tuossa mietin semmosta että mihinköhän ne köyhiin maihin menevät lahjotukset oikeesti menee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiskä:
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
mä en ite oo ikinä lahjottanu mitään enkä lahjota koska ei mua oikeesti kiinnosta miten jollakin menee afrikassa. ei vaan kiinnosta eikä kosketa.

Onneksi kaikki ei ajattele noin :o

en tiä onko onneksi mutta telkkarissakin näytetään ne nälkiintyneet ja huonokuntoisimmat ihan vaan sen takia että joku antais sinne rahaa ym. en mä ainakaan usko että siellä kaikki ihmiset on luurankoja.
miksi ei auteta vaan kotimaassa olevia, kyllä täälläkin kärsitään ja jotkut jopa kodittomia.

Ilmeisesti et koskaan ole itse käynyt koko mantereella...

mä en ite oo ikinä lahjottanu mitään enkä lahjota koska ei mua oikeesti kiinnosta miten jollakin menee afrikassa. ei vaan kiinnosta eikä kosketa.

en tiä onko onneksi mutta telkkarissakin näytetään ne nälkiintyneet ja huonokuntoisimmat ihan vaan sen takia että joku antais sinne rahaa ym. en mä ainakaan usko että siellä kaikki ihmiset on luurankoja.
miksi ei auteta vaan kotimaassa olevia, kyllä täälläkin kärsitään ja jotkut jopa kodittomia.

Surullista jos joku oikeasti ajattelee näin itsekkäästi :'(

Kyllä mä autan kotimaassakin, autatko sinä?

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Kannettu vesi ei kaivossa pysy. Wanha suomalainen sanalasku, joka pätee vieläkin...

Tästä olen täysin samaa mieltä. Siksi nykyään on ymmärretty se, että on tärkeää opettaa ihmisiä auttamaan itseään ja panostettu koulutukseen jne.

Kannettu vesi ei kaivossa pysy. Wanha suomalainen sanalasku, joka pätee vieläkin...

Tästä olen täysin samaa mieltä. Siksi nykyään on ymmärretty se, että on tärkeää opettaa ihmisiä auttamaan itseään ja panostettu koulutukseen jne.

Onko havaittavissa edistystä...

Ilmeisesti et koskaan ole itse käynyt koko mantereella...

no enpä oo enkä kyllä oo menossakkaan....

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Minä olen itse ollut kehitysmaassa lastenkodissa ja sinne saatiin mm. lahjoituksena rahaa jolla ostettiin kangasta josta tytöt sitten ompeli itselleen koulupuvut ja pääsivät kouluun.

ja vielä käytetään lapsityövoimaa....

Kyllähän niihin avustustarvikkeiden kuljetuksiinkin menee rahaa. Samoin sitä työtä tekevien palkkoihin.

Lepsa on ihan oikeassa siinä, että kannettu vesi ei kaivossa pysy. Ja siksihän yhä enemmän se kansainvälinen apu on sitä, että niitä kehitysmaiden asukkaita opetetaan itse huolehtimaan hyvinvoinnistaan. Järjestämällä koulutusta, rakentamalla kaivoja jne. Entinen koulukaverini työskenteli useita vuosia liiketalouden asiantuntijana Etelä-Amerikan maissa opettamassa paikallisille, miten yrityksiä perustetaan, miten ne saadaan kannattaviksi jne. Tosin raha siihen työhön meni Suomen valtion kassasta eikä hyväntekeväisyysjärjestöjen rahoista.

Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd-:

Surullista jos joku oikeasti ajattelee näin itsekkäästi :'(

Kyllä mä autan kotimaassakin, autatko sinä?

en ajattele itsekkäästi. eipä juuri ole todisteita siitä kuinka paljon lahjoitetuista rahoista on perille päässy. ja jos jotain esineitä ym antaisin niin tuskin ne suomen karttakirjalla mitään tekee...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kyllähän niihin avustustarvikkeiden kuljetuksiinkin menee rahaa. Samoin sitä työtä tekevien palkkoihin.

