Tupakoivat vanhemmat eivät välitä lapsensa terveydestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lopettakaa lastenne myrkyttäminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nimim. 17 vuoden tupakkakoukusta itsensä irti repäissyt, ja oli muuten VAIKEIN tekemäni asia. Olen kokenut paljon ikävää (mm. isän alkoholismi ja kuolema jo teini-iässä), mutta henkilökohtaisesti vaikein taistelu oli tupakoinnin lopettaminen.

En ole fanaatikko. Ja luulen saavani tällä keskustelulla aikaan jossakin ihmisessä sairaudentunnon. Jotta hän hakisi apua, jos ei itse pysty lopettamaan tupakointia. En oikein ymmärrä, miksi hyökkäät minua ja tupakanvastustajia kohtaan niin henkilökohtaisesti, loukkaavin sanakääntein ja rajusti? Tiedioksesi sinulle, että poltin itse 12 vuotta ennen raskaaksi tuloa. Ja röökaminen loppui plussanneeseen raskaustestiin. Kerrasta. Kiitos saatavilla olleen informaation tupakan vaaroista. [/quote]

Sinuun siis tehosi syyllistäminen ja lynkkaus? En usko. Informaation jakaminen on eri asia kuin syyllistäminen. Lue aloitusviesti uudestaan ja mieti, onko se rakentava vai kuitenkin enemmän syyllistävä?[/quote]

On se syyllistävä. Siksi, että keskustelu heräisi. Mutta keskustelun saaneesta sävystä huomaan, että ei kannattanut.[/quote]

En usko että mihinkään ongelmaan tai riippuvuuskäyttäytymiseen tehoaa syyllistäminen. Siinä nousee vain halu puolustella omaa ongelmaa, mikä on ihan luonnollista (väitän, että tupakoitsijoillekin lapsen terveys on tärkeä asia ja lapsi rakkainta maailmassa). Jos asiaa lähestyy asiallisesti, informaatiota jakaen ja syyllistämättä, niin lopputulos varmasti on parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Nimim. 17 vuoden tupakkakoukusta itsensä irti repäissyt, ja oli muuten VAIKEIN tekemäni asia. Olen kokenut paljon ikävää (mm. isän alkoholismi ja kuolema jo teini-iässä), mutta henkilökohtaisesti vaikein taistelu oli tupakoinnin lopettaminen.

En ole fanaatikko. Ja luulen saavani tällä keskustelulla aikaan jossakin ihmisessä sairaudentunnon. Jotta hän hakisi apua, jos ei itse pysty lopettamaan tupakointia. En oikein ymmärrä, miksi hyökkäät minua ja tupakanvastustajia kohtaan niin henkilökohtaisesti, loukkaavin sanakääntein ja rajusti? Tiedioksesi sinulle, että poltin itse 12 vuotta ennen raskaaksi tuloa. Ja röökaminen loppui plussanneeseen raskaustestiin. Kerrasta. Kiitos saatavilla olleen informaation tupakan vaaroista.

Sinuun siis tehosi syyllistäminen ja lynkkaus? En usko. Informaation jakaminen on eri asia kuin syyllistäminen. Lue aloitusviesti uudestaan ja mieti, onko se rakentava vai kuitenkin enemmän syyllistävä?[/quote]

On se syyllistävä. Siksi, että keskustelu heräisi. Mutta keskustelun saaneesta sävystä huomaan, että ei kannattanut.[/quote]

En usko että mihinkään ongelmaan tai riippuvuuskäyttäytymiseen tehoaa syyllistäminen. Siinä nousee vain halu puolustella omaa ongelmaa, mikä on ihan luonnollista (väitän, että tupakoitsijoillekin lapsen terveys on tärkeä asia ja lapsi rakkainta maailmassa). Jos asiaa lähestyy asiallisesti, informaatiota jakaen ja syyllistämättä, niin lopputulos varmasti on parempi.
[/quote]

Kyllä minun jatkoargumentointini kahta viestiä lukuunottamatta oli mielestäni ihan asiallista. Syylistyin aika terävään arvosteluun, koska 2 henkilöä esittivät niin epäasiallisia kommennteja. Mutta aloituksen osalta, oppia ikä kaikki:)

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
AnnClaire
(ja muut)
Savu on ihan eri asia kuin haju. Juu, samoja myrkkyjä ja partikkeileita on hajussakin -tietty- mutta hajussa niitä on niin paljon vähemmän kuin itse savussa. Veikkaan, että suuruusluokkaero on kymmeniä- ellei satojatuhansia.

