Tuoreen isän paikka ei mielestäni ole Levillä ryyppylomalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Anni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Anni"

Vieras
Kuulin eilen, kun mieheni puhui puhelimessa kaverinsa kanssa ja he suunnittelivat kevättalveksi Lapin-lomaa. Kun puhelu loppui, tiedustelin mieheltäni, että mikäs tää Lappi-juttu oli, että pääsikö unohtumaan että meille syntyy marraskuussa esikoinen. No, siitä mies sitten että joo ei unohtunut, mutta kyllähän se "hoito järjestyy" vaikka mies lähtiski viikon ryyppyreissulle.

Mä siihen, että jaa kun mun mielestä tuoreen isän paikka ei oo missään Lapin-lomalla, 1000 kilsan päässä kotoa, varsinkin kun hoito jäis yksin mulle kun meillä ei oo täällä ees minkäänlaista turvaverkkoa. En siis hermostunu tai mitään, mutta päätin et kerron miehelle rehellisesti, mitä mieltä oon tollasista suunnitelmista.

"No mut se on viikko!", mies sanoi.

"Niin, viikko on aika pitkä aika", mä sanoin.

"Hei, toiset isät lähtee vuodeksi pois!"

"Ketkä?"

"No vaikka rauhanturvaajat!"

Ja sekö on sitte se ideaalitilanne? No, mä sanoin, et ei mies voi verrata eri perheiden tapoja keskenään, ja ehkä niillä rauhanturvaajien perheillä on turvaverkot kunnossa. Tähän miehen argumentti oli että "no et sä voi sitä tietää!".

Sit mä sanoin, et kyllähän tästä on ollu puhetta, et kun lapsi syntyy, niin omista menoista ja mielihaluista joutuu väistämättä tinkimään. Ja olin tosiaan ollu aiemmin siinä luulossa, et se oli miehelle ihan okei. Mies oli aiemmin sanonu että häntä ei haittaa vaikka ei pääse menemään entiseen tahtiin, et kyllä hän kotona viihtyy. Ja mä sanoin myös, että kyllä sitä ulkona voi silloin tällöin käydä, mutta sekin pitää hoitaa siihen malliin et seuraavana päivänä pystyy olemaan lapsen kanssa. Ja että se on vaan elämää se, part of the deal, vastuullisen vanhemman toimintaa. Ja että tästäki oli ollu puhetta aiemmin.

No mun mies sitte tietenki suuttui. Ja kun se suuttuu, se alkaa puhua mulle niinku 15-vuotias murkku äidille. "Ai eikö tässä IKINÄ ENÄÄ SAA MIHINKÄÄN MENNÄ?", "Mitä sä eet mun puheluja kuuntelet?", "No tämä tuli ainaki selväks, mä en mene!", "Suu kiinni, oo hiljaa, johan mä sanoin että mä en mee!". So much for the adult conversation.

Eli mies ei tajunnu yhtään mun pointtia ja nyt mä oon ikävä ämmä, joka kieltää menemästä. Mä vielä sanoin, et en mä aikuiselta ihmiseltä mitään kiellä, mut mua ihmetyttää, et miten tulee ees mieleen lähtee poikienreissulle toiselle puolen Suomea kun on alle puolivuotias lapsi, ja jättää äiti yksin lapsen kaa. Ei siinä, kyllä mä varmaan pärjäisin, mutta mun mielestä

a) viikko on liian pitkä aika. Voi sitä lasketella ja juopotella lähempänäkin, jos on pakko
b) prioriteetit on vinksallaan, jos poikien humputtelureissu menee perheen edelle
c) jos suunnittelee reissuja, niistä keskustellaan ensin puolisoiden kanssa ja mietitään, mikä ois hyvä kompromissi.

Mitä te ootte mieltä? Olinko mä kohtuuton?

No oot, viikko on lyhyt aika ja kyllä puoli vuotiaan kanssa pärjää pidemmänkin aikaa yksin + mistä sä tiedät vaikka sulla olis kummosia mammakavereita sillon.

Me ollaan aina reissattu yksin ja yhdessä + perheenä silloin kun on tullu sopiva reissu vaikka lapsia on ollu 1-3 ei ongelmaa. Tyyvyväiset vanhemmat = onnellinen perhe

meille tuli aikanaa ero, kun miehellä alkoi olee liikaa näitä omia ryyppymenoja kun vauva syntyi. ei ollut vkon reissuja mut vkonlopun kestäviä kyllä. jos nyt mies menee viikoksi niin menot vaan lisääntyy. tietysti on hankalaa sitoakaan ja kieltää toista menemästä. itse en hyväksyisi viikon reissua jos vauva juuri syntynyt.

Mä en koe, että olisin millään lailla oikeutettu sanomaan muiden kohtuullisuudesta tai kohtuuttomuudesta.

