Tupakoivat vanhemmat eivät välitä lapsensa terveydestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lopettakaa lastenne myrkyttäminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nykyään tosiaan PAHINTA mitä ihminen voi tehdä, on jos polttaa tupakkaa.

Huumeidenkäyttö, varastaminen tai tappaminenkaan ei ole mitään sen rinnalla. Tupakoitsijoita saa pilkata ja irvailla heidän kustannuksellaan ja syyllistää mielin määrin.

Niinpä. Noita muita asioitahan ei saisi edes ottaa esille silloin kun puhutaan tupakasta!

Ja oikeasti varmaan lapselle on vaarallisempaa käydä heti perään samassa kylppärissä, missä äiti on juuri laittanut hiuslakkaansa kampaukseensa, kuin että tupakoidaan ulkona kun lapsi on sisällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Onko tupakanhajun haistaminen passiivista tupakointia? Epämiellyttävä haju ihan satavarmasti jokatapauksessa.

Miksi sitten tupakan haju tarttuu vaatteisiin, ihoon, hiuksiin etc? Jos se vain haituisi ulkona noin vain, niin tuskin tulisit sieltä ulkoa haisematta tupakalle? Onko mitenkään järkeenkäypää?
Se on melkeinpä sama asia, kun suihkautat dödöä kainaloon: sinne se jää ja sieltä se tuoksuu, jos ei ole esim. tuoksuton.
Terva ja nikotiini ovat tupakassa tahmeita aineita, jotka tarttuu joka paikkaan. Ne on niin pieniä hiukkasia, että tunkee jopa vaatteista läpi.

Seuraavan kerran ku käyt tupakalla, otapas vaikka se valkonen suodatinpussi mukaan ja puhalla joka kerta sen läpi. Katso sitten minkä näkönen se on. Näkeehän sen tupakan filtteristäkin, että filtteriin jää...

En polttanut raskausaikoina enkä imettäessä mutta täysin itsekkäistä syistä aloitin tupakan polton ja nautiskelen siitä työpaikalla ja ystävien kanssa aikaa viettäessä. En polta lasten nähden enkä kotona ollessa. Enkä aio lopettaa muiden fanaattisuuden vuoksi sitä tapaa. Tarttusitte mieluummin alkoholin tuomiin ongelmiin kun tupakan tuomiin. Myönnän että oli kamalaa kun omat vanhemmat polttivat autossa kun olimme pieniä enkä aio samaa kärsimystä lapsilleni antaa mutta sellaisten jotka eivät polta on turha tulla sanomaan että olen huono äiti. En myöskään ole sairastellut juuri yhtään vanhempieni tupakoinnista huolimatta ikä omat lapsenikaan ole sairaita kun n. kerran vuodessa. Taas tätä ylihysteriaa |O

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=aas00025 polonium 210 löytyy myös tupakasta, Aleksandr Litvinenko murhattiin myrkyttämällä hänet polonium-210:lla.

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:
Ajattelepas asiaa järkevästi.
Montako kertaa sä käyt pvän aikana tupakalla? Joka ikinen kerta sun ihoon, vaatteisiin, hiuksiin jää uusi määrä myrkkyjä. Siitä ne sitten pölähtää ilmoille, kun istut jonnekin, pöyhit hiuksias etc. Samoin ne myrkyt on käsissäs. Pesetkö kädet aina tupakoinnin jälkeen, kunnolla, saippuan kanssa?

Johan mä tätä sulta kysyin: onko nämä myrkyt, jotka kulkeutuvat ihossani, vaatteissan yms sisälle ja lapsi altistuu niille, niin suuria määriä, että niistä olisi todellista riskiä lapsen terveydelle?

Kysymys on kuitenkin todella pienistä määristä. Ja ajatelkaapas, ihmiset tupakoi vuosikymmeniä altistaen itsensä varmasti koko ajan kymmeniätuhansia kertaa suuremmille pitoisuuksille kuin mitä ulkoa kulkeutuu sisälle vaatteissa ja hengityksessä. Suhteelllisuudentajua vähän mukaan, eikös?

Ilmeisesti täällä on joku tuominnu huonoksi vanhemmaksi tupakoivan vanhemman. Se ei ole mun tarkoitus. Tarkoitus oli kyseenalaistaa se, että moniko tupakoiva tietää niistä kaikista mahdollisista terveysriskeistä, mitä voivat läheisilleen aiheuttaa. Oli se läheinen kuka hyvänsä.

