Tutiton vauva - miten tällaisen kanssa selviää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Millon mä voin alkaa yrittään saada tuota nukahtamaan ilman tissiä vai olenko tuomittu toimimaan tuttina vuoden päivät?? Oon mä yrittäny jättää sänkyyn, mutta jossain vaiheessa alkaa se kamala huuto. Rauhottumaan saa vain tissillä, lähtemällä auton kyytiin tai sit vaunuihin päivällä. Mutta miten mä illalla saan rauhottumaan? Päivälläkin tuo rauhottelu vaunuihin on hankalaa, jos ollaan sisällä. Asutaan yläkerrassa eikä ole parveketta.

Kolmas lapsi kyllä mutta ensimmäinen, joka ei huoli tuttia. Ja ikää on 3,5kk joten ei ihan voi vielä varmaan sitä tassukoulua alkaa pitämään. Yösyönnit eivät haittaa, vaan se, että syöntien jälkeen toimin tuttina niin kauan että nukahtaa kunnolla. Lisäksi jos käännän kylkeä, saattaa herätä ja tissi on ainoa keino saada rauhottumaan.

Huonosti.
Meillä tää kuopus on tutiton tissiläinen. Unikoulutus meneillään ja imetyksen lopetus. Ikää tosin "jo" 8,5kk.
Todella vaikeaa nukahtaa ilman tissiä kun on siihen tottunut. Hyvä että olet tiedostanut ongelman jo noin aikaisessa vaiheessa, olisinpa mäkin.

Meillä sama ongelma ja vinkkejä kaipaan. Mitään en voi illalla touhuta omiani, kun pitää imettää. Mies kyllä auttaisi, mutta kun ei voi. Kotitöitä onneksi tekee mun puolesta.

Meillä meni kuin itsestään. Ei tuttia, ei koskaan tuttipulloa. 1v1kk lopetti imemisen. Muutama kk sitä ennen otti vielä aamukuuden maidot tissistä ja nukkui hetken, sitten sekin vain jäi. Hetki heräiltiin anivarhain, sitten unet pitenivät.

tästä ei ap:lle ehkä ole apuja mutta mietin tuota tassu"koulua" ettei saa alkaa vielä pitämään niin omasta mielestäni olen sitä tehnyt nyt meidän vauvalle öisin kun havahtuu hereille, annan tuttia, käännän ja taputan pyllyä/pidän kättäni siinä hetken. pointtini oli, mikä tuosta toiminnasta olisi haitallista esim. tälle 3,5 kk:lle vauvalle, jos nälkä ei ole?

Meillä oli tutiton vauva. n. 9 kk iässä sai tissille nukahtaminen loppua, joten tarjosin vain tuttia. Sitten kun tottui siihen, että tissiä ei tule vaikka kuinka huutaisi, alkoi syömään tuttia. N. kuukauden päästä luovuttiin siitäkin ja se oli ihan helppoa, kun ei se tutti niin rakas ollut.

Esikoinen oli tutiton. Mutta meillä meni niin että kun ruokailut oli ruokailtu, tissi pois suusta ja napero nukkui. Saattoi nukahtaa tissille mutta kutittelin leuan alta että josko vielä ruoka maistuisi, jos imutteli vain silloin tällöin lopetin syötön.

Joskus keinuteltiin kopassa, rattaissa tai massullaan käsivarrella. Usein nukahti kun aloin imuroimaan.

[QUOTE="mamm";22071301]tästä ei ap:lle ehkä ole apuja mutta mietin tuota tassu"koulua" ettei saa alkaa vielä pitämään niin omasta mielestäni olen sitä tehnyt nyt meidän vauvalle öisin kun havahtuu hereille, annan tuttia, käännän ja taputan pyllyä/pidän kättäni siinä hetken. pointtini oli, mikä tuosta toiminnasta olisi haitallista esim. tälle 3,5 kk:lle vauvalle, jos nälkä ei ole?[/QUOTE]

Näinhän se toimii JOS se lapsi on hiljaa. Meillä kun ei auta mikään. Paitsi se tissi. Tai sitten hyssytys, mutta laskettaessa sänkyyn AINA herää. Eli tuollasta "unikoulua" vois kokeillakin, mutta kun sitä tuttia ei huoli. Kuitenkin huomaa, että se imeminen on se juttu, mistä rauhottuu... Oon yrittäny, voi luoja että oon yrittäny tuota tuttia tunkea suuhun...

