tupakointi raskausaikana.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nuunuu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pitää muistaa, että passiivinen tupakointi on myös isompi riski kun itse tupakoisi ja meistä kukaan ei varmaan sitä pysty välttämään missään kokonaan. Jokainen itse päättää tupakoinnistaan ja tiedostaa mahdolliset riskit. Itse olen kuudetta kertaa raskaana ja raskauksista 2 olen polttanut satunnaisesti, 2 en ollenkaan ja 2 olen polttanut.

Kahden viimeraskauden aikana olen polttanut ja neuvolassa minulle sanoivat, että eivät rupea siitä saarnaamaan koska elämässäni on muitakin huolia ja murheenaiheita kun tupakka. Samoin monet sanovat myös siitä, että tässä elämässä on niin paljon alkoholia ja huumeita käyttäviä äitejä, joten tupakka on pieni pahe siihen verrattuna. Tosin nämä kaikki kolme ainetta aiheuttavat riippuvuutta ja ovat sairauksia, kuten monet muutkin asiat. Tuomitaanko nekin äidit jotka joutuvat käyttämään lääkeaineita raskausaikana ja siinäkään ei vauva pysty päättämään asiaa itse? Miettikääpä myös sitä!
En ole ylpeä siitä että poltan raskaana ollessa, päinvastoin hävettää mahan kanssa polttaa, mutta pyrin sen tekemään salassa.

jos sanoo, että tupakoinnin lopettaminen on todella vaikeaa. Mulla vieroitusoireet kesti pari kuukautta, ja ahdistuin todella voimakkaasti lopetettuani yli 10v tupakoinnin (ahdistusta, unettomuutta, jopa itsetuhoisia ajatuksia). Luulin olevani ainoa, mutta vertaistukiforumin sivustoilla huomasin, että muitakin samanlaisia on.

Jos mulla ei olisi ollut mahtavaa miestä tukemassa ja ihana neuvolatäti, niin tuskin olisin onnistunutkaan. En HYVÄKSY tupakointia raskausaikana, mutta uskon kyllä, että toisille voi olla todella ongelmallista päästä siitä eroon.

• Tykkää
Reactions: idunnor ja marja76
[QUOTE="vieras";24204991]En ymmärrä raskausaikana sauhuttelevia, mutten myöskään niitä, jotka raskausaikana ottavat saunaoluet tai lasillisen-pari viiniä. Sitä alkoholia kun usein puolustellaan, molemmat mun mielestä yhtä pahoja.[/QUOTE]

Peesi. Samoin täällä ei ole vielä ollenkaan ymmärretty kofeiinin haitallisuutta (yksikin kuppi on liikaa!) ja myös ylipainoiset äidit pitäisi ottaa tarkkailuun jo alkuraskaudesta.

Mun kaveri valitti mulle kun jouduin ottamaan buranaa rv 18 kamalaan hammaskipuun ja itse poltti koko raskauden. Höyrysin siis ettei itse KOSKAAN voisi mitään lääkkeitä syödä raskausaikana..ja polttaa siis askin päivässä eikä ole edes yrittänyt lopettaa kun ei sille lapselle kuulemma siitä mitään haittaa ole ja enemmän haittaa on siitä kamalasta stressistä minkä se lopetus aiheuttaa. NIH.
Ite oon polttanu aina raskauksien välissä,ennen ekaa raskautta 7 vuotta. Silti oon joka kerta lopettanu plussaan ja en polta lasten lähellä muutenkaan.

[QUOTE="mä";24202834]Mä poltin, ja poltan vaunuja työntäessäkin!
Ihan terve, jopa muita ikäisiään kehittyyneempi 2v on...
uskaltaako kukaan muu myöntää?[/QUOTE]

Palataan tuohon "ihan terve" -arvioon sitten, jos oppimisvaikeuksia ei ilmaannu kouluaikana tai lisääntymisvaikeuksia vielä myöhemmin. Olishan se hienoa, jos 2-vuotiaasta jo tietäisi, että on selvinnyt vaurioitta äitinsä sauhuttelusta, mutta tuossa iässä ei tiedä vielä mistään mitään.

