Turussa 2 vuotiaan lapsen kanssa tekemistä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli kertokaa. En oikeen itse viihdy missään "äiti-lapsi" kerhoissa, joissa äidit juoruilee ja lapset leikkii. Niitäkin voi suostutella, jos ei muuta löydetä.

Muskari ja äiti-lapsi jumppa kuulostaa hyvältä, mutta kamalan kallista. Yhdessäkin paikassa oli 200 euroa lukuvuosi ja kun ei oikeen tiedä viihtyykö tyttö vai ei. Tyttö on aika villi ja voi olla, että liikunnallinen paikka on parempi kun muskari, jossa pitää rauhassa ympyrässä soittaa.

Olen googlettanut, mutta mitään sopivaa ei oikeen tunnu löytyvän. Näyttää vähän siltä, että näin kesken vuotta ei oikeen voi mennä moneen paikkaan.

Kesällä sitä keksii paljon tekemistä vaikka leikkipuistoissa, mutta näin talvella vähän kolkkoja ne, loskaa, kovaa jäätä liukumäet yms. täynnä ja ihmisiä ei oikeen näy. Pakko myös myöntää, että seisominen yksin katsoen kun lapsi mönkii lumessa on todella tylsää. Pakko sitä välillä on, mutta no, jotain muuta tekemistä mielellään sisätiloissa haluaisin keksiä.

Mitään pulkkamäkiä täältä en tiedä ja luistelemista ollaan ajateltu vasta vuoden päästä. Pelkkiä harjotusluistimia (joita kuulemma lapsen jalkaan ei kannata laittaa-pilaa jalat kuulemma) on ainoastaan niin pieniä.

En tunne oikeen muita äitejä. Ne jotka tunnen, ovat töissä ja lapsi hoidossa ja eivät kovin usein ehdi nähdä iltaisin. Parhaimmilla ystävilläni ei ole vielä lapsia, joten vähän yksinäiseltä välillä tuntuu.

Puolen vuoden päästä lapsi menee hoitoon ja minä töihin, mutta tässä puoli vuotta pitäisi jotain kehitellä.
 
[QUOTE="vieras";27848777]ei siellä mitää ole,istuta se tv:n ääreen ja vietä sä aikaas tietokoneella.[/QUOTE]

just. Näin ajattelinkin tehdä.

Katsoin tuossa Hop Lopin ryhmäliikuntatunnit, mutta keväälle 2013 ei ole saatu ryhmiä kasaan :/ Olis kuulostanut sopivalta, mutta minkäs teet. 150 hinta, mutta kyllä sen maksaisi.
 
Missäpäin Turkua asutte?

Seikkiksessä on teatterimuskaria sun muita juttuja joihin voi mennä ilman etukäteisilmoittautumista ja maksu on pari euroa kerta. Sunnuntaisin on eri puolilla Turkua Lasten liikunnan ihmemaa joka on ihan ilmainen. Pulkkamäkiä löytyy monesta paikkaa, paras on Hirvensalon hiihtokeskuksen kupeessa. Me käymme myös seurakunnan perhekerhossa, se ei ole mitään pelkkää äitien juoruilua vaan ihan kunnolla järjestettyä ohjelmaa (hartaus, musiikkia, jumppatuokio ja askartelua). Seurakunta ja Seikkis järjestävät myös monenlaisia tapahtumia kun vain seuraa tiiviisti ilmoittelua, kannattaa liittyä esim. Seikkiksen sähköpostilistalle.
 
Entä oletteko kokeilleet kaupungin leikkipuistotoimintaa? Sinne voi mennä kesken vuottakin jos on ryhmässä tilaa ja maksu on vain reilu parikymppiä kuukaudessa. Meidän kaksivuotias käy kolmena päivänä viikossa kaksi tuntia kerrallaan ja tykkää kovasti, korvista melkein saa kiskoa kotiin syömään.
 
[QUOTE="Kifa";27848802]Missäpäin Turkua asutte?

