Tuli tuosta elatuksesta mieleen, että meneekö aina näin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elatusasiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elatusasiaa

Vieras
Jos lapsen elatustarpeeksi lasketaan reilu 300 euroa ja äidin elatuskyky on miinuksella, joten kaikki elatusvelvollisuus olisi isällä, mutta kun isälläkin menee vain vähän plussalle, niin silloin isä maksaa vain sen, mitä pystyy ja kela sitten loput siihen "minimiin" asti, elikkä vaikka lapsen elatustarve olisi sen reilu 300 euroa, niin elatustuki on vain kokonaisuutena sen 139,50.

Enkä nyt tarkoita, että tarvis saada tuo reilu 300 euroa, vaan pisti vaan miettimään, että noinko se menee.

Ensinnäkään varmaan kenenkään lapsen elatustarve ei voi olla 300 euroa, sillä laskennallisesti pienenkin (alle kouluikäisen) lapsen perustarpeisiin menee 250 euroa (vaatteet, ruoka, hygienia). Siihen lasketaan päälle osuus asumiskuluista, mahdolliset päivähoitomaksut ja vakuutukset jne.

Laskentakaava on vain ehdotus, se ei velvoita yhtään mihinkään (paitsi oikeuden päätöksellä). Jos vanhempien maksukyky ei riitä, kelalta saa loput.

Ensinnäkään varmaan kenenkään lapsen elatustarve ei voi olla 300 euroa, sillä laskennallisesti pienenkin (alle kouluikäisen) lapsen perustarpeisiin menee 250 euroa (vaatteet, ruoka, hygienia). Siihen lasketaan päälle osuus asumiskuluista, mahdolliset päivähoitomaksut ja vakuutukset jne.

Laskentakaava on vain ehdotus, se ei velvoita yhtään mihinkään (paitsi oikeuden päätöksellä). Jos vanhempien maksukyky ei riitä, kelalta saa loput.

No laskennallisesti meidän 2-vuotiaan lapsen elatuksen tarve on himpun päälle 340 euroa, että kyllä se voi olla ja siitä on jo vähennetty lapsilisä :)

Laskennallisesti sun lapsen elatustarve voi olla vaikka 1000€, mutta saat vain se minimituen jos etävanhemmalla ei tulot riitä maksamaan joko ollenkaan tai vähemmän kuin se minimi.

[QUOTE="alkup.";22233255]No laskennallisesti meidän 2-vuotiaan lapsen elatuksen tarve on himpun päälle 340 euroa, että kyllä se voi olla ja siitä on jo vähennetty lapsilisä :)[/QUOTE]

Kenen laskemana? :)

[QUOTE="alkup.";22233255]No laskennallisesti meidän 2-vuotiaan lapsen elatuksen tarve on himpun päälle 340 euroa, että kyllä se voi olla ja siitä on jo vähennetty lapsilisä :)[/QUOTE]

Ilmeisesti kotihoidossa siis ja asutte erittäin edullisesti? Kiva juttu teille.

Mä en saa millään meidän 2v kuluiksi kuin 240e, (100e asumiskustannukset, 20e vaipat, 120e ruoka)+satunnaisesti leluja ja vaatteita tarpeen mukaan, nekin pyrin kirppikseltä löytämään. Ja kotihoidossa on juu.

Mä en saa millään meidän 2v kuluiksi kuin 240e, (100e asumiskustannukset, 20e vaipat, 120e ruoka)+satunnaisesti leluja ja vaatteita tarpeen mukaan, nekin pyrin kirppikseltä löytämään. Ja kotihoidossa on juu.

No jos sulla on sellainen tilanne tai tulee, niin kerro tuo lastenvalvojalle. Jos tuossa on kaikki kustannukset niin tuo jaetaan vielä puoliksi eli 120€ maksaisi isä elatusmaksuja. Kelan minimi on noin 130€.
Eipä paljon mene rahaa meilläkään yleensäkään ja silti lastenvalvoja laski isän osuudeksi 190€. Mutta liittyi isän tuloihinkin+menoihin, ei vain siihen, paljonko äiti lapseensa rahaa laittaa.

