Turvakotien väärinkäyttö

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaikkia neuvoja arvostava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaikkia neuvoja arvostava

Vieras
Mistä voisi löytyä tietoa tästä aiheesta? Googlatessa löytyy jonkin verran asiaa muutaman vuoden takaa, mutta paljon myös tuohtunutta höpinää.

Olen itse juuri postittanut avioeropaperit, mutta nyt puolisoni uhkaa lähteä yhteisen lapsemme kanssa turvakotiin. En ole vielä ehtinyt muuttaa pois yhteisestä kodistamme. Hänen mukaansa olen henkisesti väkivaltainen - syytteet ovat kaiken kaikkiaan hyvin absurdeja, enkä rupea niitä kaikkia nyt tässä erittelemään.

Yksi esimerkki on sosiaalinen väkivalta, johon puolisoni näkemyksen mukaan kuuluu se, etten haluaisi hänen soittavan kesken riitojamme äidilleen: rajoitan (tai pikemminkin yritän rajoittaa) näin hänen vapauttaan puhua ja avautua muille ihmisille. Hän myös toisinaan alkaa videoimaan minua, kun meillä on erimielisyyttä asioista. Myönnän, että joskus riidellessämme huudan. Se kyllä tyssää kuin seinään aina, kun videokamera nousee esiin. Ehkäpä hän on oppinut käyttämään kameraa aseenaan.

Puolisoni on itse naimisissaolovuosiemme aikana takavarikoinut tavaroitani, heitellyt vihapäissään kirjojani alas parvekkeelta, tarkistanut vastoin tahtoani puhelintietojani (enhän voi fyysisesti repiä puhelintani pois hänen kädestään) ja leimannut nyt turvakotiin soittaessaan mielenterveyteni epävakaaksi. (Todellisuudessa sairastuin masennukseen v. 2005 - nykyään koen olevani täysin parantunut. Masennus- ja unilääkkeitä käytin tuolloin noin kahden vuoden ajan, nyt niille ei ole ollut tarvetta useisiin vuosiin. Käyn myös säännöllisesti töissä.)

Niin ikään puoliso syyttää minua kiristämisestä, koska en tässä vaiheessa enää allekirjoita hänen pyytämiään, raha-asioihin liittyviä papereita. Tiedän, että todellisen kiristyksen uhri olen minä. Mutta miten sen voi näyttää toteen ilman, että kuulostaa puolustelevalta väkivallantekijältä? Lähestulkoon ei mitenkään. Onneksi lähimmät ystäväni ja sisarukset ovat tukenani.

Näin kirjoitettuna asia on päivänselvä. Mutta puheen ja mielikuvien tasolla asia on toisin: puoliso näyttäytyy monille muille ihmisille henkisen väkivallan uhrina. Hän on verbaalisti varsin lahjakas ja onnistuu piirtämään minusta väkivaltaisen kuvan. Olen huolissani siitä, miten asiat etenevät ja miten asetan rajat hänen käytökselleen ilman, että provosoin häntä käyttämään yhä järeämpiä aseita (esimerkiksi lasten huoltajuus- ja tapaamiskysymyksissä)?
 
Yhdessä kohtaa puhuit lapsesta myöhemmin lapsista. Montako niitä siis on?

Et haluaisi että vaimosi menee turvakotiin. Ikävä juttu, jos puoliso on riidanhaluinen eikä ajattele lasten etua. Mikä hänen mielestään on henkistä väkivaltaa?

Onko niin, että puolisosi ei haluaisi erota ja siksi kiristää tuolla turvakodilla? On mielestäni väärin puhua turvakotien väärinkäytöstä koska enemmän on varmasti niin, että naiset sinnittelevät väkivaltaisten miesten kanssa.

Millä puolisosi siis kiristää? Ja mitä haittaa jos hän haluaa mennä turvakotiin (ehkä on henkisesti epävakaa itse ja kokee tarvetta sinne mennä, jos sinä lähdet)?
 
