Turvaistuimista auttakaa, mikä paras vaihtoehto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2xäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo niinhän sitten kävi kun tänään käytiin lastentarvikeliikkeessä sovittelemassa eri istuimia itse asiantuntijan opastuksella että securaa ei ollut varastossa ja se maxi cosi mobi ei sopinut mitenkään auton takapenkille.Noh..päädyttiin sitten tuohon besafe izi kombiin ..melko hintava mutta sain alennusta vähäsen hinnaksi tuli 369 suurinpiirtein samaa luokkaa kun secura ois ollu.No eipäs jää siinäkään kyllä apukuskin tilalle turhaa tilaa että onneksi en oo iso ihminen ei kyllä kukaan pidempi mene mitenkään.Voikohan tuossa hts izi kombissa jättää tuon tukijalan pois ja laittaa nojamaan etupenkkiin onko kellään kyseistä istuinta?Muut istuimet gracon cosmic kuulema vie vielä enemmän tilaameidän autossa.Eipä ollu valinnanvaraa,tosin tuota multitechiä kauan mietin että otanko sen mutta mua tosiaan kauhistuttais laittaa jopa yks vuotias siihen istumaan mites sitten kun se nukahtaa niin pystyssä oli,toki olihan siinä hyvä niskatuki että voihan siinä ollakin hyvä nukkua kun vähän kallistaa mutta kun se kallistuksen säätö on vasta siinäkin kasvot menosuuntaan että ei ollut meille hyvä vaikka ois vieny kyllä paljo vähemmän tilaa kuin hts.Nyt alko sitten mietityttää että pitäiskö vielä tsekata sittenkin se brio zento,sitä kun en hokannu olleskaan edes kattoa lastentarvikkeessa, myyköhän ne edes joka lastentarvikkeessa tota zentoa kun niillä ei ollut sitä britaxin hi-way istuinta olleskaan tuotevalikoimissakaan..Vielähän ehtis vaihtaa..tosin en haluais vaihtaa mutta jos tosiaan on pakko..

Kaikissa istuimissa mitä minä harkitsin luki siitä jalasta ja asennuksesta, että istuinta ei saa varsinaisesti laittaa penkkiin nojaamaan vaan siihen väliin pitää jäädä sentti pari tilaa. Tosin minä etsin jalallista, kun meillä ei ole niitä etupenkkejä takapenkin edessä kuten henkilöautoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Älkää nyt ihmeessä ostako multiteciä. Minäkin olin ostamassa sitä, kunnes eräs myyjä sanoi totuuden siitä, että toiset istuimet ovat parempia jalkatilan takia. Eli tuo britaxin istuin jää pitemmälle lapsella äkkiä ahtaaksi, kun jalat ei mahdu minnekään. Muissa normi turvavyöistuimissa istuin tuli sen verran korkealle ja etäälle takapenkin selkänojasta, että isommalla lapsella jalat taittuu sitten hyvin istuimen edestä.

Sitten vielä sanoisin asiaan tavallaan liittymättä, älkää sokeasti uskoko mitä MYYJÄT sanovat asennuksista, vaan ottakaa malli ohjevihkosta. Meillä graco cosmic comfort ja siinä myyjät(n.5 eri myyjää eri liikkeissä) kertoi kaikki eri tavalla. Lopulta katsoimme ohjekirjaa(maahantuojan) ja siinä oli täysin eri tavalla ja kaiken lisäksi tukevimmalla tavalla! Mielestäni myyjät ei nykyään noissa liikkeissä tiedä mitään.

