Tutti pois ja siitä hetkestä lähtien HIRVEITÄ raivareita ja unet sekaisin:(neuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsyneet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsyneet

Vieras
Aika vierähti niin nopeasti, ettemme tajunneetkaan, miten kauan poikamme on tuttia öisin ja päikkäreillä syönyt, eli nyt 2 viikkoa ennen 2-vuotispäivää jätimme tutin kylmästi pois. Sitä ei ole varsinaisesti huhuillut, mutta sinä siunaaman päivänä alkoi hirveä rimpuilu unille mentäessä ja joka ilta siitä lähtien on tämä sama raivoaminen.

Potkii, rimpuilee, riehuu, on lähdössä sängystä, huutaa ja karjuu. Aurinkoinen lapsi hän on päiväsaikaan, paitsi nyt on unirytmi niin keturallaan, että joskus heittäytyy tosissaan hankalaksi. Uhmaa tämä on ollut jo monta monituista kuukautta, ei siinä mitään uutta, mutta miten tämä raivoava taapero saadaan rauhoittumaan päiväunille ja öisin? Aina ennen on muutama kirja luettu ja sitten selkää silittämällä on nukahtanut (nukkuu keskessämme, on kyllä oma sänky makuuhuoneessa) ja herännyt ennen vain kun tutti on tippunut. Nyt kirjojen jälkeen alkaa hillitön mesoaminen ja pelkään, että kohta joku naapuri soittaa poliisit kun lapsi kirkuu ja karjuu kuin mielipuoli:(.

Parin tunnin raivoaminen ja itkeminen ja potkiminen johtaa lopulta uupuneen nukahtamiseen. Itse olemme mustelmilla ja välillä niin hermoraunioita tuohon raivoamiseen, että tekisi mieleni jo korottaa ääntä ihan kunnolla, mutta mitä sekään auttaisi. Tutin poisjättämisestä lähtien on saanut välillä öisin niitä kauhukohtauksia ilmeisesti, eli alkaa vääntelehtiä ja kitistä ja lopulta huutaa ja on jäykkänä kuin puunrunko. Syliin ottaminen vain pahentaa, joten on vain koetettava odottaa, että rauhoittuu tarpeeksi. Tämä voi myös kestää parikin tuntia.

Alamme olla jo väsyneitä tähän touhuun. Antakaa saman kokeneet neuvoja, miten tästä eteenpäin. En nyt jaksaisi huono äiti- syyllistämistä (tutti, lapsen vieressä nukkuminen jne..) vaan ihan oikeita neuvoja. Haluaisimme pitää lapsen vielä makuuhuoneessamme nukkumassa, mutta olisiko viisain opettaa eri huoneeseen? Ja varmaan olisi alun alkaen ollut fiksua opettaa nukahtamaan itsekseen, mutta ajauduimme siihen, että nukutimme ensin syliin ja siitä sänkyyn, ja myöhemmin nukutimme hellittelemällä.

Pojalla on ollut välillä nuhaa, mutta ei sekään nyt joka yö saa raivareita aikaan. Lapsi saa päiväsaikaan huomiota, touhuaa iloisena myös itsekseen (ei tarvitse erikseen viihdyttäjää, mutta leikimme usein yhdessä), on kotihoidossa, nyt siis 2v. Ei allergioita, syö tarpeeksi ja monipuolisesti, opettelee hiljalleen potalle (ei painostusta). Saa hellyyttä ja rakkautta molemmilta vanhemmilta, kiukuttelee yhtä lailla kummallekin, mutta minulle äidille kyllä rankimmin. Yrittää lyödä hermostuessaan, mutta lopettaa kun kieltää. Uskoo useissa tapauksissa kieltoa ja tottelee esim. lelun viemisessä paikoilleen melko hyvin.