[QUOTE="Vieras";24204387]On ihan eri asia, kun kyseessä on addiktio. Miksi edes tupakoiva haluaisi lapsensa kärsivän yhtään enemmästä, jos se ei ole välttämätöntä? [/QUOTE]

Kaipa sitten tupakoivan on "välttämätöntä" laittaa vastasyntynyt vauvansa kärsimään vieroitusoireet puolestaan, koska ei itse siihen kykene. Onneksi äiti voi itse painua kessulle lepäämään, kun vauva itkee nikotiinintuskaansa pää punaisena.

Sinä päivänä kun kuulin olevani raskaana aloin polttamaan enemmän kuin tavallisesti stressin ja vastahakoisen raskauden takia. Minä en halunnut lapsia, mutta mieheni halusi kyllä siihen pisteeseen saakka että sabotoi ehkäisyni. Raskauden keskeytys siitä lopulta tuli koska olisin mieluusti tappanut itseni, lapsen ja mieheni kun olin niin raivoissani ja pettynyt. Enkä kadu päivääkään. Jos olisin joutunut sitä sisälläni kantamaan olisin polttamisen lisäksi juonut ja aloittanut vaikka huumeetkin. Minulle ei mahan sisällä kasvava loinen ole edes lapsi vaan sikiö. Paasatkaa vaan tupakoinnin haitoista lapseen sun muuta, minua ei kiinnosta puolin tai toisin. Teidän huutelut eivät saa tupakoivia lopettamaan ja vaikka siitä kitisettekin niin vastuu on naisen itsen ja hänen vartalonsa ja lapsensa jonka puolesta hän päättää. Kun lapsi on syntynyt monet vanhemmat ryhtyvät henkiseen pahoinpitelyyn ja normeihin asettamiseen lapselleen joka on mielestäni pahempaa kuin fyysiset ongelmat ikään. "Minun poikani luki lääkäriksi kahdeksan vuotta ja hän on hyväpalkkainen nyt!" Ja Pekka 30v suree lopun elämäänsä että hänestä ei tullutkaan postimiestä mistä lapsesta asti haaveili. Tai lykkää uskonnon ja seksuaaliset hyväksikäytöt lapselleen lahkoissaan. Jokainen näkee asiat tavallaan, häpeää niitä tai ei.

Addiktiolla tai siihen taipuvalla persoonallisuudella ei mielestäni selitetä millään tavoin tupakointia raskausaikana tai pienten lasten läheisyydessä. Itse olen juurikin mahdollisimman mukavuudenhaluinen addikti, ja tästä huolimatta lopetin viidentoista vuoden tupakoinnin välittömästi plussaan. Tätä ennen poltin lähes kaksi askia päivässä, ja olin yrittänyt jopa lääkkeillä eroon röökistä muutaman edellisen vuoden aikana. En plussattuani vaan voinut keksiä mitään oikeutusta lapseni myrkyttämiseen itseni lisäksi, koska itse jo kärsin monenlaisista tupakan aiheuttamista ongelmista. Lopetettuani ajattelin pitkään, että varmasti aloitan uudelleen polttamisen lapsen synnyttyä, mutta nyt kun katson tuota tissiä imevää, viiden viikon ikäistä pojan jässikkää, tiedän etten halua koskaan enää polttaa. En nyt, enkä myöhemmin, koska haluan lapseni parasta, enkä halua hänen saavan tupakointiin mallia ainakaan kotoaan, kun kasvaa vanhemmaksi.

