Tungetteleva äiti lapseni synttäreillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ärsyttävää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26553344]Mun on sanottava suoraan että jos olis oikeasti kyse lapselle hyvin vakavasta allergiareaktiosta, niin en mielelläni lapselleni syöttäisi mitään sellaista minkä joku äiti on itse (vaikka sitten allergiadieettiä ajatellen) valmistanut. Eli melkein parasta olisi ostaa kaupasta jotain valmista, joka on takuulla kananmunatonta, tai gluteenitonta tai maidotonta.

Ei ole ihan yks tai kaksi kertaa kun joku laittaa maidotonta ruokaa niin että siinä on käytetty hylakermaa...

Tämä ei ole epäluottamuslause kaikille äideille heidän ruoanlaittotaidoistaan, vaan ihan vaan siksi että virheitä voi sattua ja ne voivat olla sille pienelle, allergiselle lapselle tosi kohtalokkaita.[/QUOTE]

Niin, en tosiaan juuri koskaan uskalla antaa lapselleni muiden tekemää ruokaa, ravintoloista puhumattakaan (ihmiset eivätkä edes ravintolat useimmiten tiedä ja ymmärrä laktoosi-intoleranssin ja maitoallergian eroa). Itse kyllä selitän asian perinjuurin, jotta en ketään loukkaisi, mutta monille lapsen allergian vaarallisuus selkenee silti aika hitaasti. Jo meidän lähimmillä ihmisilläkin kesti aika kauan oppia turvalliset ruoka-aineet ja tavat kokata meidän lapselle (esim. isoäiti). Ja kaikki he tietysti nyt tietävät myös miten toimia hätätilanteessa.

[QUOTE="jaaha";26553366]Nimenomaan näin! Monien ei-allergisten lasten äidit luulevat, että lapsen allergia tarkoittaa korkeintaa ihottumaa tai ripulia, jos vahingossa syövät allergisoivaa ainetta.

Tosi asiassa moni allergia pienillä lapsilla voi tosiaan aiheuttaa hengitysteiden turpoamisen umpeen minuuteissa. Enpä tiedä haluaisivatko synttärilapsen vanhemmat oikeasti kantaa sellaista vastuuta, että heidän kotonaan lapselle voisi tapahtua jotakin henegenvaarallista! Jotta voisin jättää lapseni jollekin toiselle, mun on esim. opetettava miten Epi-Pen -kynä isketään reiteen, jos paha reaktio tulee, ja kuinka ambulanssi on kutsuttava heti kun ekat merkit ilmenee...[/QUOTE]

Juuri näin! Lisäksi vielä se, että vaikka sen Epi-Pen kynän antaisikin sinne kyläpaikkaan mukaan, osaisiko ja uskaltaisiko tuo toinen vanhempi käyttää sitä ajoissa?

Ymmärrän toki tuon että harmittaa jos aikuinen tulee ilmoittamatta, olisi ehkä kohteliasta kertoa etukäteen että voinko tulla synttäreille ja lukea vaikka lehteä lasten leikkien ajan.

Oma lapseni ei ole allerginen kuin pähkinöille, mutta siitäkin on riittävästi harmia saati jostain kananmunasta mitä on melkein joka leivonnaisessa.

Jaa. En tajua miten aikuiset ihmiset osaa tehdä asioista niin kamalan hankalia ja sit pitää viel käyttäytyä niin et lapsetkin joutuu siitä kärsimään. Epäselvissä tilanteissa voi aina kysyä etukäteen. Jos nyt jossain tapauksessa (kuten tossa) jäänyt kysymättä niin ei kai se nyt niin iso asia ole, et pitää jotain tiettyjä lapsia ruveta sen takia dissaamaan? Musta ihan ok jos joku äiti olisi kysymättäkin tullut kattomaan ettei lapsi syö vahingossa jotain mitä ei saisi. Parempi niin kuin et ois lapsi sit mennyt syömään jotain epäsopivaa ja saanut sit jonkun kauhean allergisen kohtauksen.

Jotenkin tuntuu et ihan sama mitä ja miten kutsuu tai kysyy, tai mitä juhlissa tarjoaa ni aina löytyy joiltain valitettavaa.

