turvaistuimista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liuku.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liuku.

Vieras
No niin elikäs uuden turvaistuimen oston aika on pian käsillä. Voitteko suositella jotain hyvää istuinta ja/tai kertoa kokemuksia seuraavista istuimista: Brio zento, graco Cosmic XTP, Britax two-way elite, maxi cosi priori.. hyvät ja huonot puolet noista! Meillä tyttö siis 1v4kk. Auton mallinkin kertoisin, mutta ei ole vielä tiedossa. Meillä siis auto istuimineen varastettu ja nyt näyttää siltä ettei ota löytyäkseen, joten on uusien hankinnan aika. Tuo ukko on katellut käytettyjä ford sierroja ja joitakin mersun malleja. Valitettavasti on ajatellut myös kaksiovista vaihtoehtona, onko kokemuksia mahtuuko nuo istuimet sinne selkä menosuuntaan?

Anteeksi taas uusi avaus turvaistuimista, mutta haluaisin mielellään minulle henk. koht. vastauksia.

Kiitos jo etukäteen jos jollakulla olisi mielipiteitä!

Alkuperäinen kirjoittaja liuku.:
Valitettavasti on ajatellut myös kaksiovista vaihtoehtona, onko kokemuksia mahtuuko nuo istuimet sinne selkä menosuuntaan?
En tosiaan suosittele kaksiovista autoa! Yritä kuvitella se tilanne: miten oikein meinaat saada lapsen ähellettyä siihen istuimeen selkä menosuuntaan?

Mutta asiaan: meillä Britax two way elite, ja ollaan oltu tyytyväisiä. En keksi käytössä huonoja puolia.

Me mietimme kauan turvaistuimen ostoa ja päädyimme Gracon cosmiciin koska on pitkään käytössä, säätömahdollisuudet hyvät kun lapsi vielä nukahtaa autoon, hyvät eli tarpeaksi korkeat sivureunat ja mahtui autoon. Hts ei mahtunut kunnolla ja Two way elitessä ei tarpeaksi korkeita sivureunoja eikä säädettävyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja Britax TWE:
Valitettavasti on ajatellut myös kaksiovista vaihtoehtona, onko kokemuksia mahtuuko nuo istuimet sinne selkä menosuuntaan?
En tosiaan suosittele kaksiovista autoa! Yritä kuvitella se tilanne: miten oikein meinaat saada lapsen ähellettyä siihen istuimeen selkä menosuuntaan?

Mutta asiaan: meillä Britax two way elite, ja ollaan oltu tyytyväisiä. En keksi käytössä huonoja puolia.

Tiedän ja olen kuvitellut ja itse asiassa kokenut joskus kaukalon kanssa mieheni ystävän autossa. Mieheni itse ei ole kokeillut millaista on äheltää lapsi sinne autoon ja itse olen ehdottomasti kaksiovista vastaan. Mutta annoin miehelle tälläiset ehdot (mikäli hankitaan 2ovinen auto): 1. Tyttö saa minkä tahansa istuimen markkinoilta hintaan katsomatta 2. ostetaan brio pony-rattaat, koska tod.näk. takakonttiin ei muita kärryjä mahdu 3. mies laittaa lapsen autoon ja pois joka ikinen kerta. :D Muistaakseni oli neljäskin ehto, mutta ei muistu nyt mieleen.

niin kaikkein paras keino olisi ostotilanteessa mies laittamaan istuin ja lapsi autoon (siis autonostotilanteesa) niin vois ajatella asiaa uudelleen.

Mutta asiaan minäkin...meilläkin britaxin two way elite toiminut esikoisella 3v ja hankitaan kakkosellekin sama. Pitkäikäisiä, kallistusta pystyy muuttaan ja ennenkaikkea helppo vaihtaa autosta autoon mikä meillä tosi tärkeää kun joudutaan vaihtamaan autoja keskenään jatkuvasti.

Onko kokemuksia tuosta brio zentosta? Eikös brio ole aika vasta alkanut valmistaa turvaistuimia?

Luin tuolta vauvattaren sivuilta, että ei vie niin paljon tilaa kuin muut markkinoiden istuimet ja helppo asentaa yms. Sitten googletin ja autoliitossa oli saanut arvosanaksi välttävä, vie kuulemma paljon tilaa selkä menosuuntaan ja on vaikea asentaa ja aika paljon muitakin miinuksia oli saanut. Hitsi vaikutti ton vauvattaren mukaan niin hyvältä istuimelta.