[QUOTE="vimma";24207263]Addiktiolla tai siihen taipuvalla persoonallisuudella ei mielestäni selitetä millään tavoin tupakointia raskausaikana tai pienten lasten läheisyydessä. Itse olen juurikin mahdollisimman mukavuudenhaluinen addikti, ja tästä huolimatta lopetin viidentoista vuoden tupakoinnin välittömästi plussaan. Tätä ennen poltin lähes kaksi askia päivässä, ja olin yrittänyt jopa lääkkeillä eroon röökistä muutaman edellisen vuoden aikana. En plussattuani vaan voinut keksiä mitään oikeutusta lapseni myrkyttämiseen itseni lisäksi, koska itse jo kärsin monenlaisista tupakan aiheuttamista ongelmista. Lopetettuani ajattelin pitkään, että varmasti aloitan uudelleen polttamisen lapsen synnyttyä, mutta nyt kun katson tuota tissiä imevää, viiden viikon ikäistä pojan jässikkää, tiedän etten halua koskaan enää polttaa. En nyt, enkä myöhemmin, koska haluan lapseni parasta, enkä halua hänen saavan tupakointiin mallia ainakaan kotoaan, kun kasvaa vanhemmaksi.[/QUOTE]

niin, siis addiktiolla ei voi selittää polttamista? Ihan huvikseenko tupakoivat sitten polttelevat, kun tiedossa on omalle lapselle kaikenlaisia ongelmia... (käytöshäiriöisen astmaatikon hoitaminen on raskasta...)? addiktiolla ei voi oikeuttaa polttamista, mutta kyllä se nyt jumalauta joku selitys on tupakoinnille! en usko että yksikään haluaa sairasta lasta. sama homma koskee vaikka ryyppäämistä raskausaikana, kyllä se addiktiolla selittyy, ei kukaan huvikseen vammauta lastaan.

miten näissä ketjuissa muuten kaikki innostuu paasaamaan, MINÄ lopetin, MINÄ tiedän ettei kukaan voi kokea tätä eri lailla jne.. jos kerta se onnistuu niin helposti, niin jakakaa ihmeessä niitä vinkkejä. äitini kuoli 49-vuotiaana keuhkosyöpään poltettuaan 30 vuotta.

No mä lopetin ekassa raskaudessa polttamisen vasta jonkin verran plussaamisen jälkeen, mutta hyvää omatuntoa polttamisesta ei ollut.

Yksi vanha duunikaverini sen sijaan sanoi itse todenneensa hoitohenkilökunnalle, että kakaroiden takia hän ei tupakointia lopeta - ja siinä se. Poltti raskaana ja poltti synnärillä.

Pitää muistaa, että passiivinen tupakointi on myös isompi riski kun itse tupakoisi ja meistä kukaan ei varmaan sitä pysty välttämään missään kokonaan. Jokainen itse päättää tupakoinnistaan ja tiedostaa mahdolliset riskit. Itse olen kuudetta kertaa raskaana ja raskauksista 2 olen polttanut satunnaisesti, 2 en ollenkaan ja 2 olen polttanut.

Kahden viimeraskauden aikana olen polttanut ja neuvolassa minulle sanoivat, että eivät rupea siitä saarnaamaan koska elämässäni on muitakin huolia ja murheenaiheita kun tupakka. Samoin monet sanovat myös siitä, että tässä elämässä on niin paljon alkoholia ja huumeita käyttäviä äitejä, joten tupakka on pieni pahe siihen verrattuna. Tosin nämä kaikki kolme ainetta aiheuttavat riippuvuutta ja ovat sairauksia, kuten monet muutkin asiat. Tuomitaanko nekin äidit jotka joutuvat käyttämään lääkeaineita raskausaikana ja siinäkään ei vauva pysty päättämään asiaa itse? Miettikääpä myös sitä!
En ole ylpeä siitä että poltan raskaana ollessa, päinvastoin hävettää mahan kanssa polttaa, mutta pyrin sen tekemään salassa.

Nyt on pakko kommentoida, sen verran on virheellistä tietoa.