Myönnän kyllä itsekin etten ole mikään maailman sosiaalisin ihminen, enkä kokisi välttämättä luontevaksi tilanteeksi mennä sinne toisen kotiin LASTENjuhliin/ että joku minulle tuntematon aikuinen tulisi minun kotiini, MUTTA taas toisaalta en myöskään väen väkisin haluaisi olla vastuussa minulle vieraan lapsen hengestä, jos hän olisi vakavasti allerginen/ muuten sairas. Eli en välttämättä kokisi huonoksi asiaksi sitä että lapsen vanhempi tulisi mukaan...
Ja jos nyt otetaan esimerkiksi joko esim tämä oman lapseni diabetes ( kananmuna-allergia hänellä ei ole hengenvaarallinen ) niin en kyllä haluaisi kyläpaikan äitiä vaan siinä oven suussa opettaa mittaamaan verensokeria, pistämään insuliinia tai muuten toimimaan jos tilanne sitä vaatii.. Kyllä tätä varten pitäisi saada käyttää aikaa

Sama, itse pyrin tekemään erikoisruokavalioiden mukaan ruokia, joten olisin vähän jopa loukkaantunut, jollei minulle tuota olisi ilmoitettu. Kuitenkin haluaisin tehdä jokaiselle jotakin..

Usko mua, allergisoivien aineiden välttely voi olla sitten sun synttäritarjoiluiden valmisteluiden suurin stressin aihe, jos väen väkisin haluat tehdä itse vakavasti allergisen lapsen tarjoiltavat. Pari ihmistä on ehdottanut että voivat tehdä meidän lapselle tarjottavat, mutta tutustuessaan aiheeseen ja kuullessaan mun kertomia vinkkejä, ovat jokainen lopulta olleet vain helpottunieta, että minä hoidan homman! :) Tällaista asiaa ei todellakaan kannata ottaa henkilökohtaisesti. Mäkään en edes ole mikään kontrollifriikkiäiti, vain kokemuksesta oppinut miten tarkka mun nyt vaan täytyy olla näiden asioiden kanssa.

Myönnän kyllä itsekin etten ole mikään maailman sosiaalisin ihminen, enkä kokisi välttämättä luontevaksi tilanteeksi mennä sinne toisen kotiin LASTENjuhliin/ että joku minulle tuntematon aikuinen tulisi minun kotiini, MUTTA taas toisaalta en myöskään väen väkisin haluaisi olla vastuussa minulle vieraan lapsen hengestä, jos hän olisi vakavasti allerginen/ muuten sairas. Eli en välttämättä kokisi huonoksi asiaksi sitä että lapsen vanhempi tulisi mukaan...
Ja jos nyt otetaan esimerkiksi joko esim tämä oman lapseni diabetes ( kananmuna-allergia hänellä ei ole hengenvaarallinen ) niin en kyllä haluaisi kyläpaikan äitiä vaan siinä oven suussa opettaa mittaamaan verensokeria, pistämään insuliinia tai muuten toimimaan jos tilanne sitä vaatii.. Kyllä tätä varten pitäisi saada käyttää aikaa

Meilläkin D-lapsi, ja en missään nimessä aio sellaista vastuuta sälyttää kenenkään vieraan aikuisen niskoille. Enkä uskaltaisikaan.

Kaikki ihmiset eivät ole kovin hyvin tietoisia esim. D:stä ja allergioista vaikka itse uskovat niin, ja jos vahinko uhkaa vaarantaa lapsen henkeä tai terveyttä niin olen mielelläni vaikka kuinka mäntti mutsi pitääkseni huolen lapsestani.

Ja ei, itse en mitenkään loukkaantuisi jos joku meille haluaisi tulla, päinvastoin!

En tajua ap:n vouhotusta alkuunkaan. Siis millä ajalla sinä olisit siinä juhlien tuoksinassa vahtinut, ettei se kananmuna-allergikkolapsi nappaa suuhunsa mitään hänelle sopimatonta? On jotenkin tosi surullista, että joku kehtaa vaahdota siitä, että joku toinen haluaa pitää omasta lapsestaan huolta. Olisi tietysti ollut kohteliasta ilmoittaa/kysyä/sopia asiasta etukäteen, mutta oliko tuo nyt sitten oikeasti NIIN kauheaa?