Siis tottakait ne on eri asioita.
Mutta savunhan sä kannat vaatteissa sun muissa sisään tupakoituasi, savusta tulevat ainesosat.
En ainakaan ole pyrkiny sanomaan, että tupakanhaju olisi vahingollinen, vaan nimenomaan se savu, joka tarttuu joka paikkaan myrkkyineen. Jos olen virheelisesti kirjottanu, pyydän anteeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Vastaat hyvin yleistä stereotypiaa hieman luku- ja ymmärryskyvyltään rajoittuneesta amishenkisestä tupakoitsijasta. Huom!! Kaikki tupakoitsijat eivät sitten todellakaan mielestäni ole tällaisia, vaan joukkoon mahtuu -hassua kyllä- sivistynyttä ja fiksuakin porukkaa! Sinun on pakko yrittää saada viimeinen sana keinolla millä hyvänsä, etkö osaa avata mieltäsi näkemääbn toimintasi haitallsiuutta ja ottamaan vastuuta?

:laugh:
Asia-argumentit kun loppuu, niin mennään henkilökohtaisuuksiin. Hyvää päivänjatkoa vaan sullekkin
=)

Niinpä ja nämä yleoistäjät sitten tekevät "tiedettä"

Sä itse teet tutkimusta? Ok. Ja tiedät, että tilastoilla voidaan pettää? Hyvä. Mutta en silti ymmärrä, miksi pidät itsesi kanssa hieman erilaista näkökantaa edustavia tutkimuksia mutu-tutkimuksina?

En pidä piitä, että asenteelliset ihmiset vääristelevät asioita ja tekevät mielepiteistään faktaa.. ja julistavat sitä mm. täällä.. kuten tämän ketjun ap teki, todeten vielä perään ettei tiedä miten tutkimus on tehty.. edelleen et edes tiedä mitä mieltä olen asiasta en vain pidä epätieteellisestä argumentoinnista silloin kun pyritään jollain tutkimuksella kuitenkin ratsastamaan, eikä voida rehellisesti sanoa että kyse on henkilön mielipiteestä ei oikeasta tieteellisestä faktasta

Kuulepas neiti näsäviisas. Sinulla on ongelma, jos uskot, että joka ikinen tutkimus on tehty jotenkin väärin, ja on viallinen. Luotan siihen, että Suomessa ei voi saada lääketieteen tohtorin arvoa tekemällä epäpätevää tutkimusta. Voi minua hullua, luotan yliopiston lääketieteelliseen tiedekuntaan enemmän kuin johonkin höyryävään kaksplussan semipätevään "asiantuntijaan". Ja et pidä epätieteellisestä argumeontoinnoista? Herra jumala, tämä on Kakplussan keskustelupalsta eikä mikään tieteellinen aikakausijulkaisu. Tupakka tappaa ja se on yleisesti tiedossa. Miksi sinulla on niin huono itsetunto, että yrität naurettavalla tavalla päteä täällä?

:laugh: Miksi et voi myöntää että haluat vaahdota omasta milelipiteestä haukkua toisia kun sinulla on paha olla, ja se siitä.. ei kyse ole siitä mikä on oikein tai ei vaan puhtaasti sinun mielipiteestä, ei että joku tutkimus olisi oikeampi kuin toinenkaan vaan sinun USKOSTASI jaMIELIPITEISTÄSI.. näin tekeävät mm. juristit, eli toinen juristi marssittaa itselleen sopivat tutkimukset esille vastapuoli tuo toiset.. näin se maailma vaan toimii, siitä sitten ihmiset ottavat oman mielipiteensä mihin USKOVAT mutta totuutta se ei siitä tee.. olen pahoillani jos vain lisäsin pahaa oloasi voi silittää päähän jos ei mennyt läpi totuutesi ja mielipiteesi kuin sulaan voihin..

Tämän kaltaisen argumentoinnin ja fanaattisuus käynnisti aikoinaan noitavainot oli yksi totuus.. jota tuli uskoa..

