Tuo kolmevuotias, en jaksa kohta enää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä myös ihan samanlaista, kyse 3-vuotiaasta pojasta. Monenlaista on kyllä kokeiltu, ja oikeastaan tiedän mitä lapsi on vailla, mutta sitä vaan ei nyt ole mahdollista tarjota kun lapsi on kotihoidossa pikkuveljen kanssa. Meillä ainakin se on mielekästä tekemistä ja todella paljon vanhemman huomiota ja johdonmukaista "kädestä pitäen" ohjeistusta ihan kaikkeen. Juuri olimme kahdestaan pojan kanssa viikonlopun vietossa eikä kertakaikkiaan mitään ongelmia ollut, poika totteli ekasta kerrasta suurimmaksi osaksi, ja kaikki oli jotenkin paljon helpompaa ja selvempää koska minun oli mahdollista koko ajan seisoa vieressä ja avustaa ja opastaa ja varmistaa. Mutta kun kotona arkena on myös se pikkuveli sekä kaikki kotihommat (enkä edes tee niitä paljoa, mutta kuitenkin), joten silloin se huomio jää vähemmälle. Poika saattaa ehtiä tehdä jotain kiellettyä, jota en edes heti huomaa, ja tietysti jos ei heti pääse kieltämään niin poika huomaakin että ei tästä sitten mitään kummempaa seuraakaan.

Poika ei itsekseen viihdy, suu käy koko ajan kuin papupata. Jos en riittävän aktiivisesti kommentoi pojan jatkuvaa puhetulvaa, vaan sanon vaan että "ahaa", "vai niin", "niinkö?", se ei lapselle riitä vaan hän kaipaisi aktiivisuutta. Sitten hän pitkästyy, alkaa ilkeillä ja hakea huomiota, ei tottele mitään vaan venkoilee ja tahallaan hidastelee. Mutta ei siihen aivan jatkuvaan huomioimiseen vaan yksinkertaisesti yksi aikuinen kahden lapsen kanssa veny...

No tämähän se varmaan meilläkin, kun on vauva ilmestynyt sotkemaan kuvioita, mutta ärsyttää se venkoilu silti. Ja aina ei vaan pysty kädestä pitäen ohjaamaan, kun on tosiaan tuo vauva kainalossa.

No juup. Minä olen sitä mieltä, että lapsesi on turhautunut. Puoli vuotiaasta sisaresta ei ole mitään seuraa, päinvastoin vie lapsen mielestä jopa usein sen ainoan leikkiseuran (äidin) muualle. Leikitkö lapsen kanssa? Onko lapsella tarpeeksi tekemistä kotona, kavereita?

Kyllä 3-vuotias turhautuu helposti. Minulla on vain tuo ainokainen 3 vee ja kyllä täällä tavarat välillä lentää, vaikka ei huomiosta tarvi kenenkään kanssa tapella ja päiväkodissakin on muutaman päivän viikossa.

Onko lapsesi kerhossa? harrastaako mitään? Kotona olo ei vain yksinkertaisesti riitä tyydyttämään tuon ikäisen tarpeita, siitä ei pääse minnekään vaikka kuinka tuntuisi, että sen pitäisi riittää.

Meillä uhmaan auttaa se kun takavarikoin lelun. Uhmassa kannattaa osata erottaa väsymys ja se kun lapsi oikeesti uhmaa tahallaan. Virikkeiden puute ja lapsen kyllästyminen tylsyyteen, ei ole rankaisemisen arvoinen asia.

Mulla itsellä on ollut netti ja tv kiinni pari vuorokautta, eli ei toimi kumpikaan "lelu" ja voin sanoa, että ärräpäät on lennelly ja muutama raivojuoksulenkki tullu tehtyä. Sellaista...

No tämähän se varmaan meilläkin, kun on vauva ilmestynyt sotkemaan kuvioita, mutta ärsyttää se venkoilu silti. Ja aina ei vaan pysty kädestä pitäen ohjaamaan, kun on tosiaan tuo vauva kainalossa.

Eli lapsi on oppinut että sun kieltoja ei tartte kuunnella kun ne kiellot ei jojda mihinkään! kyllä se vaan täytyy pystyä kädestä pitäen ohjaamaan, vauva kainalossa ja 3v toisessa kainalossa jos ei muu auta.

Yhteistyössä