Isä: Onko se sitten pientä, jos sä käyt tupakalla 5krt/pvä, joka pvä? Koko ajanhan se lisääntyy.

Myytinmurtajille töitä :D

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:
Ajattelepas asiaa järkevästi.
Montako kertaa sä käyt pvän aikana tupakalla? Joka ikinen kerta sun ihoon, vaatteisiin, hiuksiin jää uusi määrä myrkkyjä. Siitä ne sitten pölähtää ilmoille, kun istut jonnekin, pöyhit hiuksias etc. Samoin ne myrkyt on käsissäs. Pesetkö kädet aina tupakoinnin jälkeen, kunnolla, saippuan kanssa?

Johan mä tätä sulta kysyin: onko nämä myrkyt, jotka kulkeutuvat ihossani, vaatteissan yms sisälle ja lapsi altistuu niille, niin suuria määriä, että niistä olisi todellista riskiä lapsen terveydelle?

Kysymys on kuitenkin todella pienistä määristä. Ja ajatelkaapas, ihmiset tupakoi vuosikymmeniä altistaen itsensä varmasti koko ajan kymmeniätuhansia kertaa suuremmille pitoisuuksille kuin mitä ulkoa kulkeutuu sisälle vaatteissa ja hengityksessä. Suhteelllisuudentajua vähän mukaan, eikös?

Jos kaikki olisikin luonnontieteellisissä mittareissa todettavissa niin hyvä. Itse vanhempien sisällä röökatessa rivarikaksiossa kasvanneenna tiedän, että elämäntavat kokonaisuudessaan sekä lasten terveyskasvatus PERIINTYY.

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Jos kaikki olisikin luonnontieteellisissä mittareissa todettavissa niin hyvä. Itse vanhempien sisällä röökatessa rivarikaksiossa kasvanneenna tiedän, että elämäntavat kokonaisuudessaan sekä lasten terveyskasvatus PERIINTYY.

Niin. Tämä on todellinen ongelma, varmaan kolmannen kerran jo esiin nousee tämä tässä ketjussa.

Olisi helpompaa ja uskottavampaa, jos puhutaan todellisista ongelmista eikä mutu-ongelmista!

Ihan samalain se tupakansavukin tarttuu siinä missä eläinpölyt sun muut sellaset.

SAVU
Yleisesti ottaen savu koostuu kaasujen sekoituksesta, vesihöyrystä ja hiukkasista, ja se syntyy räjähdyksen tai korkeaan lämpötilaan kuumennuksen tuloksena. Tupakansavun koostumus on monimuotoinen, koska se riippuu tupakkatyypistä (Virginia tai Musta), lisäaineista ja käyttötavasta. Tupakansavussa on havaittu olevan yli 4000 ainetta. Kaasutilassa siitä löytyy 10 - 15 % hiilidioksidia, 3 - 6 % hiilimonoksidia, 0,1 - 0,2 % syaanihappoa ja haihtuvia orgaanisia yhdisteitä (1 - 3 %) kuten aldehydit, ketonit ja hiilivedyt. Kiinteässä koostumuksessa löytyy karsinogeenisiä aineita, ärsyttäviä aineita, metalleja, vapaita radikaaleja ja nikotiinia.

Tupakansavu sisältää useita myrkyllisiä aineita (terva, nikotiini, ammoniakki, hiilimonoksidi, bentseeni, akroleiini...), jotka eivät vaikuta vain käyttäjään vaan myös hänen ympäristöönsä. Tupakkariippuvuus ja passiivinen tupakointi aiheuttavat keuhko-, suu-, kurkunpää-, kurkku-, munuais-, kohdunkaula- ja suolisyöpää ja myös sydänkohtauksia, verenkiertohäiriöitä, halvauksia ja aivoverenvuotoja, infarkteja, keuhkosairauksia, kroonista keuhkoputken tulehdusta ja ikenien ja suun ongelmia.

http://fi.help-eu.com/pages/lex-lexique-429-SMOKE.html

http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=47&Itemid=65

http://209.85.135.104/search?q=cach...ssa&hl=fi&ct=clnk&cd=9&gl=fi&client=firefox-a

AnnClaire
(ja muut)
Savu on ihan eri asia kuin haju. Juu, samoja myrkkyjä ja partikkeileita on hajussakin -tietty- mutta hajussa niitä on niin paljon vähemmän kuin itse savussa. Veikkaan, että suuruusluokkaero on kymmeniä- ellei satojatuhansia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vastaat hyvin yleistä stereotypiaa hieman luku- ja ymmärryskyvyltään rajoittuneesta amishenkisestä tupakoitsijasta. Huom!! Kaikki tupakoitsijat eivät sitten todellakaan mielestäni ole tällaisia, vaan joukkoon mahtuu -hassua kyllä- sivistynyttä ja fiksuakin porukkaa! Sinun on pakko yrittää saada viimeinen sana keinolla millä hyvänsä, etkö osaa avata mieltäsi näkemääbn toimintasi haitallsiuutta ja ottamaan vastuuta?

