Tuttavaperheen lapset löivät meidän lapsia..Mielipide-ero nyt miehen kanssa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äippä"

Vieras
Meillä pumpulissa kasvaneet eskarilainen poika sekä juuri kävelemään lähtenyt 1-vuotias. Eskarilaiselle opetettu että ketään ei saa lyödä /potkia/purra. olen ollut ylpeä ajoittain raisustakin pojasta,joka pitää huolen pikkusisaruksestaan ja käyttäytyy hyvin.

pari päivää sitten oltiin tuttavaperheen luona kahvittelemassa ja eskarilainenkin odotteli kovasti että pääsee kavereiden kanssa leikkimään. Nämä 3-ja 4-vuotiaat tuttavaperheen lapset kuitenkin koko ajan läimivät,tönivät ja suorastaan hakkasivat meidän lapsia.
Mieheni näki jopa 1-vuotiasta hakattavan kepillä (itse olin perheen äidin kanssa kahvin keitossa). Nimenomaan niin että lapset vilkuilivat ensin että näkeekö heidän äitinsä,ja vasta sitten aloittivat pahanteon. eskarilainen halusi 10 minuutin ´leikkimisen´ jälkeen lähteä kotiin.
Mieheni sanoi lapsille että ´ketään ei saa lyödä´ lasten äidin aikaan. Äiti ei tuntunut ottavan nokkiinsa mutta minua tavallaan alkoi ärsyttämään että mies meni puuttumaan heidän lastensa kasvatukseen.
Kotona keskusteltiin vakavasti asiasta,eli opetetaanko meidän lapsille että jos joku lyö,saa puolustautua. Mies on sitä mieltä että eskarilaisen olisi pitänyt antaa samalla mitalla takaisin. Minä olen eri mieltä. Poistutaan sitten vaikka paikalta jos ei muu auta,mutta takaisin ei lyödä.
Mitä mieltä olette asiasta?

ja tosiaan yleensä käyn tuolla kyläilemässä ilman miestä eikä tätä ongelmaa ole ollut,kun tiedän ennakoida niin että 1-vee on sylissä vierailun ajan ja eskarilainen pysyy lähellä.Nyt kun jätin miehen harteille lasten vahtimisen, tuli hirveä härdelli.
Tänään pitäisi varmaan jutella eskarilaisen kanssa asiasta,kun hän tuntui säikähtäneen hiukan.On herkkä lapsi,ikätasoaan kehityksessä jäljessä ja tuntuu nuoremmalta kuin normi-eskarilainen.En halua että jää ´traumoja´.

Enkä kyllä haluaisi kuulla että ´lasten täytyy nähdä maailmasta se kurjempikin puoli´.Se on varmasti edessä vielä mutta nyt lapset ovat niin nuoria,että pumpulissa kasvattaminen jatkuu!

Puollustamaan itseään lapsiani opetan se ei kuitenkaan tarkoita sitä että opettaisin lyömään takaisin. 1-vuotias ei varmasti sitä vielä osaa, mutta eskarilaisella pitäisi olla jonkinlaiset taidot puuttua ja selvittää riitoja ikätovereidensa kanssa toki vastuun isommissa asioissa pitää sen ikäisen kohdalla ottaa aikuisen.

Olet oikeassa, ei kannata opettaa "antamaan takaisin". Sillä tavalla opetettuina ovat varmasti pulassa viimeistään koulussa (kyllä, tiedän mistä puhun, mulla kolme koululaista, heitä ei siis opetettu tähän, mutta joka luokalla pari tappelupukaria, jotka vaikeuksissa kun luulevat. että lyöminen on joissakin tilanteissa ihan ok).
Itsepuolustus tilantessa, josta ei voi poistua tai jota ei voi muuten ratkaista, on tietysti eri asia. opeta lapsesi poistumaan paikalta, hakattavaksi ei tietenkään jäädä, ja hakemaan aikuinen apuun. Ja miehesi taas oli oikeassa siinä, että minusta myös toisten lapsille täytyy sanoa, jos tekevät aivan väärin. Siis esim. lyövät. Muista, sovittavissa olevista asioista kannattanee tarkistaa vanhemmilta, onko ok, ennen kuin komentaa (voihan olla, että säännöt siitä, saako vaikka omin luvin mennä jollekin kaapille tai saako sohvalla hyppiä, ovat eri perheissä erilaiset). Mutta lyömisessä ei voi olla kyse siitä, että se olisi jossain perheessä ok.. )ja jos vaikka olisikin, sitä suurempi syy puuttua..)

