Tuli paha mieli lapsen puolesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voi mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voi mamma

Vieras
Saatoin juuri lapsen kouluun 3-luokalle menee. siellä oli luokan tytöt ryhmänä, jonne lapsenikin meni innoissaan. No siellä heti tämä luokan "pomo" tyttö huusi tytölleni "Taas sama Reppu!" ???? Siis miksi lapset ovat tällaisia! Nyt oli eka vuosi kun ei oltu ostettu uutta reppua, koska viime vuonna jouduttiin ostamaan puolessa välissä vuotta uusi kun vanha meni huonoon kuntoon ja se uusi oli vielä nyt aivan hyvä, niin ajattelin ettei viitsi opettaa lapselle että aina ostetaan uutta vaikka vanhakin on vielä ihan hyvä. Tuntuu kyllä pahalta lapsen vuoksi, kun huomasin että lapselle tuli heti paha mieli.

Ja mä satuin kuulemaan kun noin kolmasluokkalaiset pojat oli pihalla rinkissä ja sitten siihen tuli vielä yksi poika lisää ja muut rupes huutamaan sille että sulla on tän pihan halvin pyörä!!! Siis mitä V**** väliä sillä pyörän hinnalla on?!?!?

Minä taas vein lastani koululle, kun oli mahdollisuus ja satoi kaatamalla. Matkan varrella yksi lapsi kadun kulmassa riisui päällihousuja, jotka kotoa ilmeisesti käsketty laittaa... Joukon paine on kyllä kova. Kurjaa! Ei taida auttaa kuin se, että pyrkii huolehtimaan, että lapsella olisi hyvä itsetunto ja kykyä omaan ajatteluun ja toisaalta empaattisuutta muita kohtaan. Lapset osaavat olla aika typeriä toisiaan kohtaan.

Tytöt tuntuu olevan julmempia kun pojat. Tai ainakin täällä olen sen havainnut.
Omani tyttö on aivan kypsä luokkansa tyttöhin jotka määrää ja pomottaa muita. Onneksi tytöllä on vahva itsetunto ja enää vuosi kun siirtyy seiskalle. Vaikkakin se vuosi tulee olemaan pitkä.
Mutta juttele lapsen kanssa tai kuullostele mitä hän oli mieltä asiasta koulun jälkee.Ei meilläkään ole aina uutta ostettu ja lapset itse ovat sanoneet että se on turhuutta.

tuo on kyllä tosi ikävää, ja tytöt on todellakin julmempia näissä asioissa, pojat ei niin välitä, vaikka jollain olis muovikassi. ja jotenkin tuntuu, että noissa isoissa kouluissa kaupungeissa ollaan vielä julmempia kuin täällä maalla

Alkuperäinen kirjoittaja Äitikkä:
Ja mä satuin kuulemaan kun noin kolmasluokkalaiset pojat oli pihalla rinkissä ja sitten siihen tuli vielä yksi poika lisää ja muut rupes huutamaan sille että sulla on tän pihan halvin pyörä!!! Siis mitä V**** väliä sillä pyörän hinnalla on?!?!?

what? :o
ei meillä ollu tommosta. kiusaamista oli kyllä mutta ei siihen aikaan ihan noin tarkkaa ollu. kauheeta.

tätä just oon pelänny jo jonkun aikaa vaikka esikoinen aloittaa vasta eskarin. onkohan sielläkin kiusaamista? :|

Alkuperäinen kirjoittaja Voi mamma:
Tytöllä vielä huono itsetunto, niin mitä voin sille nyt sanoa että unohtais koko tyhmän kommentin?

Pahalta varmasti tuntuu..Jaksan vain aina pohtia, että mistä nykyään tuo lasten käytös kumpuaa...Peiliin sais moni katsoa!Kyllä täälä netissäkin saa yhtä ja toista lukea ja aikuisista ihmisistä on kyse.Ei tarvitse kummeksua lasten käytöstä.Me vanhemmat lapset kilpavarustellaan...ei lapsi välttämättä älyä pyytää Reimatecciä, Remua, muumi läppäriä tai 10 vaihteista maastopyörää.Jokuhan sen tarpeen lapselle luo ja sitä ylläpitää... Kyllä varmasti on itsellänikin syytä peiliin katsoa, sitä en kiellä, mutta en kyllä yksin lapsia syyllistäis, vaikka lapset julmia osaavatkin toisilleen olla

Ehkä se toinen ei edes pahalla tarkoittanut, vaan oli vain innoissaan omasta uudestaan.

