V
"Vierailija"
Vieras
Lapsi huutaa turvattomana jos hän huutaa sylissäni?! Tai kantoliinassa? Millä tavalla se on turvatonta. Jos jaksan, hyräilen ja laulan hänelle, mutta ei sitäkään jaksa tuntitolkulla.
Neuvolasta kysyin perhetyötä, siis hoitajaa joka hoitaisi vaikka aamutoimet ja minä saisin nukkua kerran viikossa 8 h, mutta täti sanoi etten saa sitä, koska mulla tai miehellä ei ole mielenterveysongelmia, alkoholiongelmaa tai muita vaikeuksia, sosiaalitoimen työntekijät on varattu näille perheille. Pitäisi olla jotain paperilla olevaa vikaa, eikä lapsellakaan ole mitään diagnoosia. Mulla varmaan kohta on joku diagnoosi jos tää jatkuu...
Mies auttaa välillä, ei mene heti nukkumaan vaan töistä tullessaan valvoo parisen tuntia muksujen kanssa ja minä saan nukkua, mutta ei sekään ole pidemmän päälle hyvä ratkaisu. Mieskin kärsii siitä, hänellä on fyysisesti raskas työ ja pitää saada levätä. Ymmärrettävästi on kiukkuinen kun ei pääse nukkumaan.
Jotenkin sitä vaan ajattelee, että on tähän oltava joku muu ratkaisu kuin jatkaa näin, 1-vuotias hallitsee koko perhettä, muut kärsii ja yrittää sopeutua hänen rytmiinsä. Tunnen sääliä lastani kohtaan, nytkin, hirvittävää sääliä ja pahaa oloa hänen puolestaan kun hänellä on noin paha olla. Ei kuitenkaan kenelläkään ystävälläni ole elämä tällaista, vaikka löytyy monen lapsen äitejä.
Ei tuossa mun katsomuksen mukaan ainakaan ole mitään turvatonta. Ja siinähän se onkin se tärkeä seikka; että vaikka lapsi itkee, niin hän ei itke yksin. Se jos mikä EI ole turvatonta. Lapsi kokee pahaa oloa, mutta hän ei koe sitä yksin. Se on hyvin tärkeää, ja sä toimit aivan oikein.
On myös totta, ettei noita toimia millään jaksa koko aika. Se on käytännössä mahdotonta, olipa kyseessä sitten millainen superäiti tahansa (ja minusta ap:lle sellainen titteli kuuluisikin, sen verran raskasta arkea olet kuitenkin jo pitkään jaksanut!)
Meidän neuvolassa (pikkuinen kaupunki) saa perhetyöntekijän, vaikkei olisikaan alkoholiongelmaa, huumeongelmaa tai mielenterveysongelmia. Syyksi riittää väsymys tai se, että mies on paljon poissa kotoa... tai yksinhuoltajuus. Ehkä isommissa kaupungeissa ei sitten vain ole niitä resursseja.