Lepsa on ihan oikeassa siinä, että kannettu vesi ei kaivossa pysy. Ja siksihän yhä enemmän se kansainvälinen apu on sitä, että niitä kehitysmaiden asukkaita opetetaan itse huolehtimaan hyvinvoinnistaan. Järjestämällä koulutusta, rakentamalla kaivoja jne. Entinen koulukaverini työskenteli useita vuosia liiketalouden asiantuntijana Etelä-Amerikan maissa opettamassa paikallisille, miten yrityksiä perustetaan, miten ne saadaan kannattaviksi jne. Tosin raha siihen työhön meni Suomen valtion kassasta eikä hyväntekeväisyysjärjestöjen rahoista.

Mut mitäs sitten tehdään jos se koulutuskaaan ei auta:o

Kyllä siitä vaan on jo monessa paikassa saatu hyviä tuloksia. Jo pelkästään se, että ihminen on luku- ja kirjoitustaitoinen, auttaa monissa asioissa. Hirveän hitaastihan muutosta tapahtuu ja osasyy on se, että näiden maiden hallitukset eivät ole millään tavoin sitoutuneet kansalaistensa hyvinvoinnin kasvattamiseen. Diktaattorien on toki helpompi hallita kansaa, joka ei mistään mitään tiedä. Mutta toivon mukaan näissä maissa kasvaa sukupolvi, joka jo jotain tietääkin tai ainakin osaa ottaa selvää.

Kyllä se auttaa. Ja etenkin mm. pienlainojen myöntäminen yrittäjiksi ryhtyville naisille on käsittääkseni osoittautunut erittäin hyväksi keinoksi kohentaa perheiden toimeentuloa.

Alkuperäinen kirjoittaja deziluu:
Kyllä se auttaa. Ja etenkin mm. pienlainojen myöntäminen yrittäjiksi ryhtyville naisille on käsittääkseni osoittautunut erittäin hyväksi keinoksi kohentaa perheiden toimeentuloa.
Joillekin niistä pienlainoista on kyllä aiheutunut enemmän haittaa kuin hyötyä. Niihin lainoihin pitäisi aina sisältyä myös yrityksen perustamiseen liittyvää opastusta, riittävän pitkää seurantaa, neuvoja siihen, mitä tehdä, jos yritys ei alakaan menestyä jne.

Nyt joku suuttuu,mutta ei voi mitään.

Mun mielestä on itseasiassa todella älytöntä että muiden maiden tarvitsisi maksaa ja olla koko ajan auttamassa.Mikseivät lopeta,no okei ,edes rajoita sitä lasten tekemistä?Mikseivät käytä ehkäisyä?

ensin nämä asuu siellä nälkämaassa ja jonkin syyn takia muuttaa esim. suomeen. omassa maassa totuttu nälkään ym. ja sit ku nää tulee tänne nii pitää saada bemarit ja taulutelkkarit. miksi ne ees viittii pyytää mitään ku ovat tottuneet "ei mihinkään"?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Mun mielestä on itseasiassa todella älytöntä että muiden maiden tarvitsisi maksaa ja olla koko ajan auttamassa.Mikseivät lopeta,no okei ,edes rajoita sitä lasten tekemistä?Mikseivät käytä ehkäisyä?
Länsimaat maksavat sitä velkaa, minkä aikoinaan saivat aikaiseksi riistämällä näitä kehitysmaita. Ehkäisyä on varmaan vähän vaikea käyttää, jos ei ole ehkäisyvälineitä. Pitää myös muistaa, että vielä toistaiseksi noissa maissa lapset ovat ne, jotka huolehtivat vanhuksistaan. Me maksamme osan tuloistamme veroina ja vaadimme, että mummomme ja vaarimme saavat hyvän hoidon - tai edes jonkinlaisen hoidon - niillä verorahoilla kustannetuissa vanhainkodeissa. Me maksamme myös osan tuloistamme eläkkeitämme varten.

Lapsia on tehtävä sitä enemmän, mitä suurempi on lapsikuolleisuus, jotta olisi edes joku sitten turvaamassa vanhuudenpäivät, kun eläkkeitä ei ole.

Ja paavihan ei taas ehkäisystä tykkää.

Mutta tuota perheneuvontaakin tehdään lähetystyönä. Vaikeaa vaan valistaa lukutaidottomia ihmisiä kondomeista tai muusta...