:laugh:
Asia-argumentit kun loppuu, niin mennään henkilökohtaisuuksiin. Hyvää päivänjatkoa vaan sullekkin
=)

Niinpä ja nämä yleoistäjät sitten tekevät "tiedettä"

Kukaan ei ole väittänyt, että passiivisella tupakoinnilla ei olisi haittavaikutuksia. Ja arvasit aivan oikein mihin kohtaan kiinnitän huomiota -eihän minun edes tarvi lukea koko tutkimusta kun itse toit tämän ketjun pointin jo esille: ei ulkona polttaminen ole passiivista tupakointia.

Passiiviinen tupakointihan on sitä, että altistuu tupakansavulle.

Mutta ne kysymykset, jotka mulla heräsi silloin kun luin tota tutkimusta, vaikuttaa myös käsitykseen passiivisesta tupakoinnista ja mitä se on. Ihan pohtien, jos 16-17000 miestä polttaa noiden tutkimusten naisten miehistä ja tuloksena on viisinkertainen riski, niin kuinka moni heistä on sisällä polttavia eli siis tuon viisinkertaisen riskin (vrt. pelkästään äidin tupakoinnin aiheuttavaan kaksinkertaiseen) aiheuttajia (eli extra 2-3). Kaikkiko he polttavat myös sisällä? Minusta on vaikea uskoa, että kaikki yli kymmenentuhatta tekisivät näin. Eli joukossa voi olla siis heitä, jotka polttaa vain ulkona. Eli siis jos isän tupakointi nostaa äidin tupakoinnin rinnalla riskiä tuplasti, niin kyllä sillä voi olla jonkin asteinen merkitys myös sillä ryhmällä, joka polttaa vain ulkona.

Mutta tämä nyt omalta osaltani vain pohdintaa. Eikä ole tarkoitus hyppiä ns. nenille.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Isälle:

Polta hyvä mies, polta. Näin luonnonvalinta pääsee tekemään tehtävänsä!

Toivot mun kuolemaa :o

En toivo. Toivon, että viisastut ja lopetat tupakoinnin.

Sen verran vielä sanon, että tuo nokkela sarkasmi yritelmä ei tainnut olla ihan asianmukainen näinä sairaina aikoina... Pahoittelen, ylitin hyvän maun rajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Vastaat hyvin yleistä stereotypiaa hieman luku- ja ymmärryskyvyltään rajoittuneesta amishenkisestä tupakoitsijasta. Huom!! Kaikki tupakoitsijat eivät sitten todellakaan mielestäni ole tällaisia, vaan joukkoon mahtuu -hassua kyllä- sivistynyttä ja fiksuakin porukkaa! Sinun on pakko yrittää saada viimeinen sana keinolla millä hyvänsä, etkö osaa avata mieltäsi näkemääbn toimintasi haitallsiuutta ja ottamaan vastuuta?

Asia-argumentit kun loppuu, niin mennään henkilökohtaisuuksiin. Hyvää päivänjatkoa vaan sullekkin
=)

Sä itse teet tutkimusta? Ok. Ja tiedät, että tilastoilla voidaan pettää? Hyvä. Mutta en silti ymmärrä, miksi pidät itsesi kanssa hieman erilaista näkökantaa edustavia tutkimuksia mutu-tutkimuksina?

Edelleen joudun toistamaan itseäni.. Jos tutkimus on tehty matemaattisella korrelaatiolla ei faktalla, ja näin saatu korreloitua asioita jotka ei välttämättä biologisesti ole syy/yhteydessä mitenkään.. edelleen matematiikka ja biologia ovat eri asioita.. eikä matematiikan avulla voi tehdä luotettavaa biologista tutkimusta.. vaan tarvitaan mittauksia.. yms..
Sen verran tiedän tilastomatematiikasta että saan vaikka pupun korvien korkeuden korreloimaan lapsesi astmaan kun tarve vaatii

Kyseessä on lääketieteellinen tutkimus, jossa on empiiristä, kliinistä tutkimusta eli juuri niitä mittauksia. Toivottavasti voit itse mennä ja tarkistaa itse lähteestä.