Niin ja vielä se, että mulle ainakin sanottiin, että vaikka nyt tuntuu elatusmaksu runsaanlaiselta, mutta kun lapsi on teini-iässä niin tilanne on todennäköisesti aivan toinen.

250e on tuon ikäisen lasten peruskulutus, johon lasketaan kuuluviksi ruoka, vaatteet, hygienia yms. Se on siis ohjeistuksen mukainen summa.

Siihen lisäät asumisen 100e eli lapsen kulutus on 350e.

[QUOTE="mii";22233336]Kenen laskemana? :)[/QUOTE]

Lastenvalvojan laskemana. Tuossa on peruskulutus sen 250 ja sitten on vielä asumiskulut himpan päälle 170 ja vakuutus 20 euroa elikkä reilu 440 euroa tulee ja siitä kun vähentää sen 100 euroa lapsilisää, niin se on reilu 340 euroa.

se lasketaan sen taulukon mukaan.. on se perus osa johon lisätään asumis ym kustannukset..

meillä se oli yhteensä 500€ mistä vähennettiin lapsilisä ja loput jäi vanhemmille.. eli mun osuus oli 250€ ja miehen 150€.. saan siis elareita 150€/kk kunnes lasketamme ne uudestaan pojan kasvaessa

Elatustuki 140e
Lapsilisä 110e
Yh-lisä 45e
--------------------
Yhteensä 285e.

Ei poikkea kovin paljoa kolmestasadasta, eihän?

Tos on pieni virhe lapsilisä on 100 euroa yhdestä lapsesta :) Ja tuosta 340 oli jo se lapsilisä vähennetty, elikkä kun se otetaan mukaan, niin summa on 440 euroa :)
En minä muuta kuin vain pähkäilen tätä, minä olen tuohon 139,50 euroonkin ihan tyytyväinen :)
Niin ja yh-lisä lasketaan mun tuloksi, ei lapsen.

Ainiin onkin 100e ekasta, sori. Mutta miten hitsissä lapsi muka voisi kuluttaa kuussa 440 euroa, en ymmärrä :o. 150e ruokaan (max, tuolla syö jo aikuinenkin), 30 vaatteisiin, 20 vakuutuksiin, 100e asumiskuluihin. Tulee 300e. Vaikka laittaisi vielä harrastuksiin 50e lisää, päästään vasta 350 euroon kuussa.

Ja tottakai yh-lisälläkin on tarkoitus lasta elättää, siksi se maksetaan LAPSIlisän yhteydessä eikä suinkaan kaikille eronneille ;).

Ainiin onkin 100e ekasta, sori. Mutta miten hitsissä lapsi muka voisi kuluttaa kuussa 440 euroa, en ymmärrä :o. 150e ruokaan (max, tuolla syö jo aikuinenkin), 30 vaatteisiin, 20 vakuutuksiin, 100e asumiskuluihin. Tulee 300e. Vaikka laittaisi vielä harrastuksiin 50e lisää, päästään vasta 350 euroon kuussa.

Ja tottakai yh-lisälläkin on tarkoitus lasta elättää, siksi se maksetaan LAPSIlisän yhteydessä eikä suinkaan kaikille eronneille ;).

Voi jestas sentään, eihän tämä näin vaikeaa oikeasti voi olla. 250 euroa on se määrä, joka on VALTION TOIMESTA arvioitu riittäväksi tuon ikäisen lapsen PERUSTARPEISIIN (asumista lukuun ottamatta) eli ruokaan, vaatteisiin, hygieniaan ja niin edelleen. Eli jos tuosta on vaikka 100 euroa ruokaan, se lienee ihan realistinen, 150 euroa sitten muihin asioihin. Asuminen maksaa ja toki lapsellekin kuuluu laskennallinen osuus asumismenoista, vedestä, sähköstä ja niin edelleen.

ELI tuohon 250 euroon lasketaan päälle asuminen, vakuutukset ja muut erityiset kustannukset (esim päivähoiton).