Ettekö sitten näe tuollaista tilaisuutena tutustua lastenne kavereiden vanhempiin?

En, valitettavasti. Minulle se olisi vain kiusallinen pakko olla tekemisissä jonkun sellaisen kanssa, johon en todennäköisesti ole halunnut tutustua ensinkään..

Voi kuulostaa äkkiseltään oudolta, minustakin olisi paljon helpompaa jos olisin sellainen avoin, puhelias, helposti tutustuva. Mutta kun en ole.
Osaan kyllä minäkin toki keskustella ja viihdyttää, onhan se töidenkin takia pakko, mutta se en kyllä ole todellinen minä, enkä tee sitä mielelläni.

Ettekö sitten näe tuollaista tilaisuutena tutustua lastenne kavereiden vanhempiin?

Niinpä. Meillä on itse asiassa ollut toistaiseksi kaikki lasten synttärit sellaisia, että kutsutaan koko perhe aina mukaan. Saa tulla aiemmin tai myöhemmin, joten on ollut usein sellainen avoimet ovet -meininki koko iltapäivän. Erittäin kivaa ja niin sitä tutustuu muihinkin vanhempiin! Yhteen huoneeseen lapsille pallomeri pystyyn ja siellähän ne lapset peuhaa mielellään. :)

Lapseni on ollut kamujen syttäreillä ja kamut hänen synttäreillään.
4v synttäreillä. Viimeiset oli nyt hoploppi 5v synttärit.
Mulle käy kummin vain - vieraita on ollut > 8 yhtäaikaa läsnä ja olen ainoana vanhempana , joten minusta on vaan hyvä jos aikuinen on jäänyt lapsen mukana.
En olisi mitenkään ehtinyt kaikkia mukuloita vahtimaan ja tarjoilemaan ja ja .... yhtäaikaa .
Samoin muilla synttäreillä - etukäteen kysyttynä' on sopinut whatever - jäädä tai poistua.
Viimeksi kotisynttäreistä aion alunperin poistua , mutta näemmä muut vanhemmat olivat jääneet - joten jäin minäkin.
Hoploppi synttäreilläkin oli vähemmän lapsia ja poissaoloja - ja vanhemillekin oli varattu kahvit (aika reilut ja avokätiset oli tarjoilut muutenkin näillä vanhemmilla)
Meillä on pieni pkoti, tunnetaan suht koht vanhemmat.

Aika nipotukselta kuulostaa täkäläiset kommentit - mun puolesta saa jäädä oli allergioita ja syytä tai ei...

Ai niin ja mun lapsen 4 v syndeillä yks perhe oli 3 lasta ja 2 vanhempaa , kun oikeasti olisi ollut se yksi lapsi mun lapsen kaveri. Eikä haitannut pätkääkään.
Varaan aina kyllä tarjottavaa porvoon ei provoon mitalla, joten ei ole sekään ongelma.

Ja mielestäni se on erittäin tärkeää, varsinkin nykypäivänä. Mä ainakin haluan tietää missä seurassa lapseni liikkuu ihan vain koska rakastan häntä, tai siis heitä :)
Tosin 17 vee nyt ei enää samalla tavalla tarvitse mun "suojeluani".

• Tykkää
Reactions: No'One
Mun täytyy tunnustaa, ett omalla tytöllä on allerginen kaveri hoidossa, ja sitä ei koskaan kutsuta synttäreille. En mäkään jaksais alkaa väsäämään mitään erityisruokavaliota, varsinkin kun se tytön äiti on ihan vauhko sen allergian ja epipenin kans...

Itse todella hengenvaarallisesti allergisen lapsen äitinä en todellakaan olisi jättänyt lasta tuohon tilanteeseen yksin! Vaikka miten päin selittäisi niin aikuinen jolla ei ole kokemusta allergioista tai anafylaktisista shokeista ei välttämättä osaa tai uskalla toimia oikein kun tilanne on päällä, varsinkaan kun siinä on se 5-10 muutakin pientä yksin emännän harteilla... Kyseessä on kuitenkin lapset HENKI, ei mikään pikkujuttu!!! Joskus tullut jopa sairaalassa meillä tosi läheltäpititilanne ja jouduttu epipenille juoksemaan kun tyttö alkoi mennä siniseksi...

