Tunnetteko oikeasti perheitä joissa lapset ovat koko kesän päivähoidossa vanhempien lomaillessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Madicken04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Madicken04

Aktiivinen jäsen
26.11.2004
24 106
1
36
Tarkennuksena vielä, että tässä ei ole kysymys perheistä joissa:

- vanhemmat ovat töissä/etätyöskentelevät kesän
- vanhemmat opiskelevat kesän
- vanhemmat ovat sairauslomalla
- lapsi on loman aikana joitain päiviä/viikkoja hoidossa mutta saa kuitenkin pitää jossain vaiheessa lomaa
- lapsella itsellään on jokin erityinen tarve olla hoidossa
- perheellä joku erityinen kriisitilanne (esim yksi lapsi sairaalassa niin että toisen vanhemman pitää olla tämän luona ja toisen töissä)

Siis ihan vaan niitä perheitä joissa vanhemmat viettävät 4-5 viikon kesäloman itsekseen/keskenään ja lapset ovat koko tämän ajan päivähoidossa?

Tarkennuksena vielä, että tässä ei ole kysymys perheistä joissa:

- vanhemmat ovat töissä/etätyöskentelevät kesän
- vanhemmat opiskelevat kesän
- vanhemmat ovat sairauslomalla
- lapsi on loman aikana joitain päiviä/viikkoja hoidossa mutta saa kuitenkin pitää jossain vaiheessa lomaa
- lapsella itsellään on jokin erityinen tarve olla hoidossa
- perheellä joku erityinen kriisitilanne (esim yksi lapsi sairaalassa niin että toisen vanhemman pitää olla tämän luona ja toisen töissä)

Siis ihan vaan niitä perheitä joissa vanhemmat viettävät 4-5 viikon kesäloman itsekseen/keskenään ja lapset ovat koko tämän ajan päivähoidossa?

Kyllä, useampia. Kylläkin vain ammattinäkökulmasta mutta tiedän että näistä ei ole kyse. Olen siis päiväkodin johtaja ja jutellut näistä asioista perheiden kanssa selvittääkseni, että siitä ei ole kyse. Surullista. Omassa kaveripiirissäni ei ole lapsia, joilla ei ole lomaa.

En.
Mutta tunnen yhden perheen, jossa vanhemmilla on 4 viikkoa lomaa, josta 2 viikkoa viettävät kaksistaan etelänlomalla lasten ollessa päiväkodissa ja illat isovanhemmilla.
Minusta tämäkin on jo aivan käsittämätön ratkaisu.
En voisi KUVITELLAKAAN lähteväni itse lomareissuun ja jättäväni lapset päiväkotiin hoitoon.

Kyllä, useampia. Kylläkin vain ammattinäkökulmasta mutta tiedän että näistä ei ole kyse. Olen siis päiväkodin johtaja ja jutellut näistä asioista perheiden kanssa selvittääkseni, että siitä ei ole kyse. Surullista. Omassa kaveripiirissäni ei ole lapsia, joilla ei ole lomaa.

Mutta miksi he saavat pitää lapset silloin hoidossa? Eikö siihen siis oikeasti ole mitään sääntöä?

Mietin vaan kun itse en ole tuollaisista perheistä kuullutkaan ja täällä taas tuntuu että päiväkodissa työskentelevien mukaan tuo on ihan normaalikäytäntö perheissä. Kukaan tuttu päiväkodissa töissä oleva taas ei ole tästä ongelmasta puhunut eikä siis kysyttäessäkään kerro heiltä tuollaisia lapsia löytyvän.

Jään vaan miettimään onko oikeasti kysymys niin isosta ongelmasta mistä täällä saa kuvan.

En tunne tällaisia perheitä, kuin palstan tarinoista. Omankin lapsen päiväkoti on näin kesäkuussa todella tyhjä. Viisi lasta oli maanantaina hoidossa lapsen ryhmässä, kun oma lapseni viimeksi oli mukana. Onkohan nyt sitten loppuviikosta vain neljä, kun lapsi on mummon hoivissa aamupäivä, kun teen itse töitä.

Lapseni ryhmä on vielä pienryhmä, jossa on erityistarpeisia lapsia ja ainakin osa sosiaalisin perustein. Näitä lapsia ei ole näkynyt sitten toukokuun.

Varmasti tällaisia perheitä on, mutta varmaankin todella harvassa. Ja jos joku perhe noin tekee, niin luultavasti se sitten on lapselle parempi... jos vanhemmat vaikka tietävät etteivät jaksa laittaa lapselle ruokaa, touhuta heidän kanssaan tms. Surullistahan se tietysti on.

En tunne, mutta erään kerran sain päiväkodista haukut, kun lapset olivat kesälomalla hoidossa. Olimme molemmat miehen kanssa koko kesän töissä ja yritimme järjestää vapaat niin, että lapislla olisi lomaa. Siltikin vaikka vapaita järjestettiin niin, että lapset olivat 10 päivää kuukaudessa päiväkodissa, olimme huonoja ihmisiä, kun emme ottaneet huomioon lapsen kesäloman tarvetta. Olisi vissin pitänyt heittää töiden teko kokonaan pois. Kaikilla ihmisillä kun ei se loma osu kesälle.

