Tuomitsen sukulaiseni, jotka jättivät 6kk ja 9kk ikäiset lapsensa viikonlopuksi hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aapee.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="shihtzu";23705453]Suurin osa vauvoista ei enää ole täysimetyksellä tuossa vaiheessa ja ei todellakaan 6kk vanha ole suurinta osaa päivästä sylikontaktissa, ainakin oma 6kk vanha harjoittelee jo kovaa kyytiä eteenpäin menoa, ei se sylissä jaksa olla, kun koko ajan pitäisi olla menossa.[/QUOTE]

Se, että suurin osa vauvoista ei saa äidinmaitoa suositusten mukaan/lajityypillisellä tavalla ei tarkoita, etteikö ihmislapsella olisi sellaisia sopeutumia joiden perusteella on syytä olettaa lapsen kehittyvän parhaiten saadessaan runsaasti oman äidin sylikontaktia tuossa iässä :)

Ja kyllä puolivuotiaan pitäisi vielä suuri osa päivästään saada viettää äidin sylissä.

Se, että suurin osa vauvoista ei saa äidinmaitoa suositusten mukaan/lajityypillisellä tavalla ei tarkoita, etteikö ihmislapsella olisi sellaisia sopeutumia joiden perusteella on syytä olettaa lapsen kehittyvän parhaiten saadessaan runsaasti oman äidin sylikontaktia tuossa iässä :)

Ja kyllä puolivuotiaan pitäisi vielä suuri osa päivästään saada viettää äidin sylissä.

Älä taas ala.
Meidän kaiffari konttas jo tuolla iällä. Olisko se pitänyt köyttää syliin?

Meinaatko, että hengailitte sisällä kaikki päivät? Että lapsi söi kontatessaan, joi maitonsa kontatessaan ja nukkui kontatessaan?

Meillä ainakin lapsi nukkuu vaunuissa tai sängyssään, ei enää osaa edes nukkua sylissä ja liinailu ei ole koskaan ollut mun juttu, mun selkä ei pitemmän päälle kestä ja kun on tuo vahempikin, jota pitää sylitellä, niin vauva ei voi koko ajan olla mun sylissä. Tissillä ollessaan on tietysti sylissä, mutta muut ruoat syödään jo syöttötuolissa. Niin ja kun lapsi on tissillä, niin syö 5-10 minuuttia ja sitten pitäisi on maha täys ja pitäisi taas mennä.

[QUOTE="shihtzu";23705448]Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja "katmat" Näytä viesti
Tutkimuksethan sanoo että mitä enempi on vauvana kiinni äidissä niin sitä itsenäisempiä ne lapset on sitte isompana. Ei vauvan ees tarvi olla vielä itsenäinen. Eikä pikkulapsen. Ei niiden tarvi osata olla ilman äitiä ja isää. Éi lapsella oo sellaseen tarvetta ja lapsi kehittyy vallan hyvin vaikka ois äitissä kiinni 24/7 ekat elinvuotensa. Se on ne vanhemmat kun eivät kestä sitä lastaan ja pitää päästä tuulettumaan. Aikuisista se lähtee se tarve että jo vauvojen pitäis osata olla itsenäisiä.

Siis oletko aapee sitä mieltä, että minun pitäisi olla noiden molempien lapsien kanssa 24/7 vuoden jokaisenä päivänä seuraavat pari vuotta, mahtaisi olla pää hieman sekaisin, jos en saisi edes joskus vapaata lapsista.[/QUOTE]