Ensinnäkin se, että joskus altistuu passiiviselle tupakoinnille ei ole ollenkaan niin paha kuin että odottava äiti itse polttaisi. Nykyään on helppo välttää passiivista tupakointia, kun tupakointi on lailla kielletty useimmissa sisätiloissa (esim.ravitolat) ja monilla julkisilla ulkoalueillakin on erikseen tupakointipaikat. Harva ystävä/tuttava tupakoi odottavan äidin nenän edessä. Ja mistä on peräisin tieto, että odottavan äidin passiivinen tupakointi on sikiölle haitallisemnaa kuin odottavan äidin tupakointi???

Osoittaa terveydenhoitajan tietämättömyyttä, jos hän senoo että tupakointi on PIENI pahe verrattuna alkoholiin ja huumeisiin. Tämä on ihan kummallinen toteamus! Tupakointi ei todellakaan ole mikään pieni pahe odotusaikana! Ei sitä pitäisi vähätellä neuvolassa. On totta että alkoholi aiheuttaa enemmän sikiövaurioita kuin tupakka ja huumeet, mutta ei se silti tarkoita sitä että tupakointi ja huumeiden käyttö olisivat pieniä paheita. Kukaan ei tarkasti tiedä, mitä pitkäaikaisvaikutuksia päihteillä on sikiölle/vauvalle.

Miksi pitäisi tuomita ne äidit jotka joutuvat käyttämään lääkkeitä raskaana ollessaan? Yleensä ne lääkkeet ovat perusteltuja, äiti ei pärjää ilman niitä. Lääkkeitä määrää lääkäri, jolla on hoitovastuu odottavasta äidistä ja sikiöstä. Miten tämä asia liittyy tupakointiin tai päihderiippuvuuksiin? Ihan eri asiasta on kyse!

No sen voin sanoa meidän lasten osalta, että vanhimmaisesta lopetin tupakanpolton kun olin 3 kuukaudella raskaana. Poika painoi syntyessään 4520g, ei allergioita, ei astaa, ei oppimisvaikeuksia. Tosin nyt kun täyttää kohta 18v, niin polttaa tupakkaa. Ei ole asunut minun kanssa 10 vuoteen. Toisesta en polttanut ollenkaan painoa oli 3330g. Ei polta, ei allergioita, ei oppimisvaikeuksia ym.. 3 lapsi, poltin silloin tällöin. Mutta n. 2kk ennen synnytystä lopetin, kun en kehdannut mennä natsa suussa synnyttämään...lapsi painoi 4200g. Ruoka-aine allergioita pienenä. Ei polta. 4 lapsi, en polttanut ollenkaan, syntymäpaino 3550g Munuaisten kanssa ongelmia, allergiaa, astmaa, korvakierteet ( tosin rasitteena molempien sukulaisten puolelta pahoja astmoja, allergioita ym.. 5 lapsi poltin raskausajan, ei mitään ongelmia, ei sairasteluja, koulukin on sujunut normaalisti... tästä raskaudesta poltan...tulos selviää sitten kun syntyy...
Joten lasten kokoon ei meillä ole ainakaan vaikuttanut tupakointi, vaan sillon kun en ole polttanut, lapsi on ollut normaalikokoinen...muuten iso.

Poltin molemmissa raskauksissa. Vauvat oli yli 4 kiloisia ja ihan normaaleilta ja pitkiltä näyttää.
En ikinä polttanut julkisissa paikoissa, vaan salaa parvekkeella verhojen takana. Nytkin poltan (edelleen salaa) ja imetän. Kukaan tuttavani ei tiedä tupakoinnistani. Yritin lopettaa monta kertaa mutta saan niin kovat vieroitusoireet että olen lapsillekin TODELLA vihainen. En pystynyt. :(
Pelkään joka päivä kuolevani syöpään...

