Tutiton vauva - nukuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tutittoman mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tutittoman mamma

Vieras
Vinkkejä????
meillä ei poika (8vk) ole oppinut tuttia syömään..onko muita kohtalotovereita??
Olen miettinyt tuota nukuttamista yöunille; millä keinoilla te muut saatte "rauhoitettua" vauvanne vai annatteko vain yksinään kitistä ja vönistä sängyssään? Joskus kun on levotonta tuo nukkumaanlähtö...
Itse olen tähän saakka tissin avulla nukuttanut..saattaa nukahtaa tissille mutta omassa sängyssään herää noin 15-20 min päästä..ja taas tissille..muuten ei itku lopu. Olen tassutellut ym.

Tissille nukutan edelleen ja poika nyt 1 v 1 kk. Mies saa nukutettua sylissään heijaamalla. Öisin en enää anna rintaa, enkä jaksa sylitelläkään, ja tassuttelukin saa vain raivon yltymään, joten olen vain hyssytellyt omasta sängystäni (vieressä) ja antanut huudon lakata itsekseen. Tämä on siis kontrolloitua huudattamista. Ikävä tilanne, mutta ainoa keino, mikä on tepsinyt. Nykyään poika itkeä pirauttaa nopeasti, jos herää yöllä, mutta nukahtaa saman tien. Sylittelyä aion kokeilla nukuttamiseen sitten, kun lopetan iltaimetyksen.

Jos haluat tuttiin vielä totuttaa, oletko kokeillut eri muotoisia tuttiosia? Se hampaille parempi tutti, jossa littana tyvestä ja kohoaa päähän kohti, on parempi usein myös imeä. Meillä ei poika osannut syödä sinä joka kohdasta samanmuotoista tuttia.

Täällä kanssa lapsi jo reilusti yli 1v ja tissi suussa nukahtaa yöunille, tutti ei ole kelvannut koskaan... Sängyssä on tuttipullossa vettä, mutta silläkin vain leikitään...

Alkuperäisen vauva on vielä niin pieni, että älä yhtään rajoita tissittelyä. Ja onhan siinä hyviäkin puolia kun tutti ei kelpaa, eipä tarvitse siitä ainakaan vierottaa... Ja ei haittaa puheen kehitystä kun ei ole päivät päästään tutti suussa, ei tarvitse tutteja pestä ja etsiä ym. ja hampaatkin tykkää ;)

Meidän poika, nyt jo reilun vuoden, ei myöskään syönyt tuttia, eikä sen puoliin tissiäkään. En koskaan yhdistänyt hänellä ruokailua ja nukkumaanmenoa. Maito annettiin ennen unia, mutta niin, ettei hän koskaan oikeastaan nukahtanut siihen.

Aluksi poika nukahti aina itsekseen sänkyynsä. Jossain vaiheessa saatoin istua vauva sylissä tai maata vauva vatsanpäällä ja vauva nukahti siihen. Joskus kävelin ja heijasin, kun vauva oli rauhattomampi, joskus istuin ja pompin sängynreunaa piloille, keinutuolia kaipailin, mutta ei olisi meille mahtunut. Meillä nukahtamisen helppous/vaikeus vaihtelivat kausittain ja keinot sen mukaan. Välillä kapaloin vauvan, kun mikään muu ei rauhoittanut unille.

Vauvasi on kyllä vielä aika pieni, enkä vielä lähtisi mihinkään koulutuslinjalle.. Enkä suosittele pidemmän päälle tissi suussakaan nukahtamaan... Onko teillä uniriepua tms. tuttua juttua jonka voisi ottaa aina nukkumaan mennessä kainaloon? Tästä tulisi niin sanotusti rutiini, josta vauva tietää, että nukuma-aika lähestyy. Alkuun voi kokeilla sylittelyä siihen asti kunnes vauva on unten rajamailla ja sitten siirtää hänet omaan sänkyyn (vielä helpompaa siirtäminen on jos vauvan alla on tai vauva kiedottu esim. fleece-vilttiin tai huopaan ja siinä siirtä omaan sänkyyn. Ei herää kylmään sänkyyn siirrettäessä).
Myöskin erilaisten tuttien kokeileminen kannattaa (helpompaa viertottaa tästä kuin peukalosta), anatomisesti muotoiltu paras: eli tyvestä pienempi ja päässä "motukka". Tsemppiä! Kyllä teille omat rutiinit tulee kun antaa ajan kulua!