Mutta kevättalvellahan se vauva on jo useamman kuukauden vanha, ei ihan vastasyntynyt.
Oman mieheni päästäisin hyvillä mielin, suorastaan kehottaisin menemään (kun se ylipäätään harvoin käy missään.)
Olisin päästänyt vielä neljännenkin vauva-aikana, vaikka silloin sitä hoidettavaa olisi mulla ollut aika julmetun paljon enemmän. Jonkun viikonloppureissun se taisi silloin tehdäkin.

Ja itseasiassa itse lähdin käymään muutaman päivän reissun Espanjassa asti silloin, kun nuorin oli alle 6kk. Mukaan otin esikoisen, loput kolme ja kaikki eläimet jätin ihan huoletta isännän niskoille.

No omalla kohdalla tiedän sen,että miehellä vois olla joku sana sanottavana jos lykkäisin lapset hänelle viikoksi ja lähtisin Leville ryyppäämään. Mies on tehnyt keikkatöitä eri kaupungissa ja ollut kolmekin viikkoa putkeen esim. Norjassa,mutta se on mun mielestä eri asia kuin että hoidattaa toisella koko huushollia huvikseen. Siksi että saa viikon viettää raikulielämää. Joo,sano miehelles että menee vaan,mutta mee sä sit seuraavalla viikolla.

• Tykkää
Reactions: asenneongelmia
Sun mies taitaa olla vielä ihan kakara. Silloin, kun mun lapset syntyi, järjestin kesälomani vaimon äitiysloman jatkoksi, että voin olla lapsen kanssa kahdestaan kotona ja nauttia sen kanssa olemisesta. Toinen syy oli, ettei lasta tarvinnut viedä niin pienenä hoitoon, kun äitiysloma oli silloin 3 kk.

Mun mielestä 3kk ikäisen vauvan vanhemmat ei ole enää tuoreita.
a) viikko menee ennenkuin huomaakaan
b) riippuu ihan kuinka usein (viikon reissu kerran vuodessa on harvoin)
c) tästä mä olen samaa mieltä eli keskustellaan etukäteen

Mutta mä olen tietysti huono sanomaan, kun oma mies lähti ensimmäiselle viikon työreissulle kun esikoinen oli 3 vk vanha. Ja kuopuksen ollessa n. 1kk mies lähti kolmen viikon työreissulle, eli mä jäin kotiin kahden alta 2v:n kanssa. Tietysti työreissut on eri asia...

Mun mielestä olet kohtuuton jos et miestä "päästä", mutta kohtuullista olisi keskustella asiasta ennenkuin sopii mitään kenenkään kanssa.

• Tykkää
Reactions: epipremnum
Et oo kohtuuton. Meillä mies meinas lähtä viikonlopuksi ja kompromissina menikin vain yhdeksi yöksi, kun vauva oli 5kk. En päästänyt kahdeksi yöksi, kun yöt olivat muutenkin niin hulinaa silloin. Lapsi on myös miehesi, mitä mieltä olis jos sä yhtäkkiä päättäisit lähteä viikoksi reissuun...? :)

Joo siis mä en lähtökohtaisesti ole reissuja vastaan, mutta mun mielestä on väärin suunnitella matkoja mun selkäni takana ja vaan olettaa et se on mulle okei. Kyllähän miehelläkin on vastuu siitä lapsesta, ihan yhtä paljon ku mulla. Ja eniten mua ihan oikeesti ärsyttää tuo sen vittumainen äänensävy millä se mulle puhui. Jos se ois vaikka ihan normaalilla äänensävyllä kertonu et hän tosiaan haluis mennä ja perustellu, eikä ruennu lapselliseks, niin tilanne ois ihan toinen.

Mun mielestä tommoisesta reissusta pitäisi sopia hyvissä ajoin (= ennenkuin puhutaan kavereiden kanssa) ja yhdessä tuumin. Matka Leville viikoksi kevättalvella on kallis ja syö aika ison loven perheen rahoista, vaikka olisikin hyvät tulot.

Sinänsä yhden vauvan kanssa voi pärjätä ihan hyvinkin, varsinkin jos ei ole sairas tai erityisen vaativa lapsi.

Mun mieheni tekee epäsäännöllisesti työmatkoja, mutta ei hän viikoksi skimbaamaan/dokaamaan "poikaporukalla" lähtisi. "Antaisin" mennä, jos ihan PAKKO olisi, mutta on helppo sanoa, kun ei hän menisi.

Mielestäni tällaisista reissuista tulisi keskustella ennen niistä sopimista. Mulla ainakin nousee vastarinta kun tuollaisista menoista vain ilmoitetaan.

Vauva on toki jo vähän isompi, mutta eihän sitä voi etukäteen tietää millainen vauveli sieltä putkahtaa. Jos vaikka on koliikkia ja vauva huutaa ensimmäiset kuukaudet yötä päivää.

Viikon reissut on mielestäni jo liian pitkiä perheellisille kun on pieniä lapsia. Olen myös sitä mieltä, että on kohtuutonta kieltä kaikki menemiset. Eli kyllä tuossa pitäisi löytyä joustoa puolin sun toisin. Eikö miehelle riittäisi pidennetty viikonloppu Lapissa?