Yksi kaveri kertoi että häntä hävetti muutamia vuosia sitten kun tuntui että vieraat ihmiset naapurustosta katsoivat pahasti kun hän vei pientä lastaan päiväkotiin läpi kesän vaikka oli itse päivät kotona.

Heillä oli kuitenkin tilanne sellainen että mies oli kotoisin toiselta puolelta maapalloa ja perhe vietti talvella vilden viikon lomansa miehen sukujen luona näiden kotimaassa. Siksi molemmat vanhemmat olivat töissä läpi kesän, mies päivävuorossa ja vaimo yötyössä niin että hän kerkesi kotiutumaan ennen miehen töihinlähtöä, antaa lapselle aamupalan ja saattaa tämän hoitoon yhdeksäksi. Palasi sitten kotiin nukkumaan ja haki lapsen taas kolmelta kotiin, vapaapäivinä piti tämän kotona.

Tietenkään naapurustossa ei oltu tietoisia tämän yötyöstä ja osa kuvitteli hänen olevan työttömänä tms. "Varmoja" huhujakin asiasta liikkui perheen korviin.

En tunne, mutta mielestäni tuo on joka tapauksessa ongelma, vaikka perheitä olisi vain viisi Suomessa jotka toimivat niinm, ja tuohon ongelmaan pitää puuttua, ja siitä pitää keskustella.

Mietin vaan kun itse en ole tuollaisista perheistä kuullutkaan ja täällä taas tuntuu että päiväkodissa työskentelevien mukaan tuo on ihan normaalikäytäntö perheissä. Kukaan tuttu päiväkodissa töissä oleva taas ei ole tästä ongelmasta puhunut eikä siis kysyttäessäkään kerro heiltä tuollaisia lapsia löytyvän.

Jään vaan miettimään onko oikeasti kysymys niin isosta ongelmasta mistä täällä saa kuvan.

Ei ole kyse kovin laajasta ongelmasta. Mutta minusta yksikin lapsi on liikaa, joten on ihan hyvä että siitä puhutaan (päiväkodin lisäksi myös täällä). Se voi herättää jonkun ajattelemaan.

Itse olen ollut viimeisen 10 vuoden aikana kahdessa päiväkodissa töissä, ja toisessa päiväkodissa näitä tapauksia ei ollut yhtään. Tässä toisessa taas joka vuosi 2-5, joilla ei ollut yhtään lomia/aivan minimaalisesti.

En tunne ketään joka pitäisi lomaa ilman lapsia.
Tiedän kyllä sellaisia äitejä jotka ovat kotona pikkusisaruksen kanssa ja isompi on täysiä päiviä hoidossa. Näitä tuntuu meidän pk olevan pullollaan. Samaan aikaan kun minä menen hakemaan lapseni työpäivän jälkeen tulee nämä hakemaan omaansa pikkusisarus kopassa mukana.

Mua voitaisi luulla sellaiseksi, joka pitää lapsia hoidossa ilman mitään syytä oman lomansa aikaan. Tänäänkin vein lapset hoitoon n. 10.30 ja mies hakee kun pääsee kotiin. Mulla alkaa typerästi koulu tänään iltapäivällä niin, ettei lapset ehtisi hoitoon päiväuniltaan (siis kuopus) eikä mun mies ehdi kotiin ennen kun mun pitää lähteä. Sieltä mä päikyltä lampsin kotiin odotteleen koulun alkua ja voin kuvitella, että varsinkin kun nyt päikyssä on muualta tulleita hoitajia, voi he ajatella että mikä saamarin lusmu ja huono äiti mä olen kun kiikutan lapset hoitoon ja ite tuun takas kotiin.

[QUOTE="vieras";26459473]Mutta miksi he saavat pitää lapset silloin hoidossa? Eikö siihen siis oikeasti ole mitään sääntöä?[/QUOTE]

No miksi pitäs olla joku sääntö? omathan ne on lapsensa ja koska lapset eivät ole heitteillä(jos hoitopaikka on ok paikka) niin rikosta ei tapahdu. subjektiivinen hoito-oikeus tarkoittaa juuri sitä että jokaisella alle kouluikäisellä on oikeus päivähoitoon. Jos joku sitä rajoittaa tekee hän rikoksen

Päiväkodin johtajalle esittäisin kysymyksen, että eikös se ole jo laitontakin pitää lasta hoidossa koko ajan, ympäri vuoden? Lapselle kuuluu ihan lain mukaan lomaa vähintään se neljä viikkoa!

Mua voitaisi luulla sellaiseksi, joka pitää lapsia hoidossa ilman mitään syytä oman lomansa aikaan. Tänäänkin vein lapset hoitoon n. 10.30 ja mies hakee kun pääsee kotiin. Mulla alkaa typerästi koulu tänään iltapäivällä niin, ettei lapset ehtisi hoitoon päiväuniltaan (siis kuopus) eikä mun mies ehdi kotiin ennen kun mun pitää lähteä. Sieltä mä päikyltä lampsin kotiin odotteleen koulun alkua ja voin kuvitella, että varsinkin kun nyt päikyssä on muualta tulleita hoitajia, voi he ajatella että mikä saamarin lusmu ja huono äiti mä olen kun kiikutan lapset hoitoon ja ite tuun takas kotiin.

Mistä ne tietää että sä menet takaisin kotiin?

Yhteistyössä