Siksipä meillä ei moisia korosteta ja kaveri on kaveri eivätkä noi taida edes huomioida toisten reppuja.

Kerro, että se on pintaa vaan ja kysy mitä asioita lapsi itse ystävissään arvostaa. Ehkäpä huomaa itsekin toisen kommentein turhaksi ja typeräksi.

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:

ei meillä ollu tommosta. kiusaamista oli kyllä mutta ei siihen aikaan ihan noin tarkkaa ollu. kauheeta.

tätä just oon pelänny jo jonkun aikaa vaikka esikoinen aloittaa vasta eskarin. onkohan sielläkin kiusaamista? :|

Meilläkin aloittaa tyttö huomenna eskarin, mutta hän kyllä onneksi niin kovapäinen, että ei alistu siihen että häntä kiusataan ja myöskin osaa aina ajatella muita, että menee varmasti väliin jos jotakuta muuta kiusataan.

Ei kai se kummakaan ole, kun vauvasta asti puetaan Burberryyn ja pelkkiin hienoihin söpöstelyvaatteisiin, eikä tarvii siskon/veljen vanhaa käyttää. Ainahan tätä hienostelua on ollut, muistan kun itellä oli "köyhät" vanhemmat ja jhouduin pitämään veljien vanhoja vaatteita, joitakin kierrätettiin jo kolmatta kierrosta. Ite oon kuitenkin naispuolinen...Ei ollu kivaa ei, etenkin kun muotifriikit niistä huomautteli.
Mutta nykyään on ehkä opettajilla enempi aseita/oikeuksia puuttua tuollaiseen, se voidaan luokitella kiusaamiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:

Meilläkin aloittaa tyttö huomenna eskarin, mutta hän kyllä onneksi niin kovapäinen, että ei alistu siihen että häntä kiusataan ja myöskin osaa aina ajatella muita, että menee varmasti väliin jos jotakuta muuta kiusataan.

Miten vahvoja lapsia kasvatetaan? Mua pelottaa jo nyt 2- ja 3-vuotiaiden tuleva koulutie....

Miten vahvoja lapsia kasvatetaan? Mua pelottaa jo nyt 2- ja 3-vuotiaiden tuleva koulutie....[/quote]

En mä tiedä voiko niitä kasvattaa... mutta meidän poikakin ( 1v9kk ) on kanssa jo TODELLINEN jästipää =)

Alkuperäinen kirjoittaja Stressaaja:
Miten vahvoja lapsia kasvatetaan? Mua pelottaa jo nyt 2- ja 3-vuotiaiden tuleva koulutie....

Vahvojen kasvattamisesta en osaa sanoa, mutta hyvän itsetunnon lapsillesi saat kehumalla heitä onnistumisista, tukemalla päätöksissä, opettamalla luottamaan omaan kykyyn ajatella ja vaikkapa mielikuvaharjoituksien avulla, kun ovat vähän isompia. Lyhyesti siis, antamalla heidän olla omia itsejään ja kunnioittamalla sitä.

Lisään vielä, että miten tuo käytännössä sitten kaikissa arjen tilanteissa onnistuu, niin onkin toinen juttu. Siihen vaaditaan taas sun kykyä ajatella ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Voi mamma:
Saatoin juuri lapsen kouluun 3-luokalle menee. siellä oli luokan tytöt ryhmänä, jonne lapsenikin meni innoissaan. No siellä heti tämä luokan "pomo" tyttö huusi tytölleni "Taas sama Reppu!" ???? Siis miksi lapset ovat tällaisia! Nyt oli eka vuosi kun ei oltu ostettu uutta reppua, koska viime vuonna jouduttiin ostamaan puolessa välissä vuotta uusi kun vanha meni huonoon kuntoon ja se uusi oli vielä nyt aivan hyvä, niin ajattelin ettei viitsi opettaa lapselle että aina ostetaan uutta vaikka vanhakin on vielä ihan hyvä. Tuntuu kyllä pahalta lapsen vuoksi, kun huomasin että lapselle tuli heti paha mieli.