eli kyllä se joskus onnistuu vielä myöhemminkin. En tiedä miksi, ihan yhtäkkiä sitten huoli tutin. Aika ajoin kokeiltiin, mutta sitä ennen ei kelvannut.

Alkuperäisen kysymykseen minulla ei valitettavasti ole antaa neuvoja, kun meidän vauva on nukahtanut yöunille suht helposti itsekseen (ainakin tähän asti - koputanpa puuta... ;)

Lisään oman kysymykseni tähän ketjuun, koska kaipaisin itsekin neuvoja tutin syönnin opettamiseen ja ajattelin, että täältä saattaa löytyä kohtalotovereita.

Meilläkään 4kk ikäinen tyttö ei huoli tuttia. On kokeiltu kahta mallia, MAM plupsahtaa suusta pois vä'littömästä ja Ainu pysyy joskus jopa noin puoli minuuttia. Aiemmin asia ei ole vaivannut, enkä ole pitänyt tutin syöntiä tarpeellisena. Edeltäneiden viikkojen aikana tyttö on kuitenkin alkanut imeä sormia ja nyrkkiä niin että lotina kuuluu. Sitä tapahtuu nykyään niin paljon että pahaa tekee. Olen ymmärtänyt, ettei nyrkin syönti ole myöskään terveellistä suun kehittymiselle. Ajattelin, että tutista saattaisi olla apua myös päikkäreille nukahtamiseen ja ehkä myös yösyönneistä vieroittamiseen. Mutta miten saisi tytön syömään tuttia ? Vai onko edes järkeä enää yrittää? Ostin myös purulelun jota olen koettanut tarjota. Nyt on alkanut vaikuttaa siltä, että tutin ja lelun imeminen kiinnostaa enemmän kuin ennen, mutta molemmissa on se ongelma, että kun tippuu pois suusta, niin tyttö ei osaa laittaa sitä takaisin vaan ottaa taas nyrkin kehiin.

Meillä ei kelvannut myöskään nuo mamin tai ainun tutit, mutta nukin tutit kävivät. Ja kovassa huudossa onkin, pikkuhiljaa pitäisi päästä eroon niistä. Nukin tuteissa se muotoilu on jotenkin "suuhun sopivampi", siis ainakin meidän vauvalle sopivampi.

Nimimerkille Tutiton: Hampaat siellä taitavat tehdä tuloaan, tarjoa vain puruleluja ja muita leluja, niitä lapsesi jauhaa muutaman kuukauden ja pahin suuhunlaitto-vaihe menee ohi. Ei siihen siis tuttia tarvita. Kun aloittelet kiinteät niin silloin voi ikeniä hinkata vaikka leivän palalla... Meillä lapsi "söi" lelut, kirjat ym. ja purulelujakin jonkin verran, sitten isompana ymmärsi oikein järsiä niitä ;) Tuttia ei ole käyttänyt koskaan ja käsiään syönyt hyvin minimaalisesti, juurikin teki sitä tuossa 4-6kk iässä kun ei osannut laittaa vielä lelua itse suuhun...

En jaksa lukea koko ketjua, mutta...

Meillä ei ole ikinä syöty tuttia. Esikoinen kun oli niin oli vähän rämpimistä - suurimmaksi osaksi varmaan kokemattomuuden takia. Kyllä sitä sitten oppi ottamaan rennommin rantein vaihe vaiheelta.

