "ei savua ilman tulta". :D[/QUOTE]

Voi hyvänen aika, niinkuin ei voisi olla sanontoja joista te ette ole kuullut. :D Ihan hyvin voi olla molemmat lapsi-paska-sanonnat käytössä. Itse en ole kuullut kumpaakaan.

Voi hyvänen aika, niinkuin ei voisi olla sanontoja joista te ette ole kuullut. :D Ihan hyvin voi olla molemmat lapsi-paska-sanonnat käytössä. Itse en ole kuullut kumpaakaan.

Voi toki, tykkään vaan miettiä, mistä sanonnat tulee. Se oli hauska oivallus sillon raskausaikana se, mistä "ei lasta eikä paskaa" juontaa juurensa.

Musta sanonta "ei lasta ilman paskaa" oliskin aika hauska. :D Se nimittäin kuvaa kyllä hyvin sitä vaippavaihetta... :D Mut ei synnytystä.

Yhteistyössä