Mun tyttö aloittaa syksyllä koulun ja kouluun tutustumisen yhteydessä saivat kesätehtävän. Siinä pitää rastia niitä taitoja, mitkä jo onnistuvat ja mitä vielä harjoitellaan. Meillä on aina ja ikuisesti ollut se ongelma, että tyttö ei kuuntele. Vaikka mä sanoisin asiasta kymmenen kertaa ja viimeiset kaksi kertaa jo huutamalla, viesti ei tunnu menevän perille. Ja kun mä olen kauniisti sanonut sen kahdeksan kertaa ja sitten aloitan rähjäämisen, tyttö kiukkuaa takaisin, että miks mä aina huudan hänelle :headwall:.
Anyway, tyttö luki tätä tehtävälappua ja tuli kohtaan "harjoittelen kuuntelemaan ohjeita ja tekemään niin kuin ohjeissa sanotaan". Meinasi pistää ihan iloisesti siihen rastin, kunnes pysäytin hänet. Tytön mielestä siihen kuuluu ilman muuta rasti, koska hän osa eskarissa piirtää mitä käsketään ja askartelee ohjeiden mukaan. Mutta minä nipo äiti olin eri mieltä ja sanoin, että se ei koske pelkästään eskarissa tapahtuvaa toimintaa, vaan myös kotona ja eskarin ulkopuolella. Sanoin, että niin kauan kun sulle pitää sanoa asioista miljoona kertaa ennen kuin menee perille ja sen päälle vielä suutut siitä, niin sä et osaa toimia ohjeiden mukaan etkä osaa noudattaa ohjeita.
Tuo rastin puuttuminen otti tytön luonnon päälle niin paljon, että sanoi mulle näin: äiti, mä aion kesän aikana harjoitella tuota tosi paljon, niin ettei sun tarvii enää sanoa kuin ihan pari kertaa vaan. Koska mä oikeasti haluan sen rastin ennen kuin koulu alkaa. Tuosta päivästä tähän päivään on tapahtunut hurjaa parannusta! Jos ei ohje tunnu menevän perille, mun ei tarvitse kun vihjaista siitä rastista, niin johan alkaa korvat taas toimia. Tyttö siis tekee sitä, että kuulee kyllä ihan hyvin mitä sanon ja ymmärtää sen, mutta vastaa aina vaan "joojoo", "ihan kohta", "mutku mä haluan ensin....". Ja sitten suuttuu kun sille huomauttaa asiasta. Katsotaan, miten kauan tuon rastin maaginen voima meitä kantaa...