Seikkiksessä on teatterimuskaria sun muita juttuja joihin voi mennä ilman etukäteisilmoittautumista ja maksu on pari euroa kerta. Sunnuntaisin on eri puolilla Turkua Lasten liikunnan ihmemaa joka on ihan ilmainen. Pulkkamäkiä löytyy monesta paikkaa, paras on Hirvensalon hiihtokeskuksen kupeessa. Me käymme myös seurakunnan perhekerhossa, se ei ole mitään pelkkää äitien juoruilua vaan ihan kunnolla järjestettyä ohjelmaa (hartaus, musiikkia, jumppatuokio ja askartelua). Seurakunta ja Seikkis järjestävät myös monenlaisia tapahtumia kun vain seuraa tiiviisti ilmoittelua, kannattaa liittyä esim. Seikkiksen sähköpostilistalle.[/QUOTE]

Ei asuta lähelläkään hirvensaloa, joten sinne ei päästä. Seikkis? Tarkotatko seikkaulupuistoa? Sieltä ainakin löytyi teatterimuskari joka alkaa 16.1 keskiviikkoisin. Kuulostaa ainakin ihan hyvältä. Kannattaisikohan tonne soittaa etukäteen?

Liikunnan ihmemaan sivuilla olen käynytkin, mutta on sen verran sekava sivu, enkä oikeen lyödä missä ja mihin aikoihin mitäkin siellä tapahtuu. Noista kupittaan urheiluhalli kuulostaa parhaimmalta, mutta onko kaikki siis sunnuntaisin klo 16.30–19?
 
[QUOTE="Kifa";27848812]Entä oletteko kokeilleet kaupungin leikkipuistotoimintaa? Sinne voi mennä kesken vuottakin jos on ryhmässä tilaa ja maksu on vain reilu parikymppiä kuukaudessa. Meidän kaksivuotias käy kolmena päivänä viikossa kaksi tuntia kerrallaan ja tykkää kovasti, korvista melkein saa kiskoa kotiin syömään.[/QUOTE]

Leikkipuistotoiminnasta olen lukenut, mutta en tiedä uskaltaisinko lastani sinne jättää. Voiko äiti siis poistua paikalta ja käydä vaikka shoppailemassa sillä välin vai mitä? Äidille soitetaan jos tulee hätä vai miten nämä toimii? Ehkä mieluummin menisin lapsen kanssa yhdessä jonnekin.
 
Joo, Seikkailupuistoa tarkoitin (Seikkis-lyhennettä käyttävät omissa ilmoituksissaankin). Ei tarvitse soittaa etukäteen, me ollaan aina vain menty paikalle ja katsottu mahtuuko. Ei ole hukkareissu vaikka olisi ahdastakin koska siellä Timantissa voi hengailla muutenkin, on kivoja leluja lapsille ja kahvia äideille.

Ja ne liikunnan ihmemaat ovat tosiaan kaikki samaan aikaan sunnuntaisin eri paikoissa. Kupittaalla on eniten kaikkea mutta toisaalta siellä on niin vilinää että pienelle voi olla vähän jännää, tosin ihan pienimmille on kyllä oma nurkkansa siellä.
 
Ja leikkipuiston idea nimenomaan on se, että äiti voi mennä hoitamaan omia asioitaan ja puistotädit katsovat lapsen perään ja soittavat jos on tarvis. Meillä ei ole ikinä tarvinnut soittaa. Tädit arvioivat sopivan hoitoajan kullekin lapselle sään ja iän mukaan, me aloitimme vartista ja siitä sitten vähitellen pidennettiin ja nykyään lapsi jo itse juoksee suoraan leikkeihin, hyvä kun ennättää heipat huutaa.
 
[QUOTE="Kifa";27848865]Joo, Seikkailupuistoa tarkoitin (Seikkis-lyhennettä käyttävät omissa ilmoituksissaankin). Ei tarvitse soittaa etukäteen, me ollaan aina vain menty paikalle ja katsottu mahtuuko. Ei ole hukkareissu vaikka olisi ahdastakin koska siellä Timantissa voi hengailla muutenkin, on kivoja leluja lapsille ja kahvia äideille.

Ja ne liikunnan ihmemaat ovat tosiaan kaikki samaan aikaan sunnuntaisin eri paikoissa. Kupittaalla on eniten kaikkea mutta toisaalta siellä on niin vilinää että pienelle voi olla vähän jännää, tosin ihan pienimmille on kyllä oma nurkkansa siellä.[/QUOTE]

Kiitos näistä :) Taidetaan ainakin seikkiksen toimintaa käydä katsomassa. Arkipäivät kun on meille parempia kun viikonloput.
 
[QUOTE="vieras";27848859]Leikkipuistotoiminnasta olen lukenut, mutta en tiedä uskaltaisinko lastani sinne jättää. Voiko äiti siis poistua paikalta ja käydä vaikka shoppailemassa sillä välin vai mitä? Äidille soitetaan jos tulee hätä vai miten nämä toimii? Ehkä mieluummin menisin lapsen kanssa yhdessä jonnekin.[/QUOTE]

Meillä oli lapset leikkipuistotoiminnassa mukana vuosia, kun asuimme vielä Turussa. Ehdottoman turvallista (päiväkodin alaista toimintaa).
 