Meillä graco xtp ja edelliseen autoon ei kovin helpolla mahtunut oikein asennettuna selkä menosuuntaan takapenkille (Golfiin). Muuten olen ollut tyytyäväinen, mutta kannattaa tosiaan testata, että se ylipäätään mahtuu, istuin on arvioitu tyydyttäväksi juuri tuon vaikean asennettavuuden takia...

Meillä on MaxiCosin priori mutta se on vain kasvot menosuuntaan istuin. Mahtuu miniautoon, helppo asentaa, kevyt jne. Mutta meillä ei ollut oikein muita järkeviä vaihtoehtoja, kun tyttö oksensi noinkin päin n. joka toisella automatkalla. Menosuunnan vaihto auttoi aika paljon tilannetta.

Kiitos vastauksista. Onko kellään tietoa noista vain selkä menosuuntaan asennettavista (britax hi way ja freeway, maxi cosi mobi) istuimista, vähän jo luin jostain että ei tulisi helposti virheasentoja kun on vain yksi yksinkertainen asennustapa, onko näin? Luin myös että lapselle jää noissa paremmin jalkatilaa, onko näin? Entä millasen tilan vie autosta? Jos tuo ukko sen virheen tekee että ostaa 2ovisen mersun, niin siellä on ainakin takapenkillä yleensä tosi pienet tilat.

Aiotko itse istua missä? Meillä on Graco cosmic XTP selkä menosuuntaan asennettuna takapenkillä ja edessäistuvalle ei jäänyt juuri ollenkaan jalkatilaa edellisessä autossamme. (C-mallin mersu, 4-ovinen.) Vaihdettiin sitten isompaan autoon (maasturi) ja nyt mahtuu hieman paremmin. Ei kylläkään vaihdettu autoa turvaistuimen takia, vaan muista syistä... Mm. siksi, kun pitää mahtua keväällä takapenkille myös turvakaukalo.

2-ovinen auto on kyllä epäkäytännöllinen vaihtoehto lapsiperheelle. Etenkin, jos sitä ei ole ennestään, vain ihan ehdointahdoin tahtoo sellaiseen vaihtaa - se kuulostaa hieman, no, siltä, ettei ole ihan ajatellut asiaa loppuun asti.

Two way elite on naapureilla ja hyvin näyttää mahtuvan edessäkin istumaan, mutta heillä on kyllä tilava farmariauto.

Juu oon tuolle ukolle sanonut monen montaa kertaa, ettei 2ovista. Että vois ajatella muutakin kun omaa napaa siinä asiassa, mutta jos hän kerran lapsen sinne itse aina laittaa ja ottaa pois, niin ostakoot.

Edellisessä autossa istuin aina lapsen kanssa takana, joten niin varmaan tässä tulevassakin.

Oiskohan mitään mieltä laittaa istuinta etupenkille. Ainakin tuollaisessa 2ovisessa mersussa on varmasti paremmin tilaa istuimelle etupenkillä. Ainakin graco autobaby laitettiin hki-oulu matkan ajaksi takapenkille 2oviseen mersuun, niin mielestäni ei saanut hyvään asentoon, vaan oli aivan liian pystyssä. Tosin en tiedä mitä mahtaa mies olla mieltä että istuin ois edessä, mutta jos ei muuallekaan mahdu..

Jos on uudempi mersu, kuten oletan, niin niissä on monesti vakiona turvatyynyt edessä molemmilla paikoilla. Vaikka sais kytkettyä pois, niin en ehkä uskaltais laittaa eteen. Siinä meidän edellisessä autossa olis saanu turvatyynyn kytkettyä pois, mutta en siihen kyllä luottanut, vaan istuin sijoitettiin taakse.