No en tarkoita että tarvis olla 24/7, kirjoitin vain, että lapsi EI mene pilalle VAIKKA olisikin 24/7 kiinni vanhemmissaan. Eli jos joku kokee ettei halua olla lapsistaan erossa niin hän ei pilaa lapsiaan vaikka oliskin niiden kanssa 24/7. Mutta ei vauvaikäisen paikka myöskään ole olla koko viikonloppua poissa vanhempien luota!!! Vauvaikäiselle sopiva aika on muutama tunti, kyllä siinä ajassa jo ehtii äitikin itseään tuulettaa, jos ei niin sitte on äidissä jotain vikaa!!! Mun kuopus on nyt 10kk (mulla on 3 lasta)ja kyllä se on ollu isänsä kanssa mm sen aikaa kun oon käyny hierojalla tai jotain vastaavaa. Mutta en kyllä jättäis vauvaa KOKO viikonlopuksi yksin mummolaan tms. Ja onneksi meillä on niin fiksu mummokin että hänkin on sitä mieltä että vauvan paikka ei oo mummon pullolla vaan äidin tissillä :) Sen sijaan meidän 7v toki on ollu mummolassa yökylässä, tänä keväänä oli elämänsä ekaa kertaa 3 yötä putkeen mummolassa kun niin kovasti halusi. Ja reissu meni oikein hyvin siitä huolimatta että meidän 7v on ollu äidistä erossa yön yli vasta 3vuotiaana ekan kerran.

Jos niitä lapsia tekee niin mun mielestä pitää sen verran jaksaa että sen ekan elinvuoden ois sen vauvan kanssa (mikä nyt ei sitte tarkoita sitä että pitäis olla 24/7!!!)niin ettei tuu pitkiä eroja. Jos siihen ei pysty niin kannattais miettiä missä on vika. Lapset on pieniä (lue:vauvoja) niin hetken ajan että pitäis sen verran pystyä satsata lapseensa. En minä henk koht tuomitse jos joku 3v+ on viikonlopun mummolassa mutta viikonloppukyläily EI kuulu vauvoille!

ja lähtivät itse ryyppäämään vappuna!
En vaan voi sille mitään. Tärkeitä ovat minulle aina olleet, mutta eivät enää samassa arvossa. En olisi ikinä uskonut. Toisen sukulaisen lapsella oli synnynnäinen epämuodostuma, jota vielä hoidetaan ja toisen sukulaisen lapsi on todella arka lapsi. Tekee pahaa aran lapsen puolesta, joka ei uskalla edes isänsä sylissä olla, ja joka nyt vietiin kahdeksi yöksi ja kolmeksi päiväksi yökylään.
Vanhemmat lähti 300km:n päähän :(

Tuomitsen ja mietin miksi oli pakko viedä noin pienet viikonlopuksi hoitoon. Muuttui kyllä näkemykset ja suhteet näihin sukulaisiin, vaikka miten yritän vakuutella itselleni, että juttu on ok.

Jos on erityislapsi, niin kyllä mä sen hyväksyisin että noin pienikin erityislapsi viedään hoitoon. Asia mitä vanhemmat tekevät sen ajan kun lapsi on hoidossa ei kuulu muille.
Kukaan ei tiedä kuinka raskasta se on hoitaa erityislasta, muutakuin toisten erityislasten vanhemmat

Onneksi se on vain ja ainoastaan sinun tuomiosi. Itse ehkä en kahdeksi yöksi olisi jättänyt mutta onhan sitä pahempaakin :) Hyvä että saivat rentoutua ja nauttittua omasta ajastaan. Taidat olla kateellinen? Tekeekö se toisesta heti huonon vanhemman jos ei jaaa samoja kasvatusperiaatteita kanssasi? Joku voi pitää sinua aivan luuseri vanhempana ja vain sen takia että teette asiat eri tavalla. Hienoa että sukulaisesi osaavat/kehtaavat myöntää että vaikka on lapsia voi silti tehdä aikuistenkin kesken jotain mukavaa ja nauttia joskus vain aikuisesta seurasta. Ei se ole lapsilta pois.

Ap... Voisiko sinulla itselläsi olla pieni itsetutkiskelun paikka, sen sijaan, että kiinnität noin kovin huomiota muiden ratkaisuihin?

Kyllä minä kiinnitän huomioita muiden ratkaisuihin, ja usein peilaan niitä omiini. Mietin, olisinko voinut tehdä samoin ja jos en, niin mietin että miksi en. Joskus joku mitä kuulee, aiheuttaa ärtymystä kun itse ei mitenkään ymmärrä, miksi joku tekee niin kuin tekee.

