TUTTI pois nyt vai ei....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "himpukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"himpukka"

Vieras
Lapsi on nyt 2,3v ja 3kk päästä meille tulee vauva.
tiedän aika pitkään on tuttia syönyt,mutta meidän toisetkin lapset ovat,eikä mitään haittaa ilmeisesti ole ollut.

Hän tuntuu nyt aikas isolta jo ja luulen että olis mukavampi ilman tuttia,mutta mietityttää taas sen vieroittaminen:/

Sekä se että muut lapset ovat lopettaneet kokonaan päiväunensa kun tutti on otettu pois...neuvolan täti kyllä neuvoi että no sitten olette ilman päiväunia...jaa?? Itse olen ollut sitä mieltä että tutti on unilla pienempi paha kuin se että aivot alkavat kärsiä liian vähästä unesta tuossa iässä.

Toisaalta,tässä iässä tutti alkaa käydä turhan tärkeäksi,no ei me muuten kuin unilla pidetä.
Mutta kuinkahan kun vauva tulee,sille kuitenkin tuttia annetaan.Nyt olis aikaa vielä unohtaa oma tutti ennen vauvan tuloa.

No oma päätökseni tämä on,mutta voisin jotain vertaistukea ja juttua teiltä lukea,kiitos:)

Ottaisin pois kokonaan.

Ihan siitäkin syystä, että tosiaan on jo lapsi sen ikäinen, että tuttikausi ohitettu.
Eikä se lapsen päiväunet nyt kiinni tutista ole, kyllä lapsi nukkuu jos kokee unet tarvitsevansa. Oli sitten tuttia tai ei..

Tuon ikäiseen uppoo jo se, että tutit on vauvojen juttuja ja itse olet jo iso tyttö/poika.

Ja kuten itsekkin sanoit, tutti tulee aina vaan tärkeämmäksi, ja silloin se on paljon hankalampi pois ottaa. Varsinkin, jos tutti otetaan pois kun samaan aikaan vauva sitä saa kuitenkin lussutella.

• Tykkää
Reactions: Irski
miksi se tutti pitää ottaa pois väkisin? Miksi ei voi ns. antaa lapsen kasvaa ulos tutista?
hampaat ja hampaat, en usko koko juttuun tuosta ja minulla sentää 5 lasta ja kaikilla kauniit siistit hampaat vaikka tutti ollut käytössä n 3v asti milloin itse sen jättivät pois.

Ottaisin kyllä tuon ikäiseltä pois kokonaan jo.

Meillä esikoinen lopetti tutin syömisen 1,5 v ja toinen ei edes syö tuttia.

Ja kyllä, se on totta että mitä pidempään tutin vieroituksessa menee, sitä vaikeampaa se on.

[QUOTE="miksi";27886186]miksi se tutti pitää ottaa pois väkisin? Miksi ei voi ns. antaa lapsen kasvaa ulos tutista?
hampaat ja hampaat, en usko koko juttuun tuosta ja minulla sentää 5 lasta ja kaikilla kauniit siistit hampaat vaikka tutti ollut käytössä n 3v asti milloin itse sen jättivät pois.[/QUOTE]

Ei meilläkään tuttia väkisin otettu pois. Meillä tyttö varsinkin nukkumaan käydessä halusi aina tutin, mutta kerran en vain yksinkertaisesti löytänyt yhtään tuttia. No sain tytön sitten nukkumaan ilman tuttia, ja toistin saman asian seuraavan kerran kun oli nukkumaan käymässä. Niin se sitten jäi lopulta kokonaan pois.

Nyt kun hänestä tuli isosisko, niin kaivoi tutit esille ja joskus muutenkin heittäytyy vauvaksi. Neuvolassa kun mainitsin tästä niin sanoivat ettei pidä antaa syödä tuttia. Joskus tuntuu että neuvolatyöntekijätkin vähän ylireagoivat, koska sellainen vauvana olemisen kokeilu kuuluu aika monelle 2-3 vuotiaalle kun taloon tulee vauva.

