Tuosta koira puri lasta ketjusta tuli mieleeni....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asdga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asdga

Vieras
Naapurissamme asuu koirankasvattaja, jolla on todella isokokoisia koiria.
No0o, tämän kasvattajan koirat ovat usein irti pihallaan ja sitten yks päivä yksi näistä koirista kävi ahistelemaan koulussta tulevaa poikaani. Eli tuli yleiselle tielle ja alkoi piirittämään poikaani eikä päästänyt menemään, ennen kuin toinen naapuri ehti hätiin.

Nooh... soitin tästä tuolle koiran kasvattajalle ja hän oli sitä mieltä että koira oli vain kiinnostunut, voi ollakkin mutta se ei silti poista sitä asiaa että koira oli vapaana ilman valvontaa... ja lisäksi vetosi siihen että koira on koulutettu olemaan omalla pihalla, mutta ei siltikään pysynyt..

Mutta, mutta, käyttäytyikö koira vihaisesti? Isoa koiraa tietty voi säikähtää vaikka ei olisi vihainenkaan. Meillä on tanskandoggi ja kyllä sitä tietty ekaks vähän varuillaan vieraat on vaikka ei vihainen olekaan.

Eikai sillä ole väliä käyttäityikö vihaisesti??! Kyllä se maailman kilteinkin koira voi käyttäytyä aggressiivisesti, jos jotain sellaista tapahtuu. Yleisillä alueilla kun ei saa pitää vapaana, vaikka olisi kuinka koulutettu (poislukien tietty metsästyksessä, poliisi yms. sellaisessa tarkoituksessa käytetyt koirat).

Ei ole mukavaa, jos lapsi joutuu pelkäämään vapaana olevaa koiraa, vaikkei koira mitään pahaa tahtoisikaan. Ja voi pientäkin koiraa säikähtää.

No kyllähän se niin on että koirat ei saa olla pihassa ilman valvontaa, jos ei oo kerta aidattu piha. Tai sit niitten oikeesti tilanteessa ku tilanteessa pitää pysyä oman tontin rajojen sisäpuolella. Jos vielä käy noin pyydät kauniisti kasvattjaa hommaamaan aidan pihan ympärille ja jos ämpyilee vastaan sanot, että sitten otat yhteyttä poliisiin. Eikä kannata yhen kuspiän takia kaikkia kasvattajia leimata!!

No onhan omituinen koirankasvattaja :o Kukaan ihminen ei voi mennä takuuseen yksin irrallaan olevasta koirasta, voit tehdä ilmoituksen poliisille, jos usein koirat ovat yleisellä tiellä. Onneksi mitään ei tapahtunut lapsellesi.

Alkuperäinen kirjoittaja NetanJahu:
Mutta, mutta, käyttäytyikö koira vihaisesti? Isoa koiraa tietty voi säikähtää vaikka ei olisi vihainenkaan. Meillä on tanskandoggi ja kyllä sitä tietty ekaks vähän varuillaan vieraat on vaikka ei vihainen olekaan.
koira ei saa ahdistella yleisellä tiellä ketään, oli sitten vaikka vain kiinnostunut siellä liikkuvasta ihmisestä. kyllä jokaisen pitää saada rauhassa kulkea

Itse olen kyllä koira ihminen henkeen ja vereen, mutta ei koiria saisi tuolla tavalla vapaana pitää. Jos ei pysy omalla pihalla niin sitten pitää pistää hihnaan. Itse ainakin kokisin tilanteen uhkaavana, jos koira alkaisi "piirittämään" lasta. Tottakai voi olla että koira ei ole ollut aikomuksissa vahingoittaa lasta, mutta koira on jokatapauksessa eläin, ja siinä vaiheessa ei voi jäädä arpomaan, että meinaako vahingoittaa vai onko muuten vain kiinnostunut.. Vastuu on siis ihmisellä, eli tässä tapauksessa kasvattajalla! Mä soittaisin mieluummin sille häiskälle uudestaan, kun jäisin arpomaan, että mitäs seuraavaks tapahtuu.

No meillä ei ole aidattu piha ja koira on irti..mutta me asutaankin maalla. En mäkään tietysti sellaisessa paikassa pitäisi irti jossa on paljon naapureita jne. Ja ystävällisesti voit asiasta käydä sanomassa, ei tyylillä että mitä v*ttua sun koirat juoksee irti!

muutenkin varsinkin koira-ihmisten pitäisi tajuta se, että kaikki eivät vain yksinkertaisesti pidä koirista/pelkäävät niitä. Sen takia juuri pitäisi osata "suojella" sitä omaakin rakasta lemmikkiä, ja pitää asianmukaisesti kytkettynä, niin pihalla kuin lenkillä hihnassa.. Oli sitten pieni tai iso koira. Ei kaikki ole tottuneet koiriin ympärillään.

että ihminen, joka työkseen kasvattaa koiria, oli tuolla asenteella ja kun sanoin että niitä ei saa pitää irti, niin puolusteli sitä sillä että tehdäänhän sitä maailmassa muutenkin laittomuuksia.

Pidin tätä ihmistä ennen ihan fiksuna, mutta en enään.

No mä en sinänsä ihmettele tota asennetta, koska niinkuin koirittomille ihmisillä on ennakkoluulonsa koirallisista, niin se menee myös toisin päin..
Meillä esim. perheessä ollut koiria koko mun ikäni, ja nyttenkin mulla ja äijällä on yks karvaturri, mutta mulle kun on tulossa nyt lapsi, niin kyllä todellakin on käynyt jo toikin asia mielessä, että jos tuolla ulkona joku pitäisi vapaana vähän isompaa koiraa ja mä olisin lapsen kanssa liikenteessä, niin miten siinä vaiheessa toimis, jos vaikka koira alkais käyttäytyä uhkaavasti... Mutta joo, mä varmaan sinuna menisin käymään sillä tyypillä selittämässä, että sua pelottaa lapses puolesta, ja lapsikin pelkää (siis en tiedä onko näin, mutta kuitenkin?) ja just se että kun noista eläimistä ei koskaan tiedä. vaikka kasvattaja tuntisikin koiransa.. Mua oikeesti henk.koht pelottais että jos sille asialle ei nyt tehdä mitään, niin paha se sitten jälkeenpäin on sitä katua, jos nyt jotain pääsiskin käymään.

Eikä nyt siis ole tarkoitus pelotella ketään, mutta mua vaan oikeesti ärsyttää se, että jos tässäkin tapauksessa jotain olis vielä ihan hyvin tehtävissä, niin sitten mitään ei tehdä/asialle ei tapahdu mitään. Sit on just näitä "koira puri lastani"-juttuja (en lukenut aikaisempaa keskustelua, mutta näitä nyt joskus harvoin lehdestä saa lukea).. Semmonen jälkiviisaus harmittaa, tai sitten että joku saa elinikäiset traumat koirista yms.. Tai se että jotain kerkiää tapahtua. Koira on lemmikkieläin ja ihmisellä on siitä vastuu. Niin se vaan menee.. Myöskin ainakin omalle lapselle haluan takoa sitten päähän, että vaikka meidän koira on kiva, niin ei tarkota sitä, että kaikki koirat olisi, ettei just mitään silittämisiä tms ilman lupaa.

Yhteistyössä