Alussa luultiin, että vauva olisi vaan valvonut yömyöhään ja jatkanut kitinäänsä, mutta se kitinähän johtui väsymyksestä, kun vauva ei osannut mennä nukkumaan. Ei niin pieni tiedä mikä on parhaaksi. Lopuksi pari kuisena päätettiin vaan jättää vauva illalla yksin sänkyynsä, kun oli vielä hereillä, eikä haettu vaikka vähän itkeskelikin. Jos itki pidempään (~40min), niin käytiin kyllä vähän silittämässä ja kerrottiin että on yö ja lähdettiin taas pois. Kyllä sen oikean hätäisen itkun kuulee ja silloin olisi tietty menty luokse. Tuota itkeskelyä kuului n. vk ja sitten se loppui. Meillä ollaan nukuttu yöt läpeensä tuosta asti. Silloin tällöin vielä tuon jälkeenkin kuului kitinää, mutta sekin on loppunut. Yleensä siihen kuitenkin löytyi syy kun käytiin ihmettelemässä, eli oli möngertänyt itsensä jonnekin nurkkaan tms...

Tehtiin joka ilta samat iltarutiinit ennen sänkyyn laittoa, niin että pieni tiesi mitä odottaa. Kyllä pari kuinenkin jo jotain älyää, kun se joka ilta toistuu.

Osa täällä on tosi vastaan tällaista nukuttamista, mutta hienosti on meillä mennyt ja lapsi on aina "koulutuksen" jälkeen mennyt nukkumaan hymy suin. :)

(Ihan muuten vaan lisään, että olen kuullut, että huonoin vaihtoehto olisi viedä jo nukkuva vauva vieraaseen paikkaan nukkumaan. Ilmeisesti pelästyy kun asiat eivät olekaan samalla lailla kuin nukahtaessa.)

Kiitos..ihanan paljon vinkkejä ja kokemuksia :)

Minäkin olen sitä mieltä, että mielellään eleltäisiin ilman tuttia jos se vain suinkin on mahdollista. Eli mitään pakkoa ei sen totuttamiseen sinällään ole. Lähinnä ajattelin, että se auttaisi nukuttamisessa..tai siis helpottaisi nukahtamista.
Olen harkinnut tuota nimim. Nukkumaan keinoa että jätetään vauva itkemään..mutta jotenkin se tuntuu noin pientä kohtaan julmalta..?? En mitenkään tuomitse ko. tapaa, koska olen kuullut että se kyllä toimii.

Eiköhän tämä tästä.

Meillä kun tutista vieroitettiin 8kk iässä, niin sylissä syötettiin iltamaito ja sitten omaan sänkyyn, istuttiin viereen ja siliteltiin. Tutin kanssa nukahti yksikseen. Pari viikkoa meni ja sitten alkoi nukahtaa itsekseen ilman tuttiakin, kun pikku hiljaa juuri ennen nukahtamista mentiin toiseen huoneeseen. Yöllä jos heräsi, niin sitten piti maitoa antaa, muuten ei nukahtanut millään, eli sylissä maito ja sitten omaan sänkyyn. Yöllä ei silittelyä tarvittu, nukahti heti kun sai pään tyynyyn, kun maidon oli juonut. Yösyönti jäi itsekseen pois 1v 2kk.
Itsellä ei hermo kestäisi pidemmän päälle uneen kantamista, tai tissille nukuttamista.