[QUOTE="Anne";22233509]Niin ja vielä se, että mulle ainakin sanottiin, että vaikka nyt tuntuu elatusmaksu runsaanlaiselta, mutta kun lapsi on teini-iässä niin tilanne on todennäköisesti aivan toinen.[/QUOTE]

Kyllä tosiaan kulut lisääntyvät huikeasti kun lapset kasvavat.Siis jos vähänkään panostaa harrastuksiin jne. vaatimattomiinkin.
meilläkin esikoisen opiskelukulutkin jo matkoineen yn. n. 500e kk keskimäärin.
lisäksi asuu ja syö kotona ja vaatettaakin täytyy.

ELI tuohon 250 euroon lasketaan päälle asuminen, vakuutukset ja muut erityiset kustannukset (esim päivähoiton).
Jos ap on tuloton, hän saa asumistukea noin 80% vuokrasta. Eli käytännössä, jos lapselle "pitää" olla oma huone se kasvattaa vuokraa noin 100e -> itse maksettavaa jää asumistuen jälkeen 20e.

Päivähoito on tulottomalle ilmaista.

Jos tuista tulee yhteensä 275e/kk, jää vielä ylikin 5 euroa kun menot ovat 250e + 20e. Eli käytännössä tuet kattavat nuo pakolliset menot. Vakuutukset jne eivät ole mitenkään pakollisia jos rahat ovat vähissä, joten niitä ei voi automaattisesti laskea menoiksi. Ne, kuten sähkö ja vesikin ovat perusmenoja jotka jo sisältynevät tuohon 250 euroon (jos muka ei, niin linkkiä vaan kehiin jossa näin sanotaan - maalaisjärjellä harva asia on enemmän "perusmenoa" kuin sähkö ja vesi).

Jos ap on tuloton, hän saa asumistukea noin 80% vuokrasta. Eli käytännössä, jos lapselle "pitää" olla oma huone se kasvattaa vuokraa noin 100e -> itse maksettavaa jää asumistuen jälkeen 20e.

Jos tuista tulee yhteensä 275e/kk, jää vielä ylikin 5 euroa kun menot ovat 250e + 20e. Eli käytännössä tuet kattavat nuo pakolliset menot. Vakuutukset jne eivät ole mitenkään pakollisia jos rahat ovat vähissä, joten niitä ei voi automaattisesti laskea menoiksi. Ne, kuten sähkö ja vesikin ovat perusmenoja jotka jo sisältynevät tuohon 250 euroon (jos muka ei, niin linkkiä vaan kehiin jossa näin sanotaan - maalaisjärjellä harva asia on enemmän "perusmenoa" kuin sähkö ja vesi).

Siis lastenvalvojalle lasketaan niin, että ensin on se 250 euroa ja siihen lisätään sitten ne sähkö, vesi, vakuutukset, jätekustannukset, lainanlyhennykset tai siis osa niistä mikä lasketaan lapsen kuluiksi.
Niin ja asun omakotitalossa, joten en saa mitään asumistukia sun muita. Niin ja omakotitalossa on vakuutukset pakollisia.

Juu, ymmärrän. :) En vain ymmärrä noita, jotka päivästä toiseen jaksavat jauhaa "miten lapsi voi muka kuluttaa monta sataa euroa kuussa". Harvat yh:t ovat kuitenkaan tuloiltaan tuossa (nolla)tilanteessa, monet maksavat vuokran ihan itse.

"Lapsen elatuksesta aiheutuvina yleisinä kustannuksina pidetään kus-
tannuksia, jotka johtuvat:
a) ravinnosta;
b) vaatteista ja jalkineista;
c) henkilökohtaisesta hygieniasta;
d) puhelimesta ja tietokoneesta sekä puhelimen käytöstä ja muista tie-
toliikennekuluista;
e) taskurahasta;
f) tavanomaisesta virkistys- ja harrastustoiminnasta sekä sitä varten
tarvittavista välineistä;
g) satunnaisista tai vähäisistä terveydenhoito- ja lääkekuluista;
h) satunnaisista tai vähäisistä koulutusmenoista;
i) lapsen osuudesta kodin kalusteista, koneista ja tarvikkeista;
j) matkoista; sekä
k) muista näihin verrattavista seikoista. "

(lähde: Oikeusministeriön ohje lapsen elatusavun suuruuden arvioimiseksi)

Asumiskustannukset eivät kuulu tuohon.

Yhteistyössä