No meillä kyllä pitkään jatkunut tutin lutkutus vaikutti hampaisiin! Ihan hammaslääkärin toteamana. Ja unituttina käytti. Oli myös vaikea ottaa pois! Ekan kerran 1-vuotiaana se oli helppoa, mutta tutti tuli takaisin kun alkoi korvatulehduskierre. Ja saatiin vihdoin yli 2,5- vuotiaana se pois. Nyt vielä käydään joka vuosi hammaslääkärin tarkastuksessa jossa katsotaan oikeneeko väärä purenta uusien hampaiden tulon myötä!

Ei se välttämättä niin vaikeaa ole, ei kannata asennoitua noin pessimistisesti. Meillä otettiin pojalta tutti pois kun täytti 2v, ja tutti oli juuri unille mentäessä tosi tärkeä. Puhuin viikon verran siitä, että nyt tutit annetaan vauvalle joka niitä tarvitsee, ja yhtenä iltana sanoin, että nyt ne tutit on vauvalla. Poika huusi tuona iltana nukkumaan mennessä noin 15 min. tuttia, ja sitä seuraavana iltana kysyi sitä vain pari kertaa. Eikä mitään muuta. Päiväunet poika jätti itse pois vähän alta 2v, ja nukkuu niitä nyt vain satunnaisesti (yleensä päiväkodissa). Yöunet ovat tuon takia hieman pidentyneet ja nukkuukin edelleen n. 12-13 tuntia vuorokaudessa. Eli älä stressaa.

[QUOTE="Vieras";27886227]No meillä kyllä pitkään jatkunut tutin lutkutus vaikutti hampaisiin! Ihan hammaslääkärin toteamana. Ja unituttina käytti. Oli myös vaikea ottaa pois! Ekan kerran 1-vuotiaana se oli helppoa, mutta tutti tuli takaisin kun alkoi korvatulehduskierre. Ja saatiin vihdoin yli 2,5- vuotiaana se pois. Nyt vielä käydään joka vuosi hammaslääkärin tarkastuksessa jossa katsotaan oikeneeko väärä purenta uusien hampaiden tulon myötä![/QUOTE]

No juu hammashoitaja/-lääkäri varmasti noin sanoo se on selvä. Ei puhunut sit mitään siitä,että voisi johtua jotenkin geeneistä?

Mulla useampi lapsi ja voin kyllä väittää että meidän perheen lasten päiväunet ovat loppunet kuin seinään kun ei enää tuttia ole ollut!! vaikka niitä olisivat vielä tarvinneet,siis unia.

mielestäni unet ovat lapselle tärkeämmät kehityksen kannalta kuin että JOS tutista olisi haittaa hampaille.

Mutta kuten sanoin itse teen päätöksen ja sitä tässä nyt pohdin että mitä teen.

Tuota 1veenä tutin ottamista pois en ymmärrä,miksi sitten ikinä edes opettaa lasta tutille jos sen heti meinaa pois ottaa:/

Saatanpa koittaa jos onnistuu unetkin vielä hyvin jos luovutetaan tutit vaikka oravavauvoille,mutta sitä monen illan ja päiväuniajan kärsimystä en ala katsomaan jos lapsella vaikeaa.

Tiedän oppikirjojen mukaan ei missään nimessä sitten tuttia saa antaa takaisin koska myöhemmin luopuminen vielä vaikeampaa.
Mutta meillä tämäkin koettu,yhdellä lapsella oli todella vaikeaa 2,5v iässä luovuttaa tuttia,nukkumisen kanssa kärsittiin,en pystynyt katsomaan,niin lainattiin tuttia pikkuveljeltä.Kun lapsi täytti 3 vuotta oli hän sen verran kasvanut että tutista luopuminen kävi helposti.Joten kyllä tääskin maalaisjärkeä ja omaa lastaan pitää kuunnella.

Sekä suuhygienistinä että kahden lapsen äitinä olisin sitä mieltä että pois vain.:) Saattaahan parina päivänä olla ongelmia päiväunien kanssa mut kyl se oppii nukkumaan ilmankin.. Meillä 2v 2kk ja voisin kuvitella et sillä onnistuis jo joku "viedään tutit oravavauvoille" -juttu ja palkkioksi voisi saada vaikka jonkun uuden unilelun tms.:)

Ja kyllä, se tutti vaikuttaa niihin hampaisiin. Tokikaan ei kaikilla ja riippuu siitäkin, paljonko se tutti on siellä suussa. Mut hyvä niille, joiden hampaisiin se ei ole tehnyt mitään. Töissä näen paljon myös niitä, joilla on avopurenta tutin takia.