Vaikka en itsekkään hyväksy tuommoista läimimistä, jouduin huomaamaan, että jos ei anna lupaa puolustautua, jää armotta toisten jalkoihin.

Siispä opetin lapsilleni, että sanoo kerran, että lopeta noin ei saa tehdä, jos toinen jatkaa, sanoo toisen kerran, lopeta, jos ei vieläkään uskota, sanoo kolmannen kerran, että, lopeta tai annan takaisin, ja jos ei vieläkään ei mene sanoma toiselle perille, niin sitten antaa takaisin, ja vieläpä pikkasen kovempaa miltä itsestä tuntui, ja sanoo, että minähän pyysin kolme kertaa sinua lopettamaan, nyt tiedät miltä minusta tuntui.

Tylyä, mutta en anna toisten talloa yli.

mietin sitäkin että hämärtyykö raja eskarilaisella sitten niin että alkaa puolustautua myös pikkusisartaan kohtaan? Kun 1-vee kuitenkin kokeilee jossain vaiheessa esim.puremista.

Tässäkin huomattavana kuitenkin ikä-ja kokoero vielä eli meidän poika jo 6 vuotias,tuttavaperheen lapset 3- ja 4-vuotiaat ja huomattavasti pienempi kokoisia.meidän eskarilainen siis puolustautuisi pienempiä vastaan ja esim.tyrkkiminen voisi johtaa kaatumiseen.

Nöppärin keino tuntuu nyt parhaimmalta! Nyt eskarilainen teki niin että tuli minun lähelleni ja sanoi haluavansa lähteä kotiin,sanoi myös että sattui jonnekin. Eskarilainen sai sitten luvan lähteä ulos odottamaan että sain nuoremman puettua.

Selvästi lapsi koettaa poistua paikalta,onneksi.

[QUOTE="aapee";25458817]mietin sitäkin että hämärtyykö raja eskarilaisella sitten niin että alkaa puolustautua myös pikkusisartaan kohtaan? Kun 1-vee kuitenkin kokeilee jossain vaiheessa esim.puremista.

Tässäkin huomattavana kuitenkin ikä-ja kokoero vielä eli meidän poika jo 6 vuotias,tuttavaperheen lapset 3- ja 4-vuotiaat ja huomattavasti pienempi kokoisia.meidän eskarilainen siis puolustautuisi pienempiä vastaan ja esim.tyrkkiminen voisi johtaa kaatumiseen.[/QUOTE]

No tuossa tilanteessa ihan erityisesti opettaisin poistumaan tilanteesta.

ja tosiaan tässäkin tilanteessa oli aikuinen (mieheni) koko ajan valvomassa. Hän vähän mieltään pahoitti asiasta (perhe on meille läheinen kuitenkin) ja tottakai tuntuu pahalta jos 1-vuotiasta lyödään! Mutta siinä tilanteessa olisi tosiaa voinut estää tapahtuman ottamalla lapsen syliin.mies tavallaan antoi tilanteen jatkua vaikka yrittikin puhumalla estellä.

miehesi teki ihan oikein kun komensi lapsia. ei pidä puuttua toisten kasvatukseen, mutta jos joku meidän lapsia lyö ja vanhemmat ei komenna, kyllä mä komennan. voit myös opettaa lastasi puuttumaan tuohon tilanteeseen muuten kuin lyömällä takaisin. lapsi voi pyytää lopettamaan ja sanomaan että minua et lyö. jos ei usko, pyytää vanhemmat tilanteeseen auttamaan. ja todellakin sulla on jopa velvollisuus lopettaa lyöminen omaa lastasi kohtaan!

Joo siis tilanne oli kohtalaisen rauhallinen tässä tupakeittiössä missä me oltiin perheen äidin kanssa,mutta kaaos tuli heti kun lapset pääsivät joko lastenhuoneeseen tai eteiseen.Mätkiminen alkoi välittömästi.
lapset siis selkeästi tietävät tekevänsä väärin,kun eivät äitinsä aikaan tehneet mitään. Minun miestäni taas eivät varmaan kunnioita koska ihan silmien alla aloittivat tappelun. Jännä että eivät toisiaan mätki,vaan tosiaan ´hyökkäsivät´yhdessä eskarilaisen kimppuun.

