Tv-maksu aiotaan muuttaa Yle-veroksi!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NannaIhana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Lapsille.

Ja alle viisivuotiaat tajuaa tv-maksun maksamisesta mitä...? :whistle:

Timppa hyvä, tv-maksusta luistaminen on todella lapsellista, sellaista opiskelijameininkiä. Aikuiset ihmiset maksavat, jos katsovat. Meilläkin alettiin maksaa, kun mentiin töihin opiskelujen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja sipi&tylvesteri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eriasia on ns kaupalliset kanavat, joiden katselu tulisi laittaa ns maksukortille, jolloin asiakas lataisi korttiinsa ne kanavat, mitä haluaisi katsoa. Näin maikkari ja nelonenkin joutuisi kilpailemaan katsojista, ja ohjelmatarjonta parantuisi, nykyään ne saavat porskuttaa ja tehdä rahaa osittain julkisen tuen turvin.

Miksi ihmeessä? Nuo kylläkin maksavat ylelle rahaa, eivätkä itse saa. Ja ne saavat rahansa mainoksista, siksi niiden ei tarvitse pyytää rahaa katsojilta.

Ylen kanavat maksukortille ja pakolliset toiminnot (radio ja hätäviestit) budjetista. Tai sitten nuo pakolliset palvelut ostopalveluna joltain yritykseltä.

Laadukas tiedonvälitys on osa demokraattista ja avointa yhteiskuntaa. Kaupallisten kanavien tulee huolehtia itse omista toimistaan, ylen tulee saada käyttää resurssinsa laadukkaaseen ohjelmatarjontaan. Ylen palvelut tulee tarjota kaikille tulotasosta riippumatta, mutta mainoskanavia ei.

Siinä tapauksissa asiat pitää hoitaa verovaroista. Vai onko laadukas tiedonvälitys tärkeämpää kuin vanhustenhoito? Ja miksi sitten kaikille ei kustanneta televisiota, jos se kuuluu perusoikeuksiin?

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Timppa on typerä. Miksi kehua tuollaisilla asioilla? Sun tyyliset ihmiset tunnistaa jo kaukaa, rikotaan lakia ja sit vielä kehuskellaan sillä. Mahtava roolimalli.

Huonoja lakeja ei tule noudattaa. Kyse on protestista. Yle menisi konkurssiin jos se muuttuisi maksukanavaksi. Nyt Yle vapaamatkustaa kolmosen, nelosen ja muiden mainosrahoitteisten siivellä.

ei voi olla totta!!!
on se kyllä melko kumma homma kun ne ei saa sitä kohdistettua ylen kanaviin, minkä takia muuten muutettiin koko suomen verkosto digimuotoon? Yle varmasti hyvin tietää, että jos laittaisi ylen kanavat maksukortin taakse kuten canalit, eivät saisi samanlaista rahasummaa kaikenmaailman virkistysmatkoihinsa. Mitenköhän maksua meinataan kohdentaa yhteistalouksiin, tuleehan niille kaksinkertainen tv-vero...? Puhumattakaan kuinka moni tvlupatarkastaja menettää (sivutulo?) työnsä!!!???

Ihan hyvä ehdotus mutta Ylen pitäisi kyllä vähentää kulujaan yms. On täysin järjetöntä että mm. ruotsinkieliseen toimitukseen menee viidesosa rahoista. Sitten pitäisi lopettaa myös tuki SVT:lle, nythän Yle kustantaa mm. SVT:n ohjelmia tukemalla niitä suurin rahasummin josta saadaan palkaksi ohjelma "ilmaiseksi" ruutuun.

Eriasia on ns kaupalliset kanavat, joiden katselu tulisi laittaa ns maksukortille, jolloin asiakas lataisi korttiinsa ne kanavat, mitä haluaisi katsoa. Näin maikkari ja nelonenkin joutuisi kilpailemaan katsojista, ja ohjelmatarjonta parantuisi, nykyään ne saavat porskuttaa ja tehdä rahaa osittain julkisen tuen turvin.

Miksi ihmeessä? Nuo kylläkin maksavat ylelle rahaa, eivätkä itse saa. Ja ne saavat rahansa mainoksista, siksi niiden ei tarvitse pyytää rahaa katsojilta.

Ylen kanavat maksukortille ja pakolliset toiminnot (radio ja hätäviestit) budjetista. Tai sitten nuo pakolliset palvelut ostopalveluna joltain yritykseltä.

Laadukas tiedonvälitys on osa demokraattista ja avointa yhteiskuntaa. Kaupallisten kanavien tulee huolehtia itse omista toimistaan, ylen tulee saada käyttää resurssinsa laadukkaaseen ohjelmatarjontaan. Ylen palvelut tulee tarjota kaikille tulotasosta riippumatta, mutta mainoskanavia ei.

