Tutti pois unikäytöstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Sadie";28192032]Ai sekö sen tutin tarkoitus onkin, hiljentää lapsi?[/QUOTE]

No mikäs sitten? Meillä lapsi söi tissistä ja oli muuten ilman tuttia, ainoat hetket kun tutti annettiin oli silloin kun alkoi kiljua paikassa, missä ei sais kiljua. Ja hiljeni tyytyväisenä lutkuttamaan tuttia :)

Kerrotko, mikä tarkoitus tutilla sun mielestä sitten on? Meillä ei ainakaan imemisen tarpeeseen sitä edes huolinut, alkoi huolia vasta noin 3kk:n iässä.

[QUOTE="Sss";28192104]No siihen tarkoitukseen valtaosa sitä käyttää. Itku on vauvan ainoa keino viestiä tarpeistaan. Harmittavan moni jättää vastaamatta siihen tarpeeseen, ja mielummin hiljentää vauvan tutilla.[/QUOTE]

Jos tarve on vitutus esim. ostoksilla paikallaan istumiseen, niin miksei sitä voi hiljentää tutilla? Kun se kerran toimi?

Olette te jotkut vaan niin yksinkertaisia, teette elämänne aika pirttanan hankalaksi eikä lapsi siitä hyödy mitenkään. Päinvastoin.

[QUOTE="Sss";28191801]No eivät ole, mutta valtaosalla tuttia syövistä tuo on vain turha, opetettu tapa. Ja kaikilla yli 1-vuotiailla se on erityisen tyhmä ja turha tapa.[/QUOTE]

Ja kyky olla käsittämättä, ettei oma mielipide ole se ainoa oikea, vasta tyhmä ja turha tapa onkin.

Puhumattakaan sen tarpeesta julistaa sitä omaa mielipidettä ainoana oikeana totuutena.

[QUOTE="vieras";28192316]No mikäs sitten? Meillä lapsi söi tissistä ja oli muuten ilman tuttia, ainoat hetket kun tutti annettiin oli silloin kun alkoi kiljua paikassa, missä ei sais kiljua. Ja hiljeni tyytyväisenä lutkuttamaan tuttia :)

Kerrotko, mikä tarkoitus tutilla sun mielestä sitten on? Meillä ei ainakaan imemisen tarpeeseen sitä edes huolinut, alkoi huolia vasta noin 3kk:n iässä.[/QUOTE]

No kuule juurikin se imemisen tarpeen tyydyttäminen.

[QUOTE="vieras";28192325]Jos tarve on vitutus esim. ostoksilla paikallaan istumiseen, niin miksei sitä voi hiljentää tutilla? Kun se kerran toimi?

Olette te jotkut vaan niin yksinkertaisia, teette elämänne aika pirttanan hankalaksi eikä lapsi siitä hyödy mitenkään. Päinvastoin.[/QUOTE]

No voi anteeksi nyt vaan, muttei meidän elämä ainakaan oo yhtään hankalaa vaikkei lapsi enään tuttia mussutakkaan.

Ja en todellakaa ymmärrä, mikä järki on yli 1v lapsen suu tukkia tutilla?

[QUOTE="Sadie";28192333]No kuule juurikin se imemisen tarpeen tyydyttäminen.[/QUOTE]

Ja sun mielestä ostoksilla olis pitänyt vaan kävellä tissi lapsen suussa sitten?

:laugh:

[QUOTE="Sadie";28192346]No voi anteeksi nyt vaan, muttei meidän elämä ainakaan oo yhtään hankalaa vaikkei lapsi enään tuttia mussutakkaan.

Ja en todellakaa ymmärrä, mikä järki on yli 1v lapsen suu tukkia tutilla?[/QUOTE]

Puhuinko yli 1v. lapsista? Kerrotko vielä, että missä kommentissa? Meillä tutti oli 1 vuoden jälkeen enää yökäytössä, kun en todellakaan ala sen iän jälkeen olemaan unituttina itse. 2-vuotiaana jätti itse sitten tutin pois.

[QUOTE="vieras";28192359]Puhuinko yli 1v. lapsista? Kerrotko vielä, että missä kommentissa? Meillä tutti oli 1 vuoden jälkeen enää yökäytössä, kun en todellakaan ala sen iän jälkeen olemaan unituttina itse. 2-vuotiaana jätti itse sitten tutin pois.[/QUOTE]

No mä kuule puhuin.
No miksi se yli 1v. tarvii unituttia?

