?
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Nimim. 17 vuoden tupakkakoukusta itsensä irti repäissyt, ja oli muuten VAIKEIN tekemäni asia. Olen kokenut paljon ikävää (mm. isän alkoholismi ja kuolema jo teini-iässä), mutta henkilökohtaisesti vaikein taistelu oli tupakoinnin lopettaminen.
En ole fanaatikko. Ja luulen saavani tällä keskustelulla aikaan jossakin ihmisessä sairaudentunnon. Jotta hän hakisi apua, jos ei itse pysty lopettamaan tupakointia. En oikein ymmärrä, miksi hyökkäät minua ja tupakanvastustajia kohtaan niin henkilökohtaisesti, loukkaavin sanakääntein ja rajusti? Tiedioksesi sinulle, että poltin itse 12 vuotta ennen raskaaksi tuloa. Ja röökaminen loppui plussanneeseen raskaustestiin. Kerrasta. Kiitos saatavilla olleen informaation tupakan vaaroista. [/quote]
Sinuun siis tehosi syyllistäminen ja lynkkaus? En usko. Informaation jakaminen on eri asia kuin syyllistäminen. Lue aloitusviesti uudestaan ja mieti, onko se rakentava vai kuitenkin enemmän syyllistävä?[/quote]
On se syyllistävä. Siksi, että keskustelu heräisi. Mutta keskustelun saaneesta sävystä huomaan, että ei kannattanut.[/quote]
En usko että mihinkään ongelmaan tai riippuvuuskäyttäytymiseen tehoaa syyllistäminen. Siinä nousee vain halu puolustella omaa ongelmaa, mikä on ihan luonnollista (väitän, että tupakoitsijoillekin lapsen terveys on tärkeä asia ja lapsi rakkainta maailmassa). Jos asiaa lähestyy asiallisesti, informaatiota jakaen ja syyllistämättä, niin lopputulos varmasti on parempi.