Siinä tapauksissa asiat pitää hoitaa verovaroista. Vai onko laadukas tiedonvälitys tärkeämpää kuin vanhustenhoito? Ja miksi sitten kaikille ei kustanneta televisiota, jos se kuuluu perusoikeuksiin?

YLEn vastuulla on paljon muutakin, ei pelkkä televiotarjonta. Verovaroista YLEn toiminta pitäisikin rahoittaa. Tiedonvälitys voi olla jopa vanhustenhoitoa tärkeämpää isossa mittakaavassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Dumle:
Ihan hyvä ehdotus mutta Ylen pitäisi kyllä vähentää kulujaan yms. On täysin järjetöntä että mm. ruotsinkieliseen toimitukseen menee viidesosa rahoista. Sitten pitäisi lopettaa myös tuki SVT:lle, nythän Yle kustantaa mm. SVT:n ohjelmia tukemalla niitä suurin rahasummin josta saadaan palkaksi ohjelma "ilmaiseksi" ruutuun.

Ilmainen vinkki: FST:llä tulee erittäin laadukasta ohjelmaa, mm dokumentteja ja pohjoismaisia sarjoja.

Tekstitettynä.

Ilmainen vinkki: FST:llä tulee erittäin laadukasta ohjelmaa, mm dokumentteja ja pohjoismaisia sarjoja.

Tekstitettynä.

Laadukasta ohjelmaa mutta millä hinnalla? On naurettavaa että tuota kanavaa (ja muuta ruotsinkielistä toimitusta) tuetaan niin paljon. Katseluosuus 1,6% mutta Ylen rahoituksesta osuus 20%. Yhden ohjelmatunnin hinta FST:llä vastaa 50 tunnin hintaa TV1:llä.

Mun mielestä tv-lupa on kaikinpuolin aikansaelänyt, joten ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta kuulostaa. Kun ajattelee nytkin, että ison osan tv lähetyksiä voi katsoa myös netistä, niin mitä järkeä sitä on tv:tä taloudessa ollakkaan.

Vaikka meillä on telkku ja tv lupa, niin kyllä mekin olemme siinä mielessä kärsijöitä, kun mietä on 2 veronmaksajaa ja vain 1 telkku. Kaikkein eniten hyötyvät yksineläjät, kun heillä maksu halpenee huomattavasti.

Tv on vapaaehtoinen valinta, kuten auto, eläimet, tai vaikka kesämökit. Radiokin on vapaaehtoista.

Se että verorahoista rahoitetaan yhteistä hyvää on täysin eri asia kuin Ylen rahoittaminen jokaisen kansalaisen pussista. Teitä käyttää jokainen joskus jollain muotoa, kuten myös terveyspalveluja ja kirjastoakin. Televisio puolestaan on oma vapaaehtoinen valinta.

Tekstitettynä.

Laadukasta ohjelmaa mutta millä hinnalla? On naurettavaa että tuota kanavaa (ja muuta ruotsinkielistä toimitusta) tuetaan niin paljon. Katseluosuus 1,6% mutta Ylen rahoituksesta osuus 20%. Yhden ohjelmatunnin hinta FST:llä vastaa 50 tunnin hintaa TV1:llä.

Nykyään saa sentään suomenkielisen tekstin ruotsinkielisillekin kanaville ruotsinkielisentekstin sijaan vaihdettua, joten katsojiakin voisi olla enemmän, jos vain markkinoisivat ohjelmiaan (esim. elokuvia) myös suomenkielisillä kanavilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa Phoebs:
Tv on vapaaehtoinen valinta, kuten auto, eläimet, tai vaikka kesämökit. Radiokin on vapaaehtoista.

Se että verorahoista rahoitetaan yhteistä hyvää on täysin eri asia kuin Ylen rahoittaminen jokaisen kansalaisen pussista. Teitä käyttää jokainen joskus jollain muotoa, kuten myös terveyspalveluja ja kirjastoakin. Televisio puolestaan on oma vapaaehtoinen valinta.

"Televisio puolestaan on oma vapaaehtoinen valinta!

Samoin teatteri, ooppera ja vaikka puistoissa käyskentely. Silti niitä kaikkia rahoitetaan verorahoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ******:

Samoin teatteri, ooppera ja vaikka puistoissa käyskentely. Silti niitä kaikkia rahoitetaan verorahoilla.