Meillä jäi ekalla lapsella tutti pois 11kk:n iässä kun isä ei löytänyt tuttia nukutustilanteessa ja lapsi ehti nukahtaa ilman.:D Ei sitten annettu enää sen jälkeen kun näköjään nukahti ilmankin, tosin vähän pidemmässä ajassa kuin aiemmin mut sekin sitten tasaantui pian.

Juu se on varma että hammaslääkärit syyllistävät juurikin tuota tuttia vaikka syy voi olla muukin.
Miehenki on kuulemma syönyt tuttia 5v asti ja koskaa ei ole hampaisiin tarvinnut kajota:)

Ja juu jokainen lapsi on yksilö,kuinka sitten reagoi uuteen tilanteeseen. Toinen nukkuu jo ekana yönä ilman tuttia ja toinen vasta seuraavalla viikolla.

Sori nyt mielestäni en ole pessimistinen vaan realistinen,muistellessa vanhempien lasten tuteista luopumista.

Meillä on tutit otettu pois kaikilta kolmelta 1,5 vuotiaana. Kaksi päivää pientä kitinää ja sitten unohtui koko tutti. Helpompaa lapselle ja vanhemmalle ottaa tutti pois aikaisemmin, jotta unohtuu. Reilu 2 vuotiaalla on jo uhmaa.

[QUOTE="himpukka";27886281]Tuota 1veenä tutin ottamista pois en ymmärrä,miksi sitten ikinä edes opettaa lasta tutille jos sen heti meinaa pois ottaa:/[/QUOTE]

Ei se vuosi nyt ihan heti siitä tule, kun lapsi on tuttiin tottunut. Tuskin niitä suosituksia siitä, että mieluiten ennen 2 v otettaisiin pois on huvikseen tehty.

[QUOTE="himpukka";27886298]Juu se on varma että hammaslääkärit syyllistävät juurikin tuota tuttia vaikka syy voi olla muukin.
Miehenki on kuulemma syönyt tuttia 5v asti ja koskaa ei ole hampaisiin tarvinnut kajota:)

Ja juu jokainen lapsi on yksilö,kuinka sitten reagoi uuteen tilanteeseen. Toinen nukkuu jo ekana yönä ilman tuttia ja toinen vasta seuraavalla viikolla.

Sori nyt mielestäni en ole pessimistinen vaan realistinen,muistellessa vanhempien lasten tuteista luopumista.[/QUOTE]

Jokainen on yksilöllinen kyllä, muttei se lapsi osaa sitä tuttia pyytää viikosta toiseen. Kyllä se ajallaan unohtuu. Se on aika pitkälti myös vanhemmasta kiinni, ja siitä jaksaako sitä ns. "turhaa" itkua kuunnella kun voisi vain vaientaa sen sillä tutilla.

En nyt sano, että juuri näin pitää toimia kuten me toimittiin, mutta ainakin se tehosi eikä sitä kestänyt kuin ehkä n. viikko, että unille mentäessä tuttia pyydettiin. Mutta kyllä se vaan ajastaan unohtui.

Meillä otettiin unikäytössä ollut tutti pois kun lapsi täytti 2v. Eikä päikkärit loppuneet mihinkään! Mies hoiti homman siten, että leikkasi tutista kärjen poikki ja sanoi ennen päikkäreitä, että tutti meni rikki. Poika katteli ihmeissään ja vähän pelkäsikin kun tutti näytti oudolta ja otti unilelun kainaloon eikä halunnut tuttiin koskea kun meni unille. Päikkäreitten jälkeen tuumasi itse, että tutti rikki ja vei sen roskiin :)

Eikä ole sen koommin tuttia kaipaillut. Ja meillekin tulee kohta toinen lapsi, sen takia otettiin pois ja ihan kerrasta.

Jos olisin ap, niin ottaisin samantien koko tutin veks. Kyllä se laps nukkuu, kun nukuttaa. Ja tuon ikäinen jo ymmärtää kun sanoo, että tutti on rikki.

