Tupakointi ja ahdistus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olen ehkä tyhmä mutta kaikkea sitä miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Olen ehkä tyhmä mutta kaikkea sitä miettii

Vieras
Mulla liittyi tupakointiin aina jollain tapaa ahdistus... poltin kun ahdisti ja se vaan "kuului asiaan" esim. töissä ja kavereitten kanssa. Kotona aamulla ja ruoan jälkeen... nyt viimeisen vuoden aikaan, kun aloin polttaa entistä enemmän myös ahdistus lisääntyi. Enää tupakka ei tuonut nautintoa vaan ahdistusta, tuli huono olo ja kotona polttamisen jälkeen piti maata sohvalla vähän aikaa...

Kaikilla ei liene näin mutta mulla on... mulla on todettu lievä masennus ja nyt kun olen päässyt tupakasta eroon, tai paremminkin voisi sanoa että olen onnistunut olemaan polttamatta nyt viikon verran, olokin tuntuu paljon paremmalta eikä ahdistusta ole ollut kertaakaan!

Voiko tämä olla tottakaan.. miksei kukaan sanonut, että tupakka lisää ahistusta ja huonoa oloa.. mä kun luulin sen olevan piriste?

onkohan kahvilla sama vaikutus?

itse huomannut samanlaista, masennusta mullakin, ja jos röökistä lakkoilee, asioista nauttii enemmän + masennus ei niin pahaa. entiedä kuvittelenko vain, mutta kyllä sillä on selvä yhteys, yritän tässä parin päivän aikana lopetella kai, niksat on vaan niin pahat.... tupakointi ois hyvä lopettaa ja sen jälkeen ongelmia ratkoo ilman tollasta rasitetta...

Voin sanoa että et ole ainakaa vaivasi kanssa yksin... olen tupakoinut jo 3 vuotta mutta nyt jostain syystä joka tupakan jälkeen on tullut paineen tunne päähän ja todella painava olo myös heikko samaan aikaan... poden myös ahdistusta joka voi liittyä tupakointii tms... olen päättänyt testata auttaako tupakoinnin lopettaminen ahdistuksen tunteeseen..

Voin sanoa että et ole ainakaa vaivasi kanssa yksin... olen tupakoinut jo 3 vuotta mutta nyt jostain syystä joka tupakan jälkeen on tullut paineen tunne päähän ja todella painava olo myös heikko samaan aikaan... poden myös ahdistusta joka voi liittyä tupakointii tms... olen päättänyt testata auttaako tupakoinnin lopettaminen ahdistuksen tunteeseen..

JO 3 VUOTTA? Aika vähän, sunhan on helppo lopettaa kun se ei ole vielä niin pinttynyt tapa. Ja voiko joillekin olla yllätys että tupakka voi aiheuttaa huonoa oloa, siinähän on myrkkyjä!

Kuin mun suusta! Oon ihmetellyt ihan samaa, aina se ei tule, mutta joskus. Kerran rupesin oksentaa ihan kamalasti poltettuani tupakan, ja kun olen yleensä puhelias, niin jotenkin ei pysty puhumaan ja ahdistaa ihan julmetusti ja ei niinkun aivot toimi ollenkaan. Tekis mieli vaan makoilla ja oksennella, ja huimaakin joskus. En tiennyt, että muillakin on tuollaista.

Alotin tupakanpolton koska ahdisti. Rööki auttoi jonkin aikaa ja tuli hyvä fiilis. Nykyisin voin röökin jälkeen huonosti
Ja päässä on paineen tunne ja päänsärkykin on lisääntynyt... Ei kannata polttaa!

Sielunsisaruksia ollaan. Aloitin tupakoinnin, koska se auttoi ahdistukseen. Alussa tupakasta tuli aina hyvä fiilis. Nyt kun olen poltellut jo jonkin aikaa, niin ei se enää auta. Tulee vain paska olo, ja varsinkin aamutupakan jälkeen on pakko päästä jonnekkin makaamaan, vaikka lattialle. Sitten makailen siinä pari minuuttia kunnes on taas normaalimpi olo. Aina tuota oloa ei tule, mutta joskus kuitenkin. Haluaisin lopettaa, mutta en vain enää osaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Voiko tämä olla tottakaan.. miksei kukaan sanonut:
Sitähän ne stimulantit tekee lisää ahdistusta, sedatiivit taas vähentää ! Voitko kertoa minulle miten tyhmä pitää ihmisen olla että jatkaa tupakointia epämiellyttävistä psyykkisistä tuntemuksista huolimatta fyysisistä haittavaikutuksista ja terveysriskeistä huolimatta ?

