Tuli paha mieli ystävän kommentista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lapseton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lapseton"

Vieras
Olen 21v nainen ja minulla on hieman vanhempi mies. Itse olen tällä hetkellä työtön, mutta olen pitkin vuotta tehnyt pätkällä kaiken näköisiä hommia. Minullao n koulutus. Mies on vakituisessa työssä ja hänellä on hyvät tulot. Meillä on omakotitalo ja siihen laina.
Olemme olleet 7vuotta yhdessä ja myönnän, että erittäin vaikeitakin aikoja on ollut kun molemmat oltiin niin penskoja kun alettiin olemaan.

Ystäväni on samanikäinen. Hänellä on 3v lapsi ja hän on yksinhuoltaja. Hän elää pelkillä kelan ja soskun tuilla. Hänellä ei ole koulutusta eikä suunnitelmia tulevaisuudelle.

Eilen sitten tuli puhetta, että aletaan nyt tosissaan yrittämään lasta. Olemme muutaman vuoden jo olleet ilman ehkäisyä, että jos tulee niin on tullakseen.

Ystäväni tokaisi : Ootko sä hullu?!? Millä te meinasitte elää? Ootko sä muka valmis jo äidiks? Tiedätkö mikä homma siinä on?

Minulle tuli paha mieli, ystäväni ei ilmeisesti hahmota yhtään kuinka paljon haluan perheen. En vastannut mitään, nielin vain kyyneleitä. Ja tämä ihminen tarkoitti todellakin jokaista sanaa, tunnen hänet todella hyvin.

En tiedä luuleeko hän, että meillä on taloudellisesti tosi tiukkaa, koska en levittele rahojani. Tällä ystävällä ei ole koskaan ylimääräiseen rahaa, joten emme käy koskaan sen kummemmin missään, koska joutuisin maksamaan bensat yms yksin.

Eniten tässä surettaa se,että ihminen, jota olen pitänyt erittäin hyvänä ystävänäni, ei tunne minua lainkaan.

Ja ei, tässä ei nyt ole kyse siitä, että hän tietää kuinka rankkaa lapsen kanssa on olla.

Tekisi mieli näpäyttää jotenkin tätä ihmistä, kostaa paha olo tms. Kuullostaa varmaan kamalalle, mutta jos on hyviä ideoita niin saa kertoa :)

Me lapsettomat saamme kuulla kuinka vauvanhoito on avaruustiedettä, ja varmaan jotain siihen päälle. Anna olla.Ei ole mitään hyötyä alkaa riitelemään tuollaisen ihmisen kanssa...vaikka ottaakin päähän.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="lapseton";27299111]Ei ilmeisestikkään.. Ja hän on omasta mielestään niiiin korvaamaton ihminen.[/QUOTE]

Anna hänen elää omissa kuvitelmissaan. Pidät pääsi pystyssä vaan. Tuollainen kostonhalu ja kauna vaan kuluttaa sua itseäsi sisältä eikä auta itse asiaan mitenkään.

Onko ystäväsi lapsi ollut vahinko? Saattaa kohdistaa omat lapsensa tuloon liittyvät negatiiviset tunteensa sinuun, eikä halua nähdä, että tilanteesi on aivan erilainen. En puolustele silti hänen käytöstään.

[QUOTE="vieras";27299157]Onko ystäväsi lapsi ollut vahinko? Saattaa kohdistaa omat lapsensa tuloon liittyvät negatiiviset tunteensa sinuun, eikä halua nähdä, että tilanteesi on aivan erilainen. En puolustele silti hänen käytöstään.[/QUOTE]

On ollut. Kännisekoilua. Niin minäkin oon ajatellut, mutta voisi sitä silti ajatella toisenkin tunteita.

Mä taas en näe tuossa ystäväsi kommentissa mitään kovin ihmeellistä.

Itsekin aion sanoa vauvasta haaveilevalle ystävälleni että millä hitolla ne meinaa tulla toimeen sitten.