Mun mielestä tommoisesta reissusta pitäisi sopia hyvissä ajoin (= ennenkuin puhutaan kavereiden kanssa) ja yhdessä tuumin. Matka Leville viikoksi kevättalvella on kallis ja syö aika ison loven perheen rahoista, vaikka olisikin hyvät tulot.

Niin ja tää on tietty yks pointti. Meillä ei tod ole hyvät tulot, ja mun mielestä on vähän epäreilua sekin et mies katsoo voivansa irrottaa tonnin omaan kivaan viikkoonsa.

[QUOTE="Anni";24228484]Joo siis mä en lähtökohtaisesti ole reissuja vastaan, mutta mun mielestä on väärin suunnitella matkoja mun selkäni takana ja vaan olettaa et se on mulle okei. Kyllähän miehelläkin on vastuu siitä lapsesta, ihan yhtä paljon ku mulla. Ja eniten mua ihan oikeesti ärsyttää tuo sen vittumainen äänensävy millä se mulle puhui. Jos se ois vaikka ihan normaalilla äänensävyllä kertonu et hän tosiaan haluis mennä ja perustellu, eikä ruennu lapselliseks, niin tilanne ois ihan toinen.[/QUOTE]

Tuon mä ymmärrän. Me ollaan kyllä aina puhuttu keskenään jos jotain reissuja menoja on, ja kysytty onko ok jos menen silloin ja silloin jne. Ihan jo siksikin, että jos molemmille sattuu joku oma meno samaan aikaan, niin täytyy hoitaa joku vahtimaan lapsia ja sisäelukoita, ja joku hoitamaan ulkona asuvat eläimet.

Mutta kyllä ne menot on muutenkin kohteliasta sopia toisen kanssa ennen kuin lyö lukkoon mitään.

Mutta en mä siitä viikon reissusta itsessään ymmärtäisi ottaa nokkiini.

Mun mielestä täs ei ole kysymys vauvan iästä eikä pärjäämisestä, vaan siitä miten mies on asiaa hoitanut ja mitkä asiat on miehelle tärkeät. Mä vetäisin tollasesta herneen nenään, ensinnäkin asiasta pitää ensin sopia perheen kesken, toiseksi mun miehellä on tosi vähän lomaa ja oletan, että käyttää sen perheen yhteisiin reissuihin. Muista en tiedä mut mä en sulattaisi asiaa.

[QUOTE="3xmamma";24228509]Mielestäni tällaisista reissuista tulisi keskustella ennen niistä sopimista. Mulla ainakin nousee vastarinta kun tuollaisista menoista vain ilmoitetaan.

Vauva on toki jo vähän isompi, mutta eihän sitä voi etukäteen tietää millainen vauveli sieltä putkahtaa. Jos vaikka on koliikkia ja vauva huutaa ensimmäiset kuukaudet yötä päivää.

Viikon reissut on mielestäni jo liian pitkiä perheellisille kun on pieniä lapsia. Olen myös sitä mieltä, että on kohtuutonta kieltä kaikki menemiset. Eli kyllä tuossa pitäisi löytyä joustoa puolin sun toisin. Eikö miehelle riittäisi pidennetty viikonloppu Lapissa?[/QUOTE]

En missään nimessä yritäkään kieltää kaikkia menemisiä, mutta miehen mielestä Lappiin ei kannata lähteä lyhyemmäksi ajaksi, ja se pitää varmasti paikkaansa ku pelkkiin matkoihin menee päivä suuntaansa.

[QUOTE="vieras";24228521]Mun mielestä täs ei ole kysymys vauvan iästä eikä pärjäämisestä, vaan siitä miten mies on asiaa hoitanut ja mitkä asiat on miehelle tärkeät. Mä vetäisin tollasesta herneen nenään, ensinnäkin asiasta pitää ensin sopia perheen kesken, toiseksi mun miehellä on tosi vähän lomaa ja oletan, että käyttää sen perheen yhteisiin reissuihin. Muista en tiedä mut mä en sulattaisi asiaa.[/QUOTE]

Niin, kyllä mäkin olisin olettanu et se talviloma vietetään perheenä yhdessä.

Esikoisen synnyttyä oma silloinen puoliso oli jatkuvasti työmatkoilla viikon tai parikin. Olisi puolestani saanut lähteä lomallekin poikien kanssa reissuun, etenkin jos miehesi vielä tekee ihan normiduunia ja on aina kotona. Kyllä, sä olet tiukkapipo ja ymmärrän miestäsi täysin enkä käsitä, miten joku voi olla noin riippuvainen puolisostaan ja määräilee häntä vielä noin pahasti. Mutta, itsepä on miehesi sinut puolisokseen valinnut, sen olisi kannattanut alussa ottaa selville millainen pirttihirmu kotona on lapsen synnyttyä.

Yhteistyössä