Toiseksi tarkoitukseni ei ole ollut loukata ketään, joten en ymmärrä miksi pitää viitata hieman ivallisella tyylillä lapseeni (jota vasta odotan, mistä johtuen olen lukenut kyseistä tutkimusta) ja omituisiin tutkimuksiin. Valitan, että koet tarvetta toistaa itseäsi, mutta vakuutan, että ymmärrän tässä sinua, ja kyseinen tutkimus ei ole puputukimus.

Ymmärrän jos olet turhautunut muiden ihmisten asenteeseen, mutta eivät kaikki ole samanlaisia. En minäkään pistä polttajia saman katon alle, mmesimerkiksi kunnioitan kovasti heitä (mm. Isä), jotka pohtivat oman esimerkin vaikutusta lapseen. Sitä kun pitää meistä, jokaisen pohtia, minunkin, erilaisissa asioissa muutenkin. Se on minusta myös tärkeämpää.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:

=)

Sä itse teet tutkimusta? Ok. Ja tiedät, että tilastoilla voidaan pettää? Hyvä. Mutta en silti ymmärrä, miksi pidät itsesi kanssa hieman erilaista näkökantaa edustavia tutkimuksia mutu-tutkimuksina?

En pidä piitä, että asenteelliset ihmiset vääristelevät asioita ja tekevät mielepiteistään faktaa.. ja julistavat sitä mm. täällä.. kuten tämän ketjun ap teki, todeten vielä perään ettei tiedä miten tutkimus on tehty.. edelleen et edes tiedä mitä mieltä olen asiasta en vain pidä epätieteellisestä argumentoinnista silloin kun pyritään jollain tutkimuksella kuitenkin ratsastamaan, eikä voida rehellisesti sanoa että kyse on henkilön mielipiteestä ei oikeasta tieteellisestä faktasta

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:

=)

En pidä piitä, että asenteelliset ihmiset vääristelevät asioita ja tekevät mielepiteistään faktaa.. ja julistavat sitä mm. täällä.. kuten tämän ketjun ap teki, todeten vielä perään ettei tiedä miten tutkimus on tehty.. edelleen et edes tiedä mitä mieltä olen asiasta en vain pidä epätieteellisestä argumentoinnista silloin kun pyritään jollain tutkimuksella kuitenkin ratsastamaan, eikä voida rehellisesti sanoa että kyse on henkilön mielipiteestä ei oikeasta tieteellisestä faktasta

Kuulepas neiti näsäviisas. Sinulla on ongelma, jos uskot, että joka ikinen tutkimus on tehty jotenkin väärin, ja on viallinen. Luotan siihen, että Suomessa ei voi saada lääketieteen tohtorin arvoa tekemällä epäpätevää tutkimusta. Voi minua hullua, luotan yliopiston lääketieteelliseen tiedekuntaan enemmän kuin johonkin höyryävään kaksplussan semipätevään "asiantuntijaan". Ja et pidä epätieteellisestä argumeontoinnoista? Herra jumala, tämä on Kakplussan keskustelupalsta eikä mikään tieteellinen aikakausijulkaisu. Tupakka tappaa ja se on yleisesti tiedossa. Miksi sinulla on niin huono itsetunto, että yrität naurettavalla tavalla päteä täällä?

Alkuperäinen kirjoittaja eijumaliste:
Mitä ap ja muut luulee saavansa aikaan tuolla fanaattisuudella ja typeryydellä? Tupakkariippuvuus on sairaudeksi luettava asia ja vain n. 5 % kykenee lopettamaan tupakoinnin tahdonvoiman avulla. Tupakointi koukuttaa fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti. Suurin osa tupakoitsijoista haluaisi lopettaa, mutta usein lopullinen lopetus vaatii n. 3 yritystä. AP ja muut typerät sitten luulee, että fanaattisuudella saadaan jotain aikaan. TOtta helvetissä olisi parempi, ettei yhdessäkään perheessä polteta! Moni on siihen nikotiinikoukkuun jäänyt jo alle 15-vuotiaana, kuka HALUAA tuhota oman terveyden ja rahat? Ei kukaan. Sitä kutsutaan nikotiiniriippuvuudeksi (aiheesta löytyy paljon myös tutkittua tietoa).