No kuten itse sanoit, mitäs uskoit myyjää. Kävimme juuri katsomassa multiteciä ja siinä on erittäin paljon jalkatilaa kun sen ainoana istuimena saa asentaa myös osittain alla olevan istuimen ulkopuolelle. Istuimen siis voi asettaa niin että osa istuimesta tulee alla olevan istuimen reunan yli ja tuoli tukeutuu tukijalkaa ja etupenkin selkänojaan enempi. Näin jalkatilaa jää paljon enemmän kuin monissa muissa istuimissa jotka pitää asettaa kokonaan autonistuimelle. Asento oli myös huomattavasti parempi kuin monissa muissa istumissa. Eli multitec tulee meille.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurora Vee:
Missä Autoliiton sivuilla lukee, että Zento olisi testattu kaukaloluokassa? Mitään "oikeata" testiluokkaa sille ei varsinaisesti voi määrätä, sillä istuin on hyväksytty 0-25 kg:n painoiselle lapselle, eli sitä voi käyttää myös vastasyntyneellä. Miinuksia tuli myös paljon asennettavuudesta ja käyttömukavuudesta.

Millä tapaa istuin on muuttunut tuosta? Merkittävästi? Testattu istuin on vuosimallia 2007, eli luulisi sitä vielä löytyvän lastentarvikeliikkeistäkin.

Nimimerkki -*-*-:n kirjoitus lastentarvikekauppojen myyjien mielipiteistä paljastaa sen, että ostajan on itse otettava selvää asioista, jos istuinten väliset turvallisuuserot oikeasti kiinnostavat. Meillekin yritettiin myydä alle 2,5-vuotiaalle, alle 15-kiloiselle turvavyöistuinta, vaikka haimme selkä menosuuntaan asennettavaa istuinta! Luulisi, että alan ihmisiä kiinnostaisi nämä asiat enemmän, mutta ei näköjään.

No 2007 mallin istuin on ollut myynnissa vuonna 2006 (nyt liikkeissä on myynnissä mallin 2008 ja 2009) ja myös testi on tehty samoihin aikoihin. Silloin oli Moottorilehdessä juttu testeistä ja siellä mainittiin tämä brio ja joku muu istuin jotka olivat saaneet huonoja arvosanoja ja yhdeksi syyksi mainittiin se, että ovat hyväksyttyjä vastasyntyneestä alkaen jolloin verrataan kaukaloihin joiden kanssa eivät mitenkään voisaada samoja arvosanoja. Brio itse kirjoitti vastineen (jonka kai voi vieläkin lukea heidän sivuiltaan) joka julkaistiin lehdessä ja asiasta keskusteltiin lisää.

lastentarvikeliikkeiden ei tarvitse ottaa kantaa noihin testeihin, koska se ei vaikuta myyntilupiin millään lailla ja eri testeissä eri tuotteet koetaan hyviksi ja huonoiksi. Esim Cragon istuimet voittivat TM:N testejä mutta hylättiin ruotsin valtion testeissä. Ainut mitä lastentarvikeliikkeiden tarvii kuunnella on tullin testit ja siihen haaviin jää jatkuvasti tuotteita joita muualla maailmassa saa myydä mutta suomessa ei. Periaatteessa minkä tahansa istuimen turvallisuuteen voi luottaa kun sen suomesta ostaa.

Olen hankkimassa kans turvaistuinta ja Britaxin Secura kiinnostaa. Minua häiritsee vain kun sitä ei löydy mistään testeistä. Onko se kuinka kauan ollut markkinoilla? Jostain taisin nähdä sen käyttökokemuksia vuodelta 2006. Eli ei se sit kai ihan uusi ole (mikä selittäisi testaamattomuuden...)?
Toinen mikä minua ihmetyttää on, että mistä johtuu, että kasvot menosuuntaan istuimet saavat niinkin hyviä arvosanoja testeissä. Kuitenkin käsittääkseni testit ovat aina etutörmäystestejä. Onkohan ne niin alhaisilla nopeuksilla tehtyjä..? Kiva ois sellainen istuin mutta fysiikantajuni ei anna periksi siinä, että lapsen pää painaa ja rajuin kolarityyppi (tai yksi niistä) lienee etutörmäys kuitenkin...