Meillä molemmat pojat, nyt 2v ja 4kk, nukahtivat aina myös tissille niin päiväunille kuin yöunille mentäessä. Mietin myös kovasti, että mitä siitä oikein tulee, varsinkin esikoisen kanssa, joka voisi joskus 1,5 tuntiakin illalla lutkuttaa tissiä, ennen kuin oli vaipunut syvempään uneen. Mutta meillä kävi niin ihmeellisesti molempien kanssa, että jossain 3-4k:n välillä he alkoivat itse irrottautua tissistä ja nukahtamaan itsekseen iltaisin. Esikoisen kanssa tein niin, että jäin hämärässä viereen makoilemaan, kunnes nukahti. Sitten kun tätä oli toistunut jonkun aikaa, aloin jättämään hänet yksin meidän sängylle ja taas joidenkin päivien/viikon kuluttua aloin nostamaan suoraan omaan sänkyynsä. Samoin kävi nyt myös kuopuksen kanssa, erona vain se, että kun ekan kerran ei selvästi halunnutkaan syödä, nostin suoraan omaan sänkyynsä ja ihmekseni nukahti sinne :) Molemmille pojille olen ottanut aika pienestä unilelun mukaan iltaisin imetykseen. Se siis on ollut siinä vauvan vatsalla ja on sitä saanut hypistellä. Näiden lelujensa kanssa molemmat nyt käyvät nukkumaan.
Päiväunien kohdalla meidän piti käydä esikoisen kanssa pieni "huudatus-unikoulu" 10kk:n ikäisenä, kun itse päätti lopettaa rinnan syönnin. Oli siis siihen asti nukahtanut päivisin edelleen rinnalle. Koitin monena päivänä hyssytellä, silitellä, lauleskella jne., mutta tuloksena oli vain hysteerisesti itkevä väsynyt 2 tuntia myöhässä nukahtanut lapsi. Lopulta annoin vain huutaa yksin, ekana päivinä itki 15min, toisena 10 ja seuraavana 5min. (ja äiti kaikkina päivinä vieläkin kauemmin) Kolmannen päivän jälkeen alkoi nukahtaa sänkyynsä pölötellen. Parin kk:n ikäistä vauvaa en kyllä kehoittaisi huudattamaan.

Se mitä olen tässä miettinyt nyt entistä enemmän, on että lapsi on todellakin väsynyt, kun hänet viedään nukkumaan. Täytyy muistaa, että unen tarve vähenee kokoajan kasvettaessa ja nukkumaan meno ajat muuttuvat ja kaivataankin vain seurustelua. Meidänkin nelikuinen poika jaksaa selvästi jo olla hereillä iltaisin sellaisen 4 tuntiakin. Välillä, kuten tänäänkin jätin hänet liian aikaisin sänkyynsä, niin huutohan siitä tuli. Nykyään en enää edes yritä sitten tissiä heti uudestaan suuhun laittaa, vaan otan vain ylös vielä seurustelemaan ja vien sitten uudestaan, kun vaikuttaa siltä.

Tsemppiä iltaimetyksiin, muistan kuinka pitkältä aika tuntui, kun odotti että toinen nukahtaisi. Toisen kohdalla sitä otti jo vähän rennommin, joskus jopa nautti vain loikoilusta. Ota unilelu mukaan imetykseen ja jossain vaiheessa vain koitat, että nostatkin hänet omaan sänkyyn, kun ei enää nielemistä kuulu. Ja joku mainitsikin tuon filtin alle. Meilläkin oli molemmilla pitkään käytössä peitto poikittain, eli sama peitto vauvan alla ja päällä, vähän kapalotyyppisesti kiedoin sen vauvan ympärille unilelu peiton sisällä.

Tutista: Meidän pojalle kelpaa vain nuo anatomiset tutit ja niistä erityisesti Nuk ja Bibi. Bibiä myy Baby Care -verkkokauppa, oon sieltä tilannut aletuotteita. Oppi syömään tuttia kolmikuisena niin, että imetyksen perään vaihdoin äkkiä tissin tilalle tutin ja pian alkoi tutti kelvata. Helpotti elämää: imetysvälit pitenivät ja pulauttelu väheni. Suosittelen!

Nimim. Tutittomat pojat; kiitos sinullekin näkemyksistäsi..hyviä vinkkejä tuli..eiköhän näiden avulla löydy meillekin tissitön/tutiton nukutuskeino :)
Se on kyllä totta, että vauvan pitää olla oikeasti väsynyt jotta se nukahtaminen onnistuu..turha sitä on makuuttaa sängyssä tissi suussa jos silmät on kolikon kokoiset ja ihmetellään maailmaa..kuten sanottu sitä saa varmasti tehdä tuntitolkulla jos siihen ryhtyy.