AP:n ja muiden yhtä nerokkaiden mielestä tupakkaa poltetaan siksi, että halutaan tuhota lapsen terveys, ei rakasteta lasta ja ollaan itsekkäitä. Tutustukaa nyt ensin nikotiiniriippuvuuteen ja sen mekanismiin, ja jos aihe on todella lähellä sydäntä, niin saadaksenne jotain tulosta tuollainen fanatismi ja syyllistäminen ei tehoa. Minua oikein ällöttää minkälainen kokemattomuus ja mustavalkoisuus tuolta tekstien takaa paistaa.

Nimim. 17 vuoden tupakkakoukusta itsensä irti repäissyt, ja oli muuten VAIKEIN tekemäni asia. Olen kokenut paljon ikävää (mm. isän alkoholismi ja kuolema jo teini-iässä), mutta henkilökohtaisesti vaikein taistelu oli tupakoinnin lopettaminen.

En ole fanaatikko. Ja luulen saavani tällä keskustelulla aikaan jossakin ihmisessä sairaudentunnon. Jotta hän hakisi apua, jos ei itse pysty lopettamaan tupakointia. En oikein ymmärrä, miksi hyökkäät minua ja tupakanvastustajia kohtaan niin henkilökohtaisesti, loukkaavin sanakääntein ja rajusti? Tiedioksesi sinulle, että poltin itse 12 vuotta ennen raskaaksi tuloa. Ja röökaminen loppui plussanneeseen raskaustestiin. Kerrasta. Kiitos saatavilla olleen informaation tupakan vaaroista.

Mitä ap ja muut luulee saavansa aikaan tuolla fanaattisuudella ja typeryydellä? Tupakkariippuvuus on sairaudeksi luettava asia ja vain n. 5 % kykenee lopettamaan tupakoinnin tahdonvoiman avulla. Tupakointi koukuttaa fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti. Suurin osa tupakoitsijoista haluaisi lopettaa, mutta usein lopullinen lopetus vaatii n. 3 yritystä. AP ja muut typerät sitten luulee, että fanaattisuudella saadaan jotain aikaan. TOtta helvetissä olisi parempi, ettei yhdessäkään perheessä polteta! Moni on siihen nikotiinikoukkuun jäänyt jo alle 15-vuotiaana, kuka HALUAA tuhota oman terveyden ja rahat? Ei kukaan. Sitä kutsutaan nikotiiniriippuvuudeksi (aiheesta löytyy paljon myös tutkittua tietoa).

AP:n ja muiden yhtä nerokkaiden mielestä tupakkaa poltetaan siksi, että halutaan tuhota lapsen terveys, ei rakasteta lasta ja ollaan itsekkäitä. Tutustukaa nyt ensin nikotiiniriippuvuuteen ja sen mekanismiin, ja jos aihe on todella lähellä sydäntä, niin saadaksenne jotain tulosta tuollainen fanatismi ja syyllistäminen ei tehoa. Minua oikein ällöttää minkälainen kokemattomuus ja mustavalkoisuus tuolta tekstien takaa paistaa.

Nimim. 17 vuoden tupakkakoukusta itsensä irti repäissyt, ja oli muuten VAIKEIN tekemäni asia. Olen kokenut paljon ikävää (mm. isän alkoholismi ja kuolema jo teini-iässä), mutta henkilökohtaisesti vaikein taistelu oli tupakoinnin lopettaminen.

En ole fanaatikko. Ja luulen saavani tällä keskustelulla aikaan jossakin ihmisessä sairaudentunnon. Jotta hän hakisi apua, jos ei itse pysty lopettamaan tupakointia. En oikein ymmärrä, miksi hyökkäät minua ja tupakanvastustajia kohtaan niin henkilökohtaisesti, loukkaavin sanakääntein ja rajusti? Tiedioksesi sinulle, että poltin itse 12 vuotta ennen raskaaksi tuloa. Ja röökaminen loppui plussanneeseen raskaustestiin. Kerrasta. Kiitos saatavilla olleen informaation tupakan vaaroista.

Sinuun siis tehosi syyllistäminen ja lynkkaus? En usko. Informaation jakaminen on eri asia kuin syyllistäminen. Lue aloitusviesti uudestaan ja mieti, onko se rakentava vai kuitenkin enemmän syyllistävä?

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Sinuun siis tehosi syyllistäminen ja lynkkaus? En usko. Informaation jakaminen on eri asia kuin syyllistäminen. Lue aloitusviesti uudestaan ja mieti, onko se rakentava vai kuitenkin enemmän syyllistävä?

On se syyllistävä. Siksi, että keskustelu heräisi. Mutta keskustelun saaneesta sävystä huomaan, että ei kannattanut.

Yhteistyössä