Vastaat hyvin yleistä stereotypiaa hieman luku- ja ymmärryskyvyltään rajoittuneesta amishenkisestä tupakoitsijasta. Huom!! Kaikki tupakoitsijat eivät sitten todellakaan mielestäni ole tällaisia, vaan joukkoon mahtuu -hassua kyllä- sivistynyttä ja fiksuakin porukkaa! Sinun on pakko yrittää saada viimeinen sana keinolla millä hyvänsä, etkö osaa avata mieltäsi näkemääbn toimintasi haitallsiuutta ja ottamaan vastuuta?

Asia-argumentit kun loppuu, niin mennään henkilökohtaisuuksiin. Hyvää päivänjatkoa vaan sullekkin
=)

Sä itse teet tutkimusta? Ok. Ja tiedät, että tilastoilla voidaan pettää? Hyvä. Mutta en silti ymmärrä, miksi pidät itsesi kanssa hieman erilaista näkökantaa edustavia tutkimuksia mutu-tutkimuksina?

En pidä piitä, että asenteelliset ihmiset vääristelevät asioita ja tekevät mielepiteistään faktaa.. ja julistavat sitä mm. täällä.. kuten tämän ketjun ap teki, todeten vielä perään ettei tiedä miten tutkimus on tehty.. edelleen et edes tiedä mitä mieltä olen asiasta en vain pidä epätieteellisestä argumentoinnista silloin kun pyritään jollain tutkimuksella kuitenkin ratsastamaan, eikä voida rehellisesti sanoa että kyse on henkilön mielipiteestä ei oikeasta tieteellisestä faktasta

Kuulepas neiti näsäviisas. Sinulla on ongelma, jos uskot, että joka ikinen tutkimus on tehty jotenkin väärin, ja on viallinen. Luotan siihen, että Suomessa ei voi saada lääketieteen tohtorin arvoa tekemällä epäpätevää tutkimusta. Voi minua hullua, luotan yliopiston lääketieteelliseen tiedekuntaan enemmän kuin johonkin höyryävään kaksplussan semipätevään "asiantuntijaan". Ja et pidä epätieteellisestä argumeontoinnoista? Herra jumala, tämä on Kakplussan keskustelupalsta eikä mikään tieteellinen aikakausijulkaisu. Tupakka tappaa ja se on yleisesti tiedossa. Miksi sinulla on niin huono itsetunto, että yrität naurettavalla tavalla päteä täällä?

:laugh: Miksi et voi myöntää että haluat vaahdota omasta milelipiteestä haukkua toisia kun sinulla on paha olla, ja se siitä.. ei kyse ole siitä mikä on oikein tai ei vaan puhtaasti sinun mielipiteestä, ei että joku tutkimus olisi oikeampi kuin toinenkaan vaan sinun USKOSTASI jaMIELIPITEISTÄSI.. näin tekeävät mm. juristit, eli toinen juristi marssittaa itselleen sopivat tutkimukset esille vastapuoli tuo toiset.. näin se maailma vaan toimii, siitä sitten ihmiset ottavat oman mielipiteensä mihin USKOVAT mutta totuutta se ei siitä tee.. olen pahoillani jos vain lisäsin pahaa oloasi voi silittää päähän jos ei mennyt läpi totuutesi ja mielipiteesi kuin sulaan voihin..

Tämän kaltaisen argumentoinnin ja fanaattisuus käynnisti aikoinaan noitavainot oli yksi totuus.. jota tuli uskoa..

En ole ap, mutta taitaa teillä tupakki-immeisillä olla ennemmin paha olo kuin "meillä fanaatikoilla". Miksi pitää puolustella noin kärkkäästi omaa pahettaan? Minun puolestani aikuinen ihminen saa tehdä keholleen mitä haluaa, mutta lailla pitäisi kieltää syntymättömän lapsen saastuttaminen ja vaarantaminen myrkyillä! Mulle on ihan sama polttaako joku, mutta silloin jos polttamisellaan altistaa jonkun toisen niin silloin kyllä sapettaa! En siedä itsekään tupakointia vierelläni ja varmasti lapsesta tuntuu samanlaiselta, jos äiti polttelee vieressä. Näin se vaan on. Mutta sauhutkaa te vaan ihan rauhassa, kunhan tajuaisitte vain suojata lapsenne myrkyiltä :/

Alkuperäinen kirjoittaja savuton:

=)