meillä ei ollut tuttia, eikä sitä tarjottukaan. Hyvin sujui. Iltaisin nukahti kyllä tissitellen, mutta sekin väheni kyllä hyvin pian. yöllä ei syönyt yli 2kk ollessaan, joten öisin herätessään tyynnyteltiin vaan sylissä. Ja ajatella, meidän ei tarvinnut ollenkaan vieroittaa vauvaa tutista... :D

Meillä oli tutiton vauva. n. 9 kk iässä sai tissille nukahtaminen loppua, joten tarjosin vain tuttia. Sitten kun tottui siihen, että tissiä ei tule vaikka kuinka huutaisi, alkoi syömään tuttia. N. kuukauden päästä luovuttiin siitäkin ja se oli ihan helppoa, kun ei se tutti niin rakas ollut.

Pitääkö mun odottaa vielä puolikin vuotta, että voin vierottaa tissinukutuksesta... :( Mä en voi viedä tuota vauva nukkumaan yksin, koska ei nuku. Yritetty on. Oon maannu sen kanssa pedissä parikin tuntia ja aina ku lähen pois (vaikka olis jo 15min. nukkunu tai minkä aikaa vaan) niin herää. Mun pitää olla vieressä jotta nukkuu siis! Eli mun täytyy käydä suihkussa jne. ennenku vauvan voi laittaa nukkumaan, koska mun on mentävä sinne myös. Yhden kerran oon saanu nukahtamaan niin, että on jatkanu uniaan yksin (siitä aikaa 2kk). Eli ei voi vaikka kattoa telkkaria illalla miehen kanssa, ei voi harrastaa seksiä, kun vauva ei nuku. Kertaakaan ei olla harrastettu, koska tämä herää kun käännän pelkästään kylkeä. Tai no ehkä sit puolenyön aikaan vois jo miettiä asiaa, mutta ei sitä enää sitten jaksa...

Harmi että vauvelinne on noin herkkäuninen! Nukutteko perhepedissä vai laitatko vauvan pinnasänkyyn? Itse tein ensimmäisinä kuukausina niin että menin itse nukkumaan samaan aikaan kuin lapsikin (joskus 22-23 aikaan) ja nukuttiin vierekkäin. Lapsi söi siinä aina kun huvitti, ja itse hädintuskin heräsin siihen. Omaa aikaa sai päivällä, kun lapsi nukkui päiväunia.

Perhepetiä kyllä käytettiin 10 kk asti, mutta meillä oli siitä hyvä tilanne että lapsi nukahti melko nopeasti tissille ja siitä laitoin alkuyöksi omaan sänkyyn joskus 3-4 kk ikäisestä. Ekalle syötölle otin viereen. Sitten jossain vaiheessa muistaakseni puolivuotiaana kokeilin sylitellä uneen, ja sekin onnistui hyvin muutaman kuukauden (tää riipuu tietysti lapsen koosta ja äidin/isän jaksamisesta...).

Tuttia ei meillä ole koskaan huolinut. Yksivuotiaaksi nukutin vieressä tissille, ja imetyksen lopetuksen jälkeenkin nukutan edelleen viereen vanhempien sänkyyn. Siitä nostan pinnasänkyyn, jossa nukkuu yleensä heräämättä aamuun saakka. En tiedä sitten miten olisi käynyt jos lapsi olisi kovin herkkäuninen ja heräisi aina jos siirrellään paikasta toiseen...

Miten kauan imetät illalla? Tai siis, ymmärrän jos joutuu jonkun 4 tuntia istumaan ja imettämään, mutta eikö aikaa saa kulumaan vaikka tv:tä katsellen jos nyt ei ihan koko elämä mene siihen iltaimetykseen?

Ja jos nukahtais tutilla, niin jos heräis seksin aikana niin helppohan se olis käydä laittamassa se tutti suuhun. Mutta kun siinä pitäski olla se tissi sitten... Huoh.

Harmi että vauvelinne on noin herkkäuninen! Nukutteko perhepedissä vai laitatko vauvan pinnasänkyyn? Itse tein ensimmäisinä kuukausina niin että menin itse nukkumaan samaan aikaan kuin lapsikin (joskus 22-23 aikaan) ja nukuttiin vierekkäin. Lapsi söi siinä aina kun huvitti, ja itse hädintuskin heräsin siihen. Omaa aikaa sai päivällä, kun lapsi nukkui päiväunia.