Minä olen saanut pahan mielen monesti sukulaisen pienen lapsen puolesta, ja juuri siksi että on hoidossa koko ajan eikä häntä hoideta minun mielestä hyvin.

Kyllä ihmiset pohtii asioita. Eivät ehkä avaudu niistä edes netissä anonyymisti, mutta pohtii kyllä. Ja jopa tuomitsee.

Miksi lastensuojelu käyttää tukiperheitä pienelle vauvoille, miten he voivat olla 2 yötä poissa eivätkä saa traumoja? Ja lastensuojelulla luultavasti enemmän tietoa lasten kasvatus ja huolenpito asioissa kuin sinulla ap. Eli siis jos se traumatisoisi vauvoja näin ei varmasti lastensuojelukaan tekisi silloin.
Ja tukiperhettä voidaan käyttää todella monesta syystä, ei tarkoita automaattisesti että lapsilla olisi huono olla kotona ja huonot vanhemmat.

Vauvat ei ole leluja: " Enpä viitsi tänä viikonloppuna leikkiä sen kanssa." Heillä on jo tunteet ja ajatukset, eivät pysty niitä vielä vain niin hyvin ilmaisemaan.
Mutta jos tuollaisella välttyy jostain isommasta tragediasta ( liittyen äidin jaksamiseen tms. ) kait se sitten olisi ok.

[QUOTE="Jenny";23706006]Miksi lastensuojelu käyttää tukiperheitä pienelle vauvoille, miten he voivat olla 2 yötä poissa eivätkä saa traumoja? Ja lastensuojelulla luultavasti enemmän tietoa lasten kasvatus ja huolenpito asioissa kuin sinulla ap. Eli siis jos se traumatisoisi vauvoja näin ei varmasti lastensuojelukaan tekisi silloin.
Ja tukiperhettä voidaan käyttää todella monesta syystä, ei tarkoita automaattisesti että lapsilla olisi huono olla kotona ja huonot vanhemmat.[/QUOTE]

Onko lastensuojelu joku taho, joka on aina oikeassa? Ja mistä tiedät, mikä traumatisoi? Tai tarviiko sen ihan niin pahasti tehdä, mutta silti joku juttu ei ole hyvä pienelle vauvalle?

[QUOTE="Jenny";23706006]Miksi lastensuojelu käyttää tukiperheitä pienelle vauvoille, miten he voivat olla 2 yötä poissa eivätkä saa traumoja? Ja lastensuojelulla luultavasti enemmän tietoa lasten kasvatus ja huolenpito asioissa kuin sinulla ap. Eli siis jos se traumatisoisi vauvoja näin ei varmasti lastensuojelukaan tekisi silloin.
Ja tukiperhettä voidaan käyttää todella monesta syystä, ei tarkoita automaattisesti että lapsilla olisi huono olla kotona ja huonot vanhemmat.[/QUOTE]

Kyllä kuule aika monelle lastensuojelun piirissä olevalle lapselle jotain ongelmia jatkossa tuleekin. Yksi syy ongelmiin on varmasti puutteellinen kiintymyssuhde. Lastensuojelu hakee lapsen (ja välillä myös vanhemman) kannalta parasta vaihtoehtoa. Harvoin mikään vaihtoehto on varsinaisesti hyvä siinä vaiheessa.

Kyllä minäkin "tuomitsen" vanhemmat, jotka vauvansa jättävät viikonloppuhoitoon. Ei siinä ihan kaikki ole kohdallaan, jos ei malteta vauvaa kotona hoitaa.

jeeh,tulihan tänne kunnon palstamammoja kertomaan, että heidän purjopetterinsä ei ole koskaan(max kerran) mummin luona yön ja koko tuon ajan äiti ikävöi ja ei pystynyt oikein nukkumaankaan...
LOL.

Polttakaa minut vaikka roviolla,mutta nautin välillä täysin lapsivapaasta ajasta ja uskallan sen jopa sanoa. Kaikkia kun ei ole luotu "keskittymään lapsiin 24/7".