En ole ap, mutta taitaa teillä tupakki-immeisillä olla ennemmin paha olo kuin "meillä fanaatikoilla". Miksi pitää puolustella noin kärkkäästi omaa pahettaan? Minun puolestani aikuinen ihminen saa tehdä keholleen mitä haluaa, mutta lailla pitäisi kieltää syntymättömän lapsen saastuttaminen ja vaarantaminen myrkyillä! Mulle on ihan sama polttaako joku, mutta silloin jos polttamisellaan altistaa jonkun toisen niin silloin kyllä sapettaa! En siedä itsekään tupakointia vierelläni ja varmasti lapsesta tuntuu samanlaiselta, jos äiti polttelee vieressä. Näin se vaan on. Mutta sauhutkaa te vaan ihan rauhassa, kunhan tajuaisitte vain suojata lapsenne myrkyiltä :/

Koska moni fanaattisista viesteistä menee aivan överiksi. Vain asialliseen ja rakentavaan keskusteluun voi odottaa myös asiallisia ja rakentavia vastauksia. Lisäksi tässä ketjussa on puhuttu vanhempien tupakoinnista yleensä, ei raskausajan tupakoinnista. Tiedän monia, lämpimiä, rakastavia tupakoiviakin vanhempia, jotka ei kuitenkaan koskaan polta lapsensa lähettyvillä, vaan polttavat esim. illalla kun lapsi on mennyt nukkumaan. Vaikka heidänkin olisi hyvä lopettaa tupakointi, niin syytökset lapsen elämän pilaamisesta ja terveyden vaarantamisesta menee jo liian pitkälle, ja etenkin: aiheuttavat puolustusreaktion. Ei kukaan HALUA olla nikotiiniaddikti.

[quote="savuton]

[/quote]

Kuka täällä on puolustanut tupakointia? :o

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:

Voisiko olla rivien välistä luettua? Jokuhan tuolla myönsi tupakoinnin aiheuttaman hyvän olon jne.

Se, että sanoo olevansa nikotiiniriippuvainen ei ole mikään puolustus.

Nikotiiniriippuvuus

Tupakan sisältämä nikotiini aiheuttaa fyysistä riippuvuutta. Nikotiini vaikuttaa aivojen mielihyväkeskukseen niin, että tupakointi tuntuu hyvältä. Kun nikotiinin määrä veressä laskee, tulee epämiellyttävä olo, jota tekee mieli korjata savukkeella. Nikotiiniriippuvuus on vakava sairaus, jonka seurauksena tupakointi johtaa suureen kuolleisuuteen ja sairastuvuuteen.

Nikotiiniriippuvuus kehittyy nopeasti, ja sen voimakkuuteen vaikuttavat keskushermoston herkkyys nikotiinille ja nikotiinin aineenvaihdunta maksassa. Tupakointi on yleisin estettävissä oleva kuolleisuuden aiheuttaja länsimaissa. (1)

" Yli puolet tupakoitsijoista kuolee ennenaikaisesti tupakkasairauksiin." - Sirkku Vilkman, keuhkosairauksien erikoislääkäri

Nikotiiniriippuvuuden vahvuutta kuvaa se, että kaikista tupakoitsijoista n. 70 % ilmoittaa haluavansa lopettaa tupakoinnin ja 30-40 % yrittääkin lopettaa vuosittain. (3) Tahdonvoimalla onnistuu lopettamaan silti vain 3-8 %.

Tupakointi aiheuttaa fyysisen riippuvuuden lisäksi myös sosiaalista ja psyykkistä riippuvuutta. Tupakoinnin aloittamisessa erityisesti ystäväpiirillä on suuri vaikutus. Ryhmäpaineet eivät vaikuta vain nuorten tupakointiin, työyhteisö ja ystävät ovat tärkeänä tekijänä myös aikuisen tupakointikäyttäytymisessä. Sosiaalisen riippuvuuden havaitsee usein selkeimmin vasta yrittäessään lopettamista. Oman halun vapautua riippuvuudesta on oltava sosiaalista riippuvuutta voimakkaampi.

Tupakasta luopuminen on vaikeaa muun muassa siksi, että tupakoitsija on oppinut käyttämään tupakkaa tietyllä tavalla, esim. tunnetilojen hillitsemiseen. Lopettaessaan tupakoitsija joutuu etsimään korvaavia tapoja ja opettelemaan niiden käyttöä. Tupakoimattomuutta siis saa ja pitää opetella. (4)

http://www.gsk.fi/terveytesi/tupakoinninlopettaminen/nikotiiniriippuvuus.html

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:

Voisiko olla rivien välistä luettua? Jokuhan tuolla myönsi tupakoinnin aiheuttaman hyvän olon jne.