Lisäksi ei ole kerta eikä kaksi kun emäntä on yrittänyt laittaa lapselleni sopivaa ruokaa, mutta kun siihen ei ole ollut rutiinia niin sekaan on livahtanut jotain kiellettyä. Jopa äitini joka hoitaa lapsiani tosi paljon on tämän virheen tehnyt ja sen seurauksena tyttö oksenteli monta tuntia vaikkei turvonnutkaan kurkku umpeen. Saati sitten joku, joka ei ole tottunut laittamaan tytölleni ruokaa...

[QUOTE="hmmm";26553623]Mun täytyy tunnustaa, ett omalla tytöllä on allerginen kaveri hoidossa, ja sitä ei koskaan kutsuta synttäreille. En mäkään jaksais alkaa väsäämään mitään erityisruokavaliota, varsinkin kun se tytön äiti on ihan vauhko sen allergian ja epipenin kans...[/QUOTE]

Voisiko se "vauhkous" kenties johtua siitä, että allergia saattais olla hengenvaarallinen??? Kamala asenne sulla, eihän se allerginen lapsi voi allergialleen ja sen hengenvaarallisuudelle mitään!!! Ihme aikuisia tähän elämään mahtuu, ei voi kun ihmetellä...

• Tykkää
Reactions: WhiteSnow ja No'One
Tämän takia mun pähkinäallerginen poika ei oo päässy eikä pääse kaverisynttäreille.

Ja tosiaan paikassa jossa on tarjottavia esillä pitää myös koko ajan vahtia ettei lapselle käy houkutus ylivoimaiseksi ja nappaa pöydästä jotain mitä ei saisi syödä. Ap ois siis mieluummin koko ajan vahtinut tätä lasta ettei omin neuvoin ota mitään syötävää kuin sietänyt sen lapsen äitiä paikalla?

Mä en ottaisi meille allergista pientä lasta kylään ilman vanhempaa.

[QUOTE="vieras";26553344]Mun on sanottava suoraan että jos olis oikeasti kyse lapselle hyvin vakavasta allergiareaktiosta, niin en mielelläni lapselleni syöttäisi mitään sellaista minkä joku äiti on itse (vaikka sitten allergiadieettiä ajatellen) valmistanut. Eli melkein parasta olisi ostaa kaupasta jotain valmista, joka on takuulla kananmunatonta, tai gluteenitonta tai maidotonta.

Ei ole ihan yks tai kaksi kertaa kun joku laittaa maidotonta ruokaa niin että siinä on käytetty hylakermaa...

Tämä ei ole epäluottamuslause kaikille äideille heidän ruoanlaittotaidoistaan, vaan ihan vaan siksi että virheitä voi sattua ja ne voivat olla sille pienelle, allergiselle lapselle tosi kohtalokkaita.[/QUOTE]

Ei muuten ole ihan helppo sieltä kaupastakaan löytää niitä ehdottomasti maidottomia tuotteita, esim. keksejä olen löytänyt vain Wilhelmiinan.

Ja itse varmistaisin maitoallergisen lapsen äitinä, että asia ymmärretään, lapsi on allerginen maitotuotteille joten myöskään hyla-, into- tms. valmisteet eivät käy.

[QUOTE="hmmm";26553623]Mun täytyy tunnustaa, ett omalla tytöllä on allerginen kaveri hoidossa, ja sitä ei koskaan kutsuta synttäreille. En mäkään jaksais alkaa väsäämään mitään erityisruokavaliota, varsinkin kun se tytön äiti on ihan vauhko sen allergian ja epipenin kans...[/QUOTE]

Voi miten surullista.. :( Ihanko oikeasti lasta sen takia hyljeksitään?! Mitä jos se äiti itse toisi tarjoiltavat?