No meillä läks 2v. synttäreiden tienoilla; siksi, että hammaslääkärillä sanoivat, että alkaa vaikuttaa hampaisiin. Mein tuttimaakari kaipas sitä tasan yhden illan, sitten oli unohtanut jo täysin..... sai ite luovuttaa tuttinsa oravavauvoille, yhdessä vietiin ja sai sitten itse jonkin palkinnon. En enää muista mitä, ko siitä on jo 5 vuotta.

ihana "lussutella" :) tuli mielikuva että oikeen omahyväsesti pieni vauva tutin kanssa ja kade taapero vieressä..
Ottaisin pois kokonaan.

Ihan siitäkin syystä, että tosiaan on jo lapsi sen ikäinen, että tuttikausi ohitettu.
Eikä se lapsen päiväunet nyt kiinni tutista ole, kyllä lapsi nukkuu jos kokee unet tarvitsevansa. Oli sitten tuttia tai ei..

Tuon ikäiseen uppoo jo se, että tutit on vauvojen juttuja ja itse olet jo iso tyttö/poika.

Ja kuten itsekkin sanoit, tutti tulee aina vaan tärkeämmäksi, ja silloin se on paljon hankalampi pois ottaa. Varsinkin, jos tutti otetaan pois kun samaan aikaan vauva sitä saa kuitenkin lussutella.

Minun annettiin syödä tuttia 5v ajan ja hampaat meni ihan vinoon :( :( :( Niitä korjailtiin raudoilla vielä aikuisenakin. Joten tutti pois viimeistään kaksi vuotiaalta. Ei minullakaan ne maitohampaat oleet vinossa.

[QUOTE="himpukka";27886281]
Tuota 1veenä tutin ottamista pois en ymmärrä,miksi sitten ikinä edes opettaa lasta tutille jos sen heti meinaa pois ottaa:/[/QUOTE]

Siinä taustalla on sellainen fakta, että pikkuvauvan refleksinomainen imemisen tarve (joka tosiaan voi hajottaa äidin nännit ja hermot riekaleiksi) vähenee 8 kk iässä. Sen jälkeen imemisestä tulee pelkkä tapa.

Meillä lapsi oli ihan kauhean kova imemään tuttia, kunnes juuri 8 kk iässä hän piti kovan flunssan. Kun nenä oli tukossa, ei tutti maistunut. Kolmen päivän jälkeen päätimme, ettemme tarjoakaan tuttia.

Ikä oli todellakin oikea. Koska imeminen ei ehtinyt muuttua tavaksi, lapsemme ei ole ikinä lussuttanut peukkua, peitonkulmaa tai mitään muutakaan. Hampaita tehdessään on tykännyt jäytää jotakin, mutta se nyt on eri asia.

Imetin lasta 1,5-vuotiaaksi, ja ehkä senkin takia ajattelen tuttia ensisijaisesti nänninkorvikkeena. Siksi tuntuu tosi oudolta nähdä tutti kolmivuotiaalla, mutta eivät toisten valinnat tietenkään minun asiani ole.

Mie alan vierottaa kohta 11kk ikäistä tutista ja vieläpä omasta mielestäni aika myöhään. Ei imemisen tarvetta enää tuossa iässä ole samalla tavalla kuin pikkuvauvana :)

[QUOTE="Hupsista";27887247]Höpöhöpö. Meillä 2,5v vei itse tutit pupuvauvoille ja se siitä. Toiset tarvitsevat pidempään, syitä voi olla monia.[/QUOTE]

Niin mitä syitä? Ei yksikään lapsi ole oikeasti riippuvainen tutista, varsinkaan 1-2 vuotias, se on vain vanhempien uskomusta.

Meillä toinen ei edes syö tuttia.

Viimeksi muokattu:
Itse huomasin, että tutin lykkääminen lapsen suuhun päikkäri ja yöunille mennessä, oli silkkaa omaa laiskuutta ja sitä, etten tahtonut myöntää lapsen olevan jo iso. Meillä tutista vierotettiin äiti, lapsen ollessa 1v 6kk, päikkärit jatkui normaalisti, samoin yöunet. Muutaman kerran lapsi kysyi tuttia, mutta kerroin niiden menneen rikki kun äiti oli niin hyvin niitä pessyt, lapsesta se oli vaan hassua.

Nuorempi 2,5kk ei edes huoli tuttia, ikävä kyllä :)

Yhteistyössä