Minkälainen taloudellinen tilanne heillä on? Meillä on tulot n.3500-4000e kuussa, että kyllä siihen yksi lapsi mahtuu :)

Ja mieti nyt kuitenkin miten asiasi esität, tiedä vaikka sulla ei olisi sen kommentin jälkeen ystävää...

Mulle tuli ensimmäiseksi mieleen, että ystäväsi ei ollut valmis äidiksi, eikä siihen, että lapsi muuttaa elämän. Jos hän ajattelee sinun kohtaavan ne samat vaikeudet, jotka hänellä on ollut, ajattelematta, että sinulla on asiaan aivan erilainen lähtötilanne.

Hänen purkaustaan ei ehkä kannata ottaa henkilökohtaisesti.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Ehkä ap:n ystävä vaan ei tiedä tai tajua, että ap:n tilanne on niin hyvä mitä se on. Mutta pitäisi sen yh:na tajuta, että on siinä jo lähtökohtaisesti paremmat edellytykset, kun on kaksi vanhempaa, joista toinen voi tehdä työtä.

[QUOTE="lapseton";27299111]Ei ilmeisestikkään.. Ja hän on omasta mielestään niiiin korvaamaton ihminen.[/QUOTE]

niin noh.
et sinäkään vaikuta mitenkään erikoisen herttaiselta ystävältä tätä ystävääsi kohtaan.

[QUOTE="lapseton";27299181]Minkälainen taloudellinen tilanne heillä on? Meillä on tulot n.3500-4000e kuussa, että kyllä siihen yksi lapsi mahtuu :)

Ja mieti nyt kuitenkin miten asiasi esität, tiedä vaikka sulla ei olisi sen kommentin jälkeen ystävää...[/QUOTE]

Nainen työttömänä, mies työkyvyttömyyseläkkeellä. Tarkkoja tuloja en tiedä. Esitänkin asian kohteliaasti :) Tai ainakin olen sitä mieltä että ystäväni (siis tämä nainen) kannattaisi äitiysloman jälkeen hakeutua töihin ja mies jäisi lapsen kanssa kotiin, muuten voi olla melkoisen tiukkaa. Heillä on nytkin koko ajan huutava pula rahasta.

Mun ystävä käyttäytyi kummallisesti koko mun raskausajan.. hän hoki mulle päivittäin, että "nauti nyt vielä kun voit!". Kysyin mitä hän tarkoitti tuolla, niin sanoi että sitten tiedän päiväni, kun vauva on syntynyt. Ei saa enää nukkua ja ei voi tehdä yhtään mitää, kun vauva vie kaiken ajan. Hänellä oli jo tuolloinyksi lapsi ja nyt niitä on 5. Mietin usein, että miksi hän teki neljä lasta lisää, jos koki asian oikeasti olevan niin, että lapsi "pilaa" elämän.

No luulen että tuo kyllä kumpuaa siitä että hänellä oma elämäntilanne on ehkä niin vaikea ja saattaa kaduttaakin jossain määrin tekemänsä valinnat, vaikka lastaan paljon rakastaisikin. Ei vain halua että sinä tekisit samat "virheet". Toki sinulla elämäntilanne erilainen, mutta ei sitä osaa ehkä ajatella kaikki ja varsinkaan tuon ikäisenä. Et kyllä itsekään kuulosta kovin kypsältä ihmiseltä, joten ehkä kannattaa odottaa hetken aikaa sen vauvan kanssa vielä. Tuommoinen asioiden kostaminen vois jäädä mielestäni sinne teini-ikään.

Entä jos ystäväsi tarkoitti tuon kommentin niin että halusi kertoa sulle että lapsen kanssa ei aina ole helppoa, ja kannattaa varautua siihen että se voi pahimmillaan olla todella rankkaa?
Jos hänellä on ollut rankkaa lapsen kanssa, vaikea vauva-aika, rankkaa uhmaamista, nukuttu huonosti tms, ja on kokenut pikkulapsiarjen haasteellisena, ja halusi vain "varoittaa" ettei se vauva-arki aina ole vaan sitä että vauva on söpö, joka syö ja nukkuu hyvin.