Ei mulla mitään neuvoja ole, mutta kerron että meillä meni nukkumiset ihan pipariksi tutin poisottamisen jälkeen. Ennen nukahti hyvin ihan itsekseen, nyt ei nukahda sitten millään keinoa. Pelleilyä, huutoa, poislähtöä, rimpuilua, karjumista ties mitä noin tunnin verran. Pakolla sitten pidetään peiton alla ja lopulta simahtaa. Tätä on kestänyt nyt 4 kk eikä helpotusta näy. Tuttia nyt en kuitenkaan takaisin ole antamassa, kai tää tästä joskus helpottaa. Päikkäreitten suhteen olen jo luovuttanut, jos ei nuku 15 minuutissa, olkoon nukkumatta.

[QUOTE="ghj";26811837]Ei mulla mitään neuvoja ole, mutta kerron että meillä meni nukkumiset ihan pipariksi tutin poisottamisen jälkeen. Ennen nukahti hyvin ihan itsekseen, nyt ei nukahda sitten millään keinoa. Pelleilyä, huutoa, poislähtöä, rimpuilua, karjumista ties mitä noin tunnin verran. Pakolla sitten pidetään peiton alla ja lopulta simahtaa. Tätä on kestänyt nyt 4 kk eikä helpotusta näy. Tuttia nyt en kuitenkaan takaisin ole antamassa, kai tää tästä joskus helpottaa. Päikkäreitten suhteen olen jo luovuttanut, jos ei nuku 15 minuutissa, olkoon nukkumatta.[/QUOTE]

Minkä ikäinen teillä on nyt?

[QUOTE="vieras";26811876]Minkä ikäinen teillä on nyt?[/QUOTE]

Nyt on 2v3kk. Ihan tuskaa joka ilta kuunnella tota huutoa ja yrittää jotain, vaikka tietää että mikään ei tehoa. Odotan, että lapsi kasvaa ja tää helpottuu... pakkohan sen on, eiks niin?

Istu sängynpäädyssä ja silittele, anna joku unilelelu kaveriksi tutin tilallle. Pikkuhiljaa kun tilanne rauhoittuu jätämsilittelyt pois, sitten siirry sängyn viereen ja siitä ilta illalta lähemmäs ovea ja ulos huoneesta. Ota läppäri tms sinne mukaan nii ei tuu aika pitkäks. Älä reagoi huuteluun tai raivoon, ole vain läsnä, yksin ei oikein tuon ikäistä kannata jättää, mutta josmalkaa keskustelemaan ja liikaa lohduttamaan niin se pitkittää unentuloa entisestään.

Mä oon ottanut tutit pois muksuilta vasta sitten kun itse ovat asian ymmärtäneet ja ovat olleet valmiita ja valmistautuneita. Vähän reilu 2vuotiaita ovat kaikki olleet. Kertarysäyksellä ei ole tuttia pois otettu vaan ollaan puhuttu siitä paljon ja mietitty mikä olisi kiva "palkkio" tutin poisjäämisestä yms. Viikossa, kahdessä jokainen pehmeni ajatukselle ja luovutti tutin pois.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Anna se tutti takas pikkuiselle! Ehtii sen myöhemminki pois ottaa
Näin mä tekisin. Olen sen verran yksinkertainen ihminen, etten jaksa taistella pikkuasioiden takia. Ja tykkään hyvistä yöunista sekä itselläni että lapsilla.

Eli antaisin tutin takaisin, ja otettaisiin se pois vaikka puolen vuoden kuluttua, jos ja kun lapsi on valmis asiasta neuvottelemaan ja tuttinsa pois luovuttamaan, saaden tilalle vaikkapa jonkun tosi kivan unilelun (tällä taktiikalla mun 2 isointa lasta luopui tutista, ilman itkuja tai univaikeuksia).

• Tykkää
Reactions: jaassi ja erinys
[QUOTE="Vieras";26811914]Istu sängynpäädyssä ja silittele, anna joku unilelelu kaveriksi tutin tilallle. Pikkuhiljaa kun tilanne rauhoittuu jätämsilittelyt pois, sitten siirry sängyn viereen ja siitä ilta illalta lähemmäs ovea ja ulos huoneesta. Ota läppäri tms sinne mukaan nii ei tuu aika pitkäks. Älä reagoi huuteluun tai raivoon, ole vain läsnä, yksin ei oikein tuon ikäistä kannata jättää, mutta josmalkaa keskustelemaan ja liikaa lohduttamaan niin se pitkittää unentuloa entisestään.[/QUOTE]

Miten silitellään lasta, joka ei suostu makaamaan? Nousee ylos, pelleilee, lähtee pois, tulee läpsimään, huutaaa ja kiemurtelee?