Ja hienoa kun tähän keskusteluun vedetiin imetys mukaan! Pitäähän 9kk olla tissin ulottuvilla 24/7 tai muuten lapsi menee pilalle.

Aiemmin juuri sanoinkin, että lapsi voisi tutustua maailmaan vanhempien kanssa. Se ei tarkoita kotiin kahlitsemista, haloo taas. Ei aina ääripäästä ääripäähän.
Minä ainakin kunnioitan sellaisia vanhempia, jotka ottavat lapsensa mukaan, oikeastaan jokapaikkaan. Niinkin voi lapselle opettaa sosiaalisia taitoja ym. Ei siis tietenkään ryyppämään :D

Onneksi minun ei tarvitse sinun kunnioitustasi hakea. Onko sinulla edes lapsia?

Minä vein 4kk ikäisen lapsen mummille ja papalle yökylään yhdeksi yöksi, että saan viettää iltaa mieheni ja kavereiden kanssa. Hyvin vauva selvisi, nyt vajaa 6kk ikäinen.. luultavasti menee taas yhdeksi yöksi 7kk ikäisenä ja sen jälkeen luoja tietää milloin... kyllä vanhemmatkin silloin tällöin kaipaavat omaa aikaa ja irtautumista, lasten hoito on kuitenkin ympärivuorokautista työtä ja aika vähän siinä ehtii itseään ajatella! Enkä aio alkaa absolutistiksi siksi, että sain lapsen, joskin aika paljon se harventaa niitä juomakertoja, koska en juo lapseni seurassa. Toisin kun meidän naapurit (joka viikonloppu)....

Tosin en ymmärrä sitä, miksi nimenomaan koko viikonlopuksi (2 yötä) ja miksi piti lähteä 300km päähän.. Itse en ainakaan alle vuoden ikäistä antaisi yökylään enempää kuin yhdeksi yöksi, tosin en antaisi tuota edes yökylään kenellekään muulle kuin mummeille.

Oletteko te oikeasti tosissanne että on täysin ok jättää vauva VIIKONLOPUKSI hoitoon? :O Ette voi olla...olen täysin samaa mieltä aapeen kanssa ja eräälle kaverilleni olen suoraan sanonutkin mitä ajattelen siitä kun hoidattivat vauvaansa jatkuvasti vanhemmillaan. Kai se kolahti kun vähän vähensivät hoitkoertoja ;)
Olen TÄYSIN samaa mieltä aapeen kanssa ja harmiksenne voin sanoa että saan omaa aikaa just niin paljon kuin haluan mutta vauvaa en yöhoitoon saatikka viikonloppuhoitoon laittaisi. Yöhoitoa en tuomitse, viikonloppuhoitoa harrastaa vain vastuuttomat vanhemmat noin pienen kohdalla.

Ei se käytäkkään ;) Täällä tukiperheeseen ei pääse alle 2-vuotiaat kun ei pelan kautta muuallakaan. Ja varmasti lapselle on parempi olla vaikka hoidossa kuin elää paskassa perheessä.

Alkuperäinen kirjoittaja suurenmoinenelämä;23706222:
... kyllä vanhemmatkin silloin tällöin kaipaavat omaa aikaa ja irtautumista, lasten hoito on kuitenkin ympärivuorokautista työtä ja aika vähän siinä ehtii itseään ajatella! Enkä aio alkaa absolutistiksi siksi, että sain lapsen, joskin aika paljon se harventaa niitä juomakertoja, koska en juo lapseni seurassa. Toisin kun meidän naapurit (joka viikonloppu)....

Kyllä sitä varmaan näin saa itsensä loppuunkulutettua lasten kanssa. Minulle lasten kanssa olo on lapsiperheen elämää, ei työtä. Nautin tästä elämänvaiheestani suunnattomasti. Ja voin jopa juoda lasin viiniä tai saunaoluen lasten kanssa. Ja vaikka toisenkin lasin lasten mentyä nukkumaan. Enempää en ota, oli sitten lapsia tai ei. Ja taatusti lapseni eivät kärsi siitä, että me vanhemmat osaamme nauttia elämästämme ihan lastemme kanssa.

Yhteistyössä