Täälläkin on tutiton parikuinen, jolle ei ole myöskään kelvannut tutti olleskaan. Nyt vauva on oppinut peukalonsa imemisen. Onko kokemuksia, onko liian paha tapa, pääseekö siitä eroon olleskaan? Vai alanko sinnikkäästi opettamaan tutille?

Alkuperäinen kirjoittaja tutiton:
Täälläkin on tutiton parikuinen, jolle ei ole myöskään kelvannut tutti olleskaan. Nyt vauva on oppinut peukalonsa imemisen. Onko kokemuksia, onko liian paha tapa, pääseekö siitä eroon olleskaan? Vai alanko sinnikkäästi opettamaan tutille?

Meillä oppivat peukulta pois 4v ja 5,5 v. Hankalalta tuntui kun lapset itse jo nolostelivat peukunsyöntiään eivätkä silti osanneet lopettaa. Onneksi ennen eskaria kuitenkin... Tätä pienintä ollaan yritetty kaiken merkkisillä tuteilla tutinsyöjäksi, mutta ei kiinnosta. Toistaiseksi ei peukalokaan ole osunut suuhun, joten itkettämällä / tissillä nukutetaan niin päikkärit kuin yöunetkin.

Esikoisen "vieroitin" tutista reilun 7kk iässä. Uniriepua vaan tyrkytin käsien väliin ja tutista - riepuun "siirtymävaiheessa" käytin välillä sylissäkin, jos meinasi heräillä/itkeskellä ennen kunnolla nukahtamistaan. Aika nopeasti tutti unohtui ja alkoi unisena hypistellä uniriepuaan, ja siihen sitten nukahti.
Eli saisitko ujutettua unirievun unikaveriksi?

Heippa! En lukenut kaikkia vastauksia, mutta kirjoitan silti mitä itsellä tuli mieleen...

Itse opetin meidän neidin vahingossa nukahtamaan tissille´ja siitä tavasta oli vaikeaa päästä pois. Nukahtaminen oli vaikeaa ilman ja nukkuminenkin oli sellasta vätinää ja kitinää. Kuukaudenikäisenä siirrettiin neiti omaan huoneeseen nukkumaan ja kaikki sujui helpommin.

Kannattaa tehdä nukkumaanmenosta rutiinia siten että esim. kylvetät vauvan ennnen nukkumaan menoa (meillä synnärillä ainakin annettiin lupa kylvettää vaikka joka päivä kun lapsen iho oli hyvä) ja pukea sitten yövaatteet jo hämärässä ja jos saat jostain keinutuolin niin siinä vaikka hetkenaikaa laulat unilaulua ja sitten nukkumaan. Heti homma ei toimi kunnolla, mutta pian lapsi siihen kuitenkin oppii.

meillä yösyötötkin karisi jo neljä viikkosena pois, kun tyttö alkoi nukkua omassa huoneessa, mutta jos vauva haluaa yöllä tissille, niin varmasti kannattaa imettää, mutta vaikka siellä omassa huoneessa (esim. nojatuolissa tai keinutuolissa) niin et ei opi nukahtaa siihen vanhempien väliin...

toivottavasti tästä oli jotain apua, tsemppiä iltoihin ja öihin! :)

Kiitos taas vertaistuesta..! Kiitos Minttu tsempistä, sitä tarvitaan!
yritän kokeilla antamianne vinkkejä, toivotaan että tärppää. Tässä asiassa on varmaan niin että kärsivällisyys palkitaan?? Malttaa vaan ilta illan jälkeen kokeilla jotakin systeemiä...ei tietenkään kaikkia sekaisin / eri iltoina eri juttuja..se rutiinin muodostuminenhan on tärkeää. Ehkä se oikea meillekin löytyy. Todella toivon niin.

Nimim. Peukut; siitä peukun imememisestä voi olla hankala oppia pois...yhden mun hyvän ystävän tyttö lutkuttaa edelleen peukkua..on nyt 5 v. Ja äiti on luonnollisesti aika neuvoton. On kokeiltu laastareita sun muita :(

Yhteistyössä