[QUOTE="Kifa";27848873]Ja leikkipuiston idea nimenomaan on se, että äiti voi mennä hoitamaan omia asioitaan ja puistotädit katsovat lapsen perään ja soittavat jos on tarvis. Meillä ei ole ikinä tarvinnut soittaa. Tädit arvioivat sopivan hoitoajan kullekin lapselle sään ja iän mukaan, me aloitimme vartista ja siitä sitten vähitellen pidennettiin ja nykyään lapsi jo itse juoksee suoraan leikkeihin, hyvä kun ennättää heipat huutaa.[/QUOTE]

Olisi kyllä tosi helpottavaa, jos voisi vaikka hammaslääkärin ajaksi (vaikea saada hoitoon päivällä) pistää lapsen leikkipuistoon. Vähän vaikea kyllä sieltä kesken tulla, jos soitetaan :D En tiennytkään, että tälläistäkin toimintaa on.
 
[QUOTE="vieras";27848859]Leikkipuistotoiminnasta olen lukenut, mutta en tiedä uskaltaisinko lastani sinne jättää. Voiko äiti siis poistua paikalta ja käydä vaikka shoppailemassa sillä välin vai mitä? Äidille soitetaan jos tulee hätä vai miten nämä toimii? Ehkä mieluummin menisin lapsen kanssa yhdessä jonnekin.[/QUOTE]

Kutakuinkin noin se menee. Äiti heitetään sieltä ulos. Yleensä soitellaan, jos on kakat housussa, alkuun kannattaa jättää vähäksi aikaa ja sitten vähitellen lisätä sitä aikaa. Eikä kannata tuoda alkuun ihan ensimmäiseksi tai hakea viimeisten joukossa. Tuon leikkipuistotoiminnan varaan ei kyllä kannata mitään omia menoja ilman varasuunnitelmia tehdä, ne ovat kiinni huonon sään sattuessa (pakkasraja ja sateella kiinni, tosin tuo sadepuoli vaihtelee ihan puistotädeistä, osa pistää pillit pussiin aika pienestäkin, toisilla saa vettä tulla, kunhan ei ukkosmyräkän puolelle mene).

Noista äiti-lapsi jumpista kannattaa katsella kaikkien seurojen tarjontaa, niitä on monenlaista ja monen hintaista.

Ei ne harjoitusluistimet mitään lapsen jalkoja pilaa, Parkin kentällä on luistin vuokraustakin, tosin kokovalikoimasta en osaa mitään sanoa. Hiihtämistä voi kokeilla Impivaarassa, sielläkin on suksivuokraus, tosin aukioloajat ovat aika rajoitetut. Pulkkamäkikin pitäisi sieltä löytyä pienille.
 
Seikkiksen toimminnasta kysyisin, että missä on tämä "timantti" sali, jossa ainakin tapahtuu nämä mihin oltaisiin menossa. Olen yrittänyt etsiä jotain karttaa, mutta ei löydy :/. Tiedän tottakai missä seikkalupuisto on, mutta ollaan oltu siellä ainoastaan ulkona.
 
No ei siellä alueella ole kuin kaksi rakennusta, toinen on Timantti ja toinen Seikkailutalo ja ne ovat melkein vierekkäin, katsot vain mihin muut menevät. Kirjoitin muuten aiemmin väärin, se taitaakin olla Seikkailutalo jossa on ne lelut ja kahvit, Timantissa on sitten isompi liikunta/teatterisali.
 
Leikkipuistotoiminnasta vielä sen verran että ainakin tuossa meidän puistossa on tosi paljon kaikkia teemapäiviä yms. eli ei ole pelkästään sitä että lapset istuvat keskenään leikkimässä. Vaan on yhteisleikkiä, laulua, satuja tms. Ja tosi paljon leluja joita saa lainata.
 
Olettekos jo kokeilleet Seikkiksen ryhmiä ja ootteko viihtyneet? Millaisia perheitä siellä käy ja millaisia ovat ohjaajat? Entä jos on perheessä hyvin eri-ikäisiä sisaruksia? Meillä vauva ja 4,5v touhupetteri. Sivuilla sanotaan, että saa tulla mihin ryhmään vain. Miten käytännössä? http://seikkailupuisto.turku.fi/pienten_aamut.html
 

Yhteistyössä