Tuntuu, että alani on väärä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Olivia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Olivia"

Vieras
Heippa,
ongelmanani olisi seuraavanlainen pulma:
olen aina pienestä pitäen halunnut kätilöksi. Se on aina ollut se ns. "mun juttu" ja kaikki ovat olleet innoissaan siitä. Tiedän työn raskuuden ja huonon palkan verrattuna vastuuseen, mutta silti siinä jokin minua niin kiinnostaa. Olen hakenut kouluun nyt kaksi kertaa, toisella kertaa pisteet olisi riittäneet mutta se ei ollut ensimmäinen valintani ja viimeisellä kerralla pisteet ei ihan riittäneet.

Nyt minulla olisi kuitenkin paikka yliopistolla, luokanopettajan koulutuksessa. Kaikki oli todella innoissaan kun pääsin sinne ja hehkuttavat, kuinka ala on juuri minulle sopiva. Ja onhan tässä työssä etuja verrattuna kätilöntyöhön, mm. pitkät lomat, fyysisesti paljon helpompaa ja säännöllinen päivätyö.

Olin aluksi aivan innoissani paikasta mutta silti jokin kaivertaa mieltä ja tuntuu etten voi 100% olla onnellinen koska toi kätilö houkuttelee vieläkin mieltä. Vai johtuukohan tää taas tästä perustunteesta, että se mitä ei ole saavuttanut, niin sitä haluaisi eniten?

Olen joillekkin sanonut, että vielä ehkä kerran haen kätilöksi, koska se oli mulle niin omalta tuntuva juttu, niin ihmiset ovat haukkuneet minua, kuinka en ole mistään tyytyväinen ja kuinka minun pitäisi jo asettautua paikoilleen.

Olen kyllä iloinen tosta opettajajutusta, mutta jotenkin en tiedä jaksanko sitä koko elämääni tehdä..

Oli pakko tulla tänne kirjoittelee, kun läheiset vaan hermostuu ku heille juttelee..

Ehkä tyhmä jossittelu kysymys, mutta miksi et hakenut sairaanhoitaja kouluun jos et kätilöksi päässyt? Siitä saisi hyväksilukuja sitten kätilö opintoihin... Mutta tottakai sinä haet vielä kätilö koulutukseen! Et sinä opiskele muita varten vaan ainoastaan itseäsi varten.

Kun ei toi opettajakaan ihan typerä idea ole, mutta silti tuntuu, että jotain tärkeää jää tekemättä jos en opiskele kätilöksi.. ja sairaanhoitajanakin olis niin monia mahdollisuuksia..

Ei mitään työtä ole pakko tehdä koko elämäänsä =)

Jatka opeopintoja niin kauan, kunnes pääset kätilökouluun.
Voithan kokeilla muutaman vuoden, miltä opetustyö tuntuu ja vaihtaa vielä myöhemminkin.

Äläkä nyt missään nimessä ainakaan välitä muiden mielipiteistä. Tahditonta porukkaa, jos katsovat asiakseen sinun uravalintaasi vaikuttaa.

Ehdottomasti haet sinne kouluun nyt vielä, jos se kerran noin paljon mieltä vaivaa. Toki myöhemminkin vielä ehtii, mutta jos se tuntuu siltä omalta alalta, niin ei muuta kuin papereita vetämään. Eihän sun tartte käsittääkseni luopua siitä yliopiston paikastakaan, jos sitten kätilökouluun päästyä alkaakin tuntua, ettei se olekaan oma juttu. Ainakin meidän ryhmässä oli porukkaa laidasta laitaan, osa suoraan lukiosta, osa lähemmäs 40v ja yhden työuran jo täysin toisaalla tehneitä ja kaikkea siltä väliltä. Ne pisterajat millä sisään pääsee vaihtelee jonkun verran vuosittain, joten jos tiukilla on ollut, niin kannattaa useamman kerran koittaa hakea. Laitat nyt vaan 1. vaihtoehdoksi ton kätilön, sit 2. sairaanhoitaja ja 3. terveydenhoitaja. Johonkin noista kun pääset sisään, niin pääset tekemään jo niitä sh:n perusopintoja, jotka joka tapauksessa sisältyy kätilön opintoihinkin. Ja sitten ei muuta kuin joka vuosi uudestaan hakua kunnes sisään pääsisi. (:

On tulevaisuutta ajatellen helpompi vaihtaa alaa, kun ensin on hankkinut korkeamman koulutuksen.. Nim. kokemus puhuu. Ihmeesti sitä on saanut hyväksluettuja vaik mistä, vaikka alat ovat olleet täysin erilaisia ;)

Jos kävisit ainakin niitä opettajan opintoja siihen asti, kuten jo sanottukin, kunnes pääset läpi kätilöksi opiskelemaan. Jos ei ensin miellytä valmistua ja katsoa muutama vuosi miltä työ maistuu.

Jotenkin olettaisin, että työllistyminen hätätapauksessa eri aloillekin olisi helpompaa opettajana kuin "vaan kätilönä"? Ei pahalla siis mitenkään.

Kotitonttu: Niin no kätilö voi olla töissä koko hoitoalan valikoimassa (jotain ambulanssia ja lastenneuvolaa/työterveyttä lukuunottamatta) ihan sieltä lähihoitajan hommista lähtien. Ja johonkin kaupan kassan hommiin nyt ei varmaan ole väliä onko kätilö vai opettaja. Se missä voisin kuvitella opettajan ammatista olevan hyötyä kätilöön nähden, on ehkä jotkut toimistohommat? Kätilö puolustautuu. :D

Yhteistyössä