Kyllä mustakin tuli pitkäksi aikaa vauhko sen jälkeen kun vahinko kerran sattui (silloin kun en vielä osannut itse pitää huolta tarpeeksi hyvin ja allergia oli vasta diagnosoitu) ja lasta vietiin ambulanssilla tuhatta ja sataa sairaalaan..

Miten aikuiset ihmiset voi olla noin julmia lasta kohtaan, että lapsi jää kutsumatta kokonaan??

Aikuiset on pahimpia ääliöitä ja sydämettömiä juntteja, ei voi muuta sanoa... Tämä kommentti sen kaiken kertoo. :(

Oman lapsen hyvinvoinnin eteen tehdään kyllä vaikka mitä, mutta muut äidit onkin sitten jo ihan vauhkoja kun haluavat pitää lapsensa hengissä ja silti elämämenossa mukana. :/

Tietystihän tässä voi olla sekin puoli että ihmiset pelkää allergisia/ sairaita lapsia, ja arastelevat ottaa näitä hoitoon/ kutsua juhliin esim juurikin tarjottavien takia.
Tästä syystä kun me menemme jollekin kylään missä luultavimmin tarjotaan jotain kahvipöydässä otamme tytölle omat munattomat keksit mukaan, vaikkei tyttö yleensä saakkaan herkkuja, mutta on se kivempi että on mistä antaa jos muutkin ( ja etenkin myös muut lapset ) saa.
Itsestä tuntuisi kyllä tosi pahalta jos tietäisin ettei meidän tyttö kutsuta kylään/ juhliin allergian tai tämän d:n takia. Kuitenkin allergisen lapsen kohdalla paljon auttaa jo se että joko A ) ihan suoraan kysyy mitän lapselle voisi ostaa kaupasta tai B ) pyytää lapsen vanhempia tuomaan omat eväät lapselleen.
Tuosta jälkimmäisestä tietysti jotkut VOIVAT loukkaantua, mutta itselleni se ainakin on ollut ihan itsestään selvyys että otetaan ne omat eväät mukaan, vaikka kyläpaikassa tiedettäisiinkin tytön allergiasta niin ei se välttämättä ole tullut mieleen leipoessa sitä kakkua " mihin tulee kuitenkin vain valkuaista " tai ostaessa niitä sulkaapatukoita missä lukee " kananmunan keltuainen tai kananmunajauhe "

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;26553515:
En, valitettavasti. Minulle se olisi vain kiusallinen pakko olla tekemisissä jonkun sellaisen kanssa, johon en todennäköisesti ole halunnut tutustua ensinkään..

Voi kuulostaa äkkiseltään oudolta, minustakin olisi paljon helpompaa jos olisin sellainen avoin, puhelias, helposti tutustuva. Mutta kun en ole.
Osaan kyllä minäkin toki keskustella ja viihdyttää, onhan se töidenkin takia pakko, mutta se en kyllä ole todellinen minä, enkä tee sitä mielelläni.

Valtava ongelma jonkun 2 h lapsen synttäreiden vuoksi... jos kerran töissäkin onnistuu pidempi päivä.

Tämän takia mun pähkinäallerginen poika ei oo päässy eikä pääse kaverisynttäreille.

Ja tosiaan paikassa jossa on tarjottavia esillä pitää myös koko ajan vahtia ettei lapselle käy houkutus ylivoimaiseksi ja nappaa pöydästä jotain mitä ei saisi syödä. Ap ois siis mieluummin koko ajan vahtinut tätä lasta ettei omin neuvoin ota mitään syötävää kuin sietänyt sen lapsen äitiä paikalla?

Mä en ottaisi meille allergista pientä lasta kylään ilman vanhempaa.

Meillä oli viikonlopun juhlissa tarjottavana pähkinää sisältävää tarjottavaa tuon reseptin mukaan Livet på Vestergård: Gott av rabarber ja olin varmaankin aika ärsyttävä, kun kävin läpi jokaisen vieraan erikseen tuon pähkinän mainiten.

Muitakin salaatteja siis oli (ja tuokin enemmän kuin tosi hyvää), mutta olen oppinut pelkäämään erityisesti "näkymättömiä" allergeenejä...''

Yhteistyössä