Länsimaat maksavat sitä velkaa, minkä aikoinaan saivat aikaiseksi riistämällä näitä kehitysmaita. Ehkäisyä on varmaan vähän vaikea käyttää, jos ei ole ehkäisyvälineitä. Pitää myös muistaa, että vielä toistaiseksi noissa maissa lapset ovat ne, jotka huolehtivat vanhuksistaan. Me maksamme osan tuloistamme veroina ja vaadimme, että mummomme ja vaarimme saavat hyvän hoidon - tai edes jonkinlaisen hoidon - niillä verorahoilla kustannetuissa vanhainkodeissa. Me maksamme myös osan tuloistamme eläkkeitämme varten.

Mitä hemmetin velkaa?

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Minä olen itse ollut kehitysmaassa lastenkodissa ja sinne saatiin mm. lahjoituksena rahaa jolla ostettiin kangasta josta tytöt sitten ompeli itselleen koulupuvut ja pääsivät kouluun.

ja vielä käytetään lapsityövoimaa....

Oliko tää sun kommentti vitsi?

Varmastikin oli, mutta kuitenkin selvennykseksi sanon että ompelemaan oppiminen on monelle naiselle tärkeä taito, varsinkin jos hyvien sukulaissuhteiden puuttumisen takia mahdollisuus naimisiin pääsyyn (=aika lailla turvattu eläminen) puuttuu. Itse tehdystä saa sopivan kokoisen ja siitä varmasti myös huolehditaan hyvin kun tietää millainen vaiva uuden tekemisessä olisi. Sitä paitsi ei tuolla edes myydä mitään valmispukuja vaan koulusta on annettu ohjeet millainen puvun pitäisi olla, vaatteet ylipäätänsäkin ommellaan enimmäkseen itse.

Koska Ruåtsi aikoo maksaa velkansa Suomelle 600 vuoden riistosta?:o

Kun on kerran nähnyt kun sotilaat myy hätäapupakkauksia niin eipä tee mieli kauheasti tukea esim. Unisefia. Idea on hyvä ja kaunis, mutta kun et voi olla varma meneekö rahat perille. samoin suomessa oli vastikään feikkisyöpäjärjestö jossa yli 80% kerätyistä rahoista meni huijareiden taskuihin. SPR:ä tuen silloin kun on selkeästi esitetty mihin varat menevät, esim. aasian katasrofiin annoin silloin par vuotta sitten, ja kun myös esitetään kuinka avustus menee perilel, mutta esim. nälkäpäiväkeräyksiin en osallistu kun ei ole edes selkeästi kerrottu mihin raha käytetään ja esim. tänä vuonna ei mennyt edes nälkäänäkeville, vaan koulusurmien jälkityöhön (joo on hyvä kohde, mutta miten se nälkään liittyy, eikä sinnekään mennyt kaikki vain jokin osa).

Rahat ei mene perille,ainakaan kokonaisuudessaan,joten en ala rahojani tyhjään heittämään.
Kysynpähän vaan että missä on ne miljoonat eurot tsunamirahoja? No ei ainakaan siellä missä pitäisi!

Koska Ruåtsi aikoo maksaa velkansa Suomelle 600 vuoden riistosta?:o
No mitkäs luonnonvarat ruattalaiset nyt sitten meiltä vei? Etelä-Afrikassa taitaa timanttikaivokset olla edelleenkin länsimaisessa omistuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Valikoiden:
Kun on kerran nähnyt kun sotilaat myy hätäapupakkauksia niin eipä tee mieli kauheasti tukea esim. Unisefia. Idea on hyvä ja kaunis, mutta kun et voi olla varma meneekö rahat perille. samoin suomessa oli vastikään feikkisyöpäjärjestö jossa yli 80% kerätyistä rahoista meni huijareiden taskuihin. SPR:ä tuen silloin kun on selkeästi esitetty mihin varat menevät, esim. aasian katasrofiin annoin silloin par vuotta sitten, ja kun myös esitetään kuinka avustus menee perilel, mutta esim. nälkäpäiväkeräyksiin en osallistu kun ei ole edes selkeästi kerrottu mihin raha käytetään ja esim. tänä vuonna ei mennyt edes nälkäänäkeville, vaan koulusurmien jälkityöhön (joo on hyvä kohde, mutta miten se nälkään liittyy, eikä sinnekään mennyt kaikki vain jokin osa).

Rikkaiden maiden köyhät auttavat köyhien maiden rikkaita.

Yhteistyössä