Perhepetiä kyllä käytettiin 10 kk asti, mutta meillä oli siitä hyvä tilanne että lapsi nukahti melko nopeasti tissille ja siitä laitoin alkuyöksi omaan sänkyyn joskus 3-4 kk ikäisestä. Ekalle syötölle otin viereen. Sitten jossain vaiheessa muistaakseni puolivuotiaana kokeilin sylitellä uneen, ja sekin onnistui hyvin muutaman kuukauden (tää riipuu tietysti lapsen koosta ja äidin/isän jaksamisesta...).

Tuttia ei meillä ole koskaan huolinut. Yksivuotiaaksi nukutin vieressä tissille, ja imetyksen lopetuksen jälkeenkin nukutan edelleen viereen vanhempien sänkyyn. Siitä nostan pinnasänkyyn, jossa nukkuu yleensä heräämättä aamuun saakka. En tiedä sitten miten olisi käynyt jos lapsi olisi kovin herkkäuninen ja heräisi aina jos siirrellään paikasta toiseen...

Miten kauan imetät illalla? Tai siis, ymmärrän jos joutuu jonkun 4 tuntia istumaan ja imettämään, mutta eikö aikaa saa kulumaan vaikka tv:tä katsellen jos nyt ei ihan koko elämä mene siihen iltaimetykseen?

Oon yrittäny laittaa omaan sänkyyn, mutta se ei onnistu. Imetyksen/nukahtamisen jälkeen vauvaa ei voi siirtää mihinkään. Autuaasti muistelen esikoista, joka nukahti tissille ja sen sai kantaa vaikka talvipakkaseen niin se ei heränny eikä tarvinu sillon enää tuttiakaan kun nukku sikeesti. Ollaan katottu jotain leffaa ja oon istunu sohvalla ja imettäny. On imeny piiiiiitkään ja sit oon yrittäny sinne sänkyyn. Ei onnistu. On nukkunut jo sylissä esim. puolituntia, mutta siirräpä sänkyyn. Ei onnistu. Mun täytyy imettää perhepetiin (jossa tosin nyt nukumme kahdestaan) ja jäädä siihen ja yrittää nukahtaa siihen asentoon missä oon imettäny. Välillä kun tosiaan ei kestä edes sitä kylkeä kääntää. Hyvinkin saattaa olla, että jos mennään kymmeneltä sänkyyn, niin vauveli nukahtaa 23-23.30. Siihen asti nukkuu ja imee tissiä.

jos nukahtaa hyssytellen syliin, anna nukkua vielä n.vartista puoleen tuntiin sylissä ja laula tuutulauja aina kun näyttää että saattaisi heräytyä. Ennenkuin laitat vauvan pois sylistä, aloita laulaskelu hieman aiemmin ja laske vauva sänkyyn koko ajan laulaen. muuta hyräilyksi ja irroita varovasti ja rauhallisesti otteesi, voit pitää kättäsi vaikka vauvan vartalolla hetken ja kun näyttää että nukkuu levollisesti, nostat kätesi varovasti pois ja jos vauva ei siihen herää, lopettelet pikkuhiljaa hyräilyäkin ja menet hieman kauemmas. Jos vauva alkaa heräilemään kun et ole vieressä, mene vauvan luo ENNENKUIN kevyt heräytyminen muuttuu hirveäksi huudoksi. Rauhoittelet samalla kaavalla taas vauvan uneen ja kokeilet uutta poistumista.
Näin meillä saatiin tutiton vauva tottumaan viikossa nukkumaan rauhassa ilman tuttia tai tissiä tai syliä.

Meillä nelonen oli tutiton vauva ja annoin liki vuoden iässä tutin hälle ja se kelpasi.
Oli fiksu veto tai ei, yöt rauhoittui.
Tutti jätettiin noin 2 veenä pois, mutta se reilu vuoden oli tosi tarpeellinen juttu!!!