Meillä 2-ovinen Golf ja mahtuu Britaxin two-way elite selkä menosuuntaan sekä takapenkille että etupenkille. Meillä on niin vanha auto että ei ole edessä airbagia, joten yleensä istuin on edessä, siihen on helpompi saada lapsi nostettua ja kiinnitettyä. Takapenkillekin onnistuu, mutta uhmaikäkohtauksen sattuessa on kyllä varsinaista äheltämistä, varsinkin ison mahan kanssa kun on itse raskaana... Mutta jos olisin autoa ostamassa (meillä siis tuo ollut jo ennenkuin lapsesta tietoakaan) niin en varmaan kaksiovista ostaisi. Britaxin two-way eliteä sensijaan voin kyllä suositella, reilusti yli 2-vuotiaskin mahtuu hyvin matkustamaan selkä menosuuntaan ja käsittääkseni istuin on saanut hyvät arviot turvatesteissä myös sivutörmäyksissä vaikka sivusuojat onkin matalat.

En voi millään uskoa että tuo äijä oikeasti aikoo ilmeisesti ostaa sen 2ovisen mersun!! Alan kohta itkeä. Niin ja asiaan, uuteen/uudehkoon ei ole varaa, joten mersun vuosimalli on ehkä jotain 88-92. Nyt tuo sanoi että eteen ei ainakaan siitä syystä voisi laittaa, että mersussa on ne systeemit mitkä työntää turvavyöt esiin etupenkeille auton käynnistyttyä.

Ilmeisesti hää on ostamassa 300ce (? en tiedä autoista mitään) mersua. Onko kokemuksia, mahtuuko tuonne mikään istuin selkä menosuuntaan?? Itse vähän epäilen ja suututtaa kamalasti!

Nyt kun oon kattellut noita autoliiton testejä ja lukenut palstoilta, niin olen ehkä kallistumassa siihen vain selkä menosuuntaan laitettettavaan istuimeen.. kertokaahan kokemuksia!

meillä on tuo brion zento. ollut käytössä jo 2v. ekalla kerralla selkämenosuuntaan laitto hankalaa, kun pitää kaik remelit säätää, mut sit ihan helppoo. pari lukkoo ja turvvyö ni siinnä on. naama menosuuntaa tosi helppo laittaa. sopii mielestäni hoikalle paremmin, ainakin meidän poika on ja jos on paljon vaatteita ni ahtaalta tuntuu. nyt zento on pikkusiskolla 9kk ja isoveikka sai brion caron, vaikka onkin vasta 2,5v. mut pituus vaatii jo isompaan.

voi miehet! mä en suostuisi edes ilman lasta 2-oviseen autoon! jopa meidän pikkuautoon vaadin 4-ovee, koska tavarat on niin paljon helpompi lastata. ja sillon lapsista ei ollu tietookaan, vaan se tuli mun työmatka autoksi.

nyt luu kurkkuu sille ukolle- mersu ei oo edes auto, mulle, koska kokemuksella , niissä on aina jotain vikaa.....

www.nettiauto.com/1624589

Tätä hän on katellut. Joo hän on niin elämässään aina kaiken saanut, että.. argh.. ei auta, äsken sanoin jotain sille noista autoliiton testeistä, että hyvät arvosanat saaneet ovat kaukaloita tai kasvot menosuuntaan asennettavia. Sitten hän kyseli miksi suomessa pitää laittaa kasvot menosuuntaan, selitin miksi, niin hän sanoi vaan että lupaa olla kolaroimatta!! Että pistää vihaks, ettei voi lapsen etua laittaa oman edelle.

no just joo, ei tuohon autoon kyllä lasta saa takapenkille ! haloo !Sano ettet tule tuohon autoon lapsen kanssa.. lupaa olla kolaroimatta, mutta kun pitäishän se tietää ettei kaikki ole aina itsestä kiinni, entä kun joku nukahtaa rattiin ja ajaakin suoraan teitä päin ? Vaikka laittaisittekin kasvot menosuuntaan, on tilaa aika vähän. Ei kyllä ole mikään perheauto. Saa kai sitä aina kaiken läpi jos et pistä vastaan. Lapsi ei pysty huolehtimaan omasta turvallisuudestaan se on näköjään sinun tehtäväsi, jos miehesi ei sitä tee. Ihan suututtaa puolestasi.

no suosittelen kuitenkin britaxin two way eliteä, koska sen saa molemmin päin ja sitä voi käyttää myös kasvot menosuuntaan niin että on kiinni istuimen omissa vöissä, mikä ei ole taas kaikissa grakon tuoleissa mahdollista.

Turvallisuutta on myös, että lapsi viihtyy autossa ja istuimessaan. Kyllä kuskikin hermostuu jos lapsi itkee ja huutaa kokoajan, tällöin silloin syntyy vaaratilanteita.

