Meillä molemmat pojat, nyt 2v ja 4kk, nukahtivat aina myös tissille niin päiväunille kuin yöunille mentäessä. Mietin myös kovasti, että mitä siitä oikein tulee, varsinkin esikoisen kanssa, joka voisi joskus 1,5 tuntiakin illalla lutkuttaa tissiä, ennen kuin oli vaipunut syvempään uneen. Mutta meillä kävi niin ihmeellisesti molempien kanssa, että jossain 3-4k:n välillä he alkoivat itse irrottautua tissistä ja nukahtamaan itsekseen iltaisin. Esikoisen kanssa tein niin, että jäin hämärässä viereen makoilemaan, kunnes nukahti. Sitten kun tätä oli toistunut jonkun aikaa, aloin jättämään hänet yksin meidän sängylle ja taas joidenkin päivien/viikon kuluttua aloin nostamaan suoraan omaan sänkyynsä. Samoin kävi nyt myös kuopuksen kanssa, erona vain se, että kun ekan kerran ei selvästi halunnutkaan syödä, nostin suoraan omaan sänkyynsä ja ihmekseni nukahti sinne

Molemmille pojille olen ottanut aika pienestä unilelun mukaan iltaisin imetykseen. Se siis on ollut siinä vauvan vatsalla ja on sitä saanut hypistellä. Näiden lelujensa kanssa molemmat nyt käyvät nukkumaan.
Päiväunien kohdalla meidän piti käydä esikoisen kanssa pieni "huudatus-unikoulu" 10kk:n ikäisenä, kun itse päätti lopettaa rinnan syönnin. Oli siis siihen asti nukahtanut päivisin edelleen rinnalle. Koitin monena päivänä hyssytellä, silitellä, lauleskella jne., mutta tuloksena oli vain hysteerisesti itkevä väsynyt 2 tuntia myöhässä nukahtanut lapsi. Lopulta annoin vain huutaa yksin, ekana päivinä itki 15min, toisena 10 ja seuraavana 5min. (ja äiti kaikkina päivinä vieläkin kauemmin) Kolmannen päivän jälkeen alkoi nukahtaa sänkyynsä pölötellen. Parin kk:n ikäistä vauvaa en kyllä kehoittaisi huudattamaan.
Se mitä olen tässä miettinyt nyt entistä enemmän, on että lapsi on todellakin väsynyt, kun hänet viedään nukkumaan. Täytyy muistaa, että unen tarve vähenee kokoajan kasvettaessa ja nukkumaan meno ajat muuttuvat ja kaivataankin vain seurustelua. Meidänkin nelikuinen poika jaksaa selvästi jo olla hereillä iltaisin sellaisen 4 tuntiakin. Välillä, kuten tänäänkin jätin hänet liian aikaisin sänkyynsä, niin huutohan siitä tuli. Nykyään en enää edes yritä sitten tissiä heti uudestaan suuhun laittaa, vaan otan vain ylös vielä seurustelemaan ja vien sitten uudestaan, kun vaikuttaa siltä.
Tsemppiä iltaimetyksiin, muistan kuinka pitkältä aika tuntui, kun odotti että toinen nukahtaisi. Toisen kohdalla sitä otti jo vähän rennommin, joskus jopa nautti vain loikoilusta. Ota unilelu mukaan imetykseen ja jossain vaiheessa vain koitat, että nostatkin hänet omaan sänkyyn, kun ei enää nielemistä kuulu. Ja joku mainitsikin tuon filtin alle. Meilläkin oli molemmilla pitkään käytössä peitto poikittain, eli sama peitto vauvan alla ja päällä, vähän kapalotyyppisesti kiedoin sen vauvan ympärille unilelu peiton sisällä.