Ystäväni polttaa myös vaikka on raskaana. Hänen vauva ei ole välttynyt ongelmilta. :(

itse olen lopettanut plussaan,en halua ottaa tietoista riskiä siitä,että lapsi ei synny terveenä tai myöhemmin tulee jotain sairauksia tms..olen aiemmin polttanut ( ainakin mieheni mielestä paljon ) n 10-12 tupakkaa päivässä.lopettaminen onnistui kerralla,ilman että olisin stressanut sitä.mun kaveri ja tuttavapiirissä on äitejä,jotka vetivät tupakkaa raskausaikanakin,koska lääkäri antoi siihen "luvan",ettei sikiö stressaannu siitä,ettei äiti voi polttaa..
kaikkien näiden tupakoivien äitien lapset on sairastanut syntymästään asti vähän väliä,toisilla myös muita ongelmia..sattumaa? :rolleyes:

Sähän saitkin hyvän syyn polttaa tupakkaa. Varmasti oli sikiölläkin mukavaa :)

Mitä paskaa ne lekurit on sulle väittänyt :D Passiivinen tupakointi ei ole haitallisempaa kuin itse tupakointi. Miten voi edes luulla että olisi noin? Ja onpas toikin tekosyy, oikeesti tupakka aiheuttaa enemmän haittoja kuin huumeet yleisesti sikiölle. Ja okei, tietysti sitä saa juoda alkoholiakin raskaana kun jotkut hakkaa lapsiaan, alkoholin juominen on pieni paha siihen verrattuna! Ja joo tietysti saa hakata lapsiaan kun ei sentään käytä niitä orjina ja hyväksikäytä kuten jotkut...

Nää on hienoja lauseita et "Poltin 3 askia päivässä ja siitä huolimatta sain terveen lapsen joka on nyt 2v.".

Ainoo että sä et voi tietää onko se lapses terve vielä 10v tai 20v. päästä.Kouluaikana jos vaikka ilmenee keskittymisvaikuksia joilla on todettu olevan selkee yhteys tupakointiin raskauden aikana.Ja
sit ainakin miehillä on lapsettomuus voi olla selitys äidin tupakoinnista raskausaikana.

[QUOTE="mä";24202834]Mä poltin, ja poltan vaunuja työntäessäkin!
Ihan terve, jopa muita ikäisiään kehittyyneempi 2v on...
uskaltaako kukaan muu myöntää?[/QUOTE]

Ei tuon ikäisiltä voida vielä tietää onko esim. oppimisvaikeuksia tai lapsettomuutta myöhemmällä iällä.

Juntiiahan se on puolustella tupakoimista. Miten kukaan voi puolustella asiaa joka on haitallista ja tuhoavaa. Jos aikuinen ihminen tupakoi raskaana on se sen ihmsien oma asia, mutta ei se missään nimessä ole mitenkään puolusteltavissa.
Sellanen jeesustelu on myös ärsyttävää, että vedetään röökiä yötä myöten ja sitten vältellään ruoka-aineita ja moralisoidaan päihdeäitejä. Tunnen tämänkaltaisia äitejä.

Mun jotku kaverit väitti, että terveydenhoitaja oli neuvolassa sanonu, että kymmenen tupakkaa on se maximi määrä päivässä. Tälle on sitten naureskeltu kavereiden kanssa :) h´Hitto mitä toimintaa..jotku vaan saa sen hyvän syyn polttaa, kun ei pysty lopettamaa. Kai niiden siellä neuvolassa tarvii jotain näille riipuvaisille sanoa.
Sitten kun se muksu on syntyny sitä näytellään, että kattokaa ihan terve lapsi vaikka poltin raskausaikana.
Sitten on nämä jotka polttaa kun liikkuu vaunujen kanssa kaupungilla. Näin yhden mammelin joka rööki suussa laitto peittoa paremmin sen vauvan päälle. Kaikki savut meni sinne vaunukoppaan..mahto olla vauvelilla "ihanat" oltavat..ja varmasti sillä vauvalla on ihana "vauvantuoksu" :)

Yhteistyössä