Olisiko ihan kauheaa ja "väärin" antaa lapsen pitää tuttinsa n. 2,5 vuoden ikään asti? Meillä lapsi täyttää kohta 2 vuotta ja saa vielä tutin päivä- ja yöunille. Tiedän että tutista pitäisi jo luopua, mutta mielestäni se olisi helmpomaa sitten kun lapsi osaisi itse puhua (nyt puhuu vain pari sanaa, mutta kehittyy päivittäin) ja ymmärtäisi paremmin, jos tutit "annetaan oraville tai hiirivauvoille". Varmaan saan tästä haukut, mutta joku äidinvaisto tms. sanoo ettei vielä ole hyvä aika lupoua tutista. Meillä lapsi on muutenkin "saavuttanut" monet kehitysvaiheet 3-4 kk myöhemmin kuin monella tutulla.

Alkuperäinen kirjoittaja 2-vuotian äiti;26811974:
Olisiko ihan kauheaa ja "väärin" antaa lapsen pitää tuttinsa n. 2,5 vuoden ikään asti? Meillä lapsi täyttää kohta 2 vuotta ja saa vielä tutin päivä- ja yöunille. Tiedän että tutista pitäisi jo luopua, mutta mielestäni se olisi helmpomaa sitten kun lapsi osaisi itse puhua (nyt puhuu vain pari sanaa, mutta kehittyy päivittäin) ja ymmärtäisi paremmin, jos tutit "annetaan oraville tai hiirivauvoille". Varmaan saan tästä haukut, mutta joku äidinvaisto tms. sanoo ettei vielä ole hyvä aika lupoua tutista. Meillä lapsi on muutenkin "saavuttanut" monet kehitysvaiheet 3-4 kk myöhemmin kuin monella tutulla.
Minä oon antanut lasten pitää tuttinsa "liian kauan". Esikoinen luopui tutistaan 2 v 5 kk iässä, ja keskimmäinen oli kutakuinkin 2 v 8 kk.

Tutti oli käytössä vain nukahtamisen apuna, ei siis suussa yötä päivää.

Ja meillä tehtiin niin, että asiasta neuvoteltiin lasten kanssa. Sovittiin, milloin tutti lähtee ja minne se viedään (toinen antoi oraville ja toinen jätti Ti-Ti Nallen taloon tuttiseinälle). Sovittiin, että kun antaa tutin pois, niin saa tilalle valitsemansa unilelun. Ja todella hyvin meni :). Kolmas tuttisuuni on vasta 1 kk mutta varmaan hänenkin kanssaan teen samalla tavalla.

Älä välitä, jos joidenkin mielestä lapsesi pitäisi jo tutista luopua, ja teet kamalan väärin kun annat hänen tuttinsa pitää...en mäkään välittänyt :). Ja tutista luopuminen meni todellakin tosi helposti, ilman ainoaakaan itkua tai raivaria.

• Tykkää
Reactions: erinys
Minä oon antanut lasten pitää tuttinsa "liian kauan". Esikoinen luopui tutistaan 2 v 5 kk iässä, ja keskimmäinen oli kutakuinkin 2 v 8 kk.

Tutti oli käytössä vain nukahtamisen apuna, ei siis suussa yötä päivää.

Ja meillä tehtiin niin, että asiasta neuvoteltiin lasten kanssa. Sovittiin, milloin tutti lähtee ja minne se viedään (toinen antoi oraville ja toinen jätti Ti-Ti Nallen taloon tuttiseinälle). Sovittiin, että kun antaa tutin pois, niin saa tilalle valitsemansa unilelun. Ja todella hyvin meni :). Kolmas tuttisuuni on vasta 1 kk mutta varmaan hänenkin kanssaan teen samalla tavalla.