[QUOTE="aapee";25458865]ja tosiaan tässäkin tilanteessa oli aikuinen (mieheni) koko ajan valvomassa. Hän vähän mieltään pahoitti asiasta (perhe on meille läheinen kuitenkin) ja tottakai tuntuu pahalta jos 1-vuotiasta lyödään! Mutta siinä tilanteessa olisi tosiaa voinut estää tapahtuman ottamalla lapsen syliin.mies tavallaan antoi tilanteen jatkua vaikka yrittikin puhumalla estellä.[/QUOTE]

Kyllä mäkin olisin tuossa tilanteessa nostanut 1-vuotiaan pois ja/tai ottanut niitä 3-4-vuotiaita kädestä kiinni (nätisti siis, ei mitään vääntämistä ja satuttamista tietenkään) ja estänyt.. minusta olisi täysin normaalia toimintaa..
Ja samalla tavalla olettaisin ja toivoisin myös, että meidän tutut puuttuisivat asiaan, jos meidän lapset olisivat inhottavia ja löisivät tuolla tavalla!

• Tykkää
Reactions: hellu77
En kyllä varmasti anna lapsiani hakata,siitä ei ole kyse.Se loppuu tavalla tai toisella mutta olen saanut tilanteen pidettyä hallinnassa ennen ihan hyvin (lasten huomion kiinnittäminen muihin asioihin, omien lasten lähellä oleminen jne).

Meillä on kotonakin ollut sitä ongelmaa että mies ei keksi lasten kanssa mitään tekemistä,ja kun eskarilainen aloittaa riehumisen,menee vain komenteluksi ja riitelyksi. Itse olen koettanut keksiä sitten muuta tekemistä (toki komennan myös).
Mies kuvittelee voivansa maata sohvalla koko päivän ja lapset vaan keskenään leikkivät.Kun hakevat isän huomiota,tämä vaan komentaa olemaan kunnolla. Eikä mene jakeluun vaikka kuinka yritän selittää,että lapsilla pitää olla muitakin virikkeitä kuin lelut...

Suosittelen, että hiukan otat kasvatuksestasi pumpulia pois... koulumaailma on raaka ja pelkään pahoin että juuri sinun lapsesi valitettavasti on riskiryhmässä joutua koulukiusatuksi. Niin julmalta kuin se kuulostaa, mutta jos sanoit, että on vielä kehityksestä jäljessä, luulen että sinun täytyy nyt irroittaa ja hellittää nyöriä ja antaa lapsen alkaa elää. En tarkoita, että sinun täytyisi hyväksyä väkivalta, mutta anna lapsellesi viimeistään nyt mahdollisuus opetella puolustamaan itse itseään, joko lähtemällä paikalta tai antamalla takaisin. Keskustele mikä on oikein ja mikä väärin ja mitä väkivallasta voi seurata, harmillisen usein vaan juuri hyvätapaiset puolustuskyvyttömät joutuvat uhriksi :(

• Tykkää
Reactions: hellu77
Joo kyllä minusta pienimmän syliin ottaminen olisi ratkaissut tämänkin asian.ja eskarilainen vaan siihen lähelle vahtivan silmän alle. Jotenkin tuntuu että mieheni ongelman ratkaisukyky ei ole mikään paras mahdollinen.Tämä on vain yksi esimerkki siitä.
hyvin herkästi saa välit katkolle jos toisten lapsia alkaa komentamaan!

Onko eskarilainen siinä iässä että itsensä puolustamisesta voi alkaa jutella? Tuntuu aika karulta..
poika on kerran tullut koulussa kiusatuksi,ja antoi takaisin.Joutui sitten opettajan puhutteluun ja myös minut soitettiin sinne paikalle.Tämä toinen joka oikeasti alunperin aloitti tönimisen,käänsi poikani syyksi kaiken. Eskarilaiselle pelottaa kokemus joutua opettajan puhutteluun.
ja tästä asiasta olen ihan varma,ei siis minun poikani tappelua aloittanut, asian selvitin toisen opettajan kanssa!
Ongelmia voi tulla sitten näinkin.