Yhdessä kohtaa puhuit lapsesta myöhemmin lapsista. Montako niitä siis on?

Et haluaisi että vaimosi menee turvakotiin. Ikävä juttu, jos puoliso on riidanhaluinen eikä ajattele lasten etua. Mikä hänen mielestään on henkistä väkivaltaa?

Onko niin, että puolisosi ei haluaisi erota ja siksi kiristää tuolla turvakodilla? On mielestäni väärin puhua turvakotien väärinkäytöstä koska enemmän on varmasti niin, että naiset sinnittelevät väkivaltaisten miesten kanssa.

Millä puolisosi siis kiristää? Ja mitä haittaa jos hän haluaa mennä turvakotiin (ehkä on henkisesti epävakaa itse ja kokee tarvetta sinne mennä, jos sinä lähdet)?
Että mitä? Jos jotakin käytetään etupäässä oikein, sen väärästä käytöstä ei pitäisi puhua?
 
Aloittaja siis yrittää kysyä ilmeisesti tietoa siitä, että vaikuttaako väkivallasta valehteleminen ja sen manifestina turvakotiin hakeutuminen paperilla jotenkin huoltajuusasioihin.
 
Toimit vain rehellisesti, jos vaimo menee turvakotiin, ja mielestäsi syyttä suotta, niin tuot tämän esiin myöhemmin lastenvalvojalle, tai sille, joka huoltajuusasioita järjestelee.
 
En osaa sanoa muuta, kuin että lyhytpinnaiset ihmiset (vaikkeivät olisi väkivaltaisia) saattavat ajaa itsensä nurkkaan huoltajuusasioissa ja sitä vaimosi ilmeisesti yrittää sinulle tehdä. Nyt ehkä yrittää kiristää sinua jäämään.
 
[QUOTE="vieras";24665684]Kuulostat narsistilta. Sinulla ei ole oikeutta rajoittaa kumppanisi tekemisiä, kuten estää soittamasta äidilleen tai menemästä turvakotiin[/QUOTE]
Yay, narsisti mainittu! What do we have for winner, Karen? :flower:
 
[QUOTE="vieras";24665680]lyhytpinnaiset ihmiset[/QUOTE]
Ja hermostuneet ja epävarmat ihmiset. Näitä ominaisuuksia tasapainottomat ihmiset käyttävät hyväksi. Siksi pitää pysyä rauhallisena tapahtui mitä tahansa. Vaimo todennäköisesti ei pysty hillitsemään itseään ja totuus tulee esille, jos et mene mukaan provosointiin.

Olisi hyvä päästä nyt varmaan kotoa pois ja saada etäisyyttä hommaan. Kun on liian lähellä tilannetta, niin ei pysty ajattelemaan järkevästi.
 
Btw, keskustelun nauhoittaminen on ihan laillista. Seuraavan riidan yhteydessä muistat vain täpätä kännykästä saneluominaisuuden päälle, kännykkä taskuun ja vot, sitten on kiistämätöntä dataa keskustelun todellisesta kulusta.
 
Entäpä jos itse otat ja lähdet lasten kanssa turvakotiin? Ei niitä ole pelkästään naisille tarkoitettu, vaikka naiset niitä etupäässä käyttävätkin. :D

Kuulostaa siltä, että vaimo ajattelee tilanteessa enää itseään. Tuskin hänkään haluaa jäädä noin tulehtuneeseen suhteeseen, mutta purkaa pahaa oloaan pyrkimällä tekemään toisen osapuolen elämän mahdollisimman vaikeaksi. Ilmeisesti olette yhtä mieltä siitä, että lapsi/lapset jäävät äidilleen?