Älä välitä, jos joidenkin mielestä lapsesi pitäisi jo tutista luopua, ja teet kamalan väärin kun annat hänen tuttinsa pitää...en mäkään välittänyt :). Ja tutista luopuminen meni todellakin tosi helposti, ilman ainoaakaan itkua tai raivaria.

Kiva kuulla :) Meillä siis nyt lapsi kyllä nukkuu tutti suussa (ellei tutti yöllä tipahda niin, että lapsi ei siihen herää) mutta heti herättyään yleensä antaa sen itse pois.

Mä ajattelen kanssa asian niin, että lapsen kanssa pitää voida jutella asiasta niin, että lapsikin ymmärtää mistä on kyse ja saa sanoa mielipiteensä minne/kenelle tutit annetaan. Tuo tutin vaihtaminen (uuteen) unileluun ei välttämättä toimi meillä, koska lapsella on jo rakas unipupu. Mutta voihan sitä kokeilla tai ehdottaa tutista luopumisen palkkioksi jotain toista mieluisaa lelua.

Annan siis ajan kulua vielä hetken verran :)

Mä olen kans ottanut tutin pois lapselta kun hän s4n asian itse ymmärsi, lähetimme ne postissa Ainulle josta sai vastalahjaksi pienen pupun, oli sellainen tuttikampanja.

Lapsi laittoi tutit itse kirjekuoreen ja tiputti ne postilaatikkoon.

Tuttien ohella hänellä oli samaan aikaan uniriepu josta ei luovu vieläkään, eikä tarvitse luopua. Luo turvaa.

Taisi olla jotain 2,5v kun ne tutit laitettiin postiin, eikä ongelmaa nukkumaan menosta tullut kun oli kuitenkin se uniriepu.

[QUOTE="vieras";26812204]Mä olen kans ottanut tutin pois lapselta kun hän s4n asian itse ymmärsi, lähetimme ne postissa Ainulle josta sai vastalahjaksi pienen pupun, oli sellainen tuttikampanja.

Lapsi laittoi tutit itse kirjekuoreen ja tiputti ne postilaatikkoon.

Tuttien ohella hänellä oli samaan aikaan uniriepu josta ei luovu vieläkään, eikä tarvitse luopua. Luo turvaa.

Taisi olla jotain 2,5v kun ne tutit laitettiin postiin, eikä ongelmaa nukkumaan menosta tullut kun oli kuitenkin se uniriepu.[/QUOTE]

:) Meillä myös se lapsen unipupu on rakas ja korvaamaton. Uskon että tutista luopumista helpottaa aikanaan se, että tuttu ja turvallinen pupu jää kainaloon.

Meillä lapsi oli 2v 3kk kun itse tiputti viimeisen tutin roskikseen.
Laitettiin kaikki lapsen tutit (5kpl) astiaan ja sanoin et uusia ei enää tule. Ekaan tuli reikä (tein itte saksilla) ja näytin et rikki on ja roskiin menee. Joku tutti oli lapsen mielestä huono ja sanoin et heitä roskiin. Heitti sit toisenkin tutin siinä samalla, heittämisen riemusta kait :)
Parissa viikossa ne tutit oli heitetty roskiin.
Kun oli viimeisen tutin sinne roskiin laittanut annoin lapsen itse valitseman unilelun tilalle. Ja uniriepu on kans meillä kova sana iltaisin.

Ei meille ainakaan 2 vuotis neuvolassa mitään tutista sanottu ku sanoin et tuttia syödään vain kun nukahdetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja 2-vuotiaan äiti;26812170:
Piti vielä kysyä Anatolialta (ja muiltakin): tuliko 2v-neuvolassa sanomista siitä, että lapsi vielä syö tuttia?
Ei, tosin en olisi varmaan korvaani lotkauttanut vaikka olisi tullutkin :D, kun itse omalla maalaisjärjelläni osasin päätellä että tutista ei ole haittaa, jos se ei ole suussa tuntikausia ja myös hereillä ollessa.