Itse ainakin kuvittelisin hänen tarkoittaneen kommenttinsa noin, eikä niin että haluaisi kieltää sua hankkimasta lapsia miehesi kanssa.

Me lapsettomat saamme kuulla kuinka vauvanhoito on avaruustiedettä, ja varmaan jotain siihen päälle. Anna olla.Ei ole mitään hyötyä alkaa riitelemään tuollaisen ihmisen kanssa...vaikka ottaakin päähän.

Näin se menee. Itse en kyllä ajattele tuolla tavalla, mutta muistan kun mulla ei ollut lapsia, niin ne keillä oli, olivat muka ainoastaan niitä jotka lapsista pystyivät "suoriutumaan". Ihan uskomatonta.

[QUOTE="lapseton";27299128]Huvittavinta tässä on se, että olen pienen elämäni aikana hoitanut TODELLA montaa lasta ihan vauvasta taaperoksi.[/QUOTE]

Mutta näitä ei "lasketa" koska et voi tietää mitä se oikeasti on kun on oma lapsi...et ole joutunut leikkaamaan kynsiä, viemään parturiin, hoitamaan tarhapaikkoja, heräämään yöllä....on niitä kommentteja joita itse kuulin ennen omia lapsia :D...

olen muiden kanssa samaa mieltä siitä, että ystäväsi nyt pauhasi sinulle omia traumojaan.
Hänellä itsellään on ollut rankkaa, ja täytyyhän hänen jaksaakseen kehua itseään, että vaikka yh:na oleminen ja lapsien kasvattaminen on maailman raskinta hommaa, niin hänpä on siitä selvinnyt vaikka se yhtä tuskaa onkin ollut. Hän todennäköisesti jatkossa myös toivoo lapsiltaan jotain kiitollisuuden velkaa jossei pääse omista traumoistaan ylitse.. Moni mielellään kertoo mielipiteitään esim naimisiinmenosta, tietävät ketkä on hyvä ja huono pari, mutta silti itse eroavat jo vuoden päästä...

Jos muuten pidät ystävästäsi, niin ole hänelle armollinen, ole sinä hänelle tällä kertaa Ystävä. Kerro että yllätyit ja ehkä vähän pahoitit mielesi, toivoisit hänen olevan iloinen suunnitelmistanne. Ja uskot teidän pärjäävän, onhan ystäväsikin (muka ainakin) pärjännyt ja jaksanut niin hyvin.
Jos toisen asenne ei ala muuttumaan, nii sitten pistät kovan kovaa vasten ja hommaat uusia ystiäviä :)

Nainen työttömänä, mies työkyvyttömyyseläkkeellä. Tarkkoja tuloja en tiedä. Esitänkin asian kohteliaasti :) Tai ainakin olen sitä mieltä että ystäväni (siis tämä nainen) kannattaisi äitiysloman jälkeen hakeutua töihin ja mies jäisi lapsen kanssa kotiin, muuten voi olla melkoisen tiukkaa. Heillä on nytkin koko ajan huutava pula rahasta.

Hyvä että aiot sanoa, tossa tilanteessa on ihan ystävän velvollisuus saada toinen miettimään sitä lapsen hankitaa uudestaan jos on sellaisessa tilanteessa että aikuiset saavat juuri ja juuri itsensä elätettyä. Lapsen tarvikkeisiin ja vaatteisin menee kuitenkin yllättävän paljon rahaa jos ei tutuilta saa kaikkea käytettynä. Ja lapseen menee yllättävän paljon rahaa, vaikka miten yrittäis ajatella että eihän se vauva juuri mitään kuluta.

Toivottavasti ystäväsi tajuaa että tarkoitat hyvää, eikä ota kommenttiasi vittuiluna.