On olemassa muitakin hyviä autoja mutta miehesi on ilmeiseti mieltynyt tuohon, mitä jos pyytäisit häntä katsomaan vaikka kolme mieleistään ja käykää koeajamassa ne kaikki ja tehkää sitten vasta päätös. Minkälainen teidän edellinen auto oli ? miksi sellainen ei enää kelpaa ?

Voi pojat, muuta en voi sanoa:)
Lainappa joltain kaveriltasi istuin ja 3 ovinen auto, anna sitten miehesi kokeilla lapsen ja istuimen ähertämistä sinne takapenkille, ei ole helppoa vaikka olisi kasvot menosuuntaankin päin.., miehet ovat miehiä, vaikka voissa paistaisi.

Joo ei tuohon autoon saa kyllä lasta selkä menosuuntaan laitettua, hyvä jos jotenkin kasvot menosuuntaan, eihän tuonne mahdu edes pelkkä istuin, jos sen tosiaan pitäis olla selkä menosuuntaan ellei sitten poista koko etuistuinta ;) Mutta joo, ei miehelläsi nyt taida olla ajatukset ihan kasassa tämän asian tiimoilta.

Meillä istuimena Maxi cosin Priori joka on pelkästään kasvot menosuuntaan, istuimeen olen ollut todella tyytyväinen, helppo ja nopea siirtää autosta toiseen ja on hyvät säästö mahdollisuudet.

Gracon cosmic XTP, eli mikä teillä on yhtenä vaihtoehtona, niin siihen saa laittaa lapsen istumaan ISTUIMEN OMILLA vöillä kasvot menosuuntaan, eli ihan samalla tavalla kuin esim. two way elitenkin.
Jotenkin en itse ole lämmennyt tuohon eliteen, sillä siinä on minusta todella olemattomat sivusuojat.

Meillä on vaavelilla Concordin Ion kaukalo ja ja vanhemmalla Concord Lift Evo PT turvavyöistuin. Molemmat pärjänneet kaikissa löytämissäni testeissä erittäin hyvin. Vanhempi nukkuu mummolamatkat hyvin eikä pää retkota istuimesta ulkona kun on niin hyvät suojat ja kaukalo on vielä älyttömän helppo laittaa autoon kun kantoaisaa saa liikutettua yhdellä kädellä.

siis meillä ainakin istuin on vissii se joku two way.. ostettiin tutulta ku poika oli pieni ja ny sitten tytön vuoro siihen mennä. hyvin on ollut käytössä ja helppo laittaa muksu siihen oli sitten naame/selkä menosuuntaan. tosin nyt ollaan vaihdettu auto ja tässä uudessa edessä tyynyt niin nyt saa sitten nähdä miten sen saa asennettua taakse.. kaipa se onnistuu jotenkin tosin käyttöohjeet on jossain niin hyvässä tallessa etten itsekään löydä.

mutta en oikein usko että tuohon mersuun mahtuisi istuin hyvin. voishan sille miehelle vinkata että olette nykyään LAPSIperhe, ja jos toinen muksukin tulisi niin vaihdettaisiinko taas auto vai otetaanko nyt jo isompi? eihän sen mikään perheauto tarvitse olla vaan ihan vaikka toyota corolla tai joku muu tavallinen auto..

emma32: tosiaan meidän vanha auto oli nissan primera, mutta se varastettiin. Mies haluaa ehdottomasti takapotkuisen auto (joten siksi mersut ja sierrat vaihtoehtona), 2oviset on kuulemma paljon paremman näkösiä.. argh. On siis katsellut neljäovisiakin, mutta en tiedä onko hän nyt sitten päättänyt ostaa tämän auton minkä kuvan ja tiedot linkitin.

Sitä vähän pelkäsin ettei tuonne tosiaan mahdu mikään istuin selkä menosuuntaan ja itselle on turvallisuun sen verran tärkeää, että sanon miehelle että joutuu sitten ajella itseksensä sillä me ei kyytiin tulla.

Joo en tosiaankaan ymmärrä tuota miestä. Siis oltiin tässä taannoin pääsemässä hänen tän kaverin kyydillä Ouluun kellä 2ovinen mersu, mutta sitten jätettiin menemättä juurikin siksi että pohdittiin ettei istuin mahdu sinne.