tupakoinnin lopettamisesta johtuva painonnousu:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöllö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pöllö

Vieras
Olen polttanut 13 vuotta, 1-2 askia päivässä. Koko aikuisikäni siis. Päätös lopetta tupakointi lähti lähinnä siitä, että haluamme alkaa mieheni kanssa yrittämään lasta, enkä toki halua myrkyttää lastani (+ympäristön paine..)
7kk takana jo. Lopetin ns. kerrasta poikki-systeemillä. ensimmäinen kuukausi oli yhtä helv.. nyt on jo alkanut helpottaa. Tupakka pyörii mielessä ihan satunnaisesti enää. Ihana, kun haistaa ja maistaa niin paljon paremmin, eikä enää hengästy juuri lainkaan. Mutta! Minulla tupakoinnin lopettaminen laukaisi kilpirauhasen vajaatoiminnan. Lääkitys on juuri vasta alotettu. Olen lihonut sekä tästä, että yleisesti tupakoinnin lopettamisesta johtuvasta aineenvaihdunnan hidastumisesta että silkasta mässäilystä lähes 30 kiloa:( siis 7kk aikana.. ennen olin 169cm ja 69kg, kohta menee satanen rikki. Motivaatio on jokseenkin nollassa.. tupakointi ei kuulemma laihduta, joten sikäli uudelleen aloittaminen on kai turhaa.. nyt mietin jo sitäkin, miten helppoa se raskaaksi tulo enää on kun sekä vajis silloin kun sopivaa lääityksen määrää ei ole vielä saavutettu, että lihavuus kuulemma vaikuttavat hedelmöittymiseen. Ja tietysti stressaan sitäkin, paljonko lihoisin lisää jos nyt tulisinkin raskaaksi.
Aika sekava vuodatus:( Haluaisin kuulla, jos jollain palstalaisella olisi mitään vastaavia kokemuksia. Tai miten ihmeessä saisin itseni laihtumaan kun itsekuria ei ole. Masentaa!

toisaalta sattaa olla että raskaaksi tuleminen auttaa sitten tuossa terveissä elämän tavoissa ja painon kurissa pysymiseen.. itse olen nyt alkuraskaudessa laihtunut 12kg lähtöpaino oli 102kg.. en siis ole laihduttanut, vain jättänyt mässäilyt pois ja alkanut liikkumaan ja syömään terveellisesti.. kun vauva joskus syntyy,, aion jatkaa tätä elämäntyyliä...

Mie lihoin tupakan lopettamisen takia 10kg 2kk:ssa. Aineenvaihdunta hidastui todella. Ei auttanut kun alkaa liikkumaan enempi ja sitten aloitin myös vihreän teen juomisen, se vilkastuttaa aineen vaihduntaa. ÄLÄ aloita uudelleen tupakointia. Hieno saavutus sinulta! Kyllä ne kilot lähtee aikanaan.

Mulla on vajaatoiminta ja se aiheuttaa kyllä lihomista, jos lääkitys ei ole kunnossa. Kannattaa siis olla tarkkana lääkityksen kanssa ja käydä tarpeeksi usein kontrolleissa. Mä olen nyt käynyt ihan säännöllisesti samalla yksityisellä sisätautilääkärillä ja olen tyytyväinen hoitoon ja arvot ovat nyt pysyneet hyvinä.

Vajaatoiminnan kanssa saa olla välillä aika tarkka syömisistään, koska kiloja saattaa tulla ihan ilman mässäilyäkin ja vajaatoiminnan ollessa päällä ei kyllä sitten jaksaisi liikkuakaan.

Raskaaksi on vaikea tulla, jos arvot ei ole kohdallaan ja erityisesti raskauden aikana on tärkeää, että arvot ovat hyvät!!!

^tosta löytyy eriäviä tietoja. Pääsääntöisesti alueella 50-250kcal kuitenkin. Lisäksi tupakointi todella nopeuttaa aineenvaihduntaa. varmaan moni lopettanut on kokenut tämän suoliston lähes täydellisen pysähtymisen joksikin aikaa. levolac auttaa:D makuaisti paranee, joten kiusaus syödä on suurempi, kun kaikki tuoksuu ja maistuu niin ihanalle.
itsellä tuli 15kg, ja mun äiteellä 26kg ja tiukassa on mutta hälläkö niin väliä. ennemmin lihava kuin pahanhajuinen ja ennenaikaseen hautaan.

Tarua:
Tupakka laihduttaa.

Totta:
Tupakka lisää perusaineenvaihduntaa 70 kcal verran, mutta se ei riitä laihduttamaan tupakoijaa. Tupakoijat ovat keskimäärin muutaman kilon kevyempiä, ehkä heikentyneen makuaistin takia. Nauttiako vähän ja herkullista vai paljon maistamatta, siinäpä vasta kysymys.

Totta vai tarua: uskomuksia tupakasta
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=pet00056&p_haku=nuuska

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mie lihoin tupakan lopettamisen takia 10kg 2kk:ssa. Aineenvaihdunta hidastui todella. Ei auttanut kun alkaa liikkumaan enempi ja sitten aloitin myös vihreän teen juomisen, se vilkastuttaa aineen vaihduntaa. ÄLÄ aloita uudelleen tupakointia. Hieno saavutus sinulta! Kyllä ne kilot lähtee aikanaan.

Söit ja napostelit enemmän kuin normaalisti korvataksesi stressisauhut.

ei ois noita ongelmia jos et ois koskaan aloittanut polttamista, sillä linjalla olen ja aion pysyä. muista että hedelmällisyytesi on jo kärsinyt tupakoinnista. jos miehesi polttaa edelleen se merkkaa myös sperman huonoa laatua. hänenkin kannattaisi lopettaa. kyllä laihdut entisiin mittoihisi kunhan et murehdi liikoja. onnea vaan yritykseen. yks tuttava sai vauvan aluille 3kk polttamisen lopettamisen jälkeen. lapselle tuli yks liikasormi, siinä sulle mietittävää.

Alkuperäinen kirjoittaja en koske tupakkaan:
ei ois noita ongelmia jos et ois koskaan aloittanut polttamista, sillä linjalla olen ja aion pysyä. muista että hedelmällisyytesi on jo kärsinyt tupakoinnista. jos miehesi polttaa edelleen se merkkaa myös sperman huonoa laatua. hänenkin kannattaisi lopettaa. kyllä laihdut entisiin mittoihisi kunhan et murehdi liikoja. onnea vaan yritykseen. yks tuttava sai vauvan aluille 3kk polttamisen lopettamisen jälkeen. lapselle tuli yks liikasormi, siinä sulle mietittävää.

mitäköhän ap:n tässä pitäis miettiä? ettei kannata yrittääkkään lisääntyä, ettei synny vammasia lapsia. miten osoitat, että tuo 6-sormisuus on yhteydessä tupakkaan? mitkä kaikki poikkeamat voidaan tupakoinnin niskaan kaataa?

Yhteistyössä