Niinpä niin. Eihän se poika tiedä miten puolustautua, kun sä et sille asiasta ole jutellut ja jos olet pitänyt lastasi vieressä ettei 3-vuotiaat pääse kiusaamaan. sä et voi eskarilaista kasvattaa enää pumpulissa, koska joutuu eskarissa tilanteisiin, missä et voi olla suojelemassa. jos sä hyssyttelet asioita ja lapsi ei saa nähdä elämän karuja puolia, kyllä varmasti pienetki komentamiset ja puhuttelut tuntuu lapsesta maailmanlopulta. pikkasen kannattas sunki varmaan löysätä pipoa...

Mulle jäi tosta sun kirjotuksesta mieleen toi ettet pitänyt siitä että miehesi komensi toisten lasta.. Itse "kannatan" ajatusta "yhteisöllisestä" kasvatuksesta.. Ja TIETENKIN lasten vanhemmilla on päävastuu omien lasten kasvatuksessa, mutta kyllä mielestäni muutkin ihmiset saavat siihen "osallistua" esim. mummot, vanhempien sisarukset (enolla, tädillä ) ja myöskin naapurit ja kaikki muutkin joiden kanssa lapsi on tekemisissä.. Ei lapset siitä rikki mene jos naapurin täti huutaa että NYT POIS SIELTÄ AUTOTIELTÄ tai eno kieltää juoksemasta sisällä tai mummo käskee olemaan varovainen takan kans tms tms tms.. Itse kyllä komennan toisten lapsia aivan siinä kuin omianikin enkä pahastu jos muutekin komentaa meidän lapsia. Ja kyllä meilläkin kielletään lyöminen, hakkaaminen yms. röyh!

Koska fakta on se, että yksikin lyöntä/potku/tönäisy voi tappaa, lähden siitä lähtökohdasta, että kukaan ei lyö ketään. Ei edes takaisin.

Olen omilleni opettanut (pienille ei ole vielä mennyt tosin perille) että jos joku kiusaa, siitä kerrotaan aikusille. Ei siis oteta sitä kostolinjaa. Ja hyvin on pärjätty tähän saakka näin.

Jokunen kuukausi sitten kaveriani tönäistiin ravintolassa, jonka seurauksena hän kaatui. Hän löi päänsä niin pahasti, että oli tuon jälkeen lähes 2 viikkoa TYKS:issä, eikä hän ole vieläkään esim. työkykyinen. Uusimpia kuulumisia en ole kysellyt, mutta viime viikolla hänellä oli jälleen kaksi käyntiä sairaalassa, jossa päätä tutkittiin.

Muisti on nykyään hyvin huono, eikä pää tunnu pelaavan muutenkaan kunnolla. Melko paskamaista, sillä ikää on vasta nipinnapin 30v.

Toisella kaverillani on puolestaan se tilanne, että hän "nakkikioskilla" meni puolustamaan kaveriaan lyömällä kerran. Se lyönti olikin sitten paljon pahempi, kuin mitä oli tarkoitus. Kaverini maksaa lopun ikäänsä joka kk. korvauksia uhrille pysyvästä vammasta.

Viimeksi muokattu:
Mun veli oli joskus sukutapaamisessa vahtimassa vähän isompaa lapsilaumaa ja kun 5-vuotias löi mun 4-vuotiasta, niin sanoi lyöjälle, että "jos vielä kerran lyöt, niin vedän sua turpaan". Ei siis ihan varmasti olisi lyönyt.

Mun sydäntä lämmitti toi, vaikka en itse ryhtyisi leikki-ikäistä tolla tavalla uhkailemaan.

kyllä se mies ihan oikein minunkin mielestä teki, meillä opetetaan ettei ketään (varsinkaan pienempiään) saa lyödä ja jos joku lyö niin pitää kertoa mutta saa toki puolustaa itseään jos joku n.samankokoinen/ikäinen hyökkää..

Miksi ihmeessä miehesi ei olisi saanut komentaa tuttavaperheen lapsia??? Jos minun lastani lyödään, niin ihan varmasti komennan toista lasta oli sitten tuttavan tai tuntemattoman. Tarvittaessa otan vaikka kädestä kinni, jos ei homma lopu. En osaa täysin kuvitella tilannetta. Tekivätkö lapset muuta kuin hakkasivat vieraita?

Yhteistyössä