Varmasti. Ja tarkoitushakuisesti ymmärretty väärin/kärjistetty. Eihän sitä kunnon vääntöä muuten saa aikaan :whistle:

Varmasti. Ja tarkoitushakuisesti ymmärretty väärin/kärjistetty. Eihän sitä kunnon vääntöä muuten saa aikaan :whistle:

En nyt tiiä onko se aina tarkoitushakuisesti ymmärretty väärin tai kärjistettykään.

Olemme edellenkin yksilöitä, jotka ajattelevat erilailla.

se, että tupakoitsija vähättelee pahettaan = hän pitää tekoaan hyväksyttävänä. Ja se, että tupakoi myös lastensa läsnäollessa tai siirtää savut vaatteistaan lapsiin = hän hyväksyy lapsen passiivisen tupakoinnin.

enpä tiedä kuvottavampaa hajua kuin pikkulapsen vaatteet, jotka haisevat tupakalle :( Ja kyseessä ei siis ole tupakoiva lapsi. Mistähän se haju lasten vaatteisiin siirtyy?

Nikotiiniriippuvuus ja lopettaminen

15.3.2007

Nikotiiniriippuvuus

Joillekin tupakoinnin lopettaminen on vaikeampaa kuin toisille. - Noin puolet 10-19 savuketta päivässä polttavista on nikotiiniriippuvaisia ja 20 tai useampia savukkeita päivässä polttavista valtaosa, jopa 80 %, kertoo tutkija Ulla Broms, Helsingin yliopiston kansanterveystieteen laitokselta.

- Nikotiiniriippuvuuden syntyyn vaikuttavat tutkimusten mukaan perintötekijät, joten osa meistä saa taipumuksen nikotiiniriippuvuuteen vanhemmiltaan perintötekijöiden mukana. Ulla Bromsin mukaan kasvatuksella ja elinolosuhteilla on merkittävä vaikutus siihen, kenellä perimästä saatu muita suurempi taipumus nikotiiniriippuvuuteen tulee esille.

Voimme siis olla jo lähtökohdiltamme erilaisia nikotiiniriippuvuuden suhteen ja siksi joidenkin henkilöiden on hyvin vaikeaa lopettaa tupakointi sen kerran aloitettuaan.

Tutkija Ulla Broms painottaa kuitenkin, että tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina, ja että lopettaminen on mahdollista. Tuen avulla lopettamisen on todettu onnistuvan paremmin kuin omin avuin. Nikotiinikorvaushoito on oleellinen osa vaikeaa nikotiiniriippuvuuden hoitoa.

Nykyään tupakoijan on mahdollista saada apua tupakkariippuvuuden hoitoon maksuttomasta neuvontapuhelimesta, internetistä (www.stumppi.fi), terveyskeskuksesta tai työterveyshuollosta. Myös apteekista saa asiantuntevaa tietoa sekä tupakasta vieroituksesta että korvaushoitojen oikeasta käytöstä ja annostelusta. (Huhtikuu 2006)

http://www.lopetajavoita.fi/portal/fi/ajankohtaista/?id=55

Alkuperäinen kirjoittaja kasvattaja:
enpä tiedä kuvottavampaa hajua kuin pikkulapsen vaatteet, jotka haisevat tupakalle :( Ja kyseessä ei siis ole tupakoiva lapsi. Mistähän se haju lasten vaatteisiin siirtyy?

Tätä mäkin olen ihmetelly. Ehkä tähän saadaan vastaus? Ehkä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
se, että tupakoitsija vähättelee pahettaan = hän pitää tekoaan hyväksyttävänä. Ja se, että tupakoi myös lastensa läsnäollessa tai siirtää savut vaatteistaan lapsiin = hän hyväksyy lapsen passiivisen tupakoinnin.

Siis mitä hiton TEKOA?? Et näytä lainkaan ymmärtävän mistä tupakoinnista on kyse. Suurin osa tupakoisijoista haluaa lopettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

mitä vähättelemistä siinä on? Tupakointi on laillista ja jokainen aikuinen ihminen saa itse päättää polttaako vai ei. Lasta ei tietenkään pidä pakottaa polttamaan missään muodossa. Mutta miksi pitää vetää herneet nenään siitä mitä joku aikuinen ihminen tekee itselleen?

Yhteistyössä