Ärsyttävää kun missään ei kunnolla selvitetä näitä! esim autoliitonkaan sivuilla

Tosiaan tuota securan törmäystestejä en mäkään löytänyt mistään mutta olen kuullut että hyvä istuin on ja testeissäkin menestynyt, just tuon oisin ostanut jos se ois ollut lastentarvikeliikkeessä, mutta toisaalta oon tosi tyytyväinen tähän besafe izi kombiin,joka on käännettävä istuin,sopi jopa meidän nissaniin vaikka toki vähän verotti mun jalkatilaa apukuskin paikalla mutta ei niin hirveesti.Ja toinen tosi hyvä juttu tuossa käännettävässä istuimessa on se että jos lapsi on pahoinvoiva selkämenosuuntaan niin on hyvä jos saa käännettyä istuimen tarvittaessa kasvot menosuuntaan.Kuulema huono menekki noilla pelkästään selkämenosuuntaan istuimilla.

Muuten onkos teistä moni tilannut saksasta esim.turvaistuimia kun kiinnostais ostaa esikoiselle se recaron young sport istuin ja saksalaisesta kaupasta ostettuna tulis hintaa jotain 227 euroa postikuluineen, kun taasen suomalaisessa kaupassa hintaa olis 269+postikulut.Eli jonku verran säästöä pelottaa vaan että mitäs jos tuote ei tuukaan sitten perille että oisko sittenkin turvallisempaa ostaa suomesta?Onko kokemusta?

Tilasimme Saksasta matkarattaat ja turvakaukalon ym. Kaikki tuli hyvin pakattuna kotiovelle asti ja ilman postikuluja vielä... Kauppana oli ping-pong online... Olisin tilannut myös selkä menosuuntaan olevan istuimen, mutta siellähän ei niitä oikein myydä kun Keski-Euroopassa peräänajot ovat yleisempiä, toisin kun täällä...

Tosin tuo recaron kuosi vissiinkin on se normaali eli ei ollut se mikrokuitukankaalla tuossa ping pong kaupassa, sekin vissiin lisää hintaa vähäsen..kuulema parempi tuo mikrokuitukangas.

Helkku, ihmettelit kasvot menosuuntaan-istuinten hyviä testiarvosanoja.

Istuinten menestykseen testeissä vaikuttaa osin alhainen testinopeus verrattuna todelliseen kolaritilanteeseen. Istuinten lopullinen turvallisuus ei määrity sillä, miten ne pärjäävät testeissä, vaan myös miten lapset ovat selvinneet niissä todellisissa kolareissa. Näissä olosuhteet eivät ole tarkoin hallittuja ja törmäysnopeuskin on usein suurempi. Niitäkin kolareita sattuu, missä lapsi olisi selvinnyt hengissä tai vähemmillä vammoilla, jos hän olisi istunut selkä menosuuntaan. Onnettomuuksissa pätee juuri ne fysiikan lait mitä itsekin pohdit.

Toinen syy naama menosuuntaan-istuinten pärjäämiseen testeissä on se, että selkä menosuuntaan-istuimia testataan verrattaen vähän, koska niitä ei suosita Keski-Euroopassa. Eli kasvot-menosuuntaan-istuimet pärjäävät suhteessa paremmin.

Kolmas syy on, että käännettävissä istuimissa, joita nämä selkä menosuuntaan testattavia usein ovat, on jouduttu tekemään kompromisseja, aivan kuten pitkäikäisissä istuimissa (esim. Britax Evolva Ultra), jotta ne olisivat mahdollisimman turvallisia kumpaankin suuntaan asennettaessa. Tämä saattaa heikentää kokonaistulosta verrattuna niihin joissa kompromisseja ei tarvita (tästä on asiaa mm. Autoliiton nettisivuilla). Käännettävä istuin voi kuitenkin olla hyvä mahdollisuus joillekin perheille pitkittää aikaa jolloin lapsi istuu selkä menosuuntaan, jos vaihtoehtona on ostaa heti pelkästään kasvot menosuuntaan asennettava istuin.

Yhteistyössä