[QUOTE="vieras";28192392]Jos sun mielestä tutti on väärä kapine, eikä sen antaja vastaa lapsen tarpeisiin, niin olet.[/QUOTE]

Missä oon sanonu että tutti on "väärä kapine" tai että sen antaja ei vastaa lapsen tarpeisiin? Mä kysyin, että sekö on tutin tarkoitus, hiljentää lapsi.
Mutta se koira älähtää johon kalikka kalahtaa..

[QUOTE="Sadie";28192388]No mä kuule puhuin.
No miksi se yli 1v. tarvii unituttia?[/QUOTE]

Nukahti sen avulla helposti, sen takia. Odotettiin, että itse on kypsä jättämään sen pois ja sen tekikin sitten ilman huutoja. Eli ihan mainiostii toimi meillä tuo taivaallinen kapine, opetetaan tälle toisellekin vauvalle. :)

[QUOTE="Sadie";28192405]Missä oon sanonu että tutti on "väärä kapine" tai että sen antaja ei vastaa lapsen tarpeisiin? Mä kysyin, että sekö on tutin tarkoitus, hiljentää lapsi.
Mutta se koira älähtää johon kalikka kalahtaa..[/QUOTE]

Mitä tarkoitat tuolla vikalla lauseella? En ymmärrä, voitko kertoa?

[QUOTE="vieras";28192408]Nukahti sen avulla helposti, sen takia. Odotettiin, että itse on kypsä jättämään sen pois ja sen tekikin sitten ilman huutoja. Eli ihan mainiostii toimi meillä tuo taivaallinen kapine, opetetaan tälle toisellekin vauvalle. :)[/QUOTE]

Okei. Ihan ilman huutoja meni meilläkin tutin pois jättö, vaikkei sitä odotettukaan että itse pois jättää :). Ja paljon paremmin sujuu yöt kun ei tyttö herää sitä tuhatta kertaa siihen kun tutti tippuu...näin meillä :)

[QUOTE="Sadie";28192442]Okei. Ihan ilman huutoja meni meilläkin tutin pois jättö, vaikkei sitä odotettukaan että itse pois jättää :). Ja paljon paremmin sujuu yöt kun ei tyttö herää sitä tuhatta kertaa siihen kun tutti tippuu...näin meillä :)[/QUOTE]

Ei meillä tarvinnut yöllä nousta sitä laittamaan, kunhan nukahtaessa oli suussa. Siinä vaiheessa kun tutista on enemmän haittaa kuin hyötyä, on sen käyttö syytä lopettaa.

[QUOTE="Sss";28192104]No siihen tarkoitukseen valtaosa sitä käyttää. Itku on vauvan ainoa keino viestiä tarpeistaan. Harmittavan moni jättää vastaamatta siihen tarpeeseen, ja mielummin hiljentää vauvan tutilla.[/QUOTE]

mutta jos vauvalla olisi "oikea hätä", kuten nälkä, märkä vaippa, kuuma, kylmä yms, niin tuskin se vauva hiljenee tutilla. tutti auttaa imemisen tarpeeseen, tai muuhun pieneen harmitukseen. yli 1- vuotiaillahan tuo imemisen tarve tosin vähenee, mutta se tuo edelleen monille pienille turvaa. meillä kohta 8 kuukautinen vauva ja yötutti käytössä, tosin tarkoituksena olisi kyllä vieroittaa siitä viimeistään 1 vuoden iässä.

Meillä oli esikoisen kanssa sama tilanne. Nukahti niin helposti tutin kanssa, että ei raaskittu ottaa sitä pois. Ei sitä tarvittu kuin nukahtamisvaiheessa 5 min. Senpä vuoksi ei pidetty mitään kiirettä luopumisen kanssa. Poika oli jo yli kaksivuotias, kun sitten annettiin unitutti oraville. Viikon verran poika kysyi iltasella sitä, mutta muisti sitten aina oravat. Ei itkuja tms. Kuopus taas oli niin kiinni tutissa päivin ja öin, että pidin jossain vaiheessa sulana mahdottomuutena luopua siitä. Koskaan. Sitten yksi tutti meni rikki tytön ollessa myös 2 v, aika lailla tasan, ja päätettiin ex tempore, että se jää nyt. Eka ilta oli vaikea, mutta sen jälkeen sitä ei enää mainittu. Hammashoitaja sanoi jossain vaiheessa, että mieluusti viim. 2,5 vuotiaalta unituttikin pois.

Yhteistyössä