En tiedä, auttaako, mutta jos vaimo lähtee turvakotiin niin itse menisin perästä etsimään vaimoa ja lapsia, jotka ovat kadonneet jonnekin. Asiallisesti, hieman huolestuneena mutta rauhallisena. Turvakodista ei kerrota ketä siellä on, mutta kontakti henkilökunnan kanssa voi olla hyödyksi jos asia tulee esille myöhemmin. Voit kertoa vaimosi käytöksestä ja vaikka epätoivon hetkellä vihjata, että hänen käytöksensä on ollut epätavallista eron aiheuttaman stressin vuoksi ja pelkäät, että hän saattaisi tehdä lapsille jotain kostaakseen sinulle tai muuten käyttää heitä koston välikappaleina tms.

Parin vuoden masennus ei ole kauhea asia, paitsi niille jotka eivät ymmärrä asiasta mitään. Varaudu kuitenkin selvittämään asia juurta jaksaen eli oliko kyse esim. burn outista tai läheisen menetyksestä tms. Aina ei selvää syytä tietysti ole.

Ja selusta kannattaa aina turvata - soita samantien lastenvalvojalle ja kerro tilanne (jos sujuvasti pystyt, kannattaa hoitaa asiaa sähköpostilla tms. josta jää todisteet). Vaikka käsittelijänä myöhemmin olisi eri henkilö, voit käyttää tätä aiempaa selvitystäsi hyödyksesi ja toisaalta saatat saada hyödyllisiä neuvoja. Lakimieheltäkin voi kysellä mielipiteitä noiden papereiden allekirjoittamisesta (vaikkapa vaimon kanssa yhdessä) ja jos vaimo syyttää sinua julkisesti jostain perättömästä, kerää todisteet ja ota asia esille huoltajuuskäsittelyssä. Kunnianloukkaussyytekin on tuolloin mahdollinen, mutta tuskin itse viitsisin.

Onnea matkaan...
 
Turvakotiin meneminen ei sinänsä tuo mitään etulyönti asemaa huoltajuustaistoissa.

Ihan yhtä hyvin tuossa tilanteessa sinä voit napata lapset kainaloon ja mennä niiden kanssa turvakotiin koska puoliso uhkailee. Ei nyt selvinnyt jutusta kumpi olet, mutta kyllä sinne miehetkin voi mennä jos oikein tiukka tilanne tulee:D.

Lapsen/lasten kannalta olisi tärkeää rauhoittaa tilanne, jos kokoajan on uhkailua ja riitelyä ilmassa. Ja sossuun varaat pikimiten ajan, jossa sovitte huoltoasioista!
 
TOSIASIA on, että naiset käyttävät turvakotia aseenaan huoltajuuskiistoissa.
Kun on kerran mennyt turvakotiin ja valittanut miehen väkivaltaisuutta, niin se on kirjattu... Ja sitä kautta siihen voi myöhemmin vedota oikeudessa.
 
Kiitos paljon neuvoista ja kommenteista! Yön tunteina, jolloin viestini kirjoitin, iski paniikki. Olen tosiaan ottanut yhteyttä asianajajaan. Uskon, että asiat lähtevät tästä vain parempaan suuntaan. Olen yhteydessä lastenvalvojaan tänään. Tämä palsta on hyvä asia! Henkisen tuen saaminen anonyymisti on joskus kullan arvoista.

(Johonkin ylläolevaan kommenttiin: en tosiaan yritä rajoittaa puolison yhteydenpitoa äitinsä kanssa - mielestäni vain on erittäin epämukavaa, että riitamme raportoidaan aina anopille ja riidan kesken soitetaan äidille kaiutin päällä. En myöskään kritisoi turvakoteja sinänsä, arvokasta työtähän siellä tehdään.)
 

Similar threads

V
Viestiä
81
Luettu
17K
Aihe vapaa
vierailija
V
V
Viestiä
30
Luettu
2K
Aihe vapaa
vierailija
V
V
Viestiä
3
Luettu
302
Aihe vapaa
vierailija
V
T
Viestiä
21
Luettu
4K
Aihe vapaa
vierailija
V

Yhteistyössä