[QUOTE="äiti";22071523]Oon yrittäny laittaa omaan sänkyyn, mutta se ei onnistu. Imetyksen/nukahtamisen jälkeen vauvaa ei voi siirtää mihinkään. Autuaasti muistelen esikoista, joka nukahti tissille ja sen sai kantaa vaikka talvipakkaseen niin se ei heränny eikä tarvinu sillon enää tuttiakaan kun nukku sikeesti. Ollaan katottu jotain leffaa ja oon istunu sohvalla ja imettäny. On imeny piiiiiitkään ja sit oon yrittäny sinne sänkyyn. Ei onnistu. On nukkunut jo sylissä esim. puolituntia, mutta siirräpä sänkyyn. Ei onnistu. Mun täytyy imettää perhepetiin (jossa tosin nyt nukumme kahdestaan) ja jäädä siihen ja yrittää nukahtaa siihen asentoon missä oon imettäny. Välillä kun tosiaan ei kestä edes sitä kylkeä kääntää. Hyvinkin saattaa olla, että jos mennään kymmeneltä sänkyyn, niin vauveli nukahtaa 23-23.30. Siihen asti nukkuu ja imee tissiä.[/QUOTE]

Joo huomasinkin että olit vastannut samaan aikaan noihin kysymyksiin muille. Hankala tilanne! En silti suosittele mitään huudatus-menetelmiä tossa asiassa... Tietysti ymmärtää että miehenkin kanssa pitäis viettää aikaa, ja varmasti hankalaa kun on vanhempiakin lapsia niin se ei alkuillastakaan onnistu... Entä jos kokeilee laittaa lapsen reilusti aiemmin nukkumaan ja yrittää sen jälkeen muutaman tunnin kuluttua lähteä sängystä...? Tosin olen kuullut että alle puolivuotiasta on hankala saada muuttamaan rytmiään. Tai jos nukuttaa esim. kantoliinaan tai rintareppuun, siinä ainakin saisi jotain kotihommia tehtyä illalla...

Meillä 2 keskimmäistä lasta eivät alussa huolineet tuttia, mutta sitkeällä yrittämisellä "oppivat viimein sitä imemään" unille mennessä. Tämä tapahtui kummallakin noin 3 kk:n iässä. Syynä heillä tähän "tutittomuuteen" oli ilmeisesti ahdas kitalaki, mutta kun kasvoivat niin tutti mahtui paremmin suuhun.

Kuulostaa tutulta. Meillä vauva oli pienempänä juuri tuollainen. Nukahti iltaisin ainoastaan tissille ja jos lähdin vierestä niin heräsi joka kerta. Meillä mentiin aluksi niin että otin suosiolla vauvan olkkarin sohvalle nukkumaan mun viereen et oli se tissi koko ajan lähellä. Vauva nukkui ihan tyytyväisenä ja itse sain katsoa telkkaria ja seurustella miehen kanssa, mua ahdisti mennä makaamaan makkariin ku muut oli olkkarissa seurustelemassa. Sit ku ite kävin nukkumaan niin vauva siirrettiin myös sänkyyn. Ei huolinut tuttia eikä pulloa.

Tämä neiti on nyt 8kk ja on ajan kanssa oppinut juomaan pullosta ja ottamaan tutinkin nukahtamiseen, muuten ei sitä huoli edelleenkään. 7kk ikään asti nukahti vain tissille kunnes yksi ilta päätin että nyt riitti kun vauva heräili vähän väliä kun yritin lähteä vierestä. Laitoin tytön omaan sänkyyn, syötin pullollisen maitoa ja tutti suuhun. Ekana iltana huusi 30min ennen kuin nukahti, seuraavana vähän vähemmän ja nyt kuukauden ajan on onnistuu nukahtaminen hetkessä kun antaa sängyssä maidon pullosta, sit tutti ja nukkumaan. Ja nyt kun nukahtaa ilman äitiä niin nukkuu todella paljon paremmin yöt! En tiedä oliko aikaisemmin vain liian pieni, että nyt oli sitten aika kypsä vai oisko onnistunut jo aiemmin.

Mutta tämä vaatii meillä tosiaan sen maidon, eli jos ei huoli edes maitopulloa niin onkin vaikeampi juttu. Meillä se pullo tuli mukaan kiinteiden aloituksen jälkeen pikkuhiljaa alkoi siihen tottua kun sitkeästi vaan tarjottiin. Aluksi suostui pullolle vain isän kanssa, multa ei huolinut pulloa yhtään mut siitä se lähti, pikkuhiljaa. Itsekin olin vielä reilu kk sitten epätoivoinen että en pääse ikinä mihinkään kun olen ainoa joka saa vauvan nukahtamaan, ja ratkaisu tulikin sitten parissa päivässä kun siihen ryhdyttiin. Tosi paljon tsemppiä matkaan!!!

Yhteistyössä