[QUOTE="vieras";26812599]kuka ylipäänsä opettaa lapsen tutille..[/QUOTE]

No ainakin minä ja näköjään moni muukin. Ihanan helpottava vekotin, säästytty monilta itkuilta :) Ja ai niin, olen muuten raskaana ja ihan takuulla opetan toisenkin tutille. On se vaan niin kätevä! :)

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Anna se tutti takas pikkuiselle! Ehtii sen myöhemminki pois ottaa

Tätä mieltä mä olen myös!! Ihan ehdottomasti!! Meillä on neljä lasta ja kolme on syönyt tuttia melkein 3 vuotiaaksi. Ja kun aina sanotaan, että joutuu oikomishoitoon, jos liian myöhään syö tuttia. Ja ei näin mene! Meillä se, joka jätti tutin alle 2-vuotiaana ite, niin on ollut kaikista eniten ongelmissa hampaiden kanssa. Ei siis pidä millään tavalla paikkaansa tuo oikomishoito. Mä olen sanonut neuvolassa joka kerta, että me jätetään tutti pois sitten, kun lapsi itse valmis. Eipä ole neuvolantäti sitten siihen mitään vastannut. Mä en jaksanut ite valvoa öitä toisen perään sen takia, että otan tutin liian aikaisin pois.

[QUOTE="vieras";26812599]kuka ylipäänsä opettaa lapsen tutille..[/QUOTE]

sellainen äiti esimerkiksi joka ei enää 2kk tuttinan olon jälkeen jaksa öisin ja päiväunilla leikkiä lapsen tuttia, vielä kun lapsisaa raivareita siitä kun rinnasta tulee maitoa, vaika haluaisi vain lutkuttaa tyhjää"

omamuksu jätti yksikseen nukahtamiset pois tutin myötä, mutta ei kaivannut tuttia takaisin aj alkoi nukkua yöt heräten enää kerran kaksi märkää vaippaa valittamaan (herkkä poika, ei saa olla kostea vaippa ollenkaan). tutin kanssa heräsin joka kerta kun suusta putosi eli keskiverto 7kerrtaa yössä...

olempa ollu hölmö, kun on 4 lasta eikä yhtään tutin syöjää ;) siksiköhän laset on vauvana joskus itkeny... :P kyllä ne ei tuttia kaipaa jos ei opeta, sit stressataan ettei siitä eroon päästä

[QUOTE="vieras";26812677]olempa ollu hölmö, kun on 4 lasta eikä yhtään tutin syöjää ;) siksiköhän laset on vauvana joskus itkeny... :P kyllä ne ei tuttia kaipaa jos ei opeta, sit stressataan ettei siitä eroon päästä[/QUOTE]

Hölmöltä kyllä kuulostat, mutta et tuosta syystä vaan ihan tuon sun viestin perusteella. Miten neljän lapsen äiti ei tajua, että lapset on yksilöitä, sitä en kyllä käsitä. Ja mitä ihmeen haittaa siitä on, jos sen lapsen opettaa tutille? Itse opetin, enkä kadu pätkän vertaa enkä stressaa yhtään eroonpääsystä. Päivätutti jo lopetettu ja kivuttomasti meni, yötutti lopetetaan kunhan lapsi hieman kasvaa. Ihmeen paljon toisten lasten tutinsyönti toisia äitejä kiinnostaa, liekkö sitten itseä kuitenkin ketuttaa se, ettei älynnyt opettaa lapsiaan tutille... :laugh:

Meillä vielä melkein 3v käyttää tuttia nukahtamiseen. Se helpottaa perheen elämää kun nuorimman nukuttaminen käy nopeasti ja helposti. Etenkin kun lapsi nukahdettuaan sylkee tutin pois, ei jää hampaatkaan vääntymään huonoon asentoon.

2v on vielä pieni. Ei siitä mielestäni ole mitään vahinkoa jos tutista luopumisella ei pidetä kiirettä., ellei sitä jatkuvasti lutkuteta.. Kyllä siitä varmasti eroon päästään ennen kouluikää. ;)
Meillä on 3v ikäisenä lapset saaneet itse viedä tutit kuusen juurelle oravavauvoja varten sitten kun ovat olleet siihen valmiita.

Yhteistyössä