:hug: Toi on hirveätä kun huomaa oman lapsen saavan osakseen toisten "halveksuntaa" ja ymmärtämättömiä kommentteja! Tää on nyt asian vierestä mut kuitenkin. Vaihdettiin meidän 3-luokkalaisen edellisten vuosien ongelmien takia asuinaluetta. Kaksi vuotta "pomotytöt" osasivat taitavasti sulkea ulos ryhmästä. Syy se, että toinen on kuulema liian tyhmä tai vanhemmat ollaan liian tyhmiä tms. Faktaa tytöt olivat kotona asian vahvistamiseksi kuulema saaneet.

Kyllä vanhemmat saisivat katsoa pitkään peiliin, onhan se hienoa kertoa, että oma tyttö/poika on ryhmänjohtaja-ainesta, mutta lähinnä säälittää noi asialla ellostelevat vanhemmat, kun eniten se kertoo heidän korvien välissä tapahtuvasta säköisestä liikenteestä tai sen puutteesta.

Meillä 14v lähti taas tänään kouluun viidettä vuotta samalla repulla. Koskaan ei ole "merkkivaatteita" hinkunut, joitain sille on siltikin ostettu. Aikoinaan leikkasin pojan pitkän tukan pois, kun siitä tuli haukkumista että pidän poikaa tyttönä, enkä jaksanut enää kuunnella turhanpäiväistä päänaukomista. Tänä päivänä poika taas kasvattaa itselleen pitkää tukkaa.

Mut kasvatettiin niin, että joka asiasta ei pidä loukkaantua ja suuttua. Antaa vaan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kyllähän ne muutamat yritti ala-asteella jotain lällätystä vaatteiden tai muitten takia, mutta kun ne jätti ihan omaan arvoonsa niin äkkiäkös tuo loppu. Samaa yritän opettaa myös omalle lapselleni, että joka asiasta ei tarvii alkaa märistä vaan sanoo vaan vastaan tai on niin kuin ei olisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja LepikonHeta:
:hug: Toi on hirveätä kun huomaa oman lapsen saavan osakseen toisten "halveksuntaa" ja ymmärtämättömiä kommentteja! Tää on nyt asian vierestä mut kuitenkin. Vaihdettiin meidän 3-luokkalaisen edellisten vuosien ongelmien takia asuinaluetta. Kaksi vuotta "pomotytöt" osasivat taitavasti sulkea ulos ryhmästä. Syy se, että toinen on kuulema liian tyhmä tai vanhemmat ollaan liian tyhmiä tms. Faktaa tytöt olivat kotona asian vahvistamiseksi kuulema saaneet.

Kyllä vanhemmat saisivat katsoa pitkään peiliin, onhan se hienoa kertoa, että oma tyttö/poika on ryhmänjohtaja-ainesta, mutta lähinnä säälittää noi asialla ellostelevat vanhemmat, kun eniten se kertoo heidän korvien välissä tapahtuvasta säköisestä liikenteestä tai sen puutteesta.

Toi on niin törkeetä tuollainen kiusaaminen :'(
Mun pikkusiskon (myös 3lk) kaveripiirissä on myös tälläiset "pomotytöt", toisen vanhempia ei kiinnosta mitä lapsi tekee ja toisen vanhemmat (ARHGGHH) haukkuvat myös muiden lapsia estoitta. Yhtä siskoni kaveria nämä 2 pomotyttöä on kiusannu oikein urakalla ja siinä on mukana myös nämä toisen tytön vanhemmat. Ihan sairasta vanhempien opettaa kiusaamaan muita lapsia, jokaisen vanhemman pitäisi näyttää hyvää esimerkkiä lapsilleen ettei ketään saa nimitellä/kiusata. Yleensä nämä kiusaajat ovat itse niistä perheistä joissa asiat eivät ole hyvin ja ovat myöskin tietyllä tavalla uhreja ja purkavat sitten luokkakavereihin sitä omaa pahaa oloa.

Yhteistyössä