Edelleen mun mielestä eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Alkuperäinen kirjoittaja Pomppiva Pallokala:
Hyvä juttu! Jos aletaan kitisee nyt siitä, että nekin maksaa, jotka ei palvelua käytä niin kitistään sitten kaikista asioista mihin ne veromarkat uppoaa vaikkei niitä kaikkia itse käytäkään.

Sulle olis varmaan ok, että kaikilta suomalaisilta kerättäisiin myös pakollinen koiravero ja autovero, vaikka ei autoa tai koiraa omistaisikaan?

Suuressa osassa kunnista on luovuttu koiraverosta, koska harva koiranomistaja sitä on maksanut. Mielestäni sama pätee tv-lupaan, turha sitä on niiden muutaman perheen maksaa koska kaikki tvn käyttäjät sitä ei maksa.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:

Edelleen mun mielestä eri asia.

Onhan se eri asia, kuka sitä voi väittää ;) Samoilla verorahoilla maksetaankin hyvin erilaisia asioita. Ja verorahoilla kustannetaan paljon kaikenlaista, joista ei kaikille ole hyötyä. Ylellä on kuitenkin oma yleishyödyllinen tehtävänsä. On myös paljon esim. lapsettomia pariskuntia, jotka joutuvat maksamaan veroja päivähoidosta, koulusysteemistä jne. Kyllä näitä esimerkkejä riittää.

Säästöä tulee siitä, kun ei tarvitse koko TV-lupatarkistussysteemiä enää, byrokratia vähenee ja meille TV-luvan maksaneille tulee säästöä kun suuri joukko ei pääse enää lintsaamaan maksamisesta.

Onhan se eri asia, kuka sitä voi väittää ;) Samoilla verorahoilla maksetaankin hyvin erilaisia asioita. Ja verorahoilla kustannetaan paljon kaikenlaista, joista ei kaikille ole hyötyä. Ylellä on kuitenkin oma yleishyödyllinen tehtävänsä. On myös paljon esim. lapsettomia pariskuntia, jotka joutuvat maksamaan veroja päivähoidosta, koulusysteemistä jne. Kyllä näitä esimerkkejä riittää.

Säästöä tulee siitä, kun ei tarvitse koko TV-lupatarkistussysteemiä enää, byrokratia vähenee ja meille TV-luvan maksaneille tulee säästöä kun suuri joukko ei pääse enää lintsaamaan maksamisesta.

Säästöä varmaan, onhan se ennenkin nähty. Reiluin tapa olisi maksukortti ihan kaikille kanaville, jokainen saisi valita mitä katsoo ja jos ei halua katsoa ollenkaan, ei tarvitse maksaa. Minua tämä ärsyttää koska tuossa tuo telkkari on, ja hyvin harvoin se enää on päällä. Dvd:tä siitä katsotaan ja satunnaisesti Nelosen uutiset... ja joskus Satuhäät. En maksa siitä hyvästä, enkä halua maksaa ruotsinkielisten ohjelmien tuotantoa.

Tv on siinä mielessä eri asia kuin teatterit, sillä tv valitaan omaan kotiin, omaan henkilökohtaiseen tilaan. Et tätä ehkä ymmärrä mutta minkäs sille voi, se on minun näkemykseni.

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Parasta ois jos yle pistettäs maksukortille...

Sun kans oon ihan samaa mieltä!

Mä en kattele Ylen kanavia, vois sanoo etten ollenkaan, enkä kuuntele radioo muuta ku netistä.

Mä tuun kans tähän pinoon. Mulla ei oo ees radioo :o ja autossa en todellakaan kuuntele mitään eläkeläishumppaa yleltä :headwall:

vituttaa tollanen stana :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:

Säästöä varmaan, onhan se ennenkin nähty. Reiluin tapa olisi maksukortti ihan kaikille kanaville, jokainen saisi valita mitä katsoo ja jos ei halua katsoa ollenkaan, ei tarvitse maksaa. Minua tämä ärsyttää koska tuossa tuo telkkari on, ja hyvin harvoin se enää on päällä. Dvd:tä siitä katsotaan ja satunnaisesti Nelosen uutiset... ja joskus Satuhäät. En maksa siitä hyvästä, enkä halua maksaa ruotsinkielisten ohjelmien tuotantoa.

Tv on siinä mielessä eri asia kuin teatterit, sillä tv valitaan omaan kotiin, omaan henkilökohtaiseen tilaan. Et tätä ehkä ymmärrä mutta minkäs sille voi, se on minun näkemykseni.

Jos näin tehtäisiin, tulisi sekä ylevero, että maksukortti kaikille tv-kanaville. Ihan reilu vaihtoehto sekin mun mielstä.

Yhteistyössä