Vai onko se tupakan imeminen niin viileetä toiminta että ei ilkeä liikkua ihmisten ilmoilla ilman !

Itsekin saan ahdistusta tupakasta ja joskus miltei laukaisee paniikkikohtauksen, siksipä en poltakaan. Kahvikin aiheuttaa epämiellyttäviä tuntemuksia varsinkin liikaa käytettynä !

Ahdistuksen lisääntyminen on osiltaan verenpaineen nousua. Liikkukaa laiskimukset, se laskee verenpainetta. Eikä mitään kävelyä vaan kropan kuristusta hikoiluun asti.

Exälle tupakoinnin lopettaminen laukaisi masennuksen, eikä ole lekurin mukaan ainoa. Kyllähän se nikotiini aivojen kemiaa osaa sekoittaa, jos on muutenkin ongelmia mielenterveyden kanssa niin fiksuinta olis yrittää päästä siitä tupakasta eroon, eikä enää koskaan alkaa polttaa.

No itse poltin aina enemmän jos oli aihetta stressiin. Luulin että tarvitsen tupakan siihen rentoutumiseen. Nyt olen ollut jo parisen kuukautta polttamatta ja luoja minkälaisessa kuplassa sitä on elänytkään. En tiedä loivatko aivoni jatkuvasti stressiä koska silloinhan poltin, mutta nykyään elämä on paljon rauhallisempaa enkä edes ymmärrä miksi sitä aikaisemmin jaksoi niin paljon kaikesta stressata.

En minä mitään tupakkaa oikeasti siihen rentoutumiseen tarvinnut, luulin vaan. Kyllä ne aivot sopeutuu kun antaa aikaa.

Heh, et ole ainoa. Minulla on eräs ystävä, joka ei polta päivisin, koska se ahdistaa häntä. Minulla myös oli aikoinaan sama juttu, tupakoin silloin tällöin ja jokaisen tupakan jälkeen minua alkoi ahdistaa. En ole koskaan ollut masentunut tai mitään, eli ei liity henkisiin ongelmiin. Tupakointi vain toi aina hetkellisen, lyhytaikaisen ahdistuksen tunteen ja tiesin aina, että se menee hetken päästä ohi :D Mikäli alkoholinjuonnin yhteydessä poltin, ahdistusta ei tullut.

Useita kertoja yritimme analysoida, mistä se voisi johtua.. :D Periaatteessa voisi olla psyykkistä, kun ahdistuneena usein poltetaan tupakka. Myöhemmin mieli yhdistää tupakanpolton ahdistuneisuuteen? Vai olisiko kenties puhtaasti fyysinen? Tai sekä että? Vaikea sanoa :)

Mutta ei, en tiedä ketään, jolla kahvi aiheuttaisi samaa.

Nikotiini ja alkoholi toimii ristiin ainakin glutamaatin osalta alkoholi salpaa nmda reseptoreita, nikotiini taas stimuloi niitä ! Glutamaatti on aivo toimintaa kiihdyttävä välittäjäaine ! Glutamaatti on neurotoksista myös suurissa määrin, ei se humala päätä tuhoa vaan krapula !

krapulassa ei kannata tupakoida ja kahvitella ! Ja alkoholi + tupakka tekee helvetillisen kanuunan ainakin omien empiiristen testien mukaan.
http://www.iltalehti.fi/elintavat/2012120716423383_el.shtml

Mulla on taas silleen kun oon vähän välillä satunnaisesti saattanut 1 tupakan kuukaudella poltaa niin piristää kun välillä tuntuu kuin kaikki menosi ihan surkeesti. Tätä ei kukaan tiiä tai sillee koska oon aika nuori viel nii mut siis muo alkaa välil ahistaa jos oon niinku vaikka yksin nii sit välil saatan polttaa koska se auttaa muo kun ahdistaa. Mut siis oon 13 ja niin poltan satunnaisesti tosi harvoin jos on niinku et menee paskasti tai silleen ja mul on se että pitää viel olla ulkoon sen jälkeen koska